Citat:
Ursprungligen postat av
JohnnyGenzale
Där kan jag hålla med dig. Jag är inte överförtjust i Michael Jackson och köper inte riktigt hypen kring honom totalt. Men han har väl en del trevliga låtar. Ingen artist som bekommer mig åt endera håll egentligen. Varken speciellt bra eller speciellt dålig.
Kravet kring "skriver sin egen musik" tycker jag är ganska löjeväckande faktiskt. Vem fan bryr sig? Är låten/skivan du hör bra så är den ju bra? Om en artist märker att han/hon sjunger jäkligt bra men att en polare är bättre på att skriva låtarna så är det väl fullt rimligt att göra så?
Eller är Ted Gärdestad mindre bra för att hans bror skrev hans texter t.ex?
Totta Näslund skrev väl knappt en rad/låt i sitt liv
Art Garfunkel har inte heller skrivit en bra låt i sitt liv.
Jag tycker att det är ett plus om en artist skriver eget. Men ingen blir dålig bara för att den inte gör det.
Elvis Presley är
jävligt överskattad. Jag jämför honom med One Direction, och det kommer jag stå vid.
Grabbarna i 1D åkte till X-Factor, hade utseendet med sig, kunde sjunga, och fick därmed allt serverat. Simon Cowell tjänade pengar på dem, de fick låtarna skrivna till sig, och ett skivkontrakt utan något riktigt arbete bakom. De är säkert väldigt rika nu också.
Elvis åkte till en skivstudio, blev upptäckt, såg väldigt bra ut och sjöng gudomligt. Han fick skivkontrakt, tjejer blev kära i honom, han tjänade multum, men fick alla sina låtar skrivna av andra. Andra spelade oftast instrumenten också. Han slängde ur sig några halvtaskiga filmer. Låg inget arbete bakom att han blev den världsstjärna han blev.
Och visst, bra musiker som Elvis ska inte dömas bara för att de hade tur. De gör musik man gillar, och det ska man vara tacksam för. Men det gör ju artisteriet lite fånigt om man egentligen är ett varumärke.
Ta The Beatles till exempel. De spelade dagarna i ända, samma låtar om och om igen, på rökfyllda nattklubbar i Hamburg, under två års tid. Fick dåligt betalt och inget skivkontrakt. Men till slut blev de ju upptäckta, och då gick det ju rasande fort. De skrev sina låtar själva, och spelade instrument. Utvecklades otroligt snabbt, lyssna först på Please Please Me och sen på Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band, och tänk att det är 4 år emellan. Helt galet.
Samma sak med Black Sabbath. Band som fick kämpa och spela på sunkiga barer och nattklubbar för att få ett skivkontrakt, spelade egna instrument, skrev egna låtar, och inte fick allting serverat på silverfat. Det blir en helt annan grej.