2015-09-12, 00:57
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Jadu akilles-själ, hur hanterar eller bemöter eller möter man religiösa in real life..

...som ses här i forumen, så går det knappt att resonera över redan grundsatser med "de religiösa" (som jag inte tror är så religiösa som de vill proklamera sig som)

Saken är att de troende som konfessionellt följer sin religiösa dogma, ju har fredade utrymmen att utföra sina riter ceremonier och andra övningar på, varför det tycks överflödigt att öht yppa namnet Gud, Muhammd Jesus och alla andra litterära figurer som är deras älsklingsämne, dock inte i de öppna ytorna - personligen var det mycket längesedan jag spontant mötte någon och då också i min vänkrets och inte ens i bekantskapskrets.. som började orda religion sådär apropå...

Det går år efter år.. denna tendens tycks hålla i sig, vilket är otroligt behagligt, att slippa fanatiken irl. Men skulle de, öppna munnen för att yppa sin tro, då skulle jag antagligen inte kunna umgås med en del individer utifrån att jag inte kan ta det på allvar. Det sker helt enkelt aldrig. Det som är så trevligt.

De vet ju det patetiska i att dra upp en vers.. när det är argumentation för en sak, oavsett var denna sak avhandlas. Bortsett de medvetet utstuderade agendorna men inte i vuxenvärlden iaf.

. T.o.m politikerna är så mesiga att de aktar sig noga för att nämna jesus och gud.. fast de vill egentligen skrika det rakt ut att jesusfiguren är en produktiv jävel att ha med som förtroendekapital.. t.ex kd, som jag klassar som kvalificerat förståndshandikappade om jag ska säga det taskigt, men kan säga att förtroendet för sådan samling tomtar.. är ganska svalt.

Miljöpartister har iofs ovanligt många religiöst förtappade ivrare... som självklart håller den inre religiösa läggningen medvetet under ytan men visst märks det ändå.

Men överlag besväras jag inte av religiösa, t.o.m när muslimer går loss.. ser jag förbi det eftersom det är så förtappat men jag har märkt att de gett upp och faktiskt anpassar sig till att det inte är läge att sjunga koranverser... de tycks förstå, att klimatet inte är gynnsamt och skulle bli apart att försöka introducera de rätt klemiga lyriska aspekterna.

Tror att religiösa helt enkelt anpassar sig, trots allt är religiösa och dem som vill framstå som religiösa, inget mer än överlevare som vet med sig vad som inbringar bästa förutsättning för -gott liv- och inte har det med gudstron att göra, det har de själv mer n väl bevisat och vet själv hur överflödigt det vore att börja som på 30-talet .. sitta och "diskutera bibeln"

Men i konkret anpassade agendor där religiösa budskap tydligt är deras uppenbara frälsartaktiska mission, ler jag mest...

Annat om vi levde i land där det irrationella innanmätet mer påtagligt skulle ta sig ton, vilket det gjorde i skolvärlden ett tag, vilket blev konflikt ja.

Men ska självklart inte sitta o skriva novell om det eftersom det är specifika sakfrågor som nog går off tpic till det trådstarten syftar till att diskutera - som är vad då? btw?

Jag vet när några ville be under arbetstid, deras tid blev kortvarig... utan dispyter fick de odramatiskt helt enkelt avgå. Lite synd på annars jättesnälla tämligen harmlösa individer, något ögontjänande kan jag tycka.. det är i princip det enda jag kommer på nu.

De har sina utrymmen, där kan de dra sina viljor om att försöka lovsjunga diskriminerings-filosofierna som är inbakade i deras utopiska visioner, i toleransens namn.

Inget jag tänkt kränka, så är de lugna sedan när de kommer ut, hade de inte det.. skulle de gå bärsärk, så mkt vet jag eftersom jag mött också de mer hårdföra floskeldragarna.. men inget jag här på raken kan säga hur, det bemöttes eftersom de festa inte har vett att öppna munnen utan tiger mest och ser räddhågset osäkra ut. '

Det tar tid att assimilera sig till länder de i grunden via sina religioner avskyr, då talar jag om fundamentalister.. men jag vett att de oftast vill, ändå.. försöka förstå.. dock går förståelsen andra vägar än att vi ska utbyta olika religiösa floskler (med floskler menas här att börja senildement religiös aspekt i värdsliga sakfrågor, de vet någonstans.. (ja inte de mer uttalat radikaliserade, som oavsett inte förstår vad ett samhälle är) med sig att det är en pseudovärld som finns där deras religiösa ledare är under obligatoriska religionssammanslutningen, men aldrig utanför den kontexten) med varandra, det har de fattat och avviker för det tycks inte finnas så mkt mer att snacka om med sådana religiösa... eftersom de ju inte förstått att religion är på avveckling och ist. drar andra slutsatser...

Men så finns dem som är säkrare inombords, som förstod att de där religiösa spökfigurerna att dyrkas, det var aldrig deras grej ändå utan ett påtvingande och vågar därav också uttala sig spontant och skratta med , inte skratta åt med egna avarten som kriterie i deras föreställningsvärld, ju mer dessa utbildar sig desto fler aha-upplevelser brukar de också få , förstås....

annars som en hel det traditionalistiska troende gör... håller sig med en
För irl fungerar det inte som på flashback, trots allt.

, så de slog till och gjorde nåt vettigt av sin positivare livssyn och håller fin distans till sina religioner de vuxit upp med, de är okej att diskutera med, men så fort det kommer till t.ex matregler, tystnar vissa tvärt för de vet med sig att förbuden inom religionerna, baserar sig på fördomar.

vad gäller kristna, så har de haft sitt på det torra igenom att inte behöva placera sig i islamistiskt samhälle och behöva förklara hur härlig den ende sanne är, de om några vet hur patetiskt det skulle vara att försöka involvera trosdogman i vardagsmötena, det hålls passande i sin separata kontext och kan inte säga att jag blir besvärad av dem faktiskt.
Citera
2015-09-15, 20:55
Medlem
Sedan finns det ateister som gifter sig i KYRKAN? Inför gud?? Går på julottan? Begravs via kyrkan? Men när det gäller tradition så är det tydligen inga problem med att blanda in religion..

Tacka vet jag rådhuset för giftermål, kyrkor som museum
Citera
2015-09-18, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles-själ
Jag tror stenhårt på att ALLA religiösa (i Sverige 2015) faktiskt inte kan förmå sig att effektivt tänka rationellt och logiskt samt inte har den naturliga reflexen inombords av sig själva att grubbla, tänka, filosofera, fantisera samt framförallt ifrågasätta te x samhället/kulturen och all annan "fakta" ständigt svävande runt omkring oss för 110% kompletta fullständiga idioter, helt utan den så specifikt mänskliga gnistan att ta sig framåt och utvecklas.

Jag ser faktiskt på religiösa på samma sätt som efterblivna och psykotiska, allt på samma gång.
Jag känner att dessa individer realistiskt inte borde existera idag, men likt illa gör de fortfarande det..
Religion är bara påhittade historier som te x den om jultomten eller tandfen, fast med fler fans.

Hur hanterar ni religösa personer?
(jag undviker te x att prata med dem så mycket jag kan, då inget de säger går att ta på allvar)

Jag ser tyvärr ner på alla religiösa såpass
mycket att det är svårt att sätta ens ett rimligt värde på deras åsikter, vilket tyvärr ofta leder till irritation, förakt och uppgivenhet från min sida.

Ser du också ner på religiösa?

Dom kastar också bort det ända liv dom får någonsin i oändligheten mörker till att följa andras fantasier och drömmar utan någon som helst verklighetsförankring och källkritik öht.
Det är så tragiskt att det inte finns ord..

Försöker du prata religiösa till rätta?
(jag gjorde det tidigare men har slutat nu)

MvH Akilles
Intressanta och fina kärlekscitat du har i din signatur.
"How wonderful wouldn't the world be if we all care about others just the way we all care about ourselves."

Den håller jag med om. Även Jesus talar om detta.
T.ex. i Markusevangeliet 12:31 ( http://www.bibeln.se/las/2k/mark#q=Mark+12%3A31 )
Citat:
Du skall älska din nästa som dig själv. Något större bud än dessa finns inte.

Kan man vända sig bort från sitt liv som syndare och istället gå i den riktning Jesus lär ut, så är det kanske inte svårare att vara religiös år 2015 än något annat år?
Citera
2015-09-18, 18:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matteus2312
Kan man vända sig bort från sitt liv som syndare och istället gå i den riktning Jesus lär ut, så är det kanske inte svårare att vara religiös år 2015 än något annat år?

Vilket är helt OK för ni som betraktar er som syndare ... bara vi andra inte behöver följa samma regler.
Citera
2015-09-19, 12:22
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:

Översatt till mänskligt språk, är det ju inget mer än att "gå sin egen väg"

Så det är inte så konstigt att en kristen alltid kan rättfärdiga sin väg via etiketteradet nogsamt först juridiskt fastställt, sedan är det fritt fram att dra upp random bibelvers.. för att hävda sig "jag gör bara som jesus *skulle... ha gjort.. om! han öht hade levat idag och sett MIG och stackars stackars mig, som måste ta dessa beslut och inte sällan fr andras vidkommande också.. om...

..jag ev. har ett lika-stort-hjerta-som-han.. hade där och då.

Men om man är lite fantasifull.. så ska det nog går bra, för andra att förstå din väg, där du behöver avvika den mänskliga familjens förnuftsbaserade på empiriska grunder, säkerställda mainstream common.sense-vägAR.. det finns aldrig en väg.. varje väg står i förbundelse av tusen åter tusentals nya ställningstagande - och det är detta som alla imbecilla enkelspåriga förnuftsvidriga taktiker, blundar så hårt för men behagar istället skapa billig polemik omkring

"ateismens sedligheslösa cyniska värld" som det heter när en frälst fundamentalist yttrar sig) med ateister som inte accepterar vilket kreationistiskt svammel och svartmålande som helst.

Det var det som en dag rönte kontroverser kring utbildningsväsen som ännu var behäftade med den moralistiskt förkastliga vvillkorandet till rligion och jesus... som sanningssägande "teoribyggen", men som idag vädrar ny morgonluft, så otjänligt det är att ha in i livs levande kontant livsväsen, där folk ska försöka förstå och leva ansvarsfullt i och med sin värld, inte gå och tro sin värld i det ständiga utanförskapets pseudojollrande gudsmasochistiska.. jag vet-inget, men han vet allt.

Det är att skapa utrymme för mastodont mygel, men tvivala om att du förstår el är beredd att erkänna det, för då svider det till i godhetsnerven väl.

adjö så länge
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2015-09-19 kl. 12:24.
Citera
2015-09-19, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles-själ
Jag tror stenhårt på att ALLA religiösa (i Sverige 2015) faktiskt inte kan förmå sig att effektivt tänka rationellt och logiskt samt inte har den naturliga reflexen inombords av sig själva att grubbla, tänka, filosofera, fantisera samt framförallt ifrågasätta te x samhället/kulturen och all annan "fakta" ständigt svävande runt omkring oss för 110% kompletta fullständiga idioter, helt utan den så specifikt mänskliga gnistan att ta sig framåt och utvecklas.

Jag ser faktiskt på religiösa på samma sätt som efterblivna och psykotiska, allt på samma gång.
Jag känner att dessa individer realistiskt inte borde existera idag, men likt illa gör de fortfarande det..
Religion är bara påhittade historier som te x den om jultomten eller tandfen, fast med fler fans.

Hur hanterar ni religösa personer?
(jag undviker te x att prata med dem så mycket jag kan, då inget de säger går att ta på allvar)

Jag ser tyvärr ner på alla religiösa såpass
mycket att det är svårt att sätta ens ett rimligt värde på deras åsikter, vilket tyvärr ofta leder till irritation, förakt och uppgivenhet från min sida.

Ser du också ner på religiösa?

Dom kastar också bort det ända liv dom får någonsin i oändligheten mörker till att följa andras fantasier och drömmar utan någon som helst verklighetsförankring och källkritik öht.
Det är så tragiskt att det inte finns ord..

Försöker du prata religiösa till rätta?
(jag gjorde det tidigare men har slutat nu)

MvH Akilles
Det är spännande med alla sekulariserade som går i spinn då religion kommer på tal. Oftast är de just den gruppen av människor som startar diskussionen. Likaså hävdar nästan alltid de att just de sitter inne med sanningen och alla andra är idioter. Det är bara att läsa alla likadana trådstarter så syns det att jag har rätt.
Det skulle vara kul ifall du kunde berätta om hur världen är beskaffad, nu tror jag inte du behärskar det men försök i alla fall.
Väntar otåligt ...
Citera
2015-09-19, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnickeliSnack
Det är spännande med alla sekulariserade som går i spinn då religion kommer på tal. Oftast är de just den gruppen av människor som startar diskussionen. Likaså hävdar nästan alltid de att just de sitter inne med sanningen och alla andra är idioter. Det är bara att läsa alla likadana trådstarter så syns det att jag har rätt.
Det skulle vara kul ifall du kunde berätta om hur världen är beskaffad, nu tror jag inte du behärskar det men försök i alla fall.
Väntar otåligt ...
Nu var frågan inte till mig, men så här ser jag på saken. Jag anser inte ,att "vi" som inte tror,sitter inne med sanningen. Snarare tvärtom, dom troende anser att dom vet sanningen. En som inte är troende, kommer sällan med teorier det inte finns belögg för. Så att påstå att "vi" anser oss sitta på sanningen är nog fel. Och dom gånger "vi" anser oss sitta på sanning, så finns det belögg.
Citera
2015-09-19, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Översatt till mänskligt språk, är det ju inget mer än att "gå sin egen väg"

Så det är inte så konstigt att en kristen alltid kan rättfärdiga sin väg via etiketteradet nogsamt först juridiskt fastställt, sedan är det fritt fram att dra upp random bibelvers.. för att hävda sig "jag gör bara som jesus *skulle... ha gjort.. om! han öht hade levat idag och sett MIG och stackars stackars mig, som måste ta dessa beslut och inte sällan fr andras vidkommande också.. om...

..jag ev. har ett lika-stort-hjerta-som-han.. hade där och då.

Men om man är lite fantasifull.. så ska det nog går bra, för andra att förstå din väg, där du behöver avvika den mänskliga familjens förnuftsbaserade på empiriska grunder, säkerställda mainstream common.sense-vägAR.. det finns aldrig en väg.. varje väg står i förbundelse av tusen åter tusentals nya ställningstagande - och det är detta som alla imbecilla enkelspåriga förnuftsvidriga taktiker, blundar så hårt för men behagar istället skapa billig polemik omkring

"ateismens sedligheslösa cyniska värld" som det heter när en frälst fundamentalist yttrar sig) med ateister som inte accepterar vilket kreationistiskt svammel och svartmålande som helst.

Det var det som en dag rönte kontroverser kring utbildningsväsen som ännu var behäftade med den moralistiskt förkastliga vvillkorandet till rligion och jesus... som sanningssägande "teoribyggen", men som idag vädrar ny morgonluft, så otjänligt det är att ha in i livs levande kontant livsväsen, där folk ska försöka förstå och leva ansvarsfullt i och med sin värld, inte gå och tro sin värld i det ständiga utanförskapets pseudojollrande gudsmasochistiska.. jag vet-inget, men han vet allt.

Det är att skapa utrymme för mastodont mygel, men tvivala om att du förstår el är beredd att erkänna det, för då svider det till i godhetsnerven väl.

adjö så länge
Det är svårt att följa Jesu lära och samtidigt "gå sin egen väg"
Men det är kanske något som alla kristna tampas med på en daglig basis?

Rent symboliskt brukar jag tänka att det finns 2st alternativ i varje given situation.
Jag kan välja att gå till (till exempel) höger eller till vänster.

Till vänster : den egna vägen.
Till höger : vägen mot Gud.

Ingen kan nog alltid välja rätt alternativ, ingen är trots allt felfri.
Men när man medvetet och aktivt försöker välja att gå "till höger" (mot Gud), så händer fantastiska saker.
Citera
2015-09-19, 13:45
Medlem
Citat:
Det är svårt att följa Jesu lära och samtidigt "gå sin egen väg"
Men det är kanske något som alla kristna tampas med på en daglig basis?

Rent symboliskt brukar jag tänka att det finns 2st alternativ i varje given situation.
Jag kan välja att gå till (till exempel) höger eller till vänster.

Till vänster : den egna vägen.
Till höger : vägen mot Gud.

Ingen kan nog alltid välja rätt alternativ, ingen är trots allt felfri.
Men när man medvetet och aktivt försöker välja att gå "till höger" (mot Gud), så händer fantastiska saker.
Varför kan inte den "egna vägen" vara lika som Guds väg? Är Gud alltid tvärtemot oss människor?
Allt för att vi ska känna oss skyldig. "Jag valde inte Guds väg" ska vi tänka.
Citera
2015-09-19, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nu var frågan inte till mig, men så här ser jag på saken. Jag anser inte ,att "vi" som inte tror,sitter inne med sanningen. Snarare tvärtom, dom troende anser att dom vet sanningen. En som inte är troende, kommer sällan med teorier det inte finns belögg för. Så att påstå att "vi" anser oss sitta på sanningen är nog fel. Och dom gånger "vi" anser oss sitta på sanning, så finns det belögg.
Nu trasslar du till det. Ateister VET att det inte finns någon gud. Det troende TROR att det finns en Gud.
Citera
2015-09-19, 16:15
Medlem
Citat:
Nu trasslar du till det. Ateister VET att det inte finns någon gud. Det troende TROR att det finns en Gud.

Trams, påstår du dig veta något så gör du ett påstående som kräver bevis och att bevisa att det inte finns någon gud är en omöjlighet.
Citera
2015-09-19, 16:22
Medlem
Citat:
Va?? Ateister påstår väldigt sällan att dom VET att det inte finns någon Gud. Troende säger ofta att dom är övertygad att Gud finns. Dom är också också övertygad om vad denne Guds vilja är.
Vilka låtsas sitta inne med en sanning, tycker du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in