2015-09-20, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Alla fick SD´s röstsedlar skickade hem till sig innan valet sist. Greta kan ta dom i fickan och i lokalen tar hon offentligt någon röstsedel hon känner sig bekväm med framför alla. I båset stoppar hon SD´s sedlar i kuverten och de andra i fickan, lämnar in kuverten och går hem.

Jag fick faktiskt inte hem röstsedlar från SD inför valet 2014 så jag ringde mitt lokala SD-kontor och meddelade detta. Personen som tog emot samtalet var måttligt intresserad.

Min gissning är att det av posten eller utbärarna slängts på vägen.
2015-09-20, 15:19
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WSE
Jag röstade på M, sunshine.

Och man ska inte behöva stå för det man röstar på i en demokrati, det är därför vi gör det anonymt. Skulle jag rösta mot Kim Jong-un om jag var nordkorean? Nej

"Att inte våga visa vad man står för" avsåg jag opinionsundersökningar, där fegar många ur och det är därför undersökningar visar fel. Vid val ska det naturligtvis vara anonymt, det var därför jag tyckte det lät knepigt att du var obekväm inför en afrikan utanför valbåset...? Det är ju bara att plocka på sig valsedlar från alla partier så har han ingen aning om vad du röstar på. Inte speciellt svårt.
2015-09-20, 15:23
Medlem
WSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
"Att inte våga visa vad man står för" avsåg jag opinionsundersökningar, där fegar många ur och det är därför undersökningar visar fel. Vid val ska det naturligtvis vara anonymt, det var därför jag tyckte det lät knepigt att du var obekväm inför en afrikan utanför valbåset...? Det är ju bara att plocka på sig valsedlar från alla partier så har han ingen aning om vad du röstar på. Inte speciellt svårt.

Okej, jag har sett folk få raserianfall när sd kommit på tal, så jag förstår att det kan vara ett obekvämt ämne
2015-09-20, 15:45
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WSE
Om folk är rädda för att uppge sd när någon frågar, hur gör dom då när dom ska rösta? Det står alltid en massa folk och glor på vilka valsedlar jag tar i vallokalen

Jag skulle inte uppge SD om jag blev uppringd av SIFO. Jag skulle hamna bland "svarar ej".
I vallokalen senast tog jag en lapp från Moderaterna. När jag var inne i båset tog jag fram min valsedel från SD som jag hade i innerficken.

nu, ett år senare, märker jag att det är bra mycket mer accepterat med "SD-åsikter". Flera av mina vänner har uttalat stöd för SDs ideer. det börjar luckras upp.
2015-09-20, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Ok, jag håller inte på SD så jag förstår att du vill att jag ska komma in i matchen...
hur länge gäller denna karantän som så många verkar lägga vikt vid? Är det under ett år borde den ju börja lätta allt eftersom och därför är jag inte förvånad om SD ökar ännu mer i Yougovs mätningar. Tror som sagt absolut att de ökat i OU, men inte riktigt till 27%

Detta svar är inte enbart riktat till dig, delar är riktat till diverse kritiker av tex YouGovs metoder.

För det första, så motverkar en karantän "raider" av aktivister som vill påverka resultat. Så det är bara löjligt att påstå att folk skulle gå ihop och försöka påverka undersökningarna och sedan "bida sin tid" tills de får sådana undersökningar.

För det andra, det viktigaste. Jag har personligen varit med i 4 st olika undersökningsfirmor i flera år nu, även SIFO. Det jag kan säga på en gång, är att det är nära på omöjligt att manipulera utan en mycket långsiktig stor organisation bakom.

1. Man får aldrig en undersökning som säger "politik" tex. Det kan vara en undersökning om vad man har för internetvanor, eller vad man tycker om reklamen för en viss produkt. Sedan som sista fråga kommer ibland plötsligt "vilket parti skulle du rösta på nästa val?". Dvs, man kan inte zooma in på att man ska göra bara politiska undersökningar.

2. Innan man ens kommer vidare i någon undersökning, så ställs ett gäng kontrollfrågor. Ålder, kön, inkomst, storlek på orten man bor, singel, sambo, barn osv. Bara där sållas majoriteten av svaranden bort innan undersökningen ens startar, förutom om de tillhör grupper som undersökningen inte fått in tillräckligt med svar från än.

3. Belöningar. Denna är så jävla dum så jag vet inte vad. Vad är problemet med belöningar? Av SIFO har jag fått biobiljetter, trisslotter mm mm i flera år. Då var det inga problem med belöningar för den tid folk lägger ner på att svara. Men nu plötsligt är det "bekymmersamt"?

4. Självrekryterande paneler. Ja men det är bara en del av underlaget i undersökningar som rekryterats den vägen. Dessutom kan man som sagt inte rikta in sig på politiska undersökningar även om man försökte, pga av ovan nämnda anledningar.
2015-09-20, 15:46
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Jag fick faktiskt inte hem röstsedlar från SD inför valet 2014 så jag ringde mitt lokala SD-kontor och meddelade detta. Personen som tog emot samtalet var måttligt intresserad.

Min gissning är att det av posten eller utbärarna slängts på vägen.

Visst är det så. Att ovanligt många SD-sedlar försvinner är med all sannolikhet ingen slump.
Borde väl räknas som valsabotage. Är väl fängelse i straffskalan på det.

Greta kan ta en blank sedel och skriva också. Men det ökar risken för att den inte kommer räknas då SD-sedlar har en tendens att behöva vara väldigt tydliga och exakt rätt stavade för att inte hamna i ogiltighetskorgen.

Vad har vi kvar i september då. Skop och Ipsos som kan dyka upp.
Skop:
2015-06-29 14,0 8-25 jun
2015-03-16 12,9 19 feb-11mar
2014-11-27 11,8 4-24 nov

Ipsos:
2015-06-25 15,9 5-15 jun
2015-05-28 14,0 12-25 maj
2015-05-01 14,6 16-27 apr
2015-03-22 12,8 9-17 mar
2015-02-28 13,6 12-23 feb
2015-01-31 13,1 12-26 jan
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2015-09-20 kl. 15:52.
2015-09-20, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Givetvis har jag dubbelkollat uträkningarna. Alltså, problemet är ju lite att det är svårt att hitta råmaterialet. Man är ju hänvisad till den här typen av glimtar som kommer fram i artiklar om undersökningarna eller kommenterar i Aftonbladets livetv eftersom de flesta av instituten inte redovisar den här typen av data i sin rapport. I alla fall, tittar man på Aftonbladets Sverige Tycker från augusti, där SD gick fram 2,9 procent, angav man följande siffror i den halvtimmeslånga videosändningen som jag skummade igenom för att lyckas få fram siffrorna:
  • SD:s andel hos män: 26,9 %
  • SD:s andel hos kvinnor: 14,5 %
  • SD totalt: 20,8 %
  • SD:s andel kvinnor: 14,/(14,5+26,9) = 35%
  • Medelvärde män och kvinnor: 20,7 %
http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article21282606.ab

Alltså hänger de siffrorna ihop bättre, och anger en klart mer jämn om än fortfarande rätt ojämn bild vad gäller förhållandena mellan könen. Det institutet som det är lätt att hitta bra siffror för är Yougov som anger följande siffror:

Yougov september: https://d25d2506sfb94s.cloudfront.net/cumulus_uploads/document/qvhj2amvhn/Opinion%20Metro%20Sep2015.pdf
Yougov augusti: https://d25d2506sfb94s.cloudfront.net/cumulus_uploads/document/ox6qssyfs2/Rapport%20Metro%20Opinion%20augusti%202015.pdf

Yougov verkar ju trots att de ligger högt i resultaten ha en rätt klar slagsida vad gäller fördelningen manliga väljare hos SD, om än inte lika illa som i senaste SIFO. Samtidigt ser det ut som att man antingen räknar med fler manliga väljare eller att kvinnorna borde stödja SD mer än vad de gör baserat på att man ligger en procent högre för SD totalt än man gör om man bara räknar på ett medelvärde av män och kvinnor. Det faktum att man har en panel som går mellan 18 och 74 år är väl på sitt sätt lite problematiskt i och med att man då missar en del av de så kallade hästväljarna som socialdemokratin har, d.v.s. äldre personer som alltid röstar S vad som än sker, och som inte har en dator eller kan hantera den på ett vettigt sätt. Över 74 finns det ju också ett klart överskott på kvinnor i landet.

Fast tittar du på siffrorna nedbrutet på kön ser du ju att Sverigedemokraterna har gått som tåget i SIFO hos män. Plus 3,2 procent om siffrorna är jämförbara mellan de två olika undersökningarna. Männen har ju i princip vallfärdat till Sverigedemokraterna i liknande skala som det vandrat migranter upp genom Europa. SD ökar ju rekordsnabbt hos män nu hos SIFO. På något mystiskt sätt har SIFO lyckats vända det här till en minskning för SD baserat på en klart mindre tillbakagång hos kvinnor. SIFO i juni 2015 hade för övrigt följande siffror som vi kan redovisa upp med de senaste för tydlighetens skull:
Alltså: Mellan juni och augusti ökar SD med 1,2 % hos män och med 1,1 % hos kvinnor vilket SIFO tolkar som en total ökning på 2,6 % för SD totalt. Mellan augusti och september ökar SD med 3,3 % hos män och tappar 0,8 % hos kvinnor vilket SIFO tolkar som ett totalt tapp på 0,1 %. Förändringarna av medelvärdet av män och kvinnor är ju i princip samma, nu vet jag inte exakt hur SIFO behandlar sin data, men enda sättet att få ihop ovanstående är i princip att förändringarna hos kvinnor är uppviktade med en faktor kring 4 när man ska få fram den totala förändringen. Det är enda sättet som en ökning på 1 procent hos män och kvinnor i juni blev +2,6 totalt och att den senaste månadens rusning av män till SD och beskedliga tillbakagång hos kvinnor landar på ett minusresultat.

Jag säger inte att det är så här SIFO gör, men tittar man bara på siffrorna och tittar på rena korrelationer mellan förändringar hos män och kvinnor och totalresultatet så förklaras svängningarna totalt för SD mycket mer av förändringarna hos kvinnor än de hos männen. Männen ökar 3,2 % men det slår ändå inte igenom, eftersom en minskning på 0,8 hos kvinnor mitt under en massiv mediakampanj åtminstone vid en ytlig betraktelse verkar få större genomslag.

Referens SIFO juni: http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2746066-alliansen-storre-an-de-rodgrona

Det sista du säger är ju glasklart. OCh viktningen stämmer inte.

Sen är frågan vilken metod/viktning man använt för att få fram andelen kvinnor.......som Franz Liszt nämnde så kanske man gjort vissa skattningar/viktningar för att hitta andelen kvinnor/män.
Rent intuitivt känns andelen kvinnor vara för lågt skattad.
Men du har helt rätt i att siffrorna inte håller ihop om man räknar på det! Bra grävt.
2015-09-20, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karanan
Man kan ta en blankett ifrån alla partier. I båset stoppar man de överblivna blanketterna i fickan och slänger de hemma. Har sett många göra så. Då får de nyfikna kontrollanterna fortsätta vara nyfikna.😊

Nej, det fungerar inte så. Det är 90% SD:are som gör så. Alltså går det att gissa med stor sannolikhet att du har röstat på SD.
2015-09-20, 16:28
Medlem
Arthass avatar
Det har funnits spekulationer då och då om Bradley-faktorn, alltså skämsfaktorn, skulle sjunka efter valet. Den viktigaste faktorn som påverkar detta är hur stor polariseringen är i samhället. Bara den senaste månaden har Marcus Storch, näringslivsnestor kallat SD för "barnamördare" och rasat att lobbyorganisationer ens pratar med partiet, LO-gubbe stod på aktuellt och kallade SD rasister och odemokratiska, Arnstad står i debatt och pratar om nazismen som nu återföds i SD/Dansk folkparti, media har enade kört kampanjjournalistik där världen delas upp mellan "de goda" som vill ta emot fler flyktingar och "de onda", typ SD som vill minska invandringen.

Med andra ord tyder det mesta på att Bradley-faktorn är konstant och som vanligt är det telefon-OI som får detta problem då man är anonym i webforumlär. Telefon-OI och ingen/felaktig omviktning av SD:s siffror som t.ex. i Ipsos och Sifo ger därför SD skräpsiffror jämfört med t.ex. Sentio.

Detta är som sagt ingen nyhet, men är värt att återkomma till då och då för att förstå sig på de enorma spridningarna i undersökningarna.
2015-09-20, 16:43
Medlem
Doktor Porks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Du har missat att SD går riktigt starkt bland "hens". Det är det som väger upp!

Skämt åsido, det kan inte vara så att Sifo numera (som många andra) inkluderar en sannolikhetsmodell för röstbenägenhet (typ skall rösta, röstar kanske, röstar inte), och att denna är något större hos kvinnor?

En annan sak som skulle kunna spela in är att viktningen på valbeteendet endast har "facit" för totalen av män plus kvinnor. Frågan är hur denna typ av viktning genomförs inom grupperna män och kvinnor. Körs viktningen rakt av ändå, eller använder man en modell av hur facit skiljer sig för män respektive kvinnor?
Det är svårt att veta, se min senare post som inkluderar siffrorna för juni också. Det känns inte som att en röstbeteendesviktning borde kunna ge den här effekten, men det finns ju rimligtvis ett stort antal faktorer som kan spela in här. Det är väl rimligt att anta att SIFO viktar för flera olika saker samtidigt, så självklart kan man inte titta bara på en faktor som vi gör här och tolka allt utifrån det, eftersom det skulle kunna finnas andra faktorer som avvikit i undersökningen som sedan förklarar resultaten. En del siffror är ju osäkert ej helt korrigerad data eller kanske till och med rådata, och då är det ju svårt att relatera det till det slutgiltiga resultatet, men då kan man ju undra varför man då ens nämner det i media.

Dock bör man åtminstone kunna läsa ut så mycket att om siffrorna inte hänger ihop riktigt med totalresultatet, ja då finns det uppenbarligen en hel del annan processning av datan som vi inte ser innan vi får slutresultatet som orsakar den här diskrepansen, och det är klart att det finns antaganden och felkällor i databearbetningen. Det är ju lite kul att telefonintervjuer då framhålls som en så vetenskaplig och bra metod, om de också måste processa sin data så mycket att får så här stora interna inkonsekvenser i förändringarna av resultaten. Så mycket var det värt med det där omtalade slumpmässiga urvalet.

Sanningen är väl att alla institut har massiva metodproblem just nu, eftersom det är svårt att mäta ett parti som både växer snabbare än något annat parti gjort under tiden vi haft opinionsmätningar, och dessutom är föremål för betydande skameffekter som inte liknar något man arbetat med tidigare. Det här har man ju knappast något facit för hur man ska korrigera för. Alltså, vi behöver nästan ett extraval nu för att få veta vad som faktiskt händer i opinionen...
2015-09-20, 17:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Det bör dock sägas att man även inom msm noterat trixet, fast då när man viktat upp S. K-G Bergström på Expressen har lyft upp just den saken flera gånger.

Förra valet prickade sifo in 3 procent fel, vilket var mycket illa. Om man missar med 10 till 15 procent nästa val är det morsning och good bye.
SIFO kommer vikta up SD nära valet så man ligger betydligt minder fel på valdagen, allt för affärerna. Givetvis kommer man då inte ligga 6-10 % fel däremot 2-3 %.

Under mellantiden så är det viktigare att inte visa att SD växer så kraftigt som man gör.
2015-09-20, 17:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Det är svårt att veta, se min senare post som inkluderar siffrorna för juni också. Det känns inte som att en röstbeteendesviktning borde kunna ge den här effekten, men det finns ju rimligtvis ett stort antal faktorer som kan spela in här. Det är väl rimligt att anta att SIFO viktar för flera olika saker samtidigt, så självklart kan man inte titta bara på en faktor som vi gör här och tolka allt utifrån det, eftersom det skulle kunna finnas andra faktorer som avvikit i undersökningen som sedan förklarar resultaten. En del siffror är ju osäkert ej helt korrigerad data eller kanske till och med rådata, och då är det ju svårt att relatera det till det slutgiltiga resultatet, men då kan man ju undra varför man då ens nämner det i media.

Dock bör man åtminstone kunna läsa ut så mycket att om siffrorna inte hänger ihop riktigt med totalresultatet, ja då finns det uppenbarligen en hel del annan processning av datan som vi inte ser innan vi får slutresultatet som orsakar den här diskrepansen, och det är klart att det finns antaganden och felkällor i databearbetningen. Det är ju lite kul att telefonintervjuer då framhålls som en så vetenskaplig och bra metod, om de också måste processa sin data så mycket att får så här stora interna inkonsekvenser i förändringarna av resultaten. Så mycket var det värt med det där omtalade slumpmässiga urvalet.

Sanningen är väl att alla institut har massiva metodproblem just nu, eftersom det är svårt att mäta ett parti som både växer snabbare än något annat parti gjort under tiden vi haft opinionsmätningar, och dessutom är föremål för betydande skameffekter som inte liknar något man arbetat med tidigare. Det här har man ju knappast något facit för hur man ska korrigera för. Alltså, vi behöver nästan ett extraval nu för att få veta vad som faktiskt händer i opinionen...
Dock borde det inte vara så svårt för SIFO att kolla att man ligger fel, bara stämma av mot snittet.
Det skulle tvinga SIFO att höja SD till strax över 20 %, men ack nej det vill man inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in