2015-09-15, 23:20
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Att jämföra Elvis Presley med One Direction är att ta det hela åt helvete för långt. Elvis hade en gudabenådad röst och musikalisk känsla. En låtkskatt som är helt enorm och matchas av få. 75 studioskivor, 149 låtar på Billboards topplista, den antagligen största musikaliska ikonen genom tiderna, hela musikhistorian kan delas in i före och efter Elvis Presley. Han uppfann rock'n'roll. 600 miljoner skivor sålda, den bäst säljande artisten genom tiderna, en kulturell ikon i hela världen.

Må så vara att han jobbade ihop med diverse låtskrivare men det betyder fan inte att man kan jämföra honom med ett totalt värdelöst och talanglöst pojkband med diverse tonåringar som snart kommer att vara historia. Hur många klassiska låtar kommer man på med One Direction? 0 och intet. Elvis står för minst 50 stycken dunderhits.
Om man jämför musikaliskt är det inte många som haft någon chans på Elvis. Egentligen bara Bob Dylan och The Beatles som blivit högre rankade.

Men om man bortser från hans himmelska röst så hade han ungefär lika mycket talang som One Direction.

Jag tycker att han är överskattad, du säger att han uppfann rock'n'rollen, vilket är fel. Den fanns redan hos mörkhyade, utvecklad från blues.

Att han är en ikon gör honom inte nödvändigtvis bättre än någon annan heller.
Citera
2015-09-15, 23:25
Medlem
Flashbabe!s avatar
Håkan Hellström. Helt obegripligt och känns mer som nåt dåligt media-försöksdjur eller nåt.
Citera
2015-09-18, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Han är överskattad enligt mig, om man räknar med hur stor han var.

Svårt att vara överskattad när man är världens bästa entertainer, dansare och har gjort ett antal fantastiska låtar med revolutionerande musikvideor. Han förtjänar allt beröm han får OCH ännu mer beröm utöver det.

Överskattade är snarare de föredettingar som sitter på en stol och låter ölmagen växa, men som man inte "får" tycka illa om, men som inte släppt ett jävla skit senare år. Speciellt när det heter att de är "duktiga låtskrivare" är det absolut förbjudet att tycka illa om dessa föredettingar, då är de heliga och får inte röras.

MJ var på en annan högre nivå än alla andra artister.
Citera
2015-09-18, 16:12
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kantbiten
Svårt att vara överskattad när man är världens bästa entertainer, dansare och har gjort ett antal fantastiska låtar med revolutionerande musikvideor. Han förtjänar allt beröm han får OCH ännu mer beröm utöver det.

Överskattade är snarare de föredettingar som sitter på en stol och låter ölmagen växa, men som man inte "får" tycka illa om, men som inte släppt ett jävla skit senare år. Speciellt när det heter att de är "duktiga låtskrivare" är det absolut förbjudet att tycka illa om dessa föredettingar, då är de heliga och får inte röras.

MJ var på en annan högre nivå än alla andra artister.
Märkligt resonemang, "han kan inte vara överskattad, eftersom han är den största entertainern någonsin". Det funkar inte så.

Vilka föredettingar pratar du om? Några exempel?
Citera
2015-09-20, 13:05
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Exakt, alla kan spela C D G Em Am osv på gitarren men att göra något NYTT och SPÄNNANDE av samma gamla toner, DÄR ligger genialiteten.

Vad gäller GnR så har jag läst 2 biografier om dem vid det här laget (Steven Adlers och Stephen Davis) och genomgående utpekas den klassiska rockens största band: Stones, Zeppelin, Aerosmith, Kiss, Acdc, Queen, Sabbath, samt givetvis Hendrix, som de stora influenserna för Slash och Izzy. Vad gäller Axl var han även influerad av Elton John. Judas Priest nämns aldrig som en influens.
Det är inte lika credigt att droppa Judas Priest jämfört med de band som nämns ovan. Vi kan vara ganska säkra på att dom inte bara lyssnade på dom banden.

Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Lady Gaga.

"Hon skriver sin musik själv! Och så kan hon spela ett instrument!"

Jaha du? Borde inte det vara något slags minimikrav för att få kalla sig artist över huvud taget? Hur jävla många promille av världens musiker får hjälp med att skriva låtar?
Betydligt fler än du tror. Ta Tommy Denander som ett exempel. En relativt okänd svensk gitarrist som skrivit låtar/medverkat/producerat på mer än 2000 plattor. Och han är bara en i mängden okända musiker som lever på att hjälpa större artister.

Dessutom har Lady Gaga lite större kvaliteter än så. Hon även producerar sin egen musik samt är låtskrivare åt flera tunga namn i musikbranschen.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Unikt och sticka ut =/= att det är bra. Men det är väl detsamma. Tycker Oasis är sunkiga. Andra tycker de är fantastiska. Nöjer mig där.

Sen vet jag inte vad du vill ha sagt med ditt första stycke. Då är ju inga band/artister överskattade musik endast bygger på smak och de artister man inte gillar som är jäkligt stora kommer man antagligen anse vara överskattade.

Eller hur menar du då att man kan peka på en artist som är överskattad? Vilka blir kvar?
I så fall kommer tråden endast att handla om vilka artister vi inte tycker om.

Ett bra exempel har redan nämnts. Elvis. En av de största (mest säljande, mest berömda) artisterna i musikhistorien men som aldrig skrev en enda låt själv eller som knappt behärskade ett instrument. Hans stil var banbrytande för sin tid men det var ju inte han som var hjärnan bakom det.
Citera
2015-09-20, 17:42
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Ett bra exempel har redan nämnts. Elvis. En av de största (mest säljande, mest berömda) artisterna i musikhistorien men som aldrig skrev en enda låt själv eller som knappt behärskade ett instrument. Hans stil var banbrytande för sin tid men det var ju inte han som var hjärnan bakom det.

Just därför har jag aldrig förstått hysterin kring Elvis. Okej, han hade en bra sångröst och han rörde sig på ett sätt som fick kvinnorna på fall. Men det var ju i stort sett det enda. De flesta av hans låtar är banala och enkla ur musikalisk aspekt, och som du säger så har han ju knappt skrivit en enda låt själv.

Alla Elvis-fans får förlåta mig, men nej jag kan inte hitta något som får mig att sätta Elvis över någon annan artist. För mig var han mest bara en egotrippad smörsångare som trodde han hade ensamrätt på alla kvinnor.. musiken var nog inte det han var mest intresserad av, därmed är de felaktigt att kalla honom "The King". Möjligen "The King" of smörsångare.
Citera
2015-09-20, 17:56
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Näe, men han har hjälpt till på några bl.a "All shook up".

Han hade inte haft en chans i sibirien i dagens musikindustri men det var annat förr i tiden.
Det är alltid svårast att vara först (eller, ja första som accepterades i det vita översamhället).

Jag tycker inte Elvis insatser är övervärderade även om jag inte alls lyssnar på dem.
Citera
2015-09-21, 11:47
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Just därför har jag aldrig förstått hysterin kring Elvis. Okej, han hade en bra sångröst och han rörde sig på ett sätt som fick kvinnorna på fall. Men det var ju i stort sett det enda. De flesta av hans låtar är banala och enkla ur musikalisk aspekt, och som du säger så har han ju knappt skrivit en enda låt själv.

Alla Elvis-fans får förlåta mig, men nej jag kan inte hitta något som får mig att sätta Elvis över någon annan artist. För mig var han mest bara en egotrippad smörsångare som trodde han hade ensamrätt på alla kvinnor.. musiken var nog inte det han var mest intresserad av, därmed är de felaktigt att kalla honom "The King". Möjligen "The King" of smörsångare.

Kan du specificera hur hans låtar är enkla och banala ur en musikalisk aspekt?
Citera
2015-09-21, 15:28
Medlem
Bewnhurs avatar
Black Sabbath under Dio åren skulle jag kalla för överskattat.

Personligen så tycker jag att Dio var en bra musiker och sångare. Jag tycker däremot att han inte passade in i Black sabbath för fem öre, det kändes som en hårdare form av glamrock med Dio i bandet. Heaven and hell är den mest överskattade Sabbath låten någonsin och slår tom Holy diver när det kommer till att vara överskattad. Det finns så mycket bättre Dio låtar.

Nej. Dio + Sabbath var ingen lyckad kombination tycker jag. Dio var mycket bättre när han fick köra sitt stuck och Black Sabbath var mycket bättre med Ozzy som sångare (ingen teknisk skicklighet men man kände att musiken var som anpassad till Ozzys halvtaskiga röst).
Citera
2015-09-21, 17:45
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Kan du specificera hur hans låtar är enkla och banala ur en musikalisk aspekt?

Enkla och trallvänliga melodier Ett gitarrspel som för tankarna till musiklektionerna i grundskolan. Att Elvis hade sådan hybris att han trodde att han med detta kunde bli "the king". Man kan konstatera att de flesta som gillar Elvis bor på landsbygden eller glesbygden. De säger att "utan Elvis hade inte dagens musik existerat" osv. Bullshit. Elvis var ingen ikon på det sättet. Men folk höjer honom till skyarna för att det på många ställen är förenat med förräderi att inte gilla honom.
Citera
2015-09-21, 18:40
Medlem
Ålens avatar
Leonard Cohen, han personifierar begreppet överskattad. Värst överskattat är dock Velvet Underground. Herrejävlar vad dåliga dom är.

The Doors och Jefferson Airplane är vidrigt överskattad musik också. Gentle Giant och liknande dynga är äckligt överskattat. Ni som inte hört Gentle Giant kolla tuben eller Spotify, ni kommer få er ett gott skratt.

Alltså jävligt mycket populärmusik är överskattat. Växer samhället aldrig ifrån skiten?

Grannen spelar Johnny Cash just nu, en annan överskattat fan.

Kom på en till, Elvis Costello. Hjälp vad överskattat. Vem fan lyssnar på denna gubbe? Han har gjort några fina covers dock på gamla godingar, bland annat Dylans I Trew it Alway, den är fin. Dylan har dock gjort hela jobbet i stort sett.
Senast redigerad av Ålen 2015-09-21 kl. 18:50.
Citera
2015-09-21, 19:18
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Kom på en till, Elvis Costello. Hjälp vad överskattat. Vem fan lyssnar på denna gubbe?

Det var ett bra tag sedan jag läste så mycket dumheter i ett enda inlägg. Costello är t ex en av de bästa brittiska låtskrivarna någonsin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in