2015-09-19, 16:39
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misha33
Om din åsikt är att KD är underskattade i OI.

Hur förklarar du att samtliga OI överskattade KD innan valet? KDs resultat i valet var lägre än ALLA OIs sista mätningar innan valet. Var detta en kosmisk slump?
Hur mycket? Och vilka är "samtliga" opinionsinstitut? Menar du alla som gjort en undersökning, eller alla svenska opinionsinstitut? Vad jag minns stämde de sista opinionsundersökningarna ganska bra med undantag av SD som var underskattade, och MP som var något överskattade. KD-are är väldigt aktiva människor, men förmodligen de som minst av alla går med i paneler och sitter hemma och svarar när instituten ringer. När Göran Hägglund dementerade att KD får stödröster fattade KD-are att de åtminstone i valrörelsen borde lägga manken till för att skapa en mer positiv bild av KD som ett parti som ökar.
2015-09-19, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Hur mycket? Och vilka är "samtliga" opinionsinstitut? Menar du alla som gjort en undersökning, eller alla svenska opinionsinstitut? Vad jag minns stämde de sista opinionsundersökningarna ganska bra med undantag av SD som var underskattade, och MP som var något överskattade. KD-are är väldigt aktiva människor, men förmodligen de som minst av alla går med i paneler och sitter hemma och svarar när instituten ringer. När Göran Hägglund dementerade att KD får stödröster fattade KD-are att de åtminstone i valrörelsen borde lägga manken till för att skapa en mer positiv bild av KD som ett parti som ökar.

Samtliga OI innebär SIFO, Ipsos, Skop, Sentio, Novus, Demoskop, United Minds, SCB och YouGov.
Skop träffade väldigt bra på KD, men annars det finns en stor och tydlig trend att KD överskattas.

Överskattningen av KD i valet var mellan 0.5-1.3%enheter vilket är ganska stort för ett 4-5% parti. Överskattningen var definitivt större av MP och V, men det finns ett tydligt mönster av hos KD.

FP, KD, MP, V var överskattade av alla institut.

M och S var underskattade av alla utom Skop.

SD var underskattade av alla institut.

C var det enda riksdagspartiet som där det var ganska jämn fördelning mellan över- och underskattning.

Att KD får stödröster är ganska uppenbart då man ser opinionen. De ökar alltid sista månaden då de ligger nära spärren.
Senast redigerad av Misha33 2015-09-19 kl. 17:12.
2015-09-19, 17:12
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Samtliga OI innebär SIFO, Ipsos, Skop, Sentio, Novus, Demoskop, United Minds, SCB och YouGov.
Skop träffade väldigt bra på KD, men annars det finns en stor och tydlig trend att KD överskattas.

FP, KD, MP, V var överskattade av alla institut.

M och S var underskattade av alla utom Skop.

SD var underskattade av alla institut.

C var det enda riksdagspartiet som där det var ganska jämn fördelning mellan över- och underskattning.

Att KD får stödröster är ganska uppenbart då man ser opinionen. De ökar alltid sista månaden då de ligger nära spärren.
Det tycker jag inte. Att småpartier är överskattade beror dels på att småpartier proportionellt mot de som röstar har lite större andel eldsjälar än S och M, och sedan måste ju SDs underskattning innebära en överskattning som sprids över andra poster.
2015-09-19, 17:15
Medlem
Citat:
Det tycker jag inte. Att småpartier är överskattade beror dels på att småpartier proportionellt mot de som röstar har lite större andel eldsjälar än S och M, och sedan måste ju SDs underskattning innebära en överskattning som sprids över andra poster.

Det jag syftade på med stödröster, som jag antar att du syftar på när du kursiverade det, var att KD ökade i opinionen, inte att OI överskattade de. I valspurtens sista månader ökade KD från 3.5% till 4.5% stöd i opinionen. Det är en trend som du återfinner hos partier som är nära 4% gränsen att de ökar väldigt mycket i spurten, vilken stödjer teorin om stödröster.

Det har alltså ingenting att göra med överskattningen.

Detta var en trend som återfanns bland alla partier som låg under 5% under valspurten men inte hos något annat parti. Tvärtom, partierna som hade mellan 5-10% såg en reflekterad trend där de istället minskade under spurten.
Senast redigerad av Misha33 2015-09-19 kl. 17:18.
2015-09-19, 17:36
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Det jag syftade på med stödröster, som jag antar att du syftar på när du kursiverade det, var att KD ökade i opinionen, inte att OI överskattade de. I valspurtens sista månader ökade KD från 3.5% till 4.5% stöd i opinionen. Det är en trend som du återfinner hos partier som är nära 4% gränsen att de ökar väldigt mycket i spurten, vilken stödjer teorin om stödröster.

Det har alltså ingenting att göra med överskattningen.

Detta var en trend som återfanns bland alla partier som låg under 5% under valspurten men inte hos något annat parti. Tvärtom, partierna som hade mellan 5-10% såg en reflekterad trend där de istället minskade under spurten.
Det finns ett korn av sanning i teorin om stödröster, men det är nästan bara KD som får publicitet för det, och det beror inte bara på att KD ligger strax över fyraprocentsspärren, utan det beror också på andra saker, anser jag. Förutom det jag nämnt så hatas de hårt av nästan all media, och därför tror folk att KD är mindre än vad de är. De trogna KD-arna som utgör nästan alla deras röster ställer upp i valrörelsen och då försvinner underskattningen. KD profilerar sig också med skickliga företrädare som nästan aldrig gör bort sig, och det leder till att de ökar i spurten.
2015-09-19, 17:45
Medlem
Citat:
Det finns ett korn av sanning i teorin om stödröster, men det är nästan bara KD som får publicitet för det, och det beror inte bara på att KD ligger strax över fyraprocentsspärren, utan det beror också på andra saker, anser jag. Förutom det jag nämnt så hatas de hårt av nästan all media, och därför tror folk att KD är mindre än vad de är. De trogna KD-arna som utgör nästan alla deras röster ställer upp i valrörelsen och då försvinner underskattningen. KD profilerar sig också med skickliga företrädare som nästan aldrig gör bort sig, och det leder till att de ökar i spurten.

Så du menar att det är en slump att alla partier som flöt omkring runt 3-5% i stöd enligt OI ökade kraftigt i spurten jämfört med resten av valrörelsen? Utöver det så återfinns den trenden inte hos något annat parti, tvärtom att du ser motsatt trend i de större småpartierna.
2015-09-19, 18:25
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Så du menar att det är en slump att alla partier som flöt omkring runt 3-5% i stöd enligt OI ökade kraftigt i spurten jämfört med resten av valrörelsen? Utöver det så återfinns den trenden inte hos något annat parti, tvärtom att du ser motsatt trend i de större småpartierna.
Det finns som jag sagt många skäl till att KD brukar öka i spurten, och min bedömning är att "stödröster" inte alls är den främsta orsaken. Jag har diskuterat politik med alla jag känner i hela mitt liv och aldrig någonsin träffat en enda person som funderat på att stödrösta på KD. (De som jag känner som röstar på KD är också lätt räknade och tillhör de trogna KD-arna.)
2015-09-19, 21:50
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Här är en lista över fasta mandat per valkrets. För varje mandat som fördelas så divideras det partiets röstantal med 1.4, och sen går nästa mandat till det parti som då är störst (vilket kan vara samma parti ifall det var mer än 1.4 gånger större än det näst största). Så det är inte uppenbart vilka konsekvenserna blir. Beror på hur många partier som är hur stora, men 5 valkretsar har färre mandat än det finns riksdagspartier. Och eftersom under många decennier två partier har fått en majoritet av rösterna så har de fått sitt andra och tredje mandat innan ens medelstora partier har fått sitt första. Hela 18 valkretsar av 29 har färre än 10 mandat, och där är den minsta halvan av partierna sannolikt helt chanslösa. Alla som röstar på dem där kastar bort sina röster för ingenting, utan att de har informerats om det.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fasta_mandat

Kontentan är att SD får en mandatbonus ovanpå röstetalet när de växer till största parti. 4 mandat av 349 profiterade sossarna 2010 enligt matteprofessorn i länkad debattartikel ovan. Det är en extra dryg procentenhet. Det motsvarar drygt 65 000 röster på partier som kom in i Riksdagen, och notera att de tas från andra partier i det nollsummespel som mandatfördelningen är, så effekten blir gånger två. Fler än alla röstande i Sveriges fjärde största stad.

Lotten kanske var intelligentare än politikerna.
Tack för länken!

Hittade den här enkla valsimulatorn från valmyndigheten: http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/valresultat/rakna_sjalv/

Den tar dock inte hänsyn till röstfördelningen per valkretsnivå, så t ex märks inte någon Gotlandseffekt om man snvänder den. Vilket får mig att känna att jag borde läsa på och lära mig de exakta mandatfördelningsformlerna.

Prvade att mata in ett inte alltför utopiskt valresultat där (m) får 14, (s) 23, (sd) drygt 30, och där övriga partier i prnicip ligger där de ligger idag (två små allianspartier gav jag 3,5% var). Då får de rödgröna i princip lika många mandat som (sd) medan alliansen är 50-60 mandat efter.

även om DÖ skulle spricka har jag svårt att se att en sådan mandatfördelning skulle kunna sätta (sd) i regeringsställning.
2015-09-19, 22:17
Medlem
KokaGrodas avatar
SD får 17,7% av Sifo. Det är en nedgång från 17,8% från augusti....

Tror vi på Sifo?

http://www.svd.se/svd-sifo-sd-storst-bland-manliga-valjare/om/opinionsmatningar-2015
2015-09-19, 22:25
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda

Tror vi på Sifo?

http://www.svd.se/svd-sifo-sd-storst-bland-manliga-valjare/om/opinionsmatningar-2015

Vad, exakt, finns det som talar för att Sifo är seriösa? Jag kommer inte på något.
2015-09-19, 22:27
Medlem
Citat:

Tror vi på Sifo?

Nja. Jag tror väl att de är konsekventa, men att de också medvetet låter bli att rätta till problemen med sin metod. På så sätt håller de SD lågt.

Men jag måste säga att jag är lite förvånad över att de har SD som minskande när alla andra har dem som kraftigt ökande. När gjordes undersökningen?

Stämmer resultatet med Franz' modeller?
2015-09-19, 22:34
Medlem
Citat:

Tror vi på Sifo?

Ståndaktigt håller de fast vid sin desinformationslinje. GRU KGB eller vad de har lärt sig sina trix. Nu blir Ipsos intressant. Följer de sin bottenpolare på samma linje, eller sviker de och sätter 20%?

Vad hände på Sifo sommaren 2008 när Sifo från att legat högst och träffats Sd bäst i valet 2006 plötslig dök ner och lade sig i botten av instituten? Utan den konstiga manövern då skulle man kanske överväga att tro på dom. Nu är det omöjligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in