2015-01-06, 22:49
Medlem
giroufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
No offense, men det finns duktiga skomakare som inte jobbar med Hammargruppen också, och tvärtom.. Och det finns andra mycket bra skovårdsprodukter än Saphir också för den delen.

Visst är det så och som jag sa, ett bra riktmärke men som Pörr påpekar, en något högre prisnivå.
Citera
2015-01-06, 23:18
Medlem
Out-of-Steps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Lädret tål sådär med stryk. Vassa saker är det inte kompis med. Väder och vind är dock inget problem. Torka bara av skon med en trasa lite lätt fuktad med ljummet vatten. Använd skokräm när du känner att du har tid och det behövs, men du behöver absolut inte putsa skorna efter varje användning. Islay är rätt grova, så jag tycker ändå de inte gör sig så bra med spit shine. Se dock till att skaffa ett par ordentliga skoblock. Så ta för vana att dra i ett par skoblock när du kommer hem och titta på skorna. Är det någon skit på dem drar du över dem med trasan. Det är inte alls mycket jobb att hålla efter skorna så länge du använder skokräm lite då och då.
Okej, börjar få grepp om vad jag kommer att ge mig in på
Var finns det vettiga skoblock att köpa (antar att det finns mindre bra varianter), online eller butik? Är det Saphir som gäller när det kommet till kräm, polish osv?

Ursäktar om det blir en del frågor... lika bra att fråga här först innan jag driver någon skomakare till vansinne!
Citera
2015-01-06, 23:25
Medlem
Bartender1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Out-of-Step
Var finns det vettiga skoblock att köpa (antar att det finns mindre bra varianter), online eller butik? Är det Saphir som gäller när det kommet till kräm, polish osv?

Ursäktar om det blir en del frågor... lika bra att fråga här först innan jag driver någon skomakare till vansinne!

Allt du frågar och vill veta finns på bloggen shoegazing.se som drivs utav AlisterG här på forumet. Otroligt bra blogg som jag läser på varje dag, den har en forumdel med.

Anyways, för att svara på din fråga, skoblock kan du köpa hos en skomakare, eller online. Exempelvis skolyx.se

Saphir är det bästa märket i marknaden, men också det dyraste tyvärr. En hästtagels borste är också rekommenderat att ha.
Citera
2015-01-06, 23:59
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Men hur får man in limmet mellan dessa delar? Eller tar man isär klacken helt och hållet innan man sätter ihop den igen?

Det beror lite på hur det ser ut, och finns säkert lite olika skolor. Antingen tar du isär klacken helt och bygger om den (en ambitiös skomakare lägger dit en tunn kildel underst för att kompensera för hur övriga delar pressats ihop i den bakre delen som utsätts för mest tryck, i såna lägen eller vid ex helsulning då ju klacken plockas av).

Annars kan du med tunn långborstad pensel först tvätta rent lite och sedan pensla in lim i mellanrummet (du separerar lite extra för få in ordentligt och kör på rätt rikligt, överflödet som hamnar utanför torkar du bara bort sedan). Och så slår du i ett par till spikar för att förstärka ytterligare.
Citera
2015-01-07, 00:03
Medlem
Out-of-Steps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartender1
Allt du frågar och vill veta finns på bloggen shoegazing.se som drivs utav AlisterG här på forumet. Otroligt bra blogg som jag läser på varje dag, den har en forumdel med.

Anyways, för att svara på din fråga, skoblock kan du köpa hos en skomakare, eller online. Exempelvis skolyx.se

Saphir är det bästa märket i marknaden, men också det dyraste tyvärr. En hästtagels borste är också rekommenderat att ha.
Den sidan var ju helt perfekt! Tack för det! Nu har jag verkligen en hel del att läsa

Citat:
.
Kan ju lika bra fråga dig också. Vad tycker du om C&J Islay? Finns det några kängor i samma stuk, för ungefär samma pris (eller mindre) som vore ett bättre val?

Stort tack för hemsidan... nyss läst inläggen om vinterkängor 1&2, många bra tips.
Senast redigerad av Out-of-Step 2015-01-07 kl. 00:15.
Citera
2015-01-07, 15:55
Medlem
"Mina fula skor passar en svensk intellektuell"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/peterkadhammar/article20118536.ab
Citera
2015-01-07, 20:48
Medlem
Bartender1s avatar
http://i.imgur.com/aoNYtrL.jpg

Fick med denna skokrämen när jag köpte ett par begagnade skor, ser inte alls ut som den skokräm jag har använt innan och är väldigt hård. Frågade skomakaren och han sa att jag skulle slänga den, men de vill ju att man ska köpa deras produkter.

Så därför ftågar jag här, skall det se ut såhär eller har den blivit gammal? Märket är föförövrigt tums.
Citera
2015-01-07, 20:52
Medlem
giroufs avatar
Citat:

Fick med denna skokrämen när jag köpte ett par begagnade skor, ser inte alls ut som den skokräm jag har använt innan och är väldigt hård. Frågade skomakaren och han sa att jag skulle slänga den, men de vill ju att man ska köpa deras produkter.

Så därför ftågar jag här, skall det se ut såhär eller har den blivit gammal? Märket är föförövrigt tums.

En gammal och torkad polish, släng.
Citera
2015-01-07, 21:21
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:

Man kan använda torkad polish till att gnugga upp fin yta på sul- och klackkant, men det är det enda det duger till.
Citera
2015-01-07, 21:22
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Den sidan var ju helt perfekt! Tack för det! Nu har jag verkligen en hel del att läsa

Kan ju lika bra fråga dig också. Vad tycker du om C&J Islay? Finns det några kängor i samma stuk, för ungefär samma pris (eller mindre) som vore ett bättre val?

Stort tack för hemsidan... nyss läst inläggen om vinterkängor 1&2, många bra tips.

Kul att du gillar bloggen. Islay är en bra boot.
Citera
2015-01-08, 00:01
Medlem
Bartender1s avatar
Citat:
Man kan använda torkad polish till att gnugga upp fin yta på sul- och klackkant, men det är det enda det duger till.

Grymt tips, blev att sätta på lite för att dölja superlimmet i klacken hehe
Citera
2015-01-08, 12:40
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Det beror lite på hur det ser ut, och finns säkert lite olika skolor. Antingen tar du isär klacken helt och bygger om den (en ambitiös skomakare lägger dit en tunn kildel underst för att kompensera för hur övriga delar pressats ihop i den bakre delen som utsätts för mest tryck, i såna lägen eller vid ex helsulning då ju klacken plockas av).

Annars kan du med tunn långborstad pensel först tvätta rent lite och sedan pensla in lim i mellanrummet (du separerar lite extra för få in ordentligt och kör på rätt rikligt, överflödet som hamnar utanför torkar du bara bort sedan). Och så slår du i ett par till spikar för att förstärka ytterligare.

Sätter man på en tving eller två också antar jag för att få det att härda?

Ska f ö hem och färga om ett par skor (igen). Hoppas det går lite bättre än förra gången. Skorna fick en jämn färg, vilket tyvärr även mina händer fick. Det satt ett tag.

Citat:

Fråga på bara. Det är en fröjd varje gång man ser Julie London, oavsett var det är.
Senast redigerad av Pörr 2015-01-08 kl. 12:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in