2015-09-21, 19:37
Medlem
Grevelings avatar
Har just avsmakat en Sculpin. En vanlig dussinIPA imo. Något torrare för att vara amerikanare möjligen.

Citat:
Ursprungligen postat av staylucky
Trodde aldrig att jag skulle få tag i öl från Toppling Goliath i Sverige. Tack vare Mikkeller's webshop har jag dock nu ett gäng flaskor PseudoSue och Golden Nugget på väg hem till mig. Återkommer när jag avnjutit dessa

Mikkeller är en dansk affär.
Senast redigerad av Greveling 2015-09-21 kl. 19:52.
Citera
2015-09-21, 20:19
Medlem
stayluckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greveling

Jo tack, jag är inte dum i huvudet. Men det går att beställa till Sverige från deras sida.
Citera
2015-09-21, 20:27
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greveling
Har just avsmakat en Sculpin. En vanlig dussinIPA imo. Något torrare för att vara amerikanare möjligen.

skulle inte direkt kalla sculpin för en dussin-ipa, den är något vassare än genomsnittet.
Citera
2015-09-21, 21:50
Medlem
stayluckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
skulle inte direkt kalla sculpin för en dussin-ipa, den är något vassare än genomsnittet.

Second that. Skulle vilja påstå att Sculpin är betydligt bättre än en genomsnittlig IPA.
Citera
2015-09-21, 22:08
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staylucky
Second that. Skulle vilja påstå att Sculpin är betydligt bättre än en genomsnittlig IPA.

Om den är FÄRSK vill säga, de flaskor jag hittade på mitt bolag var ca 4 månader gamla

Har fan gett upp tanken på färska ipor till Sverige
Citera
2015-09-21, 22:14
Medlem
stayluckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KickAss-1337
Om den är FÄRSK vill säga, de flaskor jag hittade på mitt bolag var ca 4 månader gamla

Har fan gett upp tanken på färska ipor till Sverige

Färska amerikanska ipor är ju smått hopplöst att få tag på ja :/
Har dock fått tag på väldigt färska grejer från Amager exempelvis. Brukar ofta också handla Nebuchadnezzar som inte är många veckor gammal, och det är ju alltid trevligt. Men får hålla sig till Sverige och närområdet när man vill ha färskt, vilket är synd.

Det händer att svenska importörer får tag på färska amerikanska grejer men det är ju inte var dag, om man säger så.
Citera
2015-09-22, 07:57
Medlem
brutefishs avatar
oavsett färskheten så är sculpin inte att betrakta som en dussinipa.
Citera
2015-09-22, 09:08
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
oavsett färskheten så är sculpin inte att betrakta som en dussinipa.

Korrekt, men den sticker tyvärr inte ut ändå, av just den anledningen
Citera
2015-09-22, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GusFring
Ah, fan vad bra.

Tänkte på att åtminstone ett företag som Lagunitas som ändå är stora men fortfarande brygger på hantverksmässigt vis - borde kunna erbjuda bättre priser där.

Ja, ett 6-pack Lagunitas IPA har jag köpt i staterna vid flera tillfällen och har för mig att jag betalade typ 10 dollar (eller precis därunder). Exakt vad det blir varierar ju med dollarkursen (som bekant är den ju betydligt dyrare nu än för ett år sedan) men det är oavsett betydligt billigare än systemets 23 kronor per flaska.
Citera
2015-09-22, 13:12
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskfjäll
Ja, ett 6-pack Lagunitas IPA har jag köpt i staterna vid flera tillfällen och har för mig att jag betalade typ 10 dollar (eller precis därunder). Exakt vad det blir varierar ju med dollarkursen (som bekant är den ju betydligt dyrare nu än för ett år sedan) men det är oavsett betydligt billigare än systemets 23 kronor per flaska.

Blir inte mindre intresserad att göra den där USA resan jag funderat på.
Citera
2015-09-22, 13:17
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KickAss-1337
Korrekt, men den sticker tyvärr inte ut ändå, av just den anledningen
beror på vad man jämför den med, andra amerikanska ipor på svensk mark, då är "alla lika trötta" och den står ut igen. inte sant?
Citera
2015-09-22, 13:31
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
beror på vad man jämför den med, andra amerikanska ipor på svensk mark, då är "alla lika trötta" och den står ut igen. inte sant?

En stor nackdel som Sculpin har jämfört med vissa andra amerikanska IPA på den svenska marknaden är ju dock att den kommer på glasflaska snarare än burk. Jag upplever att burkar har åtminstone dubbelt så lång hållbarhet som flaskor, och därför upplevs t.ex. Centennial IPA nästan alltid färskare än Sculpin när man köper på bolaget.

Dock håller jag helt med om att Sculpin knappast är nån dussin-IPA. Påståendet ter sig lätt befängt då den absolut hör till världseliten. Kanske inte riktigt på samma nivå som Heady eller Pliny vad man läst/sett (har tyvärr inte smakat dessa), men förmodligen inte långt efter då det är dessa som den oftast jämförs med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in