2015-09-20, 13:03
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Det kan inte vara en orimlig teori att "skämseffekten" ökat snabbare än sympatierna hos ett institut som SIFO mitt i de värsta känslostormarna efter AlanKurdi bilden och påföljande mediefrenesi.

SDU hanteringen kan jag inte tro spelar ngn större roll, personerna i fråga var totala nobodies det gav nog större ringar på vattnet när Kasselstrand fick gå är min bedömning.

Att SIFO generellt ligger lägre beror säkert på att SD-sympatisörer inte vill uppge detta till en okänd person som ringer upp dem.

Men det förklarar inte att SIFO låg still på sin lägre nivå när de övriga instituten ökade kraftigt.

Vad gäller hur kända Jomshof, Kasselstrand eller Ohlson är, så är det inte vilka som bråkar utan det faktum att det bråkas som uppmärksammats i media.

Jomshof gjorde för övrigt ett utomordentligt svagt framträdande när han vägrade sitta i samma rum som Ohlson i TV. Bara detta kan ha sänkt SD:s siffror med några tiondelar.
2015-09-20, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
JAg har inga namnförslag, men idealet vore någon halvkänd politiker från S resp M, plus kanske någon/några från KD/FP som inser att deras partier är körda i nästa val.

De enda jag kan acceptera är de som man kan dokumentera varit öppet kritiska till det som pågått. På riksdagsnivå så ringer ingen klocka hos mig i alla fall. Att någon PK-kändis-politiker som inser att brödfödan försvinner efter nästa val och nu vill gå före i kön och vara en SD-vinnare vägrar i alla fall jag acceptera.

Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan
Ja, och även om ingen frågar rent ut, känner Greta att hennes beteende kan uppfattas som suspekt och kan leda till tissel och tassel på bygden. Det gäller också om hon förtidsröstar och därmed helt uteblir från vallokalen efter att ha stolt röstat S på plats genom alla år.

I synnerhet i mindre samhällen där föreningsliv, ideellt arbete, privatliv och yrkesliv eller tidigare yrkesliv är tätt sammanflätat så går ju snacket så fort någon uppvisar avvikande beteende. Å andra sidan så har jag svårt att tro att 200 unga araber ses som en vinstlott i ett litet samhälle.

I ej utsatta förorter till mellanstora/större städer tror jag stigmatiseringen är svårast.
2015-09-20, 13:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sifo ringer även mobiler, det är urvalet men allra mest viktningen de gör bort sig på.
Många människor har ju dock kontant-kort och inte abonnemang. Där får man ett rejält stort bortfall.
2015-09-20, 13:11
Avslutad
Vänta nu, hörde nyss på norsk radio att S ökat och SD endast låg på 18% enligt nån nylig undersökning.

Men vad fick de det ifrån? Trodde SD låg på 27% enligt en annan nylig. Hur kan det skilja nästan 10% och hur kan S öka?

Det luktar skumt och propaganda.

Norrmännen sysslar inte med förljugen media som i Sverige, men det känns som de fått dessa siffror från Sverige som gör ett sista desperat försök att värva alla partysvenskar de tror är omedvetna om vad som sker i Sverige. Det rör sig ändå om ca 100 000 potentiella väljare.

Eller slänger de med gamla siffror?

Kan någon förklara detta.
2015-09-20, 13:14
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
YouGov mätte 10-14 september. Det var väl ungefär då SDU-debaclet började (igen)? Jag säger inte att SDU-grejen är bra skött. Jag säger inte heller att den inte kommer leda till en nedgång. Inte heller att SD sköter det här ytterst gynnsamma läget på ett optimalt sätt. Jag säger bara att man inte kan dra sådana slutsatser efter en mätning (från Sifo) där man minskar med en tiondels procentenhet.

Visst, en nedgång med en tiondel är inte signifikant. Min poäng var dock att nollhypotesen borde vara en kraftig ökning, som man såg i de andra undersökningarna, även om SIFO alltid ligger på en lägre nivå. Att denna ökning uteblev är intressant, och kan tyda på att SDU-bråket hunnit ge effekter.

Att SIFO:s och Yougovs intervjuperidoer delvis överlappade gör det förstås svårare att dra några säkra slusatser. Helt säkra på att en uppbromsning skett kan vi nog bara vara efter nästa mätning från de andra instituten.
Senast redigerad av Regulus 2015-09-20 kl. 13:18.
2015-09-20, 13:16
Medlem
Jag laborerade lite med valkalkylatorn med följande värden:

SD 30,6%
S 24,5%
S 23,5
C 6,1%
MP 5,1%
V 4,1%
FP 3,1%
KD 2,4%
FI 0,7%

Och applicerade detta på hela riket och precis likadant på samtliga valdistrikt (vilket förstås inte händer):
Om jag inte har räknat fel så skulle SD få 135 mandat av 349 vilket är 38,6% av mandaten i riksdagen med 30,6% av rösterna.

EDIT: Måste tillägga att man tydligen håller på att ändra reglerna för mandatutdelningen.
Alla mindre valkretsar ska om möjligt slås ihop för att bestå av minst 8 mandat.
Antagligen ett mer proportionerligt system men denna ändring kommer troligtvis minska antalet mandat för SD då det kommer att gynna alla småpartier.
http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/lagar/valregler_forandring/index.html
Senast redigerad av Reflector 2015-09-20 kl. 13:27.
2015-09-20, 13:48
Medlem
E.TerreBlanches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Men vad fick de det ifrån? Trodde SD låg på 27% enligt en annan nylig. Hur kan det skilja nästan 10% och hur kan S öka?

Det luktar skumt och propaganda.

Att S ökar i dagsläget är ju ett rent skrattretande påstående i sig självt. Trovärdighet i stil med Bagdad Bob.

Jag tror att sifo kommer att styra sina opinionsundersökningar så att de kan presentera ett SD på runt 15%, månad efter månad, hela vägen fram till valet 2018, och oavsett om övriga mätinstitut har siffror på 40%. Det är vad systemet behöver för att kunna vifta bort ett problem, och det är precis i linje med hur systemet opererar -- förträng/förneka allt obehagligt info och skjut problemen på framtiden.
2015-09-20, 13:55
Medlem
Jag skulle gissa att SDs siffra ligger någonstans mellan SIFOs och Yougovs. Som många antagit är det nog så att det är färre som vågar säga till någon i telefon att de stöttar SD.
Men jag tror även att Yougov har lite högre siffror nu än förr beroende på uppmärksamheten de fått som nog haft resultatet att en stor del SD-sympatisörer registrerat sig på sidan på sistone. Onekligen verkar det som att SDare är de som lägger mest vikt vid OUs ändringar från vecka till vecka och då är det inte konstigt alls om oproportionerligt många reggar sig på yougov för att påverka.
2015-09-20, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Jag skulle gissa att SDs siffra ligger någonstans mellan SIFOs och Yougovs. Som många antagit är det nog så att det är färre som vågar säga till någon i telefon att de stöttar SD.
Men jag tror även att Yougov har lite högre siffror nu än förr beroende på uppmärksamheten de fått som nog haft resultatet att en stor del SD-sympatisörer registrerat sig på sidan på sistone. Onekligen verkar det som att SDare är de som lägger mest vikt vid OUs ändringar från vecka till vecka och då är det inte konstigt alls om oproportionerligt många reggar sig på yougov för att påverka.

Kom in i matchen va..
Yougov sätter alla nyreggade personer i 'politisk karantän' så din teori faller direkt - helt bortsett ifrån att Yougov (och andra panelinstitut) givetvis måste ha viktningsrutiner som tar höjd för selektionsbias (eller vad fan nu listige Franz & Co skulle kalla det).

Självfallet har vi ingen aning om exakt vart "facit" ligger. Men det närmaste en kvalificerad gissning som man kan komma är ju att titta på vilka institut som legat närmast valresultatet;
Baserat på detta så kan vi gissa att den verkliga opinion är "någonstans mellan" Sentio och Yougov.

Finns så klart en teoretisk möjlighet att Sifo plötsligt är mera sanningsenlig än alla andra institut, men tills dess att vi har en enda faktiskt indikation på att så är fallet så är det fan-ta-mig foliehattvarning på sådana ställningstaganden.
Det kan vara så, ja - men det är ytterst jävla osannolikt.

Det som får en att undra är ju SD's exempellösa utveckling sedan valet. Jag håller med om att det känns för "bra för att vara sant" (eller tvärtom, beroende på vem du är) men då glömmer man att det finns MYCKET i den övergripande situationen som också exempellöst.
- Åsidosättandet av demokratin (DÖ) är exempellöst i en modern Europeisk kontext.
- Den sedan länge förda migrationspolitiken och dess konsekvenser likaså...
- Etablerad medias agendadrivna rapportering också..

Visst, det är 3 år kvar.. Men att Sifo skulle ligga helt åt helvete oavsett om de redovisade en ökning eller minskning det visste vi redan.
2015-09-20, 14:10
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Val idag skulle mest sannolikt ge resultat i 25%-trakten där Sentio och YG ligger. Novus, Inizio och Demoskop motsvarar golvet. Sifo och Ipsos är nere i källaren.

Detta tror jag är rimligt. Tror knappast att S vuxit. Folk, inkl många gråsossar, knyter näven i fickan åt alla skattepengar som går åt till att hysa alla nyanlända plus att de blir ännu argare av att alla babbar nu åker gratis på SJ och i övrig kollektivtrafik. Det bli inte bättre av de "flyktingar som vägrar kliva av bussarna vid sina boenden.

Tror många Svensson inte vill tala om att skulle rösta på SD i dag om de blir uppringda.

Tror SD ligger någonstans mellan 22-27%.

Sen kan ju strulet med SDU bromsat framgången något, även om SD inte verkar påverkas särskilt av internet tjafs. Men jag anser och tror att det hade varit bra för partiet att sansa sig med det interna.
2015-09-20, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.TerreBlanche
Jag tror att sifo kommer att styra sina opinionsundersökningar så att de kan presentera ett SD på runt 15%, månad efter månad, hela vägen fram till valet 2018, och oavsett om övriga mätinstitut har siffror på 40%.

Ja man kan ju alltid hoppas.
Ju längre de fortsätter på den inslagna vägen ju större chans att SD faktiskt får egen majoritet efter nästa val - vilket nog är vad som krävs om vi ska ha en chans att styra upp saker och ting.

Ett annat sätt att se på saken, som slog mig nyligen, är att Sifo är som en fönsterglugg in i en parallell verklighet där DÖ aldrig skapades;
Sifo visar de siffror som SD troligen hade haft idag om Alliansen hade valt att förhandla med SD (enligt Dansk modell) istället för att sälja den sista gnuttan av sin sargade heder på folkutbytets altare (DÖ).
2015-09-20, 14:21
Medlem
lakritcs avatar
Tog mig tiden att sammanställa ett trenddiagram över opinionsundersökningarna strax före valet och nu: http://oi60.tinypic.com/29ekt34.jpg

Trenden är makalös.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in