Citat:
Ursprungligen postat av
ilikepancakes
Ok, jag håller inte på SD så jag förstår att du vill att jag ska komma in i matchen...
hur länge gäller denna karantän som så många verkar lägga vikt vid? Är det under ett år borde den ju börja lätta allt eftersom och därför är jag inte förvånad om SD ökar ännu mer i Yougovs mätningar. Tror som sagt absolut att de ökat i OU, men inte riktigt till 27%
Detta svar är inte enbart riktat till dig, delar är riktat till diverse kritiker av tex YouGovs metoder.
För det första, så motverkar en karantän "raider" av aktivister som vill påverka resultat. Så det är bara löjligt att påstå att folk skulle gå ihop och försöka påverka undersökningarna och sedan "bida sin tid" tills de får sådana undersökningar.
För det andra, det viktigaste. Jag har personligen varit med i 4 st olika undersökningsfirmor i flera år nu, även SIFO. Det jag kan säga på en gång, är att det är nära på omöjligt att manipulera utan en mycket långsiktig stor organisation bakom.
1. Man får aldrig en undersökning som säger "politik" tex. Det kan vara en undersökning om vad man har för internetvanor, eller vad man tycker om reklamen för en viss produkt. Sedan som sista fråga kommer ibland plötsligt "vilket parti skulle du rösta på nästa val?". Dvs, man kan inte zooma in på att man ska göra bara politiska undersökningar.
2. Innan man ens kommer vidare i någon undersökning, så ställs ett gäng kontrollfrågor. Ålder, kön, inkomst, storlek på orten man bor, singel, sambo, barn osv. Bara där sållas majoriteten av svaranden bort innan undersökningen ens startar, förutom om de tillhör grupper som undersökningen inte fått in tillräckligt med svar från än.
3. Belöningar. Denna är så jävla dum så jag vet inte vad. Vad är problemet med belöningar? Av SIFO har jag fått biobiljetter, trisslotter mm mm i flera år. Då var det inga problem med belöningar för den tid folk lägger ner på att svara. Men nu plötsligt är det "bekymmersamt"?
4. Självrekryterande paneler. Ja men det är bara en del av underlaget i undersökningar som rekryterats den vägen. Dessutom kan man som sagt inte rikta in sig på politiska undersökningar även om man försökte, pga av ovan nämnda anledningar.