2015-09-20, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sexbrottsling
Så det var vad du snappade upp av mitt inlägg. Men det viktiga i det missade du totalt.
Kontentan av ditt inlägg var att det inte händer något anmärkningsvärt i opinionen, bara vanliga mellanvalssvängningar som vilka som helst. Att SD har ökat lika snabbt på ett år som de tidigare behövde 4 år för att göra finns det ingenting extraordinärt med, nejdå. Debattunderlag saknas, typ.

Medan statsvetare och andra opinionsanalytiker bara sitter och gapar över SD:s kurva och talar om att vi är "på väg ut i okänd terräng" så är ditt "expertutlåtande" att "ni är då för söta" samt "är det så svårt att fatta". OK, det är noterat. Du kanske kan delge statsvetarna din djupa, initierade analys och påpeka att de behöver lära sig att "förstå vad de läser"?
2015-09-20, 10:51
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sexbrottsling
Så det var vad du snappade upp av mitt inlägg. Men det viktiga i det missade du totalt.
Hade du något viktigt i ditt inlägg? Uppfattade mest ditt prat om höga fantasisiffror som saknar trovärdighet. Påminner om att ämnet är SD i opinionsundersökningar.
2015-09-20, 10:59
Medlem
Bellanias avatar

Även med en korrigerad mätning från skojarna på Sifo enligt:

12,9 / 9,9 x 17,7 = 23,1%

är graden av tidigare dokumenterad inkompetens givetvis inte enbart förklaringen till det löjeväckande mätresultatet.

Naturligtvis har ChefJ på DN korrumperat och beställt resultatet!

Sifo bibehåller därmed sitt väl inarbetade dåliga rykte...

Särskilt i betraktande av 25 opinionsrekord på raken för SD!
2015-09-20, 11:05
Medlem
fostroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jensenbiffhus
Sverige lufsar efter Holland och Norge så jag är inte överraskad om Sd backar 2018 eller knappt finns kvar.
Väldigt många är besvikna på hur Mattias Karlsson har förvaltat vågmästarrollen under hösten. De fyras gäng kan vara rökta om de inte lyckas bemästra Batra och Löfven. Sd är en lame duck och det ser givetvis folk. Löfven använder invandringen för att flytta fokus på samma sätt som danskarna gjorde när dom startade kriget i Irak.
Åkessons sjukskrivning kan bli dyr på lång sikt och de interna stridigheterna med ungdomarna hjälper inte till.

Det var en hemsnickrad analys av det mer udda slaget! Antingen är du omedveten om stämningarna i landet och blind för det politiska och mediala klimatet som råder, eller så trollar du.
2015-09-20, 11:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Sverige lufsar efter Holland och Norge så jag är inte överraskad om Sd backar 2018 eller knappt finns kvar.
Väldigt många är besvikna på hur Mattias Karlsson har förvaltat vågmästarrollen under hösten. De fyras gäng kan vara rökta om de inte lyckas bemästra Batra och Löfven. Sd är en lame duck och det ser givetvis folk. Löfven använder invandringen för att flytta fokus på samma sätt som danskarna gjorde när dom startade kriget i Irak.
Åkessons sjukskrivning kan bli dyr på lång sikt och de interna stridigheterna med ungdomarna hjälper inte till.
Genom DÖ har SD svårt att påverka å andra sidan prövas inte politiken av verkligheten heller och trovärdigheten är oförändrad.
SD kan således lugnt titta på när den handlingsförlamade Löfven fortsätter sitt tåg mot valnederlag och ABK med småtomtarna avskaffat hela poängen med opposition och borgerlighet.

SIFO är 7-klöverns egna snuttefilt och lyckopiller, notoriskt usla mätningar vars felmarginal blir större och större desto längre från valet vi kommer.
SIFO skulle behöva lägga på 3-4 % till på SD för att komma nära verkligheten men det skiter man tydligen medvetet i att göra. SIFOs felmätning av SD är kända sedan flera val tillbaka men åtgärdas inte.
Till lycka och tröst för PKisterna inom politik och media som i det närmaste har kommit i självsvängning när det kommer till att hitta på opinioner och strömningar i samhället.
Det räcker att ett par tre hundratusen anställda inom politik, hjälporganisationer, kyrka och media börjar leka folkstorm för att ledarskribenter och 7 klöverpolitikerna skall tro att media visar vekligheten, vi har inte en Bagdad Bob vi har hela yrkesgrupper med hans verklighetsfrånvända syn på vart samhället är på väg.

Det kommer göra ont vid nästa valnatt när facit ligger framme för alla att se.
Senast redigerad av Sonnenwende 2015-09-20 kl. 11:08.
2015-09-20, 11:09
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Fast Pung har en poäng i att det varit en perfekt storm för SD de senaste veckorna. Media har helt fokuserat på deras paradfråga, och de övriga partierna har sprungit omkring som virriga höns. I ett sådant läge borde SD gå fram kraftigt i alla undersökningar, och de gjorde de också ända fram tills dess att konflikten med SDU fick uppmärksamhet i media. Det är inte en orimlig hypotes att den negativa publiciteten kring detta till en del förklarar skillnaden melan SIFO och tidigare mötningar.

Det kan inte vara en orimlig teori att "skämseffekten" ökat snabbare än sympatierna hos ett institut som SIFO mitt i de värsta känslostormarna efter AlanKurdi bilden och påföljande mediefrenesi.

SDU hanteringen kan jag inte tro spelar ngn större roll, personerna i fråga var totala nobodies det gav nog större ringar på vattnet när Kasselstrand fick gå är min bedömning.
2015-09-20, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
-"Hej, jag heter Mohammed & ringer från Sifo, vilket parti skulle du rösta på?"-
Tro fan att det blir omvänd Bradley-effekt så det skriker om det.
Oavsett om uppringaren heter Muhammed eller Sven så är det rimligt att anta att den omvända Bradleyn är helt sanslös just nu. SD har fördubblats på ett år och det kan bara ha skett genom att uppskrämda, vanliga sossar och allmänborgare i ren panik sprungit till samma parti som de officiellt kräks över vid middags- och fikaborden. Halva SD:s väljarkår är nykomlingar. De bär på en liten generande hemlighet som de ännu inte har förlikat sig med. De vågar avslöja den för Inizio, Sentio och YG men inte för någon som ringer upp. Novus fiskar fram deras egentliga avsikter inte genom att få dem att erkänna, utan genom att flagga dem som SD-väljare även när de uppgett annat parti, baserat på att deras profil i övrigt stämmer med SD-profilen beträffande missnöje med vart vi är på väg osv. Sifo och Ipsos fiskar inte, de tar dem på orden när de säger "öh, MP! För att, vahettere, miljön ska vi, öh, värna om och sådär, för barnen!" medan de tänker "snälla Åkesson och Karlsson rädda oss för satan".

Med tiden kommer bitterheten att komma ikapp dem och de blir mer frispråkiga, som gamla SD-väljare redan är, men om tillströmningen av nykläckta fortsätter i samma takt kommer mörkertalet att förbli enormt, och jag tror vi får vänja oss vid det skrattretande gapet mellan Sifo/Ipsos och Sentio/YG. Det kommer rent av att öka. Nu har vi nått 10%-gap, bli inte förvånad om det snart är 15% (typ 20 i Sifo och 35 i Sentio).
2015-09-20, 11:12
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder
Svenska folket i allmänhet och sverigevänner i synnerhet är väl medvetna om att vänsterextremister ringer upp och låter påskina att det är en sifoundersökning.

Vem vågar då svara fel? Aschberg och Expos åsiktsregistreringar kan man gott leva utan.

Det här är rena fabler och man måste vara en människa som helt saknar ryggrad om man inte vågar stå för sina åsikter, speciellt inte då det handlar om åsikter som man delar med en fjärdedel av befolkningen.

AFA och EXPO skiter fullständigt i random SD-sympatisör eller tror du att dom ska söka upp 2 miljoner svenskar och ägga deras husfasader? Jag har varit öppen SD-sympatisör i åratal, bla på Facebook, har varken blivit misshandlad, mist jobb, mist vänner eller fått mitt hem vandaliserat, det enda som skett är att mer försiktiga Sverigevänner tytt sig till mig och börjat diskutera invandringspolitik(som dom givetvis är missnöjd med)

Den enda gången det kan vara godtagbart att mörka sina SD-sympatier är om man jobbar på kommuniststyrda arbetsplatser och riskerar sitt jobb - tex om man jobbar på Sveriges radio eller på Dagens Nyheter. Övriga är rena syltryggar med paranoida vanföreställningar.

Man ska dessutom komma ihåg att det är de ynkliga som mörkar sina sympatier som upprätthåller stigmatiseringen längre än nödvändigt.

Som Sverigevän ska man vara stolt och man ska berätta för så många man bara kan att man sympatiserar med Sveriges bästa parti.
Senast redigerad av Lost-Soul 2015-09-20 kl. 11:17.
2015-09-20, 11:18
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Ingen skillnad nödvändigtvis men bradley effekten för kvinnor är kanske större i telefonintervjuer redan från början eftersom den är baserad på fysiska samtal mellan två människor. Sedan kanske den ökar mer i telefonintervjuer än i webbaserade OU under pågående propagandakrig.

Detta är naturligtvis bara spekulation.

Kanske är det som Wolodarski säger att självrekryterade OU som är webbaserade har dragit till sig SD anhängare. Jag tror dock personligen själv inte att detta är fallet så någon annan anledning måste det i så fall finnas som förklarar varför SIFO går i motsatt håll jämför med de andra. Det finns ju trots allt bara en sanning.

Bradleyeffekten vid uppringning spelar naturligtvis roll. Det är vi överens om. Men 10 procents skillnad är för mycket. Grejen med uppringning kan dock sålla bort många potentiella sverigedeomokrater som inte vill vara med hos sifo utan hellre är med i webbundersökningar. Så sätt har Wolodarski rätt. Detta och att sifo av ideologiska skäl viktar ned sd kan förklara en stor del av skillnaderna.
2015-09-20, 11:20
Medlem
MonaSvisas avatar
Citat:

Ha ha ha ha vilken intelligent realistisk och djupgående analys av läget...he he he...vilken värld lever du i?
2015-09-20, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WSE
Om folk är rädda för att uppge sd när någon frågar, hur gör dom då när dom ska rösta? Det står alltid en massa folk och glor på vilka valsedlar jag tar i vallokalen

Det stämmer och kritiska röster har höjt mot det systemet, även internationellt.
2015-09-20, 11:25
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
När jag googlar MSM så får jag resultatet MetylSulfonylMetan. Det är givetvis inte det ni menar. Vad står förkortningen MSM för här på flashback?
MSM står på FB för en liknande svavelosande giftig helvetesförening.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in