2012-10-26, 15:08
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Med all respekt..men ditt upprepade snack om att SD skulle vara en röst på Alliansen är helt felaktig. Du bör släppa det resonemanget. För det har du missuppfattat helt. Det kommer inte hända.
Det är t.o.m. så att det inte bara kommer att hända - det HÄNDER just nu. Alliansregeringen är en minoritetsregering som regerar med stöd av SD. Detta kommer inte att ändras även om SD blir lite större och alliansen lite mindre. Jag tycker bara att folk som röstar SD skall vara medvetna om det - att en röst på SD är en röst på buisness as usual. Ända sättet at rösta för en förändring är att rösta på vänsterblocket, och det kommer inte att ändra sig om inte SD ändrar sin inställning.
Senast redigerad av Clodius 2012-10-26 kl. 15:15.
2012-10-26, 15:22
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Det är t.o.m. så att det inte bara kommer att hända - det HÄNDER just nu. Alliansregeringen är en minoritetsregering som regerar med stöd av SD.
Nej, de regerar för att de fick majoritet 2006, och ingen majoritet har röstat för en misstroendeförklaring sedan dess.

Citat:
Ända sättet at
Ja, ändan kan du sätta dig på.
2012-10-26, 15:24
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Det är t.o.m. så att det inte bara kommer att hända - det HÄNDER just nu. Alliansregeringen är en minoritetsregering som regerar med stöd av SD. Detta kommer inte att ändras även om SD blir lite större och alliansen lite mindre. Jag tycker bara att folk som röstar SD skall vara medvetna om det - att en röst på SD är en röst på buisness as usual. Ända sättet at rösta för en förändring är att rösta på vänsterblocket, och det kommer inte att ändra sig om inte SD ändrar sin inställning.

Men du får nog inse att de som röstar på (sd) inte genomgående tänker sig just de förändringarna som (s), (v) och möjligen (mp) tänker sig. Därför gör man snarare rätt i att se (sd) som en mer obestämd faktor inom blockpolitiken.

Däremot kan man misstänka att (sd) av egna, partitaktiska skäl kan finna det lämpligare att mer eller mindre passivt stödja en alliansmajoritet. De har full möjlighet att anmäla sig som lydvasaller till Löfven vilken dag som helst, men det skulle de inte få något större utbyte av i sin kärnfråga.
2012-10-26, 15:36
Medlem
Fris avatar
Men eftersom alliansregeringen demonstrativt anti-SD-mässigt har gjort upp med Miljöpartiet i just invandringsfrågan, så har SD all anledning att straffa regeringen genom att rösta med en missförtroendeförklaring från vänsterpartierna. Borgarna för ju deras invandringspolitik, så det spelar i sak ingen roll för SD:s huvudfråga. Nu stiger ju SD:s opinionssiffror kraftigt. De har all anledning att orsaka nyval om detta håller i sig. Det kan de göra när de vill, med hjälp av nån distanserande undanflykt av vänsterpartierna. För med såna opinionssiffror så vill SD förstås ha nyval, inte bara regeringsbyte. De skulle på köpet hamna i centrum och visa att de har en hel del att säga till om. Hittills har de hållit sig undan, känner jag. Och det kanske de har behövt göra för att komma in i rollen som riksdagsparti. Men två år måste räcka för den övningen.

Eftersom massmedia har snöat in sig så djupt på "regeringsduglighet" så tror jag att vänsterpartierna är särskilt benägna att störta regeringen och för ändamålet göra det tillsammans med SD. Det skulle träffa borgarna där de står som starkast.
Senast redigerad av Fri 2012-10-26 kl. 15:39.
2012-10-26, 16:02
Medlem
Röstade på MP senast, lutar åt SD nästa riksdagsval.

Jag har inte varit tillfrågad denna undersökning. Att jag byter parti; Vi har en integrationspolitik som inte är hälsosamt för Sverige.

Jag lägger hellre mina pengar på min morsa och farsa, och deras blivande äldrevård än att importera analfabeter från Afrika, eller rasistiska (senare kränkta) muslimer.

Det enda kravet för att få uppehållstillstånd i Sverige är väl "Inget, eller borttappat pass".
2012-10-26, 16:36
Avslutad
Citat:

Regeringen regerar väl lika mycket med stöd av S och MP som av stöd från SD. I omröstningarna ligger dessa partiers siffror på ca 50% på att bifalla alliansens förslag.
2012-10-26, 17:44
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knaz_mongo
Regeringen regerar väl lika mycket med stöd av S och MP som av stöd från SD. I omröstningarna ligger dessa partiers siffror på ca 50% på att bifalla alliansens förslag.

Mja - 50% är faktiskt inte särskillt mycket om den siffran stämmer. Det faktiskt rätt normalt att regering och opposition är överens i många frågor. Min enkla poäng är att en röst på SD kommer inte attleda till byte av regering om man nu vill det, men det kan en röst på vänsteroppositionen göra. Bergakungen påpekade att ett sådant regeringsbyte skulle gå emot det SD vill, och det stämmer nog om man ser till det som SD:s riksdagsmän och partiledning vill - de är ju helt klart borgliga politiker, men är det lika säkert om vi ser till SD:s väljare - jag gissar att många av de som drabbats av nedskärningar och arbetslöshet p.g.a. alliansens politik röstar SD - tänker de då på att de indirekt stödjer regeringen, när de i många skafrågor nog ligger närmare (s)?

Vad invandringspoliken beträffar, som ju tycks vara så central för många, så skall man ju vara medveten om att socialdemokratiska regeringar var mer restriktiv och dessutom mer framgångsrik när det gäller integration än Reinfeldt och Ullenhag.

För mig som i grunden konservativ katolik har det varit en lite smärtsam insikt att det enda vettiga sätter att markera mot regeringens politik faktiskt är att rösta socialdemokratiskt (vänsterpartiet är givetvis uteslutet!) Om fler kommer till den insikten tror jag s kommer att långsamt börja öka framöver.
Senast redigerad av Clodius 2012-10-26 kl. 17:58.
2012-10-26, 18:17
Avslutad
Citat:
och det stämmer nog om man ser till det som SD:s riksdagsmän och partiledning vill - de är ju helt klart borgliga politiker, men är det lika säkert om vi ser till SD:s väljare - jag gissar att många av de som drabbats av nedskärningar och arbetslöshet p.g.a. alliansens politik röstar SD - tänker de då på att de indirekt stödjer regeringen, när de i många skafrågor nog ligger närmare (s)?

Fast om de var borgerliga politiker kanske de skulle stödja den borgerliga regeringen i fler än 50% av omröstningarna? På vilket sätt ger man mer indirekt stöd till regeringen om man röstar SD än om man röstar S eller MP? Siffrorna är tydliga, i ca 50% av frågorna röstar S, MP och SD med regeringen. Sen är det givetvis i olika frågor, t ex vill MP ha en ännu mer galen invandringspolitik än borgarna, medan SD vill ha en mer restriktiv politik. Sen kanske sossarna skulle kunna få igenom mer av sin politik om man kom upp ur sandlådan och förhandlade eller talade med SD som står "mellan" blocken. Jag tänker t ex på när vänsterblocket hade kunnat få igenom en höjning av A-kassan genom att rösta på ett SD-förslag men valde istället att stödja den egna reservationen som man visste innehöll andra förslag SD inte höll med om.

Nej, oavsett vilka som sitter vid makten kommer det heta att SD indirekt stödjer den ena eller andra regeringen då SD i stort sett kommer stå närmare en vänsterregering än vad borgarna gör, och närmare en borgerlig regering än vad vänstern gör, i många frågor i största allmänhet. Det ser vi tydligt, t ex du kallar SDs riksdagsmän osv borgare, medan Reinfeldt kläckte ur sig att Åkesson var "dagens sosse" i partiledardebatten i riksdagen. På den "ekonomiska skalan" står väl SD i stort sett mellan blocken, sen har man mycket annat som gör SD unikt, och det är dessa frågor som är anledningen till att rösta på SD. Det är här en röst på SD gör mer skillnad än en röst på S jämfört med borgarna. Vill man sända en tydlig signal om att välfärden är viktig kanske det gör mer nytta att rösta S än SD, men om man vill skicka en tydlig signal om att det är nog med massinvandring och kriminalitet (eller EU, etc.) är det SD man röstar på, och inte S.

Detta är anledningen till att vänsterblocket har en tendens att öka då välfärdssystem osv är uppe i debatten, medan SD tenderar att öka då invandring debatteras. Man skiljer sig från regeringen på olika sätt.

Citat:
Vad invandringspoliken beträffar, som ju tycks vara så central för många, så skall man ju vara medveten om att socialdemokratiska regeringar var mer restriktiv och dessutom mer framgångsrik när det gäller integration än Reinfeldt och Ullenhag.

Invandringen har varit mindre extrem under sosse-regeringar än under borgerliga regeringar, ja.

Nej, detta börjar bli lite OT nu.
2012-10-26, 18:58
Medlem
Hade SD förstått att överbefolkning är grunden till de problem som de vill åtgärda så skulle jag röstat på de. Hur kan invandringen minska när Afrika tex kommer att fördubbla deras befolkning inom 40 år? Lycka till! Tänk längre än steg 1, snälla... Eller ja just det, SD bryr sig ju endast om vad som sker inom Sverige, det finns andra länder som flyktingarna kan dra till istället.
Senast redigerad av trancedanne 2012-10-26 kl. 19:12.
2012-10-26, 21:39
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdfeud

Jag har inte varit tillfrågad denna undersökning. Att jag byter parti; Vi har en integrationspolitik som inte är hälsosamt för Sverige.

Jag lägger hellre mina pengar på min morsa och farsa, och deras blivande äldrevård än att importera analfabeter från Afrika, eller rasistiska (senare kränkta) muslimer.

Det enda kravet för att få uppehållstillstånd i Sverige är väl "Inget, eller borttappat pass".

Låter bra, glöm inte att sprida sanningen till dina nära och kära också.

Undrar vad S ser som ett bra valresultat, börjar de inse att 30% är ett bra resultat för dom i framtiden? För 4 år sen lät det så här.

Stort ras för s i ny opinionsmätning
S väljarstödet rasar visar den färska opinionsmätningen som Synovate gjort för DN.
Sen mätningen i september har partiet rasat från 45,7 procent till 39,5 procent.
2012-10-26, 22:27
Medlem
Citat:
Du har alltså svängt 180 grader politiskt?

Citat:
Vi har en integrationspolitik som inte är hälsosamt för Sverige.
Integrationspolitiken fungerar mycket bra just nu.
Segregering är vårt enda hopp.
2012-10-26, 23:28
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Du har alltså svängt 180 grader politiskt?

Det behöver inte nödvändigtvis vara sant. Det hela handlar om vad man för tillfället ser som den viktigaste politiska frågan. Själv har jag alltid varit väldigt grön i mitt tänkande, även om miljöpartiet aldrig specifikt har lockat. Däremot håller jag med invandringskritiska partier i deras huvudfråga och hur de problematiserar tanken om det multikulturella samhället. Dessa två är inte alls på kollisionskurs med varandra. Om man däremot tar hela MP's progam och ställer det jämte SD's är det klart att det blir en krock av stora mått. Men helt ärligt, är det någon som håller med om ett partis partiprogram till 100%?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in