Citat:
Ursprungligen postat av
Feadog
Tack. Låter hyfsat lovande ändå. Hur ligger priserna i Finland? Är de prissatta ungefär som vanlig eurolager eller närmare hantverksölen i pris? Gjorde en snabbsökning på Alkos hemsida men kunde inte hitta något. Frågan är om det var dåligt sökt eller om de är så pass alkoholsvaga att de säljs i livsmedelsbutikerna snarare än Alko?
Förvisso säger det inte så mycket om hur det kommer se ut när (om) de lanseras i Sverige. Antagligen är de ju licensbryggda i Finland så alkoholhalt och annat kan ha anpassats efter finska marknaden. Även priset kan nog variera rejält mellan olika marknader, men det kanske kan ge en fingervisning om hur det kommer bli här.
Angående priserna: lite mitt emellan såvitt jag minns. Dyrare än den fulaste butiksfullagern men nog billigare än riktig craft beer. Tyvärr kan jag inte kolla upp det just nu och jämföra närmare.
Det stämmer att det är butiksmellanöl (4,6 resp 4,7%. IPAn var däromkring också), och de finns inte i Alkos sortiment.
Jag måste dock varna om att jag i min text bedömde dem lite kontextuellt dvs jag bedömde dem som varandes makroöl, och satte ribban därefter. "Bra" ska alltså tolkas som "bra för att vara makro". Så ha inte
alltför höga förväntingar. Jag har haft micro och hantverksöl som har varit långt bättre.