2015-09-20, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D-Reign
Självfallet har vi ingen aning om exakt vart "facit" ligger. Men det närmaste en kvalificerad gissning som man kan komma är ju att titta på vilka institut som legat närmast valresultatet;
Baserat på detta så kan vi gissa att den verkliga opinion är "någonstans mellan" Sentio och Yougov

Det är viktigt att komma ihåg att YouGov har gjort en stor ändring i sin viktning efter valet. Då de insåg att de missade rejält på SD så ändrade de så att de skulle vara mer träffsäkra. Det går inte att kolla på deras tidigare valresultat för att säga hur träffsäkra de är nu. De är förmodligen närmare rätt svar nu än vad de var innan valet.

Den verkliga opinionen ligger förmodligen i närheten av sentio/yougov. Antingen lite högre eller lite lägre.
2015-09-20, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Jag skulle gissa att SDs siffra ligger någonstans mellan SIFOs och Yougovs. Som många antagit är det nog så att det är färre som vågar säga till någon i telefon att de stöttar SD.
Men jag tror även att Yougov har lite högre siffror nu än förr beroende på uppmärksamheten de fått som nog haft resultatet att en stor del SD-sympatisörer registrerat sig på sidan på sistone. Onekligen verkar det som att SDare är de som lägger mest vikt vid OUs ändringar från vecka till vecka och då är det inte konstigt alls om oproportionerligt många reggar sig på yougov för att påverka.

Yougov funkar inte på det sättet. nyreggade medlemmar sätts i "karantän" och kan inte delta i den här typen av undersökningar.
Jag måste säga att jag är mycket skeptisk till SIFO. Att påstå att SD backar (visserligen bara med 0.1%) är skrattretande med tanke på hur mycket uppmärksamhet invandringsfrågan har just nu. Än mer skrattretande blir det när de i samma andetag påstår att FI ökar ganska markant med 0.7%. Varför i hela fridens namn skulle de göra det? Jag kanske skulle kunna köpa det om t.ex. V och MP backade med 2-4% men så är ju inte fallet.
FI är ju för fan ett helt dött parti som inte får något mediautrymme just nu (det hade varit lika troligt att piratpartiet hade ökat med 0.5%)
Jag misstänker starkt att SIFO på ett eller flera sätt fuskar i sina undersökningar.
Visst, jag köper absolut att inte SD ligger på +27% som hos Yougov, men inte en chans att de bara skulle ligga på 17.7% heller. Troligtvis ligger SD någonstans mellan 23-25%. Att ett så anrikt institut som SIFO skulle ha en felmarginal på över 5% är ju skandalöst och kan inte förklaras med annat än bedräglig manipulation från deras sida
2015-09-20, 14:24
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Tittar man på resultaten för Sverigedemokraterna uppdelat per kön ser läget ut så här:

Referenser:

Siffror för SD augusti: http://www.svd.se/sd-storst-bland-arbetarvaljare
SD män september: http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2838213-sd-storsta-parti-bland-mannen
SD kvinnor september: http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2838209-analys-sd-star-och-stampar

Alltså, jag fattar inte riktigt hur den här statistiken går ihop. Kör vi ett rent medelvärde på männens och kvinnornas siffror genom att anta att det är lika många män som kvinnor som svarar i augusti och september får vi följande läge:

September: (25,2+9,7)/2 = 17,45 %, Sifo anger 17,7 % för SD överlag vilket förutsätter att det istället finns 50,6 % män och 49,4 % kvinnor i undersökningen som röstar enligt ovan för att resultatet ska gå ihop.
Augusti: (22.2+10,5) = 16,35%. Sifo anger 17,8% för SD totalt vilket förutsätter att det finns 62,4 % män och 37,6% kvinnor som röstar på det här sättet i undersökningen för att totalsiffran 17,8 % ska gå ihop. Jag redovisar inte av utrymmesskäl hur jag får fram siffrorna, det är vanlig ekvationslösning men provräkna det om nu vill så stämmer det.

Med andra ord rapporterar man om data som uppenbart inte kan hänga ihop.

Du har missat att SD går riktigt starkt bland "hens". Det är det som väger upp!

Skämt åsido, det kan inte vara så att Sifo numera (som många andra) inkluderar en sannolikhetsmodell för röstbenägenhet (typ skall rösta, röstar kanske, röstar inte), och att denna är något större hos kvinnor?

En annan sak som skulle kunna spela in är att viktningen på valbeteendet endast har "facit" för totalen av män plus kvinnor. Frågan är hur denna typ av viktning genomförs inom grupperna män och kvinnor. Körs viktningen rakt av ändå, eller använder man en modell av hur facit skiljer sig för män respektive kvinnor?
2015-09-20, 14:25
Medlem
.
Senast redigerad av in84ever 2015-09-20 kl. 14:51. Anledning: Ångrar inlägg. OT
2015-09-20, 14:33
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WSE

Edit: det stod en stor afrikan och tittade på sist jag tog valsedlar. Jag vet inte hur bekväm jag hade varit att plocka upp sd:s valsedlar framför honom

En eventuell afrikan har inget som helst att säga till om i det här fallet. Om du känner dig obekväm är det ju dina egna känslor som spökar och något DU får ta tag i. Typiskt svenskt sätt att resonera på, att inte våga visa vad man står för. Det är väl bara att plocka på sig tre S, tre M, tre Fp, tre C, tre V, tre Mp, tre Kd, tre Fi och tre SD-sedlar helt öppet och därefter gå till båset och lägga sedeln/sedlarna för det parti man sympatiserar med i kuvertet. Afrikanen vet väl inte vad du ska rösta på och har inget med det att göra? Själv tar jag sedlar av alla partier - t o m småpartier som ingen hört talas om - och röstar på det parti jag sympatiserar med, hur svårt kan det vara?

När det gäller huvudfrågan, SD i opinionsundersökningar, som denna tråden verkligen handlar om misstänker jag att det alltid kommer att diffa ordentligt i olika undersökningar helt enkelt eftersom folk saknar förtroende för de som bedriver opinionsundersökningar och fortfarande tycker det är skämmigt att "erkänna" att man gillar SD. Detta har naturligtvis att göra med massmediernas roll att försöka styra opinionen.
2015-09-20, 14:36
Medlem
Doktor Porks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Synnerligen egendomligt.
HAr du kollat dina uträkningar? Utfallet/viktningen låter orimlig. Eller är det nån siffra i råmaterialet som inte stämmer? Andelen kvinnor låter t ex anmärkningsvärt låg.
Givetvis har jag dubbelkollat uträkningarna. Alltså, problemet är ju lite att det är svårt att hitta råmaterialet. Man är ju hänvisad till den här typen av glimtar som kommer fram i artiklar om undersökningarna eller kommenterar i Aftonbladets livetv eftersom de flesta av instituten inte redovisar den här typen av data i sin rapport. I alla fall, tittar man på Aftonbladets Sverige Tycker från augusti, där SD gick fram 2,9 procent, angav man följande siffror i den halvtimmeslånga videosändningen som jag skummade igenom för att lyckas få fram siffrorna:
  • SD:s andel hos män: 26,9 %
  • SD:s andel hos kvinnor: 14,5 %
  • SD totalt: 20,8 %
  • SD:s andel kvinnor: 14,/(14,5+26,9) = 35%
  • Medelvärde män och kvinnor: 20,7 %
http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article21282606.ab

Alltså hänger de siffrorna ihop bättre, och anger en klart mer jämn om än fortfarande rätt ojämn bild vad gäller förhållandena mellan könen. Det institutet som det är lätt att hitta bra siffror för är Yougov som anger följande siffror:
Citat:
September:

SD:s andel Totalt: 27,3 %
SD:s andel hos kvinnor: 16,8 %
SD:s andel hos män: 36,3 %
Medelvärde män och kvinnor: 26,55 %
Andel kvinnor: 31,6 %

Augusti:

SD:s andel Totalt: 25,2 %
SD:s andel hos kvinnor: 15,4 %
SD:s andel hos män: 33,2 %
Medelvärde män och kvinnor: 24,3 %
Andel kvinnor: 31,7 %

Yougov september: https://d25d2506sfb94s.cloudfront.net/cumulus_uploads/document/qvhj2amvhn/Opinion%20Metro%20Sep2015.pdf
Yougov augusti: https://d25d2506sfb94s.cloudfront.net/cumulus_uploads/document/ox6qssyfs2/Rapport%20Metro%20Opinion%20augusti%202015.pdf

Yougov verkar ju trots att de ligger högt i resultaten ha en rätt klar slagsida vad gäller fördelningen manliga väljare hos SD, om än inte lika illa som i senaste SIFO. Samtidigt ser det ut som att man antingen räknar med fler manliga väljare eller att kvinnorna borde stödja SD mer än vad de gör baserat på att man ligger en procent högre för SD totalt än man gör om man bara räknar på ett medelvärde av män och kvinnor. Det faktum att man har en panel som går mellan 18 och 74 år är väl på sitt sätt lite problematiskt i och med att man då missar en del av de så kallade hästväljarna som socialdemokratin har, d.v.s. äldre personer som alltid röstar S vad som än sker, och som inte har en dator eller kan hantera den på ett vettigt sätt. Över 74 finns det ju också ett klart överskott på kvinnor i landet.

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Att SIFO generellt ligger lägre beror säkert på att SD-sympatisörer inte vill uppge detta till en okänd person som ringer upp dem.

Men det förklarar inte att SIFO låg still på sin lägre nivå när de övriga instituten ökade kraftigt.
Fast tittar du på siffrorna nedbrutet på kön ser du ju att Sverigedemokraterna har gått som tåget i SIFO hos män. Plus 3,2 procent om siffrorna är jämförbara mellan de två olika undersökningarna. Männen har ju i princip vallfärdat till Sverigedemokraterna i liknande skala som det vandrat migranter upp genom Europa. SD ökar ju rekordsnabbt hos män nu hos SIFO. På något mystiskt sätt har SIFO lyckats vända det här till en minskning för SD baserat på en klart mindre tillbakagång hos kvinnor. SIFO i juni 2015 hade för övrigt följande siffror som vi kan redovisa upp med de senaste för tydlighetens skull:
Citat:
Juni:

Andel SD totalt : 15,2 %
Andel SD män: 21 %
Andel SD kvinnor: 9,4 %
Andel kvinnor. 9,4/(9,4 +21) = 31 %
Medelvärde män och kvinnor: 15,2 %

Augusti:

Andel SD totalt : 17,8 %
Andel SD män: 22,2 %
Andel SD kvinnor: 10,5 %
Andel kvinnor: 10,5/(22,2+10,5) = 32.1 %
Medelvärde män och kvinnor: 16,35 %
Förändring medelvärde M+K: +1,15 %
Förändring totalt SIFO: +2,6%

September:

Andel SD totalt : 17,7 %
Andel SD män: 25,5 %
Andel SD kvinnor: 9,7 %
Andel kvinnor: 9,7/(25,5+9,7) = 27,6 %
Medelvärde män och kvinnor: 17,6 %
Förändring medelvärde M+K: +1,25%
Förändring totalt enligt SIFO: -0,1 %
Alltså: Mellan juni och augusti ökar SD med 1,2 % hos män och med 1,1 % hos kvinnor vilket SIFO tolkar som en total ökning på 2,6 % för SD totalt. Mellan augusti och september ökar SD med 3,3 % hos män och tappar 0,8 % hos kvinnor vilket SIFO tolkar som ett totalt tapp på 0,1 %. Förändringarna av medelvärdet av män och kvinnor är ju i princip samma, nu vet jag inte exakt hur SIFO behandlar sin data, men enda sättet att få ihop ovanstående är i princip att förändringarna hos kvinnor är uppviktade med en faktor kring 4 när man ska få fram den totala förändringen. Det är enda sättet som en ökning på 1 procent hos män och kvinnor i juni blev +2,6 totalt och att den senaste månadens rusning av män till SD och beskedliga tillbakagång hos kvinnor landar på ett minusresultat.

Jag säger inte att det är så här SIFO gör, men tittar man bara på siffrorna och tittar på rena korrelationer mellan förändringar hos män och kvinnor och totalresultatet så förklaras svängningarna totalt för SD mycket mer av förändringarna hos kvinnor än de hos männen. Männen ökar 3,2 % men det slår ändå inte igenom, eftersom en minskning på 0,8 hos kvinnor mitt under en massiv mediakampanj åtminstone vid en ytlig betraktelse verkar få större genomslag.

Referens SIFO juni: http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2746066-alliansen-storre-an-de-rodgrona
Senast redigerad av Doktor Pork 2015-09-20 kl. 14:56.
2015-09-20, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D-Reign
Kom in i matchen va..
Yougov sätter alla nyreggade personer i 'politisk karantän' så din teori faller direkt - helt bortsett ifrån att Yougov (och andra panelinstitut) givetvis måste ha viktningsrutiner som tar höjd för selektionsbias (eller vad fan nu listige Franz & Co skulle kalla det).

Självfallet har vi ingen aning om exakt vart "facit" ligger. Men det närmaste en kvalificerad gissning som man kan komma är ju att titta på vilka institut som legat närmast valresultatet;
Baserat på detta så kan vi gissa att den verkliga opinion är "någonstans mellan" Sentio och Yougov.

Finns så klart en teoretisk möjlighet att Sifo plötsligt är mera sanningsenlig än alla andra institut, men tills dess att vi har en enda faktiskt indikation på att så är fallet så är det fan-ta-mig foliehattvarning på sådana ställningstaganden.
Det kan vara så, ja - men det är ytterst jävla osannolikt.

Det som får en att undra är ju SD's exempellösa utveckling sedan valet. Jag håller med om att det känns för "bra för att vara sant" (eller tvärtom, beroende på vem du är) men då glömmer man att det finns MYCKET i den övergripande situationen som också exempellöst.
- Åsidosättandet av demokratin (DÖ) är exempellöst i en modern Europeisk kontext.
- Den sedan länge förda migrationspolitiken och dess konsekvenser likaså...
- Etablerad medias agendadrivna rapportering också..

Visst, det är 3 år kvar.. Men att Sifo skulle ligga helt åt helvete oavsett om de redovisade en ökning eller minskning det visste vi redan.

Ok, jag håller inte på SD så jag förstår att du vill att jag ska komma in i matchen...
hur länge gäller denna karantän som så många verkar lägga vikt vid? Är det under ett år borde den ju börja lätta allt eftersom och därför är jag inte förvånad om SD ökar ännu mer i Yougovs mätningar. Tror som sagt absolut att de ökat i OU, men inte riktigt till 27%
2015-09-20, 14:42
Medlem
WSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
En eventuell afrikan har inget som helst att säga till om i det här fallet. Om du känner dig obekväm är det ju dina egna känslor som spökar och något DU får ta tag i. Typiskt svenskt sätt att resonera på, att inte våga visa vad man står för.

Jag röstade på M, sunshine.

Och man ska inte behöva stå för det man röstar på i en demokrati, det är därför vi gör det anonymt. Skulle jag rösta mot Kim Jong-un om jag var nordkorean? Nej
Senast redigerad av WSE 2015-09-20 kl. 15:05.
2015-09-20, 14:47
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Tittar man på resultaten för Sverigedemokraterna uppdelat per kön ser läget ut så här:

Referenser:

Siffror för SD augusti: http://www.svd.se/sd-storst-bland-arbetarvaljare
SD män september: http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2838213-sd-storsta-parti-bland-mannen
SD kvinnor september: http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2838209-analys-sd-star-och-stampar

Alltså, jag fattar inte riktigt hur den här statistiken går ihop. Kör vi ett rent medelvärde på männens och kvinnornas siffror genom att anta att det är lika många män som kvinnor som svarar i augusti och september får vi följande läge:

September: (25,2+9,7)/2 = 17,45 %, Sifo anger 17,7 % för SD överlag vilket förutsätter att det istället finns 50,6 % män och 49,4 % kvinnor i undersökningen som röstar enligt ovan för att resultatet ska gå ihop.
Augusti: (22.2+10,5) = 16,35%. Sifo anger 17,8% för SD totalt vilket förutsätter att det finns 62,4 % män och 37,6% kvinnor som röstar på det här sättet i undersökningen för att totalsiffran 17,8 % ska gå ihop. Jag redovisar inte av utrymmesskäl hur jag får fram siffrorna, det är vanlig ekvationslösning men provräkna det om nu vill så stämmer det.

Med andra ord rapporterar man om data som uppenbart inte kan hänga ihop. Vi kan också se på det på ett annat sätt: Om vi räknar med att proportionerna i undersökningen är korrekta vad gäller män och kvinnor bland SD:s väljare och att det är lika många svarande av varje kön så är läget följande:

SD augusti: Andel kvinnor = 10,5/(22,2+10,5) = 32.1 procent kvinnor
SD september: Andel kvinnor = 9,7/(25,5+9,7) = 27,6 procent kvinnor

27,6 procent är för övrigt den mest snedfördelade siffran på bra länge för Sverigedemokraterna i en opinionsundersökning. Det går i princip tre manliga väljare på en kvinnlig väljare i SIFO i september. Jämför vi med t.ex. Novus i augusti vilket är den jag hittade fortast så var läget så här:

http://www.expressen.se/nyheter/ny-rekordmatning-for-sverigedemokraterna/

Slutligen kan väl sammanfatta den senaste SIFO så här:
  • SD:s utveckling hos män enligt SIFO: +3,3%
  • SD:s utveckling hos kvinnor enligt SIFO: -0,8%
  • SD:s utveckling totalt enligt SIFO: -0,1%
  • SD:s förväntade utveckling baserat på medelvärde av detta: +1,25 %
För att den här siffran ska gå ihop måste minskningen hos kvinnor vara viktad som 4,375 gånger viktigare för SIFO än vad ökningen är hos män. (Den viktningsfaktor som motsvarar en minskning på -3,5 hos kvinnor). Jag vet inte vad det här beror på, om det är några konstiga databehandlingar som SIFO har som minskar betydelsen av snabba förändringar eftersom man utgår från att det då nog är slumpen eftersom det oftast inte sker så här snabba förändringar i opinionen, eller om man bara är oärliga, men vill man skapa bilden av att man medvetet håller nere siffrorna känns ju det här som en jävligt metod för att befästa den bilden.

Mycket intressant. Här ligger inte en hund begraven. Här ligger en hel kennel begraven. Det kanske faktiskt är som så att SIFO:s hjärnor trots allt har velat trycka ner SD med olika kreativa viktningar. Jag ogillar normalt konspirationsteorier men detta ser ju onekligen mycket märkligt ut.
2015-09-20, 14:53
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan
Ja, och även om ingen frågar rent ut, känner Greta att hennes beteende kan uppfattas som suspekt och kan leda till tissel och tassel på bygden. Det gäller också om hon förtidsröstar och därmed helt uteblir från vallokalen på valdagen efter att ha stolt röstat S på plats genom alla år.
Alla fick SD´s röstsedlar skickade hem till sig innan valet sist. Greta kan ta dom i fickan och i lokalen tar hon offentligt någon röstsedel hon känner sig bekväm med framför alla. I båset stoppar hon SD´s sedlar i kuverten och de andra i fickan, lämnar in kuverten och går hem.

(Jag vet att detta egentligen är ot, men uttrycket används absolut mest i denna tråd, därav platsvalet)

Bradley/omvänd Bradley. Vad fan är skillnaden?
http://www.psykologifabriken.se/de-psykologiska-mekanismerna-som-kan-avgora-valet/

Bradley:
Citat:
1982 kandiderade afroamerikanen Tom Bradley i Kaliforniens guvernörsval. Trots ett betydande övertag i opinionsundersökningarna förlorade han valet till sin vita konkurrent George Deukmejian. En förklaring som fick stort genomslag var att många vita väljare inte hade varit helt uppriktiga i opinionsmätningarna – de hade svarat mer politiskt korrekt än ärligt (vilket stöds av teorin om social desireability bias) för att inte kunna anklagas för att vara rasister.

Omvänd Bradley:
Citat:
Den omvända Bradley-effekten
Men behöver verkligen Barack Obama oroa sig? Påståendet att Bradley-effekten fortfarande skulle vara en faktor har fått kritik – och nu finns det till och med stöd för en motsatt effekt. När samme Anthony Greenwald tillsammans med statsvetaren Bethany Albertson granskade data från demokraternas 32 primärval hittade de tre exempel på vad de definierar som Bradley-effekten, men tolv exempel på motsatsen (se en graf över resultatet här).

Greenwald och Albertson tror därför att opinionsundersökningarna inför tisdagens val snarare underskattar Obamas stöd med 3 till 4 procentenheter. Deras hypotes är att många väljare som kommer att rösta på Obama skulle undvika att säga det i en opinionsundersökning på grund av socialt tryck från en republikansk omgivning

Båda är ju uppgiven lögn pga rädsla / pk-tryck? För att sedan vara ärlig i valbåset.
2015-09-20, 14:57
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Mycket intressant. Här ligger inte en hund begraven. Här ligger en hel kennel begraven. Det kanske faktiskt är som så att SIFO:s hjärnor trots allt har velat trycka ner SD med olika kreativa viktningar. Jag ogillar normalt konspirationsteorier men detta ser ju onekligen mycket märkligt ut.

Det bör dock sägas att man även inom msm noterat trixet, fast då när man viktat upp S. K-G Bergström på Expressen har lyft upp just den saken flera gånger.

Förra valet prickade sifo in 3 procent fel, vilket var mycket illa. Om man missar med 10 till 15 procent nästa val är det morsning och good bye.
2015-09-20, 15:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Visst, en nedgång med en tiondel är inte signifikant. Min poäng var dock att nollhypotesen borde vara en kraftig ökning, som man såg i de andra undersökningarna, även om SIFO alltid ligger på en lägre nivå. Att denna ökning uteblev är intressant, och kan tyda på att SDU-bråket hunnit ge effekter.

Att SIFO:s och Yougovs intervjuperidoer delvis överlappade gör det förstås svårare att dra några säkra slusatser. Helt säkra på att en uppbromsning skett kan vi nog bara vara efter nästa mätning från de andra instituten.
Ja, om även nästa mätning visar en icke-ökning kan jag ha större förståelse för Pungs analys. Men just nu förefaller den vara lite väl förhastad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in