Citat:
Det där du nämner handlar inte om att de är överskattade, utan om att du inte gillar dem något nämnvärt. Allt ifrån ackordföljder till experimenterande i studion härstammar från det bandet. Bandet var dessutom redan 1963 ett av de första banden att skriva en poplåt i moll (Don't Bother Me på With The Beatles), och trumspelet i All I've Got To Do på samma skiva var även det väldigt ovanligt under den perioden. Så The Beatles var inte alls "som alla andra poprockband som kom i slutet på 50/början av 60". Allt experimenterande på senare år behöver jag inte dra upp nu.Måste tyvärr säga The Beatles också, och det tycker jag att alla itterst inne borde hålla med om.
Jag lyssnade mycket på dem under en period, men blev snabbt less på dom.
"Men de är ju världens mest influerande band!", säger många. Jaha? Lyssna på musiken istället, hur bra är den, egentligen?
Av allt de gjort är endast runt 30 % lyssningsvärt.
De var ju egentligen precis som alla andra poprock band som kom i slutet på 50/början av 60. Ett par enkla ackord, simpelt gitarrsolo eller inget alls och nonsenstexter genom hela album, dvs väldigt lite substans i musiken.
Okej, de utvecklades positivt framåt slutet av karriären, och skivorna från Sgt Peppers och uppåt var väl bra. Men de lyckades ändå behålla sitt gamla syndrom - har du hört 1 låt så har du hört 10, texterna poänglösa och intetsägande osv osv.
Jag lyssnade mycket på dem under en period, men blev snabbt less på dom.
"Men de är ju världens mest influerande band!", säger många. Jaha? Lyssna på musiken istället, hur bra är den, egentligen?
Av allt de gjort är endast runt 30 % lyssningsvärt.
De var ju egentligen precis som alla andra poprock band som kom i slutet på 50/början av 60. Ett par enkla ackord, simpelt gitarrsolo eller inget alls och nonsenstexter genom hela album, dvs väldigt lite substans i musiken.
Okej, de utvecklades positivt framåt slutet av karriären, och skivorna från Sgt Peppers och uppåt var väl bra. Men de lyckades ändå behålla sitt gamla syndrom - har du hört 1 låt så har du hört 10, texterna poänglösa och intetsägande osv osv.
Utan The Beatles hade musikvärlden sett helt annorlunda ut idag, och det är anledningen till att detta band inte kan kallas överskattade. Men bara för att de inte är överskattade så betyder det inte att du måste gilla dem. Tycker du att deras musik är kass så får du göra det, men överskattade är ett ord som inte kan förknippas med The Beatles.