2015-09-18, 22:39
Medlem
huricane4s avatar
Dricker just nu en Brygghus 19 Passion
och det är en fantastisk öl! Har provar dom andra ölen av samma producent men dom har inte fallit mig i smaken, men denna är riktigt bra.
Någon mer som provat denna dryck?
http://www.systembolaget.se/dryck/ol...hus-19-8895203
Citera
2015-09-18, 22:58
Medlem
brutefishs avatar
amager gotland. gillar man rökig öl, kör på, men inget att skriva hem ok.
Citera
2015-09-19, 01:16
Medlem
Schedrevkas avatar
Drack min flaska Agamemnon Bourbon nyss. Som den stoutamatör jag är så kan jag ändå säga att den inte var värd slanten. Fantastiskt god, dock lite för söt för min smak. För ett mer generöst pris så hade man nog kunnat plocka med sig mer än en flaska från bolaget imorse, men det blir inte något jag personligen köper igen.
Citera
2015-09-19, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Tack. Låter hyfsat lovande ändå. Hur ligger priserna i Finland? Är de prissatta ungefär som vanlig eurolager eller närmare hantverksölen i pris? Gjorde en snabbsökning på Alkos hemsida men kunde inte hitta något. Frågan är om det var dåligt sökt eller om de är så pass alkoholsvaga att de säljs i livsmedelsbutikerna snarare än Alko?

Förvisso säger det inte så mycket om hur det kommer se ut när (om) de lanseras i Sverige. Antagligen är de ju licensbryggda i Finland så alkoholhalt och annat kan ha anpassats efter finska marknaden. Även priset kan nog variera rejält mellan olika marknader, men det kanske kan ge en fingervisning om hur det kommer bli här.

Angående priserna: lite mitt emellan såvitt jag minns. Dyrare än den fulaste butiksfullagern men nog billigare än riktig craft beer. Tyvärr kan jag inte kolla upp det just nu och jämföra närmare.
Det stämmer att det är butiksmellanöl (4,6 resp 4,7%. IPAn var däromkring också), och de finns inte i Alkos sortiment.
Jag måste dock varna om att jag i min text bedömde dem lite kontextuellt dvs jag bedömde dem som varandes makroöl, och satte ribban därefter. "Bra" ska alltså tolkas som "bra för att vara makro". Så ha inte alltför höga förväntingar. Jag har haft micro och hantverksöl som har varit långt bättre.
Citera
2015-09-19, 08:25
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneSandberg
Angående priserna: lite mitt emellan såvitt jag minns. Dyrare än den fulaste butiksfullagern men nog billigare än riktig craft beer. Tyvärr kan jag inte kolla upp det just nu och jämföra närmare.
Det stämmer att det är butiksmellanöl (4,6 resp 4,7%. IPAn var däromkring också), och de finns inte i Alkos sortiment.
Jag måste dock varna om att jag i min text bedömde dem lite kontextuellt dvs jag bedömde dem som varandes makroöl, och satte ribban därefter. "Bra" ska alltså tolkas som "bra för att vara makro". Så ha inte alltför höga förväntingar. Jag har haft micro och hantverksöl som har varit långt bättre.

Tack för upplysningarna. Och angående det sista så förstod jag det. Det är lite som Brutal Brewing (bl.a. Flat Tire i Sverige), knappast så spännande jämfört med den mesta hantverksöl, men riktigt bra för att vara makro.
Citera
2015-09-19, 12:51
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
apropå stouts, drack en fundamental blackhorn från hornbeer igår som jag haft tre år i källaren.
jösses alltså, vilken jävla stout och vad den hade vunnit på att ligga till sig.

Najs, ej testat. Får ta och göra det nån gång.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Köpte och drack Quelle Saison idag. Stabil saison men inte mindblowing, typ som man förväntar sig en torrhumlad saison, citrus, pepprighet, saisonjäst, hö, lite apelsin, lätt "tart". Klart godkännd, undrar om den inte kommit på Systembolaget förut?
Nu dricker jag Oppigårds Lavish IPA, helt annan klass. Det blir mer och mer klart att Oppigårds är bäst i Sverige på välhumlade öl, i klass med Amager!

Kul att höra, beställde ett par av den till närmsta bolag och skall hämta ut till veckan. Fått några ölglas med jag kan dricka dem ur.

Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Tack. Låter hyfsat lovande ändå. Hur ligger priserna i Finland? Är de prissatta ungefär som vanlig eurolager eller närmare hantverksölen i pris? Gjorde en snabbsökning på Alkos hemsida men kunde inte hitta något. Frågan är om det var dåligt sökt eller om de är så pass alkoholsvaga att de säljs i livsmedelsbutikerna snarare än Alko?

Hur ser prisläget ut i andra europeiska länder och USA för hantverksöl? Jag har fått intrycket att det allmänt inte skiljer sig så mycket mot Sverige och att det är just är makrolagern som är billigare. Kan förstås ha fel.
Senast redigerad av GusFring 2015-09-19 kl. 13:01.
Citera
2015-09-19, 13:26
Medlem
hejjjsan123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GusFring

Hur ser prisläget ut i andra europeiska länder och USA för hantverksöl? Jag har fått intrycket att det allmänt inte skiljer sig så mycket mot Sverige och att det är just är makrolagern som är billigare. Kan förstås ha fel.

Är ju såklart billigare i Östeuropa, då menar jag länderna inom EU. Utanför EU, börjar det så smått vakna till liv.

I t.ex Ungern och Polen betalar du ca 30 kronor för en hantverksöl från ett bryggeri från det egna landet, på en mysig pub.

Kanske 20 kronor om du köper i affären och tar hem.
Citera
2015-09-19, 13:31
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejjjsan123
Är ju såklart billigare i Östeuropa, då menar jag länderna inom EU. Utanför EU, börjar det så smått vakna till liv.

I t.ex Ungern och Polen betalar du ca 30 kronor för en hantverksöl från ett bryggeri från det egna landet, på en mysig pub.

Kanske 20 kronor om du köper i affären och tar hem.

Då är det klart billigare där på krog åtminstone.
Senast redigerad av GusFring 2015-09-19 kl. 13:34.
Citera
2015-09-19, 13:59
Medlem
hejjjsan123s avatar
Citat:
Då är det klart billigare där på krog åtminstone.

Ja, det kan nog vara lönsamt att ta Wizzair på kvällen till Warszawa, åka till PiwPawpuben, dricka sig stupfull och ta morgonflyget hem igen, jämfört med att gå ut i Stockholm!
Citera
2015-09-19, 18:19
Medlem
Citat:

Hur ser prisläget ut i andra europeiska länder och USA för hantverksöl?

Jag har varit runt på en del olika ställen i USA och amerikansk hantverksöl är bra mycket billigare, än vad den är här och den är oftast även betydligt billigare än svensk hantverksöl i Sverige.
Citera
2015-09-19, 19:02
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskfjäll
Jag har varit runt på en del olika ställen i USA och amerikansk hantverksöl är bra mycket billigare, än vad den är här och den är oftast även betydligt billigare än svensk hantverksöl i Sverige.

Ah, fan vad bra.

Tänkte på att åtminstone ett företag som Lagunitas som ändå är stora men fortfarande brygger på hantverksmässigt vis - borde kunna erbjuda bättre priser där.
Citera
2015-09-21, 13:45
Medlem
stayluckys avatar
Trodde aldrig att jag skulle få tag i öl från Toppling Goliath i Sverige. Tack vare Mikkeller's webshop har jag dock nu ett gäng flaskor PseudoSue och Golden Nugget på väg hem till mig. Återkommer när jag avnjutit dessa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in