2015-08-18, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles-själ
Jag tror stenhårt på att ALLA religiösa (i Sverige 2015) faktiskt inte kan förmå sig att effektivt tänka rationellt och logiskt samt inte har den naturliga reflexen inombords av sig själva att grubbla, tänka, filosofera, fantisera samt framförallt ifrågasätta te x samhället/kulturen och all annan "fakta" ständigt svävande runt omkring oss för 110% kompletta fullständiga idioter, helt utan den så specifikt mänskliga gnistan att ta sig framåt och utvecklas.

Jag ser faktiskt på religiösa på samma sätt som efterblivna och psykotiska, allt på samma gång.
Jag känner att dessa individer realistiskt inte borde existera idag, men likt illa gör de fortfarande det..
Religion är bara påhittade historier som te x den om jultomten eller tandfen, fast med fler fans.

Hur hanterar ni religösa personer?
(jag undviker te x att prata med dem så mycket jag kan, då inget de säger går att ta på allvar)

Jag ser tyvärr ner på alla religiösa såpass
mycket att det är svårt att sätta ens ett rimligt värde på deras åsikter, vilket tyvärr ofta leder till irritation, förakt och uppgivenhet från min sida.

Ser du också ner på religiösa?

Dom kastar också bort det ända liv dom får någonsin i oändligheten mörker till att följa andras fantasier och drömmar utan någon som helst verklighetsförankring och källkritik öht.
Det är så tragiskt att det inte finns ord..

Försöker du prata religiösa till rätta?
(jag gjorde det tidigare men har slutat nu)

MvH Akilles
Men nu råkar det ju vara så att den rådande kulturen i Sverige är ateistisk. Så den som ifrågasätter den rådande kulturen ifrågasätter ateismen. Den som blir ateist i Sverige 2015 följer andra.

mvh utlandssvensk
Citera
2015-08-18, 14:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk
Men nu råkar det ju vara så att den rådande kulturen i Sverige är ateistisk. Så den som ifrågasätter den rådande kulturen ifrågasätter ateismen.

Citat:
Den som blir ateist i Sverige 2015 följer andra.

Ateism är inte en homogen ideologi man kan "följa".

Har du ÄNNU inte lyckats med att förstå vad ateism är?
Citera
2015-08-18, 15:31
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Men nu råkar det ju vara så att den rådande kulturen i Sverige är ateistisk.
Ja, och det tackar vi för.
Citat:
Så den som ifrågasätter den rådande kulturen ifrågasätter ateismen.
Utan att du specifikt talar om vilken kultur du avser är det foliehattsnivå på det påståendet.
Citat:
Den som blir ateist i Sverige 2015 följer andra.
Eller tänker själv, men du kanske är en sådan människa som tycker det är häftigt att brassa på, på vänster väghalva av motorvägen?

- Fan vad häftig jag är nu följer jag ingen annan

Jävla tokargument du för fram.
Citera
2015-08-18, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Ja, och det tackar vi för.

Utan att du specifikt talar om vilken kultur du avser är det foliehattsnivå på det påståendet.

Eller tänker själv, men du kanske är en sådan människa som tycker det är häftigt att brassa på, på vänster väghalva av motorvägen?

- Fan vad häftig jag är nu följer jag ingen annan

Jävla tokargument du för fram.

Om du läser mitt inlägg en gång till så kanske du märker att det inte var en argumentering utan en observation: TS klagar på att de religiösa inte är kritiska mot den rådande kulturen. Jag påpekade då att den rådande kulturen är just ateistisk.
Citera
2015-08-18, 16:28
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Klart man kan vara religiös år 2015... men frågan är hur och hur pass man vill statuera sin religiösa tro, det har med tolerans att göra, nej ?
Citera
2015-08-18, 17:00
Medlem
virablatiras avatar
Om man nu inte är troende utan helt känner att vetenskapen är det enda rätta, då har ju livet uppstått ur big bang och jorden hade bra förutsättningar med sol på rätt avstånd, de viktiga atomerna och därmed ämnen som är förutsättning till liv. Därefter det naturliga urvalet osv som idag gjort att vi livet ser ut som det gör.
Men med den teorin borde väl, eftersom universum är oändligt, det finnas fler platser där liv uppstått. Kan man då med detta säga att om man helt följer vetenskapen och forskning så tror man även på liv i rymden?

Jag vet ärligt inte vad som är enklast att ta till sig när det gäller vad som är rätt. Tror ju inte på nån Gud men ibland känns ju det enklare än vetenskapens förklaring. Kan det vara en anledning att man fortfarande idag är troende?
Citera
2015-08-18, 17:03
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Men nu råkar det ju vara så att den rådande kulturen i Sverige är ateistisk. Så den som ifrågasätter den rådande kulturen ifrågasätter ateismen. Den som blir ateist i Sverige 2015 följer andra.

mvh utlandssvensk
Nej den rådande kulturen i Sverige är inte ateistisk, kulturen är svensk i Sverige.

Sveriges däremot statskyrka och rådande inhemska religion är kristen (bortsett asatron, marginellt antal dyrkare dock) - är det en nyhet ?
Citera
2015-08-18, 17:09
Medlem
Honey.B.Blues avatar
I Frankrike är rådande kulturen fransk

I Portugal, protugisisk

I Finland, finsk

I Sverige, svensk

I Italien, italiensk

I Amerika , amerikansk

I Europa , europeisk

I Afrika, afrikansk

..i Sverige, svensk - svårt att fförstå detta? vi lärde oss detta på lekskolan, medan det fortf. fanns lite studiero.

Men, så LEVER olika kulturer sida vid sida, det är en helt annan sak, men RÅDANDE kultur i varje land är landets inhemska folk, i Sverige heter det svenskar, inte ateister.

Så du har fel i sak, och fel i politisk iver...
Citera
2015-08-19, 03:13
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Dig diskuterar jag inte ens med mer för du diskuterar ej utan kallar endast folk för idioter vilket bevisar vem som är den störste idioten av alla.
Något mer du ville tillägga?
Eller har du något intelligent att tillföra trådens ämne mer än att bevisat att du är en komplett idiot UTAN att vara religiös nu då. Räcker för mig i och för sig.....
Nu är du inte ärlig, du debatterar inte med mig för att du saknar argument och är en kass debattör.
Är vi färdiga med detta nu?

Och självklart kallar jag dig för en idiot för du uppträder ju som en sådan.
Varför skulle jag skönskriva detta eller ljuga för din skull?

Se bara din avsaknad av logik i detta argument.
Kallar man något för vad det är så är man det själv i ännu större grad.

Kallar en biolog en björn för en björn, är han den största björnen av dem alla?!?
Kallar en Fysiker tenn för tenn är han det största tennet av dem alla???
Det är din logik det...

För att kalla dig idiot det är inget annat än en korrekt beskrivning av vad du är.
En riktigt stor sådan med.
Tror vi är färdiga med detta självklara med.
Citera
2015-08-19, 09:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag påpekade då att den rådande kulturen är just ateistisk.

Försök med sekulär ... om du nu förstår skillnaden.
Citera
2015-08-19, 09:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Dig diskuterar jag inte ens med mer för du diskuterar ej utan kallar endast folk för idioter vilket bevisar vem som är den störste idioten av alla.
Något mer du ville tillägga?
Eller har du något intelligent att tillföra trådens ämne mer än att bevisat att du är en komplett idiot UTAN att vara religiös nu då. Räcker för mig i och för sig.....

Vad gnäller du egentligen över? Du FÖRESPRÅKER ju själv idioti i din anti-logik.
Citera
2015-09-11, 23:56
Medlem
Akilles-själs avatar
Citat:
Om du ej har sett hur denna person du försvarar har förföljt mig och hoppar på mig, utan endast ser att jag gav tillbaka hans egna skit genom att ge honom samma bemötande som han gett mig tyder på att du inte är intelligent eller att du väljer att se det du vill se endast.
Du skulle behöva säga åt denna person istället. Jag kallar inte folk för idioter.
Men du verkar va av samma skrot och korn då du till och med har en tråd full av dina egna fördomar.
Vad vill du med den? Tala om hur förbannat intelligent du tror att du är? Jag tycker inte att du är det då du pratar så fördomsfullt, utan betyder mer att du ej vet något utan endast tror saker.
Ta det lugnt, ha dina fördomar om du vill det. Men du missar många människor genom livet om du är besatt av fördomar.
Hur skall jag känna till eran bakgrund?
Jag vet bara vad som skrivits här, och just här har du framstått som ologisk och orationell med en tendens till att gå på personangrepp och inte hålla dig till diskussionen.
Ena sekunden är jag fördomsfull och skall vara det och andra gånger inte, glöm bara att fördomar kommer från något = ingen rök utan eld!
Och är det någon som vet saker är det jag, och är det någon som tror saker är det du vet att 1+1=2 = fakta, inte tro..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in