2015-09-20, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WSE
Om folk är rädda för att uppge sd när någon frågar, hur gör dom då när dom ska rösta? Det står alltid en massa folk och glor på vilka valsedlar jag tar i vallokalen
Sd skickar hem valsedlar till alla som man kan ta med sig till vallokalen.
2015-09-20, 10:12
Medlem
Signalkabels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1

Regimen försöker nu slå undan benen på SD genom att neka dem partistöd:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6258987
Ur den extremt obehagliga, och oerhört illa skrivna, artikeln du länkat ser vi hur en minister, Isabella Lövin, klart och tydligt visar på varför och hur man ändrar regelverket:
Citat:
"Kraven på kvalitet och redovisning ökar och det blir enbart stöd till partier som står för lika värde, icke-diskriminering och jämställdhet.

Frågan är vilken möjlighet ett parti som Sverigedemokraterna har till stöd av till exempel ett broderparti står för diskriminering.

– Då är det obefintligt. För det är inte vad som föreskrivs i den här strategin. Vi ser att det här är ett stöd som ska gå till partier och partinära organisationer som har en demokratisk värdegrund och som står upp för mänskliga rättigheter och jobbar för antidiskriminering, säger Isabella Lövin."

Viss syftningsproblematik föreligger liksom felanvändigt användande av prepositioner som försvårar förståelse, men jag tror mig förstå att det är så här Decemberjuntan kommer jobba under de närmaste åren. Möjligheten för sd att få detta stöd är "obefintligt", då antar jag att IL har en glasklar definition av Värdegrunden som hon kan dela med sig av?

Alla som inte tror på ett kommande partiförbud alternativt en total kastrering av partiet som gör ett förbud meningslöst räcker upp en hand.

edit: det som nämns om broderpartier är grumligt uttryckt men om vi antar att det är parlamentsgrupper i EU så borde väl både M och V ha problem?
Senast redigerad av Signalkabel 2015-09-20 kl. 10:14.
2015-09-20, 10:15
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Regimen försöker nu slå undan benen på SD genom att neka dem partistöd:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6258987

Bidragen betalas ut beroende på hur stort partiet är och det är ingen slump att regimen nu gör detta när spelbolagen har SD som favorit att bli det största partiet vid nästa val. För att få bidraget som har 80 miljoner i potten måste man stå upp för allas lika värde och vill ett parti inte ge illegala migranter samma rättigheter som medborgare så står man inte upp för allas lika värde. Det är en ekonomisk krigföring som sker och vi kunde se liknande förlopp när ungdomsförbundet vägrades ekonomisk ersättning.

40% av 80 miljoner = 32 miljoner till SD och 32 miljoner mindre till juntan.
Men det är inte bidragen till partierna det handlar om, utan partiernas möjlighet att låta bidrag rinna vidare till andra. Det har ju varit skandalöst dåligt reglerat i decennier, så en skärpning är väl motiverad.
2015-09-20, 10:16
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sexbrottsling
Ni är då för söta.
När vissa institut ger SD fantasisiffror som knappast är trovärdig så pratas det om nyval o odemokrati när inte SDs makt ökar i takt med oppinionssiffrorna.
När andra institut visar andra siffror så handlar det om mygel.

Är detså svårt att fatta. Det är tre år kvar till val o fram till dess har vi ~13%. Vad oppinionsundersökningarna säger är skit sak samma. Mellan val så svänger det rejält, beroende på medias rapportering i olika ämnen.
Likaså så störtdyker alltid regeringspartierna då befolkningen inte har tid att vänta på att vallöften ska infrias. Men ju närmare val man kommer så stärks alltid regeringspartierna.

Så sluta uppföra er som fanatiska suportrar till ett fotbollslag o förstå vad det är ni läser.
Så om sex av åtta institut ger signifikant högre siffror varav de två högsta har för vana att pricka SD närmast i val så är de mindre riktiga än de två institut (sifo ipsos) som ger lägst siffror och som brukar hamna längst ifrån SD i faktiska val?
2015-09-20, 10:17
Medlem
Citat:
Om folk är rädda för att uppge sd när någon frågar, hur gör dom då när dom ska rösta? Det står alltid en massa folk och glor på vilka valsedlar jag tar i vallokalen
Man kan ta en blankett ifrån alla partier. I båset stoppar man de överblivna blanketterna i fickan och slänger de hemma. Har sett många göra så. Då får de nyfikna kontrollanterna fortsätta vara nyfikna.😊
2015-09-20, 10:18
Medlem
pelle49s avatar
Citat:

Jo, det kan vara knepigt att förstå hur det går till. Men när du blir gammal nog att rösta så märker du kanske att det inte är vilka röstsedlar du tar emot som räknas, utan de som du lägger i ett kuvert i avskildhet i ett bås med skynke och lämnar till en valförrättare.
Klurigt, eller hur!

Edit tillägg: Sorry, såg nu att andra statsvetare redan svarat
2015-09-20, 10:23
Medlem
WSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle49
Jo, det kan vara knepigt att förstå hur det går till. Men när du blir gammal nog att rösta så märker du kanske att det inte är vilka röstsedlar du tar emot som räknas, utan de som du lägger i ett kuvert i avskildhet i ett bås med skynke och lämnar till en valförrättare.
Klurigt, eller hur!

Edit tillägg: Sorry, såg nu att andra statsvetare redan svarat

Buttplug, om dom är rädda för att visa sympati med sd skulle dom inte ta en av deras valsedlar

Edit: det stod en stor afrikan och tittade på sist jag tog valsedlar. Jag vet inte hur bekväm jag hade varit att plocka upp sd:s valsedlar framför honom
Senast redigerad av WSE 2015-09-20 kl. 10:32.
2015-09-20, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kloss
Så om sex av åtta institut ger signifikant högre siffror varav de två högsta har för vana att pricka SD närmast i val så är de mindre riktiga än de två institut (sifo ipsos) som ger lägst siffror och som brukar hamna längst ifrån SD i faktiska val?
Så det var vad du snappade upp av mitt inlägg. Men det viktiga i det missade du totalt.
2015-09-20, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Det som trots allt gör mig lite konfunderad är att SIFO faktiskt minskade när alla andra institut visar kraftfulla ökningar. Jag får inte ihop detta. Det kan naturligtvis bero på det statistiska felbruset.
Kan vara brus. För ett halvår sedan hände samma sak.
I mars, april och maj hade Sifo SD på 13,9 - 12,5 - 14,7
Den dippen på 12,5 känns inte så logisk när trenden är tydligt uppåtgående, och stämmer inte med något som hände hos övriga institut:

OI - Mars - april - maj
Ipsos 12,8 - 14,6 - 14,0
Demo 14,7 - 15,2 - 15,0
Novus 15,2 - 15,8 - 16,8
Sentio 16,8 - 17,8 - 19,4
Yougov 18,5 - 19,5 - 19,7
Inizio 16,0 - 16,4 - 17,2

Samtliga utom Sifo såg en ökning mars>april med i genomsnitt 0,9%.
Samtliga utom Sifo, Ipsos och Demoskop såg ökningar i både april och maj.

I genomsnitt var maj +1,4 över mars, och i Sifo +0,8. Så det där med 12,5 var liksom bara temporärt hjärnsläpp.
2015-09-20, 10:33
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Därför bara 9.7 % för kvinnorna. Här kan det ligga en Bradley-effekt av guds nåde, då det är en telefonare.
Kanske har Sifo kombinerat val-opinion med frågor kring flyktingkatastrofen och på det sättet
fått fram en tvekan.
Har aldrig själv blivit uppringd av Sifo så jag vet inte riktigt hur frågorna ställs.
-"Hej, jag heter Mohammed & ringer från Sifo, vilket parti skulle du rösta på?"-
Tro fan att det blir omvänd Bradley-effekt så det skriker om det.
2015-09-20, 10:35
Medlem
Stakeholders avatar
Svenska folket i allmänhet och sverigevänner i synnerhet är väl medvetna om att vänsterextremister ringer upp och låter påskina att det är en sifoundersökning.

Vem vågar då svara fel? Aschberg och Expos åsiktsregistreringar kan man gott leva utan.
2015-09-20, 10:38
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Sorry, läste för snabbt. Tror dock inte att Bradleyeffekten ger utslag på 10 procents skillnad. Det innebär att över 35 procent av potentiella sd-väljare skulle svara ett annat parti.

Hur stor just Bradleyeffekten är går inte att kvantifiera - men en fingervisning kan ju vara att i VALUs rådata för valdagen skulle 8% rösta på SD, mot nästan 12.9% i valet.

Här var det inte heller huvudfrågan vad hela gapet beror på - utan den "uteblivna" ökningen. En konstant Bradleyeffekt borde ge ett konstant gap (proportionerligt.), vilket borde innebära att båda går upp om partiet (SD) faktiskt ökar i opinionen, om än olika mycket. Men en ökad Bradleyeffekt kan maskera en ökning och ger ett vidgat gap.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in