2015-09-20, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ivan27
Så om ett idrottslag förlorar två matcher mot ett annat lag, kan dom inte vinna den tredje?

Enormt korkad jämförelse.

Vi kan studera alla mätningar som görs av samtliga institut och bilda oss en vetenskaplig uppfattning om träffsäkerheten. Alla data som vi har visar att SIFO är helt vilsna.
2015-09-20, 01:58
Avslutad
Känns onekligen som SIFO inte har full koll på läget. Något är allvarligt fel med opinionsundersökningarna i Sverige om det kan diffa 10% mellan två undersökningar gjorda ungefär samma period men av två olika institut. Den minsta diffen är typ 3-4% vilket kanske är mer rimligt. Jag tror inte att yougov är ute och cyklar. Jag kan känna viss skepticism mot sentios mätningar, även om jag inte tror det är något större fel där heller, men sentio beställs av en Pro-SD tidning.

Yougov beställs av Metro, Inte direkt SDs högborg, så de har inte ens en anledning till att krydda SDs resultat lite extra. Sedan har yougov haft ganska bra träffsäkerhet inte bara nationellt utan internationellt. Så SIFO bör nog ta och kika över sin metod..

En annan sak. Är det bara jag som tycker det är vidrigt att Aftonbladet bara var tvugna att nämna Alan kurdi? Jag tycker det är förkastligt att man lyfter den stackars pojken vid varje tillfälle som ges, men man ignorerar de miljontals barn som fått sänkt bistånd när steffe lyfter miljarder ur biståndsbudgeten för att hjälpa några få tusen på hemmaplan.
2015-09-20, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ivan27
Hur vet du huruvida Sifos är missvisande eller inte? När var valet då SD fick dessa 27%? Något eget val ni bedrev på ett sektmöte?

Skall man gå efter valresultat vs. senaste mätning från respektive opinionsinstutut så var sifo helt jävla värdelösa och missade mellan 1/3-1/4 av alla SD-röster i sept-14.

Med tanke på detta är det anmärkningsvärt att tidiningar i Sverige väljer slå på förstasidor om en sån här undersökning, samtidigt som de offentligen sågat andra opinionsinstitut som prickat SD väldigt bra både 2010 och 2014 bara baserat på "mätmetod".

Tycker det verkar som om MSM sticker huvudet i sanden. Och visst - låt dem drömma till det stora uppvaknandet 2018 ... då blir det "Vi är 48,7 %" på löpsedeln
2015-09-20, 02:01
Medlem
Gefle Dagblad i ny ledare om SD. Spår att partiet ev kan få egen majoritet i valet 2018. Orkar inte länka så någon annan får göra det.
2015-09-20, 02:03
Medlem
KokaGrodas avatar
Får väl påminna om Sifo i intervju juni 2014:
Citat:
Men i våra siffror så ser vi inte att de kan öka så mycket ytterligare än de redan har gjort, utifrån den politiska profil som de just nu har, säger Toivo Sjörén, ansvarig för Sifos opinionsundersökningar.
Citat:
....enligt SCB:s senaste stora väljarbarometer minskar man till och med och ligger på 8,1 procent.

Där kommer partiet förmodligen att stanna kvar om man får tro den väljarundersökning som marknadsundersökningsföretaget Sifo gjort.
Citat:
Det skulle kunna innebär att Sverigedemokraterna med dagens politik, alltså har slagit i taket. Man är i särklass det parti som har minst potential att växa.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=5877880

I juni 2014 när Sifo:s VD sa detta fick SD 9,0%, och i sista valmätningen i september gav Sifo 9,9% till SD, men väljarna gav 12,9%...

I have a dream (Toivo Sjörén)
2015-09-20, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Någon nämnde tidigare att Sifo inte ställer frågan om vilket parti man skulle rösta på om det vore val idag. Man frågar vilket parti man känner störst förtroende för.
Fel.
Det är Skop som ställer den avvikande frågan.
2015-09-20, 02:18
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Gefle Dagblad i ny ledare om SD. Spår att partiet ev kan få egen majoritet i valet 2018. Orkar inte länka så någon annan får göra det.
http://unvis.it/www.gd.se/opinion/ledare/kan-sd-fa-egen-majoritet-i-riksdagen-i-valet-2018

För att lägga till en egen kommentar: Det är inget direkt ovanligt med den här ledaren, men när man har slutat läsa skattefinansierad media så blir det en chock varje gång man råkar klicka på någon av deras alster. Jag hade skrivit bättre än så här på högstadiet. Det är så pubertalt och osammanhängande att man skäms å skribentens vägnar. Jag undrar vad en sådan här kille kan ha fått på högskoleprovet.
2015-09-20, 02:22
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Men du kan ju inte extrapolera en sådan trend från en mätning där man minskar 0,1 procentenheter. Framför allt inte när det handlar om Sifo, som alltså på fullt allvar påstod att SD hade ca 9-10 % precis innan valet i fjol. Framför allt inte när man dessutom i övriga mätningar publicerade i september - också dem (åtminstone de flesta) efter "den perfekta stormen" som borde fått SD att rusa - slagit rekord och trots föregående månads siffror på ca 25 % ÖKAT till mer än så (i åtminstone YouGov och Sentio). I Demoskop, Novus och Inizio har man fått "nöja" sig med drygt 20 % (20,6 % i snitt för deras publicerade septembermätningar).

Fast Pung har en poäng i att det varit en perfekt storm för SD de senaste veckorna. Media har helt fokuserat på deras paradfråga, och de övriga partierna har sprungit omkring som virriga höns. I ett sådant läge borde SD gå fram kraftigt i alla undersökningar, och de gjorde de också ända fram tills dess att konflikten med SDU fick uppmärksamhet i media. Det är inte en orimlig hypotes att den negativa publiciteten kring detta till en del förklarar skillnaden melan SIFO och tidigare mötningar.
2015-09-20, 02:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Fast Pung har en poäng i att det varit en perfekt storm för SD de senaste veckorna. Media har helt fokuserat på deras paradfråga, och de övriga partierna har sprungit omkring som virriga höns. I ett sådant läge borde SD gå fram kraftigt i alla undersökningar, och de gjorde de också ända fram tills dess att konflikten med SDU fick uppmärksamhet i media. Det är inte en orimlig hypotes att den negativa publiciteten kring detta till en del förklarar skillnaden melan SIFO och tidigare mötningar.
YouGov mätte 10-14 september. Det var väl ungefär då SDU-debaclet började (igen)? Jag säger inte att SDU-grejen är bra skött. Jag säger inte heller att den inte kommer leda till en nedgång. Inte heller att SD sköter det här ytterst gynnsamma läget på ett optimalt sätt. Jag säger bara att man inte kan dra sådana slutsatser efter en mätning (från Sifo) där man minskar med en tiondels procentenhet.
2015-09-20, 02:29
Medlem
Sifo 17,7 innebär 23,2 om underskattningen från september 2014 ligger kvar, så jag ser inte problemet.

Att SD ligger stilla i Sifo är inget som PK jublar över, eftersom det innebär att dryga 2 veckors intensiv kampanj inte gjort någon skillnad alls. Konsekvensen av kampanjen är alltså som bäst (för MSM) att det inte gjorde någon skillnad, som sämst (för MSM) att SD växte med 3% sedan förra månaden. Nu finns det ingenting kvar som kan ge dem hopp om att kampanjen funkat som SD-sänke.
2015-09-20, 02:36
Medlem
Undrar om det inte är "deltat" mellan resultatet av telefonundersökningar och webpaneler som ökar (Sifo vs Sentio etc.) av den typ att känslojournalistik som förts de senaste två veckorna?

En barnlik visas upp - Många har fått reda på den riktiga historien bakom och spyr på media som så känslokallt försöker manipulera befolkningen med tragiska bilder och förljugna hopkok - men att i en telefonintervju svara SD med barnliksbilderna ännu på löpet är lite väl magstarkt för många nuvarande SD-sympatisörer?
2015-09-20, 04:21
Medlem
Förvisso är SIFO's siffror för SD uppseendeväckande mycket lägre än vad man kunde förväntat sig efter de senaste månadernas stadiga uppgångar i övriga OI.

Vi kan nog spekulera fram och tillbaka rätt mycket kring vilken/vilka OI som är mest nära verkligheten, men en sak kan vi nog konstatera.

SD har inte minskat. Inte i en endaste opionionsmätning har SD backat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in