2015-09-19, 23:05
Medlem
Arrogantcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Det är lustigt. Dom lyckas alltid hitta åtminstone en granne, som kan bekräfta hur trevliga och sociala alla brottslingar är. Oftast så överdrivs det i stil med det som AJ framförde. Framförallt om det handlar om någon som kommer från ett annat land. Vinklade frågor och vissa svar från grannar, ska man vara skeptisk mot.

Att vara social betyder inte att vara pratglad och tex utåt
Att vara social är att kunna " tala " så att andra blir intresserade
I ett snävt perspektiv soc kompetens handlar om individens förmåga att anpassa sig till en grupp och samspela med andra människor
I ett vidare perspektiv handlar social kompetens om individens relation till samhälle
Alltså , en förmåga att umgås med andra, sällskaplig, solidarisk , humanitär , har förmåga att lyssna på vad andra säger , visar hänsyn till andra, empati , är kunskapmässig , duktig på sitt arbete , är uppmärksam på sitt beteende etc
2015-09-19, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Byskvaller brukar vara just byskvaller. Sedan drar skaraborg2 upp även information om litauerna. De var mycket tystlåtna om sig själva och sin egen bakgrund. Låter som uppgiftslämnaren drar till med en rövare om allting. Litauerna gjorde uppenbarligen inte så mycket väsen av sig, om man ska gå efter uppgifter som kommit fram. Dom verkar ha hållit sig på sin kant.

Skaraborg2 är långt ifrån någon ny debattör.
Mitt inlägg handlade om nya debattörer och hur viktigt det är att dessa får utrymme. För det är just dessa som kan ha ngt av vikt att säga.

Vem ska ta sej rätten att kalla inlägg för byskvaller, är det du ?
2015-09-19, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
S2 har pratat med en insatt, inte en bekant till en insatt. Jag sa hur mycket salt man skulle lägga på tipset i PM.

Insatt. Men hur insatt ?
Jag skulle kunna kalla dej för insatt. Jag skulle också kunna kalla pappan för insatt.
Grannen till cafet kanske också är insatt. Cafearbetande likaså.
Och det finns säkerligen fler mer eller mindre insatta.
Men det kan jag säga direkt. Jag föredrar dom som är ute på fältet och letar efter sanningar framför oss som sitter och väntar på att info ska komma till oss.
S2 letar ute efter sanningar medan vi andra här i tråden sitter och värmer stolen/soffan och väntar på info.

Hade vi inte varit så förbannat rediga i den här tråden så kanske S2s uppgiftslämnare loggat in och låtit oss komma till insikt med hur det låg till med larmet ?
Och i vilken ordning detta eventuellt skedde.

Det kan ju trots allt vara så att larmet gått i samband med att moppen flyttades, utan att larmet gått pga att moppen flyttades.

Men å andra sidan kanske vi får kanske läsa om det i fup eller inte....
Senast redigerad av zebop 2015-09-19 kl. 23:48.
2015-09-19, 23:40
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Skaraborg2 är långt ifrån någon ny debattör.
Mitt inlägg handlade om nya debattörer och hur viktigt det är att dessa får utrymme. För det är just dessa som kan ha ngt av vikt att säga.

Vem ska ta sej rätten att kalla inlägg för byskvaller, är det du ?

Ja går man efter det som är är rimligt och fakta, så är det byskvaller. Ingenting har framkommit att något larm har startat överhuvudtaget. Framförallt inte på grund av något rörelselarm. Har du uppgifter på det? Jag tror faktiskt mer på fakta i det här fallet, det är "Men vid kaféet stod Lisa Holms moped prydligt parkerad och startklar med nycklarna i låset"
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20957673.ab Pappan behövde inte rulla iväg mopeden för att försöka starta den. Hade han bråttom så vore det rimliga att han försökte starta den direkt där den stod med nycklarna i.

Nej det finns för många och stora anledningar att tvivla. Hade låtit mer troligt om larmet gick för att pappan drog i dörren till Caféet. Men så gick inte historien.
2015-09-19, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Ja, samtidigt tänker jag att om det var ett rörelselarm som aktiverades av pappan, så är detta fullständigt ointressant för fallet. Så varför nämndes överhuvudtaget detta? Min tanke var då att någon kunde ha befunnit sig på platsen som hade någor för sig som satte igång larmet. Vem?
Men det kan ju ha varit så simpelt att pappan satte igång larmet. Men hur ointressant är inte det?

Inte så jävla ointressant faktiskt, poängen är att S2 påstår
att han flyttade moppen, varför behövde han flytta moppen.
Va det något med moppen som vi inte vet.

Va på väg till S2 med frågan, men om du läser det här kan
du kanske hoppa in å svara.
2015-09-19, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det framkom i a f inget som tydde på att de flitiga konsumenter av alkohol. Antar att de tog sig en djäkel innanför västen som de flesta brukar göra.

Däremot så framkom det en del andra saker efter att ha pratat med min gode vän som var med mig under hela besöket på säteriet. Det kan vara bra att vara två ibland. Något hade han missat och något hade jag missat från detta långa samtal. På så sätt kunde vi komplitera varandras uppgifter.

Larmet. Detta mindes han mycket klart och tydligt att det berättades om under samtalet vilka få personer det var som kände till hur larmet fungerade. Dessa var ägarinnan, personalen, AJ samt - litauerna.

Inte bara att litauerna satte dit tvärslån över dubbeldörren på gaveln. De hade också bytt en låskolv. Så de kände även till hur låskolvarna till caféet fungerade. Om detta skedde före eller efter inbrottet i december 2014 kan ingen av oss säga. Troligast gjordes väl detta byte efter inbrottet kan man tycka.

Så man måste allt säga att de alla tre hade en mycket god kunskap gällande Klostercaféet.

Du var alltså inte bara på kaféet? Du och din vän och hen vandrade omkring på "säteriet"?
2015-09-20, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Insatt. Men hur insatt ?
Jag skulle kunna kalla dej för insatt. Jag skulle också kunna kalla pappan för insatt.
Grannen till cafet kanske också är insatt. Cafearbetande likaså.
Och det finns säkerligen fler mer eller mindre insatta.
Men det kan jag säga direkt. Jag föredrar dom som är ute på fältet och letar efter sanningar framför oss som sitter och väntar på att info ska komma till oss.
S2 letar ute efter sanningar medan vi andra här i tråden sitter och värmer stolen/soffan och väntar på info.

Hade vi inte varit så förbannat rediga i den här tråden så kanske S2s uppgiftslämnare loggat in och låtit oss komma till insikt med hur det låg till med larmet ?
Och i vilken ordning detta eventuellt skedde.

Det kan ju trots allt vara så att larmet gått i samband med att moppen flyttades, utan att larmet gått pga att moppen flyttades.

Men å andra sidan kanske vi får kanske läsa om det i fup eller inte....

Det fetade: vilket kanske var hela tanken med S2:s novell. Från början.

Hela larmhistorien är hur skum som helst. För att inte prata om "byskvallret" dvs en enda persons åsikt.
2015-09-20, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det framkom i a f inget som tydde på att de flitiga konsumenter av alkohol. Antar att de tog sig en djäkel innanför västen som de flesta brukar göra.

Däremot så framkom det en del andra saker efter att ha pratat med min gode vän som var med mig under hela besöket på säteriet. Det kan vara bra att vara två ibland. Något hade han missat och något hade jag missat från detta långa samtal. På så sätt kunde vi komplitera varandras uppgifter.

Larmet. Detta mindes han mycket klart och tydligt att det berättades om under samtalet vilka få personer det var som kände till hur larmet fungerade. Dessa var ägarinnan, personalen, AJ samt - litauerna.

Inte bara att litauerna satte dit tvärslån över dubbeldörren på gaveln. De hade också bytt en låskolv. Så de kände även till hur låskolvarna till caféet fungerade. Om detta skedde före eller efter inbrottet i december 2014 kan ingen av oss säga. Troligast gjordes väl detta byte efter inbrottet kan man tycka.

Så man måste allt säga att de alla tre hade en mycket god kunskap gällande Klostercaféet.

Varför skulle dom ha kunskap om hur larmet fungerar.

Att en lokal är larmad vill man att så många som möjligt ska veta,
hur larmet fungerar ska så få som möjligt veta.
2015-09-20, 00:14
Medlem
MrFolds avatar
Det märks verkligen att inte mycket nytt av intresse kommit fram på sistone. Även om jag la mig i diskussionen om larmet genom att gå i god för Skaraborg2 så gott jag kan (dvs att han i vart fall inte kommer in i tråden och trollar även om några jubelidioter som Nopomil inte orkar kolla hans posthistorik och inse att han inte är något troll) så kan jag inte tycka annat än att det i sig självt är en marginaluppgift. För fallet spelar det väl ingen roll om larmet utlöstes och hur?

Sen detta med litauernas socialitet eller inte socialitet. Vad spelar det för roll egentligen? Skulle det vara ett tecken på skuld om de uppträtt osocialt och undvikande under sin tid på Blomberg? Skulle det vara ett tecken på motsatsen om de var sociala och trevliga? Uppgiften i sig bevisar absolut ingenting åt något håll.
2015-09-20, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det märks verkligen att inte mycket nytt av intresse kommit fram på sistone. Även om jag la mig i diskussionen om larmet genom att gå i god för Skaraborg2 så gott jag kan (dvs att han i vart fall inte kommer in i tråden och trollar även om några jubelidioter som Nopomil inte orkar kolla hans posthistorik och inse att han inte är något troll) så kan jag inte tycka annat än att det i sig självt är en marginaluppgift. För fallet spelar det väl ingen roll om larmet utlöstes och hur?

Sen detta med litauernas socialitet eller inte socialitet. Vad spelar det för roll egentligen? Skulle det vara ett tecken på skuld om de uppträtt osocialt och undvikande under sin tid på Blomberg? Skulle det vara ett tecken på motsatsen om de var sociala och trevliga? Uppgiften i sig bevisar absolut ingenting åt något håll.

Jag har inte skrivit att han är ett troll. Vem är det då som är en jubelidiot Farbror Fold?
Däremot är sannolikt noveller i stilen "jag och min gode vän" med en handskakningshen som "källa" något som ska ifrågasättas. Vilket smileysarna och hånet mot "försvararna" snabbt visade.
Låt vara att du missar det. Det är inte lätt att granska andra farbröder.
2015-09-20, 00:30
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Inte så jävla ointressant faktiskt, poängen är att S2 påstår
att han flyttade moppen, varför behövde han flytta moppen.
Va det något med moppen som vi inte vet.

Va på väg till S2 med frågan, men om du läser det här kan
du kanske hoppa in å svara.
Då kan ju alternativet vara att moppen var vält. Hon blev överfallen eller kastade sig av moppen och sprang.
Men samtidigt har vi ju fått uppgiften att moppen skulle stått snyggt parkerad. Eller är det något som bara tagits för givet?
2015-09-20, 00:38
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arrogantcat
Att vara social betyder inte att vara pratglad och tex utåt
Att vara social är att kunna " tala " så att andra blir intresserade
I ett snävt perspektiv soc kompetens handlar om individens förmåga att anpassa sig till en grupp och samspela med andra människor
I ett vidare perspektiv handlar social kompetens om individens relation till samhälle
Alltså , en förmåga att umgås med andra, sällskaplig, solidarisk , humanitär , har förmåga att lyssna på vad andra säger , visar hänsyn till andra, empati , är kunskapmässig , duktig på sitt arbete , är uppmärksam på sitt beteende etc

Du pratar om social kompetens, jag med fler vet att man kan definiera dom var för sig. Social kan då vara, exakt det du säger att det inte kan vara , pratglad, utåt, kunna "tala" så att andra blir intresserade. Så det vore ju bra om du läste på lite först.

Jag syftade på generellt i mordfall så talas det nästan alltid väldigt gott om den misstänkte. Media drar gärna upp fin barndom, fattiga förhållanden och flertal aspekter för att gynna den misstänkte. Klart att det ska passa in med vissa andra uttalanden också. Media kan vinkla lite hur dom vill, oftast på det sätt jag beskriver. Finns väl ingen som inte har lagt märke till det genom åren. Men du säger emot det?

Det är fler vokabulär än "social" som har nämnts om NB. Det vet ju du, som också har läst registerutdraget från AJ ; Arbetsam, punktlig,noggrann, fantastiskt duktig, konstruktiv och kreativ,god samarbete,inte aggressiv eller våldsam,alltid lugn , sansad, hjälpsam,vänlig, aldrig berusad eller narkotika påverkad.

Men här är det AJ själv som ser ut att vilja förfina sanningen. För att tala bra om sin billiga arbetskraft.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in