2015-09-20, 00:38
Medlem
Shrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det märks verkligen att inte mycket nytt av intresse kommit fram på sistone. Även om jag la mig i diskussionen om larmet genom att gå i god för Skaraborg2 så gott jag kan (dvs att han i vart fall inte kommer in i tråden och trollar även om några jubelidioter som Nopomil inte orkar kolla hans posthistorik och inse att han inte är något troll) så kan jag inte tycka annat än att det i sig självt är en marginaluppgift. För fallet spelar det väl ingen roll om larmet utlöstes och hur?

Sen detta med litauernas socialitet eller inte socialitet. Vad spelar det för roll egentligen? Skulle det vara ett tecken på skuld om de uppträtt osocialt och undvikande under sin tid på Blomberg? Skulle det vara ett tecken på motsatsen om de var sociala och trevliga? Uppgiften i sig bevisar absolut ingenting åt något håll.

Håller med dig på någon punkt: Ägna ett antal sidor om larmet verkar vara en rätt meningslös diskussion. Klart att larmet kan gå om någon rycker i dörrarna. För övrigt tycker jag det verkar vara ganska så osäker info.

Beträffande Skaraborg2 så kommer han in och spelar viktigpetter utan att delge oss den viktigaste informationen. "Postat av Skaraborg2
Nej för vi gick in mera på vad dessa kan ha varit. Förutom att det fanns ett vittne, ev. flera, till dessa "aktiviteter". Dessutom att dessa skulle ha skett vid caféet och i caféets omedelbara närhet.

Det fanns också så mycket annat att diskutera rörande Lisa Holm-fallet."

Verkar ju rent av knasigt att inte diskutera vad som ev hänt under den viktigaste delen när LH ev blev bortrövad eller mördad.

Sedan håller jag inte med dig beträffande lågpannebalternas socialitet. Det är väl förbaskat konstigt att ingen kan klämma fram information om dem som personer när de bott 2 år i Göteborg och 3 år i Blomberg. Jäkligt märkligt. All info om dem är ju viktig. Är de människor med fasad och dubbelnatur som gömt sig för att inte avslöja deras verkliga jag?

Det är ju klart mycket intressantare att få info om dem än något jäkla larm. Hallåååå!!!
2015-09-20, 00:44
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Jag har inte skrivit att han är ett troll. Vem är det då som är en jubelidiot Farbror Fold?
Däremot är sannolikt noveller i stilen "jag och min gode vän" med en handskakningshen som "källa" något som ska ifrågasättas. Vilket smileysarna och hånet mot "försvararna" snabbt visade.
Låt vara att du missar det. Det är inte lätt att granska andra farbröder.

Som sagt:

a) Det är en ganska marginell uppgift så jag förstår inte riktigt poängen med att komma in och trolla om den/hitta på

b) Huruvida personen som lämnade den talade sanningen eller avsiktligt eller i god tro lämnade en felaktig uppgift till S2 kan jag inte bedöma.

c) Om man trots a) och b) ändå vill uttala sig om S2:s trovärdighet så bör man skaffa sig det kunskapsunderlag som är möjligt att skaffa sig. Det är bara att söka på hans posthistorik - finns mängder av poster att läsa från framför allt Försvunna-trådar där han varit väldigt aktiv och även bidragit med en hel del information. Som jag skrev är det inget som helst märkligt med att han åker runt och pratar med folk eller ringer till folk - det är sånt han gör. Har aldrig upplevt något anmärkningsvärt med det han rapporterar - det är inte precis så att det ständigt är spännande, nya saker utan ibland har han i stort sett inte fått fram något nytt. Då säger han det. Av det skälet bedömer jag honom som trovärdig när det kommer till uppsåtet. Att en total intellektuell nolla som du inte orkar kolla upp saken men ändå sitter och låter käften gå på tomgång igen i tråden är tragiskt, men inte förvånande.
2015-09-20, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Då kan ju alternativet vara att moppen var vält. Hon blev överfallen eller kastade sig av moppen och sprang.
Men samtidigt har vi ju fått uppgiften att moppen skulle stått snyggt parkerad. Eller är det något som bara tagits för givet?

Du ser, det blir mera frågor men inga svar.
Blev hon överfallen vid mopeden, inlurad i ladan, eller insliten i
en svart SUV.
2015-09-20, 00:49
Medlem
Shrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Det är fler vokabulär än "social" som har nämnts om NB. Det vet ju du, som också har läst registerutdraget från AJ ; Arbetsam, punktlig,noggrann, fantastiskt duktig, konstruktiv och kreativ,god samarbete,inte aggressiv eller våldsam,alltid lugn , sansad, hjälpsam,vänlig, aldrig berusad eller narkotika påverkad.

Men här är det AJ själv som ser ut att vilja förfina sanningen. För att tala bra om sin billiga arbetskraft.

Der är ju liiiiiite skumt när någon bara öööööser beröm över någon på ett överdrivet sätt. Inte tar upp någon mindre bra sida. NB beskrivs som någon slags Jesus, halleluja!!

Hur vet Aj att han inte varit narkotikapåverkad? Kan han inte veta eller har han tagit prover på honom varje dag. Knappast.
2015-09-20, 00:50
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Som sagt:

a) Det är en ganska marginell uppgift så jag förstår inte riktigt poängen med att komma in och trolla om den/hitta på

b) Huruvida personen som lämnade den talade sanningen eller avsiktligt eller i god tro lämnade en felaktig uppgift till S2 kan jag inte bedöma.

c) Om man trots a) och b) ändå vill uttala sig om S2:s trovärdighet så bör man skaffa sig det kunskapsunderlag som är möjligt att skaffa sig. Det är bara att söka på hans posthistorik - finns mängder av poster att läsa från framför allt Försvunna-trådar där han varit väldigt aktiv och även bidragit med en hel del information. Som jag skrev är det inget som helst märkligt med att han åker runt och pratar med folk eller ringer till folk - det är sånt han gör. Har aldrig upplevt något anmärkningsvärt med det han rapporterar - det är inte precis så att det ständigt är spännande, nya saker utan ibland har han i stort sett inte fått fram något nytt. Då säger han det. Av det skälet bedömer jag honom som trovärdig när det kommer till uppsåtet. Att en total intellektuell nolla som du inte orkar kolla upp saken men ändå sitter och låter käften gå på tomgång igen i tråden är tragiskt, men inte förvånande.
S2 kan vara hur trovärdig som helst, utan att hans källa är det. Du behöver inte förstärka argumenten med kränkningar, de står bra på egna ben.
2015-09-20, 00:52
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
Håller med dig på någon punkt: Ägna ett antal sidor om larmet verkar vara en rätt meningslös diskussion. Klart att larmet kan gå om någon rycker i dörrarna. För övrigt tycker jag det verkar vara ganska så osäker info.

Beträffande Skaraborg2 så kommer han in och spelar viktigpetter utan att delge oss den viktigaste informationen. "Postat av Skaraborg2
Nej för vi gick in mera på vad dessa kan ha varit. Förutom att det fanns ett vittne, ev. flera, till dessa "aktiviteter". Dessutom att dessa skulle ha skett vid caféet och i caféets omedelbara närhet.

Det fanns också så mycket annat att diskutera rörande Lisa Holm-fallet."

Verkar ju rent av knasigt att inte diskutera vad som ev hänt under den viktigaste delen när LH ev blev bortrövad eller mördad.

Sedan håller jag inte med dig beträffande lågpannebalternas socialitet. Det är väl förbaskat konstigt att ingen kan klämma fram information om dem som personer när de bott 2 år i Göteborg och 3 år i Blomberg. Jäkligt märkligt. All info om dem är ju viktig. Är de människor med fasad och dubbelnatur som gömt sig för att inte avslöja deras verkliga jag?

Det är ju klart mycket intressantare att få info om dem än något jäkla larm. Hallåååå!!!

Att någon visat upp ett märkligt beteende i olika situationer innan ett brott kan givetvis vara av stort intresse. Hur social/trevlig någon anses ha varit anser jag däremot inte är något som går att dra några direkta slutsatser ur. Särskilt inte när språksvårigheter kan misstänkas spela in. Däremot tror jag att många personer lätt dömer ut personer som inte har så social läggning som "konstiga" eller "otrevliga". Det där kan man se i kändistrådarna där vissa kändisar regelmässigt döms ut som högfärdiga och otrevliga för att de inte är hejsan-hoppsantrevliga när främlingar kommer fram och vill snacka med dem. Har man en introvert personlighet vet man att folks uppträdande i såna situationer inte nödvändigtvis säger mycket om hur de är i riktiga relationer.

Allt detta sagt trots att jag fortfarande anser att NB sannolikt är skyldig till mordet (på det vi nu vet).
2015-09-20, 00:55
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Men HUR är en person som är trevlig och social om man inte kan prata och göra sig förstådd? Likställer du trevlig med artig? Att man hälsar och ler mot varandra när man ses?
För mig är social en person som umgås och pratar med andra?
Jag har full förståelse att de håller sig undan för de inte blir förstådda.... men de kan ju inte hålla sig undan och samtidigt vara sociala?

Du har en poäng där helt klart. Om jag inte vetat att MGM varit GM så hade jag nog pekat ut min granne

De kanske "håller sig undan" vissa och är social och trevlig med vissa. Ibland klickar det ju med vissa människor medan man tycker andra är enerverande så det är väl inte konstigt att uppgifter om X bemötande varierar om man frågar typ 10 st. Med vissa måste man vara extremt tydlig ständigt och jämt i varje sak och med vissa behövs inte mycket av verbal uttrycklig kommunikation...<gör en sänkande rörelse med vänster hand från höfthöjd>
Senast redigerad av bradgardsindianen 2015-09-20 kl. 00:59.
2015-09-20, 01:01
Medlem
Shrinks avatar
Citat:
Att någon visat upp ett märkligt beteende i olika situationer innan ett brott kan givetvis vara av stort intresse. Hur social/trevlig någon anses ha varit anser jag däremot inte är något som går att dra några direkta slutsatser ur. Särskilt inte när språksvårigheter kan misstänkas spela in. Däremot tror jag att många personer lätt dömer ut personer som inte har så social läggning som "konstiga" eller "otrevliga". Det där kan man se i kändistrådarna där vissa kändisar regelmässigt döms ut som högfärdiga och otrevliga för att de inte är hejsan-hoppsantrevliga när främlingar kommer fram och vill snacka med dem. Har man en introvert personlighet vet man att folks uppträdande i såna situationer inte nödvändigtvis säger mycket om hur de är i riktiga relationer.

Allt detta sagt trots att jag fortfarande anser att NB sannolikt är skyldig till mordet (på det vi nu vet).

Nej, det är klart att man inte kan dra några slutsatser av någon enstaka info om dessa balter. Men som sagt, det är märkligt att det finns så lite info om dem när de bott så länge i Sverige. Har de bara haft social kontakt med AJ eller har de bara umgåtts med ev andra balter?

Vi söker ju alla ett svar på gåtan varför LH mördades och om nu MGM är den "gulleplutt" som han framställs så blir den här mordgåtan konstigare än konstig.
Någonstans stämmer det ju inte naturligtvis. Antingen är MGM en dubbelnatur eller polisen komplett inkompetenta. Gissa vad jag tror?
Senast redigerad av Shrink 2015-09-20 kl. 01:04.
2015-09-20, 01:08
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Nej, det är klart att man inte kan dra några slutsatser av någon enstaka info om dessa balter. Men som sagt, det är märkligt att det finns så lite info om dem när de bott så länge i Sverige. Har de bara haft social kontakt med AJ eller har de bara umgåtts med ev andra balter?

Vi söker ju alla ett svar på gåtan varför LH mördades och om nu MGM är den "gulleplutt" som han framställs så blir den här mordgåtan konstigare än konstig.
Någonstans stämmer det ju inte naturligtvis. Antingen är MGM en dubbelnatur eller polisen komplett inkompetenta. Gissa vad jag tror?
Det finns personer som har bott ett helt liv i Sverige utan att ge nämnvärt avtryck på nätet. Så, varför är det konstigt med tre personer som inte ens är folkbokförda?

MGM framställs inte som någon "gulleplutt". Och gåtan är inte varför Lisa mördades, utan vad hände Lisa.
2015-09-20, 01:16
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Der är ju liiiiiite skumt när någon bara öööööser beröm över någon på ett överdrivet sätt. Inte tar upp någon mindre bra sida. NB beskrivs som någon slags Jesus, halleluja!!

Hur vet Aj att han inte varit narkotikapåverkad? Kan han inte veta eller har han tagit prover på honom varje dag. Knappast.

Enligt hans utsaga hade dom ju blivit goda vänner Samtidigt är det bara ytterligare ett bevis på när sanningen förfinas, varför är man inte förvånad. Sen snappade såklart andra medier upp det också. Sen fyller dom på med hustruns ord,

Han är rädd för bråk. Ser han sådant så springer han i väg. Det är helt uteslutet att han har något med detta att göra. Ingen av bröderna dricker alkohol, annat än vid speciella tillfällen. Arbetsgivaren har alltid gett dem mycket goda vitsord.

Där kommer det där med alkohol fram igen. Dom har AJ att tacka för mycket, det mesta av allt positivt verkar komma från AJ. Som utan tvekan med sin överdrivna sanning, kan lägga en "god" men "falsk" grund om den misstänkte.
Senast redigerad av henkess 2015-09-20 kl. 01:19.
2015-09-20, 01:31
Medlem
FUP-12s avatar
När det gäller frågan om larmet så tror jag nog att det kan röra sig om ett larm kopplat till en rörelsedetektor i alla fall.

Kollar man på bilderna sitter det vita saker monterade på vardera sidan av dörren på kortsidan och en lite större på baksidan (dessutom monterad i ett hörn där sådana detektorer brukar sitta):

http://postimg.org/image/ofja3ye8t/

http://postimg.org/image/a2u3ymbvn/

I april -14 när kaféet öppnade fanns det ingen på främre delen av kortsidan i alla fall, vilken kan bero på att de kom dit efter inbrottet:

http://postimg.org/image/xdxhsj29h/

Det behöver heller inte vara frågan om ett direktlarm till vaktbolag. Det finns ganska populära larm med rörelsedetektorer som börjar ta foton när rörelse upptäcks. Därefter skickades de direkt till larmägarens mobil och/eller dator, så denne kan avgöra om det rör sig om en inbrottstjuv eller exempelvis ett rådjur, innan larmet går vidare till vaktbolaget. Det kan ha varit ett sådant larm som fadern satte igång.
2015-09-20, 01:32
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Även om de bott i Sverige dessa år så har de ju inte vistats här hela tiden. De verkar ju haft jobb må- lö och mer än 8 tim per dag. De jobbar in projekten snabbt och kan då med gott samvete ta ut komp och förlänga semestrarna då de väl oftast åkte hem. De har alltså förmodligen inte umgåtts med mycket annat folk än deras uppdragsgivare. Att man inte vet mycket om dem behöver inte bero på att de håller sig undan speciellt egentligen, eller att de inte berättat mycket om sig själva. Byggjobbare eller trist jurist, kanske inte mycket att berätta men förall del kan man ju vara social i den meningen att man tycker det oftast är roligt och intressant när andra håller låda och berättar saker.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in