Citat:
Ursprungligen postat av
ilikepancakes
Jag skulle gissa att SDs siffra ligger någonstans mellan SIFOs och Yougovs. Som många antagit är det nog så att det är färre som vågar säga till någon i telefon att de stöttar SD.
Men jag tror även att Yougov har lite högre siffror nu än förr beroende på uppmärksamheten de fått som nog haft resultatet att en stor del SD-sympatisörer registrerat sig på sidan på sistone. Onekligen verkar det som att SDare är de som lägger mest vikt vid OUs ändringar från vecka till vecka och då är det inte konstigt alls om oproportionerligt många reggar sig på yougov för att påverka.
Kom in i matchen va..
Yougov sätter alla nyreggade personer i 'politisk karantän' så din teori faller direkt - helt bortsett ifrån att Yougov (och andra panelinstitut) givetvis måste ha viktningsrutiner som tar höjd för selektionsbias (eller vad fan nu listige Franz & Co skulle kalla det).
Självfallet har vi ingen aning om exakt vart "facit" ligger. Men det närmaste en kvalificerad gissning som man kan komma är ju att titta på vilka institut som legat närmast valresultatet;
Baserat på detta så kan vi gissa att den verkliga opinion är "någonstans mellan" Sentio och Yougov.
Finns så klart en teoretisk möjlighet att Sifo plötsligt är mera sanningsenlig än alla andra institut, men tills dess att vi har en enda faktiskt indikation på att så är fallet så är det fan-ta-mig foliehattvarning på sådana ställningstaganden.
Det
kan vara så, ja - men det är ytterst jävla osannolikt.
Det som får en att undra är ju SD's exempellösa utveckling sedan valet. Jag håller med om att det känns för "bra för att vara sant" (eller tvärtom, beroende på vem du är) men då glömmer man att det finns MYCKET i den övergripande situationen som också exempellöst.
- Åsidosättandet av demokratin (DÖ) är exempellöst i en modern Europeisk kontext.
- Den sedan länge förda migrationspolitiken och dess konsekvenser likaså...
- Etablerad medias agendadrivna rapportering också..
Visst, det är 3 år kvar.. Men att Sifo skulle ligga helt åt helvete oavsett om de redovisade en ökning eller minskning det visste vi redan.