2015-09-18, 14:34
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
/.../ Jag tolkar det i varje fall som en extra tilltagen tysthet om flera fynd.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6187426
Att man offentliggjorde att man hittat mobilskalet och andra mobildelar måste betraktas som ett olycksfall i arbetet; avsikten bör ha varit att hemlighålla samtliga fynd. Fotografer var dock tidigt på plats och hann bl.a. publicera dessa bilder (där man också kan se något som skulle kunna vara en ID-handling el. likn.):
https://minfil.org/UeG2j0b4b4/9_20150609203057_fynd.jpg
https://minfil.org/X2Gfj7bebb/Fynd1.png

Härefter försökte man att varken dementera eller bekräfta olika fynd varför det även kom att spekuleras kring de "fynd" och "fyndplatser" som saknade koppling till LH. Det är inte omöjligt att det stora flertalet "fynd" som MPS lämnat in till polisen ej alls kunnat relateras till fallet.
2015-09-18, 14:45
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Att man offentliggjorde att man hittat mobilskalet och andra mobildelar måste betraktas som ett olycksfall i arbetet; avsikten bör ha varit att hemlighålla samtliga fynd. Fotografer var dock tidigt på plats och hann bl.a. publicera dessa bilder (där man också kan se något som skulle kunna vara en ID-handling el. likn.):
https://minfil.org/UeG2j0b4b4/9_20150609203057_fynd.jpg
https://minfil.org/X2Gfj7bebb/Fynd1.png

Härefter försökte man att varken dementera eller bekräfta olika fynd varför det även kom att spekuleras kring de "fynd" och "fyndplatser" som saknade koppling till LH. Det är inte omöjligt att det stora flertalet "fynd" som MPS lämnat in till polisen ej alls kunnat relateras till fallet.

Fast då letade man efter henne, och om man vill tillkännage ungefär var hon kan ha varit för att få in tips så kanske man måste lämna någon info. Fast det är sant, man hade inte behövt säga exakt vad man hittat. Uppgiften kanske inte kom från polisen utan från dem som letade.
2015-09-18, 16:32
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast det är ju skolavslutningstider. Veckorna dessförinnan åker de ofta på skolresor, campar ett par dagar och festar som ett slags gemensamt avsked för det det är fråga om en avgångsklass. Det skulle ju kunna vara ungdomar utsocknes ifrån.

Det har uppstått en del spekulationer kring "aktiviteter".
Skaraborg2 skriver så här:

Citat:
Vet ej vad det var för "aktiviteter" men det hade inget att göra med Kinnekulle Ring eller om en större fest på området. Såsom jag tolkade dessa "aktiviteter" så hade dessa att göra med vad som hände Lisa. Detta vet jag alltså inte utan bara såsom jag tolkade det.
Påståendet att någon har observerat "aktiviteter" vid tiden 18.30-20.00 är nog en omskrivning av att en eller flera vittnen gjort iakttagelser som har betydelse för vad som hände Lisa. T ex att någon sett en viss person gå omkring cafeet, och vilken senare setts köra därifrån i hög fart etc etc.
2015-09-18, 16:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Någon eller några som har gjort iakttagelser under denna tidsintervall?

Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Det har uppstått en del spekulationer kring "aktiviteter".
Skaraborg2 skriver så här:

Påståendet att någon har observerat "aktiviteter" vid tiden 18.30-20.00 är nog en omskrivning av att en eller flera vittnen gjort iakttagelser som har betydelse för vad som hände Lisa. T ex att någon sett en viss person gå omkring cafeet, och vilken senare setts köra därifrån i hög fart etc etc.

Ja jag tror att du har rätt i det du skriver. Någon eller några har gjort iakttagelser under den här tiden i detta "heta" område. Det var också på detta sätt som jag uppfattade ordet "aktiviteter".
2015-09-18, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja jag tror att du har rätt i det du skriver. Någon eller några har gjort iakttagelser under den här tiden i detta "heta" område. Det var också på detta sätt som jag uppfattade ordet "aktiviteter".

Någon eller några har varit på viss plats och sett att det bara var en person på platsen alltså. Jaja. Nog är det ju då korrekt att använda sig av aktiviteter i pluralbestämning.
2015-09-18, 17:43
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:

Så kan det vara.

Min känsla har hela tiden varit att polis vet betydligt mer än vad man går ut med.

Just de saker som man gått ut med att man hittat har varit mycket omskrivna i pressen. Det kan ju vara ett försök att blidka allmänintresset genom att lätta på "väl valda delar".

Sen ska man komma ihåg att Trolläng var väldigt tydlig med att locket läggs på. Så har det blivit. Då är det mindre troligt att polis gått ut med "allt".
2015-09-18, 17:46
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Javisst, många poäng där.
Jag ser det också som ganska planlöst men ändå kräver det en högre typ av resonans som kan förklara det förmodligen ganska rejält gränsöverskridande beteendet här hos NB. Men visst är det kurva som GT tecknar upp intressant, där den misstänkte som på en helt undermedveten signalering ändå navigerar ganska exakt mellan områden som inte får ha med brottet att göra dvs det egna hemmet och en ändå trygg plats att breda ut brottsligheten på.

Något som får vår nagelvårdsintresserade dockskåpspedagogiska duktighetsnalle på ytan att fullständigt tappa besinningen. Troligen flera saker som kommer samtidigt.

Det är en rimlig teori utefter de fakta vi vet.

Sen kan det ju vara så att polis har helt andra uppgifter som kullkastar allt som vi seriösa diskuterar här.
2015-09-18, 17:58
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Dessa "aktiviteter" omnämndes i samband med att Lisa försvann. Personen i fråga sade detta i samband med Lisas den här kvällen. I a f tolkade vi det som att detta hade med försvinnandet att göra. Ser man till tiden då "aktiviteterna" skulle ha startat, 18.30, så passar dessa bra in tidsmässigt.

En sak var vi i a f helt överens om och det var att hela händelseförloppet hade gått otroligt fort.

Att ett antal ungdomar från någon närliggande ort skulle ha befunnit sig på Blombergs säteri denna blåsiga söndag kväll tror jag inte på.

För någon tid sedan, 3-4 veckor kanske, var det någon som postade att det varit stor aktivitet (nämde möjligtvis ordet "fest", men är inte helt säker) i området (området där Lisa försvann) den kvällen (7 Juni) och att det också varit en hel del bilar i området samma kväll.
Jag har försök hitta det inlägget men dessvärre utan resultat, finns det någon annan som kommer ihåg det inlägg och/eller har tillgång till det?

Det var "Nationaldagen" på lördagen den 6 Juni, dagen innan Lisa försvann, så undrar om det var kalas på godset och gäster, familj och vänner från både Sverige och utlandet som sov över till söndagen?
Och det kan ju också ha varit andra som haft någon fest på lördagen med sovande gäster som var kvar på söndagen, och kanske någon sorts efterfest?

lördag 6 jun Flaggdag
Gustav, Gösta (namsdag)
Nationaldagen
Senast redigerad av Theforeigner 2015-09-18 kl. 18:06.
2015-09-18, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det tror jag också. Det verkar sannolikt och rimligt och stämmer med tiden AJ fick reda på det. Fast LS kanskeringde AJ för att be honom öppna ? Det jag läst är att fadern kontaktade LS för att kunna gå in i fiket och kolla men jag vet inte om LS därvid själv åkte. Hon åkte antagligen själv men troligt är väl att hon ringer AJ som äger och har tillgång till byggnader i området och dessutom har folk som kanske har sett något när hon fått veta att Lisa är försvunnen men moppen är kvar. Alltså: fader kommer till platsen och konstaterar försvinnandet. Kollar väl runt lite och hojtar efter Lisa och lyssnar om något typ svar hörs. Gluttar in genom ev fönster till fiket och ringer LS som i sin tur ringer AJ tämligen omedelbart varefter hon ger sig iväg till Blomberg själv?

Men då stämmer inte tidslinjen. Då var inte pappa Holm där 2100. Han måste ha varit där tidigare.

Följdfråga: När var då hans militärpolare där (inom eller utom tjänst, med eller utan militärhelikopter från Karlsborg)?
2015-09-18, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Men då stämmer inte tidslinjen. Då var inte pappa Holm där 2100. Han måste ha varit där tidigare.

Följdfråga: När var då hans militärpolare där (inom eller utom tjänst, med eller utan militärhelikopter från Karlsborg)?

Det var jag som skrev det inlägget, inteCJ75. Jag kan ha misstagit mig om vem som ringde LS. Mycket möjligt och troligt att Lisas mamma ringde så snart det bestämts att läge är att åka och kolla efter henne han åkte väl kring strax efter kl. 20.
2015-09-18, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Så kan det vara.

Min känsla har hela tiden varit att polis vet betydligt mer än vad man går ut med.

Just de saker som man gått ut med att man hittat har varit mycket omskrivna i pressen. Det kan ju vara ett försök att blidka allmänintresset genom att lätta på "väl valda delar".

Sen ska man komma ihåg att Trolläng var väldigt tydlig med att locket läggs på. Så har det blivit. Då är det mindre troligt att polis gått ut med "allt".

Trolläng har också kritiserats för att hon och Skaraborgspolisen har fabulerat om att det ska varit journos som förföljde familjen (pappan?).
Det finns inga bevis på det. Det var ett sätt att skrämma granskande journalister.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6200047
Senast redigerad av nopomil 2015-09-18 kl. 18:24.
2015-09-18, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det var jag som skrev det inlägget, inteCJ75. Jag kan ha misstagit mig om vem som ringde LS. Mycket möjligt och troligt att Lisas mamma ringde så snart det bestämts att läge är att åka och kolla efter henne han åkte väl kring strax efter kl. 20.

I vilket fall som helst - tidslinjen stämmer inte. Pappa Holm kan inte ha varit där 2100 (vilket jag hela tiden har tyckt varit lite konstigt).

Fortfarande finns ingen uppgift vad (förmodligen) pappan gjorde där på dan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in