2015-09-20, 21:17
Medlem
S.Kandals avatar
På SVT text-tv startsida går nu följande att Läsa; Antalet asylansökanden på rekordnivå, samtidigt öppnar rekordmånga sina hem.

Wow tänker man, hur många tusen dårar finns det i detta land. Nyfiket går man in på sida 107 och läser att 35 personer anmält att de vill bli familjehem.

Offtopic såklart men kunde inte låta bli. 35 är säkert rekord men vilken oerhört löjlig rubrik.
2015-09-20, 21:23
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
På SVT text-tv startsida går nu följande att Läsa; Antalet asylansökanden på rekordnivå, samtidigt öppnar rekordmånga sina hem.

Wow tänker man, hur många tusen dårar finns det i detta land. Nyfiket går man in på sida 107 och läser att 35 personer anmält att de vill bli familjehem.

Offtopic såklart men kunde inte låta bli. 35 är säkert rekord men vilken oerhört löjlig rubrik.
Jag tänkte detsamma. Om 35 anses vara rekordmånga & värda en nyhetsartikel så är man nog rätt desperat.
2015-09-20, 21:35
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Propagandan har nått Sovjetnivåer, 35 st i Malmö en stad med 300.000 st innevånare kallas " rekordmånga" för att ge slösurfaren intrycket att stödet för folkutbytet är starkt.
Egentligen är det en knappt mätbar del av befolkningen en tiondels promille som ställer upp.

Men så har vi pålitliga SIFO som kan leverera lite propaganda i statistikform, ingen fara gott folk i 7 klövern! Det var bara en liten skälvning i nedre däck, ingen anledning till oro, ta det lugnt.
2015-09-20, 21:40
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag tänkte detsamma. Om 35 anses vara rekordmånga & värda en nyhetsartikel så är man nog rätt desperat.
Ja, men det är ju dubbelt så många som har hört av sig för att fråga kommunen hur de kan hjälpa till. Monumentala nyheter. Varför direktsänder inte SVT? Man måste ju fortsätta bygga vidare på den stora framgångsvågen som startades av de senaste Sifo-siffrorna.
2015-09-20, 21:46
Medlem
Oriamendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Detta svar är inte enbart riktat till dig, delar är riktat till diverse kritiker av tex YouGovs metoder.

För det första, så motverkar en karantän "raider" av aktivister som vill påverka resultat. Så det är bara löjligt att påstå att folk skulle gå ihop och försöka påverka undersökningarna och sedan "bida sin tid" tills de får sådana undersökningar.

För det andra, det viktigaste. Jag har personligen varit med i 4 st olika undersökningsfirmor i flera år nu, även SIFO. Det jag kan säga på en gång, är att det är nära på omöjligt att manipulera utan en mycket långsiktig stor organisation bakom.

1. Man får aldrig en undersökning som säger "politik" tex. Det kan vara en undersökning om vad man har för internetvanor, eller vad man tycker om reklamen för en viss produkt. Sedan som sista fråga kommer ibland plötsligt "vilket parti skulle du rösta på nästa val?". Dvs, man kan inte zooma in på att man ska göra bara politiska undersökningar.

2. Innan man ens kommer vidare i någon undersökning, så ställs ett gäng kontrollfrågor. Ålder, kön, inkomst, storlek på orten man bor, singel, sambo, barn osv. Bara där sållas majoriteten av svaranden bort innan undersökningen ens startar, förutom om de tillhör grupper som undersökningen inte fått in tillräckligt med svar från än.

3. Belöningar. Denna är så jävla dum så jag vet inte vad. Vad är problemet med belöningar? Av SIFO har jag fått biobiljetter, trisslotter mm mm i flera år. Då var det inga problem med belöningar för den tid folk lägger ner på att svara. Men nu plötsligt är det "bekymmersamt"?

4. Självrekryterande paneler. Ja men det är bara en del av underlaget i undersökningar som rekryterats den vägen. Dessutom kan man som sagt inte rikta in sig på politiska undersökningar även om man försökte, pga av ovan nämnda anledningar.

Tack så mycket för detta! Jag har också tänkt samma sak; och särskilt det här med belöningar. Sifo skickar alltid åtminstone ett par skraplotter till de som genomför undersökningarna, och en gång när jag var med i en sådan undersökning - och var seg med att skicka in den - fick jag ett brev från Sifo där de lovade mig ännu mer saker om jag skickade in allt. Det är alltså knappast unikt för YouGov och jag begriper ej heller på vilket sätt det här egentligen skulle påverka slutresultatet. I vems riktning?
2015-09-20, 21:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Ja, men det är ju dubbelt så många som har hört av sig för att fråga kommunen hur de kan hjälpa till. Monumentala nyheter. Varför direktsänder inte SVT? Man måste ju fortsätta bygga vidare på den stora framgångsvågen som startades av de senaste Sifo-siffrorna.
Såg i Falukuriren att hela Fredriksberg ställde upp för bidragsturisterna, det var 4-5 st bleeding hearts på bild i en ort på drygt 600 innevånare.

Som sagt jag tror att de närmast monumentala lögnerna som media vevar runt kommer driva tiotusentals nya väljare till SD under hösten.
2015-09-20, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Propagandan har nått Sovjetnivåer, 35 st i Malmö en stad med 300.000 st innevånare kallas " rekordmånga" för att ge slösurfaren intrycket att stödet för folkutbytet är starkt.
Egentligen är det en knappt mätbar del av befolkningen en tiondels promille som ställer upp.

Men så har vi pålitliga SIFO som kan leverera lite propaganda i statistikform, ingen fara gott folk i 7 klövern! Det var bara en liten skälvning i nedre däck, ingen anledning till oro, ta det lugnt.

Jo, men vad skulle stackarna till journalister skriva annars? Dom vill ju så innerligt väl att svenska folket ska jubla över denna folkvandring. Här fick dom ju i alla fall ihop trettifem stycken som var positiva, det vill säga att trettifem stycken var glada över att få den inkomst en familjehemsplacering inbringar.
2015-09-20, 22:04
Medlem
Citat:

Om man tar emot en familj på fyra personer kan man inkassera:
4 personer x 3000,-/dag x 365 dagar = 4.380.000,-/år
Får man 6.000,-/dag blir det istället 8.760.000,-/år

Fatta hur mycket pengar det där är och trots det är intresset inte större. I min värld visar det vilket kompakt motstånd det är mot invandringen.

Hur i hela friden ska de kunna hitta sängar till 7000 nya varje vecka?
2015-09-20, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthas
Det har funnits spekulationer då och då om Bradley-faktorn, alltså skämsfaktorn, skulle sjunka efter valet. Den viktigaste faktorn som påverkar detta är hur stor polariseringen är i samhället. Bara den senaste månaden har Marcus Storch, näringslivsnestor kallat SD för "barnamördare" och rasat att lobbyorganisationer ens pratar med partiet, LO-gubbe stod på aktuellt och kallade SD rasister och odemokratiska, Arnstad står i debatt och pratar om nazismen som nu återföds i SD/Dansk folkparti, media har enade kört kampanjjournalistik där världen delas upp mellan "de goda" som vill ta emot fler flyktingar och "de onda", typ SD som vill minska invandringen.

Med andra ord tyder det mesta på att Bradley-faktorn är konstant och som vanligt är det telefon-OI som får detta problem då man är anonym i webforumlär. Telefon-OI och ingen/felaktig omviktning av SD:s siffror som t.ex. i Ipsos och Sifo ger därför SD skräpsiffror jämfört med t.ex. Sentio.

Detta är som sagt ingen nyhet, men är värt att återkomma till då och då för att förstå sig på de enorma spridningarna i undersökningarna.

Fast jag har noterat under sommaren en markant ökning på Facebook bland vänner som "likear" både Åkesson och SD, eller som kommenterar artiklar med klart SD-vänlg retorik. även jag själv har vågat vara mer öppen. Kombinerat med en tydlig minskning av folk som drevar mot SD, tror många är mitt i processen att byta åsikt.
2015-09-20, 22:21
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellania

Även med en korrigerad mätning från skojarna på Sifo enligt:

12,9 / 9,9 x 17,7 = 23,1%

är graden av tidigare dokumenterad inkompetens givetvis inte enbart förklaringen till det löjeväckande mätresultatet.

Naturligtvis har ChefJ på DN korrumperat och beställt resultatet!

Sifo bibehåller därmed sitt väl inarbetade dåliga rykte...

Särskilt i betraktande av 25 opinionsrekord på raken för SD!
Jag väntade mig faktiskt en nedgång efter svamlet förra veckan att "sd,s tillväxt mattats",givetvis är det fake rakt igenom ,så mycket kan det inte skilja om undersökningarna är seriösa,eller också börjar SDanhängarna trolla när det är Sifo efter alla tidigare fadäser? ,men nog är det troligare att man vill "hjälpa" de "goda"..
2015-09-20, 22:30
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Det kan inte vara en orimlig teori att "skämseffekten" ökat snabbare än sympatierna hos ett institut som SIFO mitt i de värsta känslostormarna efter AlanKurdi bilden och påföljande mediefrenesi.
Nej
Citat:
SDU hanteringen kan jag inte tro spelar ngn större roll, personerna i fråga var totala nobodies det gav nog större ringar på vattnet när Kasselstrand fick gå är min bedömning.
Borde snarare stärka SD.

Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Bradleyeffekten vid uppringning spelar naturligtvis roll. Det är vi överens om. Men 10 procents skillnad är för mycket. Grejen med uppringning kan dock sålla bort många potentiella sverigedeomokrater som inte vill vara med hos sifo utan hellre är med i webbundersökningar. Så sätt har Wolodarski rätt. Detta och att sifo av ideologiska skäl viktar ned sd kan förklara en stor del av skillnaderna.
Jo det medvetna felet är alldeles för stort för att det ska vara naturligt,och eftersom att det ständigt återkommer så måste det vara medvetet.
2015-09-20, 22:31
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Det stämmer och kritiska röster har höjt mot det systemet, även internationellt.
Ta med dig egna valsedlar då om du saknar kurage att ta en SDsedel ur stället.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in