Citat:
Ursprungligen postat av
zerxez
Exakt, alla kan spela C D G Em Am osv på gitarren men att göra något NYTT och SPÄNNANDE av samma gamla toner, DÄR ligger genialiteten.
Vad gäller GnR så har jag läst 2 biografier om dem vid det här laget (Steven Adlers och Stephen Davis) och genomgående utpekas den klassiska rockens största band: Stones, Zeppelin, Aerosmith, Kiss, Acdc, Queen, Sabbath, samt givetvis Hendrix, som de stora influenserna för Slash och Izzy. Vad gäller Axl var han även influerad av Elton John. Judas Priest nämns aldrig som en influens.
Det är inte lika credigt att droppa Judas Priest jämfört med de band som nämns ovan. Vi kan vara ganska säkra på att dom inte bara lyssnade på dom banden.
Citat:
Ursprungligen postat av
von_S
Lady Gaga.
"Hon skriver sin musik själv! Och så kan hon spela ett instrument!"
Jaha du? Borde inte det vara något slags minimikrav för att få kalla sig artist över huvud taget? Hur jävla många promille av världens musiker får hjälp med att skriva låtar?
Betydligt fler än du tror. Ta Tommy Denander som ett exempel. En relativt okänd svensk gitarrist som skrivit låtar/medverkat/producerat på mer än 2000 plattor. Och han är bara en i mängden okända musiker som lever på att hjälpa större artister.
Dessutom har Lady Gaga lite större kvaliteter än så. Hon även producerar sin egen musik samt är låtskrivare åt flera tunga namn i musikbranschen.
Citat:
Ursprungligen postat av
JohnnyGenzale
Unikt och sticka ut =/= att det är bra. Men det är väl detsamma. Tycker Oasis är sunkiga. Andra tycker de är fantastiska. Nöjer mig där.
Sen vet jag inte vad du vill ha sagt med ditt första stycke. Då är ju inga band/artister överskattade musik endast bygger på smak och de artister man inte gillar som är jäkligt stora kommer man antagligen anse vara överskattade.
Eller hur menar du då att man kan peka på en artist som är överskattad? Vilka blir kvar?
I så fall kommer tråden endast att handla om vilka artister vi inte tycker om.
Ett bra exempel har redan nämnts. Elvis. En av de största (mest säljande, mest berömda) artisterna i musikhistorien men som aldrig skrev en enda låt själv eller som knappt behärskade ett instrument. Hans stil var banbrytande för sin tid men det var ju inte han som var hjärnan bakom det.