2015-12-04, 15:31
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Måste tyvärr säga The Beatles också, och det tycker jag att alla itterst inne borde hålla med om.
Jag lyssnade mycket på dem under en period, men blev snabbt less på dom.

"Men de är ju världens mest influerande band!", säger många. Jaha? Lyssna på musiken istället, hur bra är den, egentligen?
Av allt de gjort är endast runt 30 % lyssningsvärt.
De var ju egentligen precis som alla andra poprock band som kom i slutet på 50/början av 60. Ett par enkla ackord, simpelt gitarrsolo eller inget alls och nonsenstexter genom hela album, dvs väldigt lite substans i musiken.

Okej, de utvecklades positivt framåt slutet av karriären, och skivorna från Sgt Peppers och uppåt var väl bra. Men de lyckades ändå behålla sitt gamla syndrom - har du hört 1 låt så har du hört 10, texterna poänglösa och intetsägande osv osv.
Det där du nämner handlar inte om att de är överskattade, utan om att du inte gillar dem något nämnvärt. Allt ifrån ackordföljder till experimenterande i studion härstammar från det bandet. Bandet var dessutom redan 1963 ett av de första banden att skriva en poplåt i moll (Don't Bother Me på With The Beatles), och trumspelet i All I've Got To Do på samma skiva var även det väldigt ovanligt under den perioden. Så The Beatles var inte alls "som alla andra poprockband som kom i slutet på 50/början av 60". Allt experimenterande på senare år behöver jag inte dra upp nu.

Utan The Beatles hade musikvärlden sett helt annorlunda ut idag, och det är anledningen till att detta band inte kan kallas överskattade. Men bara för att de inte är överskattade så betyder det inte att du måste gilla dem. Tycker du att deras musik är kass så får du göra det, men överskattade är ett ord som inte kan förknippas med The Beatles.
Citera
2015-12-04, 16:41
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Utan The Beatles hade musikvärlden sett helt annorlunda ut idag
Tyckte mig höra ett vrål från den öfvre läktaren:

"Hade inte <Bongo Chang Pochas av Lindström> uppfunnit hjulet 3210BC så hade <Khmer Abel don Romanov> gjort det tio år senare."

Fri tolkning: Allt Beatles 'kom på' hade tillika funnits idag, utan deras existens, men kanske lite annorlundish.

Men, sure, det kräver sin man/kvinna att vara nyskapande hur enkelt det än låter efteråt...
Citera
2015-12-04, 17:39
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Det där du nämner handlar inte om att de är överskattade, utan om att du inte gillar dem något nämnvärt. Allt ifrån ackordföljder till experimenterande i studion härstammar från det bandet. Bandet var dessutom redan 1963 ett av de första banden att skriva en poplåt i moll (Don't Bother Me på With The Beatles), och trumspelet i All I've Got To Do på samma skiva var även det väldigt ovanligt under den perioden. Så The Beatles var inte alls "som alla andra poprockband som kom i slutet på 50/början av 60". Allt experimenterande på senare år behöver jag inte dra upp nu.

Utan The Beatles hade musikvärlden sett helt annorlunda ut idag, och det är anledningen till att detta band inte kan kallas överskattade. Men bara för att de inte är överskattade så betyder det inte att du måste gilla dem. Tycker du att deras musik är kass så får du göra det, men överskattade är ett ord som inte kan förknippas med The Beatles.

Kan mycket väl ha varit så, men då återgår vi till det som jag skrev i mitt tidigare inlägg: lyssna på själva musiken och säg med handen på hjärtat hur bra du faktiskt tycker det låter.

Tycker du själv att Rocky Raccoon, Hello Goodbye, Obladi Oblada, Getting Better, Hey Jude osv är några höjdare, musikaliskt? Kan du relatera till någon av dessa låtar?

Paul McCartney var en usel textförfattare som mest skrev nonsens i sina låttexter. John Lennon var snäppet bättre, men även han hade sina meningslösa lyriker i vissa låtar.

Så jo, jag skulle kalla dem överskattade. Eftersom deras låtar inte är så bra som folk säger.
Citera
2015-12-04, 20:54
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Kan mycket väl ha varit så, men då återgår vi till det som jag skrev i mitt tidigare inlägg: lyssna på själva musiken och säg med handen på hjärtat hur bra du faktiskt tycker det låter.

Tycker du själv att Rocky Raccoon, Hello Goodbye, Obladi Oblada, Getting Better, Hey Jude osv är några höjdare, musikaliskt? Kan du relatera till någon av dessa låtar?

Paul McCartney var en usel textförfattare som mest skrev nonsens i sina låttexter. John Lennon var snäppet bättre, men även han hade sina meningslösa lyriker i vissa låtar.

Så jo, jag skulle kalla dem överskattade. Eftersom deras låtar inte är så bra som folk säger.
För det första tycker jag att samtliga av låtarna du nämnde är suveräna, grymma melodier och härligt skojfriska. Enbart Yellow Submarine och Revolution 9 är usla på riktigt när det gäller Beatles, om man frågar mig.

Som jag skrev. Att du inte gillar Beatles är en sak, det får du göra om du vill. Att ett band skriver dåliga låtar (vilket just DU tycker i detta fall) och samtidigt har en stor popularitet betyder inte nödvändigtvis att de är överskattade, det finns flera faktorer som spelar in där. I detta fall är det felaktigt att kalla Beatles överskattade, och svaret finner du i mitt förra inlägg. Bandet är alldeles för betydelsefullt för musiken och dess utveckling för att kallas överskattade. Jag skulle helt klart förstå om någon kallade exempelvis U2, Kiss eller t.o.m. Rolling Stones (som mer eller mindre efterapade Beatles när de sistnämnda hade kommit fram med en idé, se Sgt. Pepper och sedan Their Satanic Majesties Request) överskattade, men i fallet Beatles är det en omöjlighet.
Citera
2015-12-05, 02:11
Medlem
De flesta av dagens pop stjärnor. Kesha, Miley Cyrus, Jessie J etc etc. Finns dock även många med talang som adele,taylor swift, kanye west osv.
Citera
2015-12-05, 10:57
Medlem
zerxezs avatar
Citat:

Rocky Raccoon är ju inte särskilt bra, Hello Goodbye är en bagatell. Obladi Oblada är lite fjantig men ändå en klassisk melodi, även Getting Better. Hey Jude är en klassiker, något annat kan inte sägas. Beatles har en vass rad med hits, inget snack om saken, jämfört med samtida band som Kinks och The Who så står Beatles långt över musikaliskt sett.

Pete Towsnhend kunde aldrig skriva låtar med mer än 3-4 standardackord och var inte i närheten av lika harmoniskt avancerad som Beatles. Dock kan jag störa mig på dem som hanterar varenda Beatles-låt som en gåva från Gud, de skrev gott om rena bagateller och utfyllnadslåtar.
Citera
2015-12-05, 10:58
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarrelka
De flesta av dagens pop stjärnor. Kesha, Miley Cyrus, Jessie J etc etc. Finns dock även många med talang som adele,taylor swift, kanye west osv.

Skulle knappast nämna Taylor Swift bland dem med talang.
Citera
2015-12-05, 14:19
Medlem
Oakenshields avatar
Getting Better är ljusår bättre än Obladi, en urlöjlig tramslåt som aldrig ens borde ha fått bli påtänkt och som jag hoppas jag aldrig någonsin mer får höra, fy för fan. Jämfört med det splittrade och stundtals sunkiga White Album är Pepper solid som helhet låtskrivarmässigt.
Citera
2015-12-05, 17:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Getting Better är ljusår bättre än Obladi, en urlöjlig tramslåt som aldrig ens borde ha fått bli påtänkt och som jag hoppas jag aldrig någonsin mer får höra, fy för fan. Jämfört med det splittrade och stundtals sunkiga White Album är Pepper solid som helhet låtskrivarmässigt.

Jag gillar faktiskt Obladi - rätt mycket dessutom. Ingenting jag orkar lyssna på i längre sträckor, har jag hört den en gång är mättnadskänslan där, men melodierna i låten är Paul-klass!
Citera
2016-01-14, 21:38
Medlem
pink-nimbuss avatar
tänkte väcka igång den här tråden lite!
Ett band jag tycker är oerhört överskattadade är queen. Det finns helt klart mycket sämre band från den tiden, men det är just att alla verkar tycka att bohemian rhapsody är ett musikaliskt underverk. Den rankas ofta som den bästa låten som någonsin skrivits, men enligt mig är det bara en vägg med tråkig dynga som försöker låta komplex och resultated blir kalops! Detta stör mig oerhört eftersom det finns så mycket bättre musik än just queens...
Senast redigerad av pink-nimbus 2016-01-14 kl. 21:44.
Citera
2016-01-14, 21:52
Medlem
zerxezs avatar
Efter att ha lyssnat igenom hela Beatles katalog på Spotify är jag ännu mer imponerad. Till och med Rocky Racoon har ju en viss charm alltså. Den rad med hits som Beatles hade kan inte många mäta sig med. Det är några få inklusive Michael Jackson, Abba och Elvis Presley.
Citera
2016-01-14, 21:55
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pink-nimbus
tänkte väcka igång den här tråden lite!
Ett band jag tycker är oerhört överskattadade är queen. Det finns helt klart mycket sämre band från den tiden, men det är just att alla verkar tycka att bohemian rhapsody är ett musikaliskt underverk. Den rankas ofta som den bästa låten som någonsin skrivits, men enligt mig är det bara en vägg med tråkig dynga som försöker låta komplex och resultated blir kalops! Detta stör mig oerhört eftersom det finns så mycket bättre musik än just queens...

Bohemian Rhapsody är ett musikaliskt mästerverk, inget snack om saken. Det är ett ett av musikens mest odiskutabla faktum. Det är ungefär som lägger hönor ägg, svaret är ja, Bohemian Rhapsody är ett mästerverk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in