2015-09-21, 16:02
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
När rekommenderade jag någon att strippa helt nya skor? Länka mig gärna dit.

Citat:
Citat:
Vad du bör använda beror ju lite på hur skorna är. Om de är finisherade med mörkad tå hade jag inte använt renovatör då det kommer ta bort den mörkare färgen på tån. Även Saphir 1925 gör det, fick jag lära mig den hårda vägen. Detta pga terpentin som är ett lösningsmedel.

Sen beror det ju också på vilket märke skorna är av. Meermin kan jag tänka mig skulle må bra av lite vård innan de kommer utomhus då de med stor sannolikhet stått på en lagerhylla ett tag och nog inte blev putsade till perfektion av fabriken. Chansen är också mycket stor att Meermin inte använt toppprodukter såsom Saphir 1925 då det skulle bli väldigt dyrt, så jag hade också använt Saphir Renomat eller kemisk ren bensin för att ta bort den kräm fabriken använt.

Skor från märken högre upp på kvalitetsskalan kan i en del fall inte ens behöva vård då de till exempel kommer direkt från fabriken och därmed nyligen blivit putsade samt kanske med bättre produkter utan exempelvis silikon i.

Måste inte nödvändigtvis vara pigmenterad kräm, neutral går minst lika bra om du är nöjd med lädrets grundfärg och lädret har ju inte hunnit slitas ännu.

Citat:
Renomat om du verkligen bryr dig om att ge dina skor en bra start, och om du ämnar att själv använda toppkvalitet på skovård. Renovatör och sedan kräm på de svarta men de bruna ser ut att ha en svärtad tå. Om du inte bryr dig om den svarta tån kör samma behandling som de svarta. Om du vill behålla den svärtade tån så skippa renovatör och kräm 1925 på tåpartiet och använd endast pate de lux, och även det mycket försiktigt och inte gnugga så hemorrojderna spricker.

Renomat är inte ett schampoo, det är en mildare variant av kemisk ren bensin och heter tydligen även Saphir leather cleaner. Jag har denna produkt hemma och har använt den, det är inte ett schampoo.

Omninettoyant må främst vara för mocka och nubuck men fungerar utmärkt på "vanligt" läder, ifall man inte kan motivera två olika schampooprodukter.

Bara för att jag är ny betyder det inte att jag far med osanningar. Kolla gärna vad du anklagar mig för så exempelvis renomat inte blir ett lädershampoo igen.

Det kanske är slarvigt kallad det schampoo, cleaner om du hellre vill det, poängen är att det går ner i djupet på narven och också tar bort smuts, inte bara löser kräm och polish. Kemiskt ren bensin är en helt annan typ av produkt även om det också löser upp kräm och polish, men då som sagt bara från ytan.

Omninettoyant kan absolut användas på läder, skrev inte att det inte går (kanske borde gjort för vara extra tydlig), men det är framtaget som mocka och lädertvätt.
Senast redigerad av AlisterG 2015-09-21 kl. 16:07.
Citera
2015-09-21, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Det kanske är slarvigt kallad det schampoo, cleaner om du hellre vill det, poängen är att det går ner i djupet på narven och också tar bort smuts, inte bara löser kräm och polish. Kemiskt ren bensin är en helt annan typ av produkt även om det också löser upp kräm och polish, men då som sagt bara från ytan.

Omninettoyant kan absolut användas på läder, skrev inte att det inte går (kanske borde gjort för vara extra tydlig), men det är framtaget som mocka och lädertvätt.
Kopierad från det första sökresultatet när en googlesökning görs på "saphir renomat". Fetlagt bitar av intresse.

"Saphir Renomat provides an in-depth cleaning of smooth leather to remove buildup of silicons, resins, and dirt that accumulate over use, thereby preparing leather to receive the full nourishment offered by Saphir's Medaille d'Or products. It can also be used to remove darker polishes that may have mistakenly been applied.

Safe to use on even the finest leathers.
Removes polish and silicone buildup to restore original leather.
Will not remove original finish - only polish.
Great to remove cheap polishes and prepare shoes for Saphir.
More aggressive than normal Leather Cleaning Soap.
Made in France."

Edit: rekommendationen att försöka avlägsna spya med renomat baserades på min erfarenhet av produkten vilket är att produkten inte påverkar originalfärgen även om man gnuggar.
Senast redigerad av ChiLLon 2015-09-21 kl. 16:21.
Citera
2015-09-21, 16:23
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Kopierad från det första sökresultatet när en googlesökning görs på "saphir renomat". Fetlagt bitar av intresse.

"Saphir Renomat provides an in-depth cleaning of smooth leather to remove buildup of silicons, resins, and dirt that accumulate over use, thereby preparing leather to receive the full nourishment offered by Saphir's Medaille d'Or products. It can also be used to remove darker polishes that may have mistakenly been applied.

Safe to use on even the finest leathers.
Removes polish and silicone buildup to restore original leather.
Will not remove original finish - only polish.
Great to remove cheap polishes and prepare shoes for Saphir.
More aggressive than normal Leather Cleaning Soap.
Made in France."

Jo, exakt, men återigen så missförstår du sammanhanget (vilket jag då härledde till att du är ny i det, det kan vara av andra anledningar också för all del), den texten ovan visar på exakt det jag beskrivit. Med "original finish" menas läderfärgen, narvsvärtan. Den tar inte Renomat bort. Men eftersom den, som det står är en "in depth cleaning", den går alltså på djupet ner i narven (OBS, annan sak än att ta bort narvsvärtan) så rengör den också smuts som satt sig i lädret.

Kemiskt ren bensin tar bara från ytan och löser upp det som är överst där, sedan gnuggar du igen och den tar bort det som är överst, och så vidare, den fungerar på ett helt annat sätt.

Och att använda begreppet "normalfärg" som du gör blir lite dumt då "normalfärgen" kan vara bara rent anilinfärgat läder, det kan vara semi anilinfärgat läder, det kan vara anilinläder med skokräm och polish på som förändrat färgen till viss del, det kan vara crustläder målat med läderfärg, det kan vara crustläder målat med läderfärg plus kräm och polish som till viss del färgat, och så vidare. Alla de här, och också olika beroende på hur respektive är utfört (samma typ kan bete sig olika beroende på vem som gjort det), reagerar olika på olika behandlingar. Du kan inte säga att Renomat "behåller originalfärgen", då det varierar kraftigt vad som är "originalfärgen" och hur den reagerar på Renomat. Du har provat produkten på en sorts sko, och du har råkat få bort tåburnish på en sorts sko, osv, men du ger råd som att det är något som är generellt gällande vilket blir dumt då det inte är så.
Senast redigerad av AlisterG 2015-09-21 kl. 16:34.
Citera
2015-09-21, 16:32
Medlem
Citat:
Jo, exakt, men återigen så missförstår du sammanhanget (vilket jag då härledde till att du är ny i det, det kan vara av andra anledningar också för all del), den texten ovan visar på exakt det jag beskrivit. Med "original finish" menas läderfärgen, narvsvärtan. Den tar inte Renomat bort. Men eftersom den, som det står är en "in depth cleaning", den går alltså på djupet ner i narven (OBS, annan sak än att ta bort narvsvärtan) så rengör den också smuts som satt sig i lädret.

Kemiskt ren bensin tar bara från ytan och löser upp det som är överst där, sedan gnuggar du igen och den tar bort det som är överst, och så vidare, den fungerar på ett helt annat sätt.
Det låter ju som om min rekommendation var helt korrekt då. Spya som har ett väldigt lågt PH-värde letar sig säkerligen ned på djupet.
Citera
2015-09-21, 16:42
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Det låter ju som om min rekommendation var helt korrekt då. Spya som har ett väldigt lågt PH-värde letar sig säkerligen ned på djupet.

Ja du hade rätt i delen "Jag hade först testat med produkter såsom Saphir Renomat...", (vilket jag ju också skrev i mitt första svar, du får kanske läsa igen lite noggrannare alltihop) men sedan fortsatte ditt råd med ".../kemisk ren bensin. Funkar inte det testa lädertvål, exempelvis Saphir Omninettoyant.", och skrev i nästa svar "Om det är originalfärg behöver du inte oroa dig för att strippa färgen såvida du inte gnuggar så hemorrojderna spricker. Har själv använt renomat och gnuggade rätt friskt utan att färg påverkades. Däremot kan originalfärg strippas om du gnuggar friskt med saphir renovatör." Där radar du upp en hel del felaktiga råd, vilket jag tycker är synd. Jag försöker inte vara konfrontativ, bara i all välmening påpeka att både för din och andras skull kan vara bättre ge råd där du är säker på saker och ting.
Senast redigerad av AlisterG 2015-09-21 kl. 16:49.
Citera
2015-09-21, 17:20
Medlem
Citat:
Ja du hade rätt i delen "Jag hade först testat med produkter såsom Saphir Renomat...", (vilket jag ju också skrev i mitt första svar, du får kanske läsa igen lite noggrannare alltihop) men sedan fortsatte ditt råd med ".../kemisk ren bensin. Funkar inte det testa lädertvål, exempelvis Saphir Omninettoyant.", och skrev i nästa svar "Om det är originalfärg behöver du inte oroa dig för att strippa färgen såvida du inte gnuggar så hemorrojderna spricker. Har själv använt renomat och gnuggade rätt friskt utan att färg påverkades. Däremot kan originalfärg strippas om du gnuggar friskt med saphir renovatör." Där radar du upp en hel del felaktiga råd, vilket jag tycker är synd. Jag försöker inte vara konfrontativ, bara i all välmening påpeka att både för din och andras skull kan vara bättre ge råd där du är säker på saker och ting.
Jag borde varit tydligare och kommer vara det framöver. Med originalfärg menade jag den färg lädret är naturligt. Ett målat crustläder är har inte en originalfärg. Formuleringen var medveten då jag inte har koll på hållfastheten i de olika färgningsmetoderna. Mitt råd var därmed kanske för allmänt och kan misstolkas om man inte tänker efter vad spm faktiskt är lädrets originalfärg. Angående huruvida renovatör nöter på originalfärg lyckades jag blekna mina C&J Connaught, jag syftade alltså inte på mina Bonafé och den svärtade tån.
Citera
2015-09-21, 20:38
Medlem
Beställde precis ett par C&J Islay. Gillar dom mer än Coniston.

Vilka byxor kan tänkas passa till Islay? Flanell och mörkblåa jeans?
Citera
2015-09-21, 21:44
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hampuseriksson
Beställde precis ett par C&J Islay. Gillar dom mer än Coniston.

Vilka byxor kan tänkas passa till Islay? Flanell och mörkblåa jeans?

Grattis, det är en riktigt bra känga! Jag tycker att den passar till det mesta, men flanell och denim borde vara utmärkt.
Citera
2015-09-22, 11:21
Medlem
Citat:
Renomat är ett läderschampoo som tvättar på djupet och också löser upp till viss del, även om det är inte jättestarkt, skokräm, polish, kemiska rester osv.
Kemiskt ren bensin tvättar inte på djupet utan bara på ytan, där det löser upp skokräm och polish men är rätt dåligt på smuts, då det inte går ner i narven dit smuts ofta tagit sig. Torkar ur lädret mycket mer än ex Renomat.
Omninettoyant är främst för tvätt av mocka och nubuck, det är betydligt mildare än Renomat och kemiskt ren bensin
Renovateur är klart mildast av samtliga produkter du nämnt (oavsett om du nu strippat av polishen på ett par av dina skor, så är det faktum) även om den innehåller lite rengörande ämnen och lite lösningsmedel och gnuggar du ordentligt släpper även kräm och polish (det gör det förövrigt även om du gnuggar med vanlig skokräm, då det behöver innehålla lösningsmedel för att ämnena ska kunna hålla den flytande/sega form det har, så när du lägger på kräm löser du också upp lite av den gamla).

Renomat är en bra lädertvål, men exempelvis Saphirs leather cleaning soap är ännu mildare. Andra bra alternativ är Lexol Leather Cleaner, Shoeboys combishaum eller olika varianter av sadelsåpa som kan vara bra. Galltvål kan också funka, men har inte riktigt rätt PH-värde för vara idealt. Ska man tvätta på djupet och få bort exempelvis spya bör du ha en produkt som löddrar och där du använder vatten.

Stort tack för denna redogörelse, men blir ändå lite förvirrad. Vilken produkt hade du använt själv i och med att Renomat gissningsvis går bort då det inte löddrar?
Följdfråga; du skriver om mildare alternativ. Innebär de också att vax-/polishlagren försvinner vid användning av dessa alternativ som löddrar och det behövs en återfuktning och/eller ny kräm efteråt?
Har i nuläget Renomat, galltvål och Renovateur hemma. Försökt få tag på Saphirs leather cleaning soap och Lexol Leather Cleaner men hittade ingen återförsäljare i Sverige, förutom Ekol Skinn & Lädertvål och sadeltvålar hos div. hästaffärer.
Citera
2015-09-22, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av criztal
Stort tack för denna redogörelse, men blir ändå lite förvirrad. Vilken produkt hade du använt själv i och med att Renomat gissningsvis går bort då det inte löddrar?
Följdfråga; du skriver om mildare alternativ. Innebär de också att vax-/polishlagren försvinner vid användning av dessa alternativ som löddrar och det behövs en återfuktning och/eller ny kräm efteråt?
Har i nuläget Renomat, galltvål och Renovateur hemma. Försökt få tag på Saphirs leather cleaning soap och Lexol Leather Cleaner men hittade ingen återförsäljare i Sverige, förutom Ekol Skinn & Lädertvål och sadeltvålar hos div. hästaffärer.
Som du kan läsa ovan är saphir renomat och saphir leather cleaner samma produkt. Löddrar som du gissade inte, men ser ingen anledning att räkna bort den bara för det. Ifall dina skor är i läder som har en naturlig färg, alltså exempelvis brun färg då huden kom från en brun kalv, så är renomat en bra produkt för ditt ändamål. Har du skor där färgen skapats av exempelvis skokräm eller på annat sätt för hand så får du använda alla dessa produkter på egen risk, då jag ej har koll på vilket färgningssätt som står emot dessa produkter.

Vid både lädershampoo och produkter såsom renomat kommer du att behöva återfukta skon efteråt, till exempel med renovatör som du har, samt att lägga på skokräm. Använder du lädershampoo kommer du också behöva vänta tills skon torkar, vilket lär ta runt ett dygn, medan renomat torkar på en halvtimma eller så, vilket skulle göra hela denna procedur kortare och lättare.
Citera
2015-09-22, 12:49
Medlem
giroufs avatar
Citat:
..... brun färg då huden kom från en brun kalv.......

Jasså, är det så det funkar he he he...
Kommer osökt att tänka på mina blåa derbys i box calf, undrar var dessa blåa kalvar finns.
Senast redigerad av girouf 2015-09-22 kl. 12:52.
Citera
2015-09-22, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girouf
Jasså, är det så det funkar he he he...
Kommer osökt att tänka på mina blåa derbys i box calf, undrar var dessa blåa kalvar finns.
Jag ville bara vara övertydlig för att inte få Mr Shoegazings onda öga. Han poängterade ju ovan att olika färgningsmetoder reagerar olika med olika produkter och då jag ej har koll på detta samt att skriva "originalfärg" inte var tillräckligt utförligt får jag väl skriva så att en femåring förstår.

Hade skorna i fråga varit blåa som dina derbys hade kanske "originalfärg" räckt, då blå uppenbarligen inte är en originalfärg när det kommer till läder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in