Citat:
När rekommenderade jag någon att strippa helt nya skor? Länka mig gärna dit.
Omninettoyant må främst vara för mocka och nubuck men fungerar utmärkt på "vanligt" läder, ifall man inte kan motivera två olika schampooprodukter.
Bara för att jag är ny betyder det inte att jag far med osanningar. Kolla gärna vad du anklagar mig för så exempelvis renomat inte blir ett lädershampoo igen.
Citat:
Renomat är inte ett schampoo, det är en mildare variant av kemisk ren bensin och heter tydligen även Saphir leather cleaner. Jag har denna produkt hemma och har använt den, det är inte ett schampoo.
Citat:
Vad du bör använda beror ju lite på hur skorna är. Om de är finisherade med mörkad tå hade jag inte använt renovatör då det kommer ta bort den mörkare färgen på tån. Även Saphir 1925 gör det, fick jag lära mig den hårda vägen. Detta pga terpentin som är ett lösningsmedel.
Sen beror det ju också på vilket märke skorna är av. Meermin kan jag tänka mig skulle må bra av lite vård innan de kommer utomhus då de med stor sannolikhet stått på en lagerhylla ett tag och nog inte blev putsade till perfektion av fabriken. Chansen är också mycket stor att Meermin inte använt toppprodukter såsom Saphir 1925 då det skulle bli väldigt dyrt, så jag hade också använt Saphir Renomat eller kemisk ren bensin för att ta bort den kräm fabriken använt.
Skor från märken högre upp på kvalitetsskalan kan i en del fall inte ens behöva vård då de till exempel kommer direkt från fabriken och därmed nyligen blivit putsade samt kanske med bättre produkter utan exempelvis silikon i.
Måste inte nödvändigtvis vara pigmenterad kräm, neutral går minst lika bra om du är nöjd med lädrets grundfärg och lädret har ju inte hunnit slitas ännu.
Sen beror det ju också på vilket märke skorna är av. Meermin kan jag tänka mig skulle må bra av lite vård innan de kommer utomhus då de med stor sannolikhet stått på en lagerhylla ett tag och nog inte blev putsade till perfektion av fabriken. Chansen är också mycket stor att Meermin inte använt toppprodukter såsom Saphir 1925 då det skulle bli väldigt dyrt, så jag hade också använt Saphir Renomat eller kemisk ren bensin för att ta bort den kräm fabriken använt.
Skor från märken högre upp på kvalitetsskalan kan i en del fall inte ens behöva vård då de till exempel kommer direkt från fabriken och därmed nyligen blivit putsade samt kanske med bättre produkter utan exempelvis silikon i.
Måste inte nödvändigtvis vara pigmenterad kräm, neutral går minst lika bra om du är nöjd med lädrets grundfärg och lädret har ju inte hunnit slitas ännu.
Citat:
Renomat om du verkligen bryr dig om att ge dina skor en bra start, och om du ämnar att själv använda toppkvalitet på skovård. Renovatör och sedan kräm på de svarta men de bruna ser ut att ha en svärtad tå. Om du inte bryr dig om den svarta tån kör samma behandling som de svarta. Om du vill behålla den svärtade tån så skippa renovatör och kräm 1925 på tåpartiet och använd endast pate de lux, och även det mycket försiktigt och inte gnugga så hemorrojderna spricker.
Omninettoyant må främst vara för mocka och nubuck men fungerar utmärkt på "vanligt" läder, ifall man inte kan motivera två olika schampooprodukter.
Bara för att jag är ny betyder det inte att jag far med osanningar. Kolla gärna vad du anklagar mig för så exempelvis renomat inte blir ett lädershampoo igen.
Det kanske är slarvigt kallad det schampoo, cleaner om du hellre vill det, poängen är att det går ner i djupet på narven och också tar bort smuts, inte bara löser kräm och polish. Kemiskt ren bensin är en helt annan typ av produkt även om det också löser upp kräm och polish, men då som sagt bara från ytan.
Omninettoyant kan absolut användas på läder, skrev inte att det inte går (kanske borde gjort för vara extra tydlig), men det är framtaget som mocka och lädertvätt.
Senast redigerad av AlisterG 2015-09-21 kl. 16:07.
Senast redigerad av AlisterG 2015-09-21 kl. 16:07.
he he he...