2015-09-15, 16:48
Medlem
von_Ss avatar
Lady Gaga.

"Hon skriver sin musik själv! Och så kan hon spela ett instrument!"

Jaha du? Borde inte det vara något slags minimikrav för att få kalla sig artist över huvud taget? Hur jävla många promille av världens musiker får hjälp med att skriva låtar?
Citera
2015-09-15, 16:59
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Den här tråden har spårat ur helt. Att påstå att vissa artister är överskattade bara för att man personligen inte gillar deras stil är löjligt. Jag gillar personligen inte Beatles eller Bruce Springsteen men att påstå att dom är överskattade är ju löjeväckande.

Kan vi inte få in lite substans i tråden? Beskriv åtminstone varför ni tycker en artist är överskattad.

Det är väl just det som är grejen. Att göra något som alla andra gör men att ändå få det unikt och sticka ut. Som AC/DC ungefär.

Unikt och sticka ut =/= att det är bra. Men det är väl detsamma. Tycker Oasis är sunkiga. Andra tycker de är fantastiska. Nöjer mig där.

Sen vet jag inte vad du vill ha sagt med ditt första stycke. Då är ju inga band/artister överskattade musik endast bygger på smak och de artister man inte gillar som är jäkligt stora kommer man antagligen anse vara överskattade.

Eller hur menar du då att man kan peka på en artist som är överskattad? Vilka blir kvar?
Citera
2015-09-15, 17:02
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Michael Jackson. Förstår inte alls vad som är häftigt med att dra sig över pungen och hicka.
Citera
2015-09-15, 17:06
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Michael Jackson. Förstår inte alls vad som är häftigt med att dra sig över pungen och hicka.

Lyssna på låtarna kan ju vara en idé. Han är en jävla sångare och låtskrivare.
Citera
2015-09-15, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Lady Gaga.

"Hon skriver sin musik själv! Och så kan hon spela ett instrument!"

Jaha du? Borde inte det vara något slags minimikrav för att få kalla sig artist över huvud taget? Hur jävla många promille av världens musiker får hjälp med att skriva låtar?
Dom "största" MTV- artisterna har ofta hjälp med det. Deras talang ligger i att vara snygg och kunna dansa.
Citera
2015-09-15, 17:17
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Lyssna på låtarna kan ju vara en idé. Han är en jävla sångare och låtskrivare.
Jo det har jag ju gjort också Inget tilltalande, men det är ju förstås min subjektiva åsikt. Har hittat ett par låtar som jag diggar, men hans mest kända hits består ju av 100% ytlighet. Mindre kända låtar som Scared Of The Moon och D.S är bra. Dock så har låtar som Beat It, Man In The Mirror och Heal The World, bra budskap.

Han rår bara inte på andra artister i samma eller mindre storlek. Han är överskattad enligt mig, om man räknar med hur stor han var.
Citera
2015-09-15, 17:22
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Dom "största" MTV- artisterna har ofta hjälp med det. Deras talang ligger i att vara snygg och kunna dansa.

Självklart, men just detta begriper ju vanligt folk. Tycker dock det har spårat ut när folk hävdar att "skriver musiken själv" är ett slagkraftigt argument för att en artist är extra bra. Jag brukar tänka att folk är extremt korkade och okunniga när den frasen hivas fram.

Sen är det väl inget fel på att gilla Lady Gaga även om inte jag gör det. Om en person tycker att hon är bra så är det inte överskattning, men när man tror att hon är någon gud som kan spela instrument är man fel ute.
Citera
2015-09-15, 17:22
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Jo det har jag ju gjort också Inget tilltalande, men det är ju förstås min subjektiva åsikt. Har hittat ett par låtar som jag diggar, men hans mest kända hits består ju av 100% ytlighet. Mindre kända låtar som Scared Of The Moon och D.S är bra. Dock så har låtar som Beat It, Man In The Mirror och Heal The World, bra budskap.

Han rår bara inte på andra artister i samma eller mindre storlek. Han är överskattad enligt mig, om man räknar med hur stor han var.

Där kan jag hålla med dig. Jag är inte överförtjust i Michael Jackson och köper inte riktigt hypen kring honom totalt. Men han har väl en del trevliga låtar. Ingen artist som bekommer mig åt endera håll egentligen. Varken speciellt bra eller speciellt dålig.

Kravet kring "skriver sin egen musik" tycker jag är ganska löjeväckande faktiskt. Vem fan bryr sig? Är låten/skivan du hör bra så är den ju bra? Om en artist märker att han/hon sjunger jäkligt bra men att en polare är bättre på att skriva låtarna så är det väl fullt rimligt att göra så?

Eller är Ted Gärdestad mindre bra för att hans bror skrev hans texter t.ex?

Totta Näslund skrev väl knappt en rad/låt i sitt liv
Art Garfunkel har inte heller skrivit en bra låt i sitt liv.
Citera
2015-09-15, 17:54
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Där kan jag hålla med dig. Jag är inte överförtjust i Michael Jackson och köper inte riktigt hypen kring honom totalt. Men han har väl en del trevliga låtar. Ingen artist som bekommer mig åt endera håll egentligen. Varken speciellt bra eller speciellt dålig.

Kravet kring "skriver sin egen musik" tycker jag är ganska löjeväckande faktiskt. Vem fan bryr sig? Är låten/skivan du hör bra så är den ju bra? Om en artist märker att han/hon sjunger jäkligt bra men att en polare är bättre på att skriva låtarna så är det väl fullt rimligt att göra så?

Eller är Ted Gärdestad mindre bra för att hans bror skrev hans texter t.ex?

Totta Näslund skrev väl knappt en rad/låt i sitt liv
Art Garfunkel har inte heller skrivit en bra låt i sitt liv.
Jag tycker att det är ett plus om en artist skriver eget. Men ingen blir dålig bara för att den inte gör det.

Elvis Presley är jävligt överskattad. Jag jämför honom med One Direction, och det kommer jag stå vid.

Grabbarna i 1D åkte till X-Factor, hade utseendet med sig, kunde sjunga, och fick därmed allt serverat. Simon Cowell tjänade pengar på dem, de fick låtarna skrivna till sig, och ett skivkontrakt utan något riktigt arbete bakom. De är säkert väldigt rika nu också.

Elvis åkte till en skivstudio, blev upptäckt, såg väldigt bra ut och sjöng gudomligt. Han fick skivkontrakt, tjejer blev kära i honom, han tjänade multum, men fick alla sina låtar skrivna av andra. Andra spelade oftast instrumenten också. Han slängde ur sig några halvtaskiga filmer. Låg inget arbete bakom att han blev den världsstjärna han blev.

Och visst, bra musiker som Elvis ska inte dömas bara för att de hade tur. De gör musik man gillar, och det ska man vara tacksam för. Men det gör ju artisteriet lite fånigt om man egentligen är ett varumärke.

Ta The Beatles till exempel. De spelade dagarna i ända, samma låtar om och om igen, på rökfyllda nattklubbar i Hamburg, under två års tid. Fick dåligt betalt och inget skivkontrakt. Men till slut blev de ju upptäckta, och då gick det ju rasande fort. De skrev sina låtar själva, och spelade instrument. Utvecklades otroligt snabbt, lyssna först på Please Please Me och sen på Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band, och tänk att det är 4 år emellan. Helt galet.

Samma sak med Black Sabbath. Band som fick kämpa och spela på sunkiga barer och nattklubbar för att få ett skivkontrakt, spelade egna instrument, skrev egna låtar, och inte fick allting serverat på silverfat. Det blir en helt annan grej.
Citera
2015-09-15, 18:00
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ta The Beatles till exempel. De spelade dagarna i ända, samma låtar om och om igen, på rökfyllda nattklubbar i Hamburg, under två års tid. Fick dåligt betalt och inget skivkontrakt. Men till slut blev de ju upptäckta, och då gick det ju rasande fort. De skrev sina låtar själva, och spelade instrument. Utvecklades otroligt snabbt, lyssna först på Please Please Me och sen på Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band, och tänk att det är 4 år emellan. Helt galet.

Samma sak med Black Sabbath. Band som fick kämpa och spela på sunkiga barer och nattklubbar för att få ett skivkontrakt, spelade egna instrument, skrev egna låtar, och inte fick allting serverat på silverfat. Det blir en helt annan grej.

Blir musiken bättre om du vet deras bakgrundshistoria att de spelade på rökfyllda barer innan de slog igenom?
Citera
2015-09-15, 18:12
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Blir musiken bättre om du vet deras bakgrundshistoria att de spelade på rökfyllda barer innan de slog igenom?
Poängterade just att den inte blir det. Men påpekade att ett artisteri blir en annan sak om man har kämpat för att uppnå det, man blir inte ett varumärke på samma sätt.
Citera
2015-09-15, 22:32
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Jag tycker att det är ett plus om en artist skriver eget. Men ingen blir dålig bara för att den inte gör det.

Elvis Presley är jävligt överskattad. Jag jämför honom med One Direction, och det kommer jag stå vid.

Grabbarna i 1D åkte till X-Factor, hade utseendet med sig, kunde sjunga, och fick därmed allt serverat. Simon Cowell tjänade pengar på dem, de fick låtarna skrivna till sig, och ett skivkontrakt utan något riktigt arbete bakom. De är säkert väldigt rika nu också.

Elvis åkte till en skivstudio, blev upptäckt, såg väldigt bra ut och sjöng gudomligt. Han fick skivkontrakt, tjejer blev kära i honom, han tjänade multum, men fick alla sina låtar skrivna av andra. Andra spelade oftast instrumenten också. Han slängde ur sig några halvtaskiga filmer. Låg inget arbete bakom att han blev den världsstjärna han blev.

Och visst, bra musiker som Elvis ska inte dömas bara för att de hade tur. De gör musik man gillar, och det ska man vara tacksam för. Men det gör ju artisteriet lite fånigt om man egentligen är ett varumärke.

Att jämföra Elvis Presley med One Direction är att ta det hela åt helvete för långt. Elvis hade en gudabenådad röst och musikalisk känsla. En låtkskatt som är helt enorm och matchas av få. 75 studioskivor, 149 låtar på Billboards topplista, den antagligen största musikaliska ikonen genom tiderna, hela musikhistorian kan delas in i före och efter Elvis Presley. Han uppfann rock'n'roll. 600 miljoner skivor sålda, den bäst säljande artisten genom tiderna, en kulturell ikon i hela världen.

Må så vara att han jobbade ihop med diverse låtskrivare men det betyder fan inte att man kan jämföra honom med ett totalt värdelöst och talanglöst pojkband med diverse tonåringar som snart kommer att vara historia. Hur många klassiska låtar kommer man på med One Direction? 0 och intet. Elvis står för minst 50 stycken dunderhits.
Senast redigerad av zerxez 2015-09-15 kl. 22:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in