2015-09-18, 11:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Vilket är det senaste budet på när åtal kommer att väckas?
7 oktober är senaste budet.
2015-09-18, 11:19
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det tror jag också. Det verkar sannolikt och rimligt och stämmer med tiden AJ fick reda på det. Fast LS kanskeringde AJ för att be honom öppna ? Det jag läst är att fadern kontaktade LS för att kunna gå in i fiket och kolla men jag vet inte om LS därvid själv åkte. Hon åkte antagligen själv men troligt är väl att hon ringer AJ som äger och har tillgång till byggnader i området och dessutom har folk som kanske har sett något när hon fått veta att Lisa är försvunnen men moppen är kvar. Alltså: fader kommer till platsen och konstaterar försvinnandet. Kollar väl runt lite och hojtar efter Lisa och lyssnar om något typ svar hörs. Gluttar in genom ev fönster till fiket och ringer LS som i sin tur ringer AJ tämligen omedelbart varefter hon ger sig iväg till Blomberg själv?

Nja, Lisas mor ska ha ringt Lena redan när pappan va på väg.
Tidsuppgift för det samtalet ska om jag mins rätt vara cirka 20.15.[/quote]

Ok, och då har möjligen LS ringt AJ. Antingen så snart hon fått veta att Lisa inte kommit hem, eller när fader kommit till platsen och konstaterar att något inte är som det ska.
2015-09-18, 11:20
Medlem
XeniaOnatopps avatar
15min.lt, via Google Translate: Svede Lisa Holm mordutredare komma till Litauen för litauer intervjuade den misstänktes hustru och bror
Citat:
Både den litauiska misstänktes bror och hans hustru fortfarande betraktas som misstänkta. Litauen har för avsikt att svenska forskare intervjuade dem igen. Svenska forskare undersöker också om ett brott utan de tre misstänkta kan ha bidragit till en fjärde person. Litauiska försvar advokat sade Inger Rönnbäck med nya uppgifter om den person som kan ha varit inblandade i detta brott. Hon fick påstås inofficiella uppgifter som kan vara av intresse i detta fall forskare.
2015-09-18, 12:43
Medlem
Ska man uppfattade som att litauiska polisen känner till vad utredningen cirkulerar kring för detaljer och att de hört personerna och har någon del som fattas i svenska utredningen (eller del som kan avvisa viss hypotes)? Att Litauen vill att de hörs igen av svenska utredarna (vem håller förhören i detta läge? Åklagare eller polis?).
2015-09-18, 12:56
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ska man uppfattade som att litauiska polisen känner till vad utredningen cirkulerar kring för detaljer och att de hört personerna och har någon del som fattas i svenska utredningen (eller del som kan avvisa viss hypotes)? Att Litauen vill att de hörs igen av svenska utredarna (vem håller förhören i detta läge? Åklagare eller polis?).
Nej, bara att de tillåter svenska utredare att komma dit för nya förhör.
2015-09-18, 12:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen

Jag tror att man ska uppfatta det exakt som det är, dvs att man inte vet. Men här verkar det ju av utredningstekniska skäl också vara föranlett att tiga om en hel del man faktiskt vet som man skulle sagt annars, vilket framgick på twitter med Polisens presstalesman Fuxborg eftersom: "det kanske finns någon därute som följer oss"

Marie Schnell: Många har undrat varför polisen är förtegen kring de fynd som gjordes igår. Polisens presstalesman Christer Fuxborg förklarar varför man inte berättar några detaljer: - Det kan finnas någon därute som följer oss och då ska vi inte bjuda på vad vi hittar.
13:40, 11 June 2015

Jag tolkar det i varje fall som en extra tilltagen tysthet om flera fynd.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6187426
2015-09-18, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nej det tror jag inte alls. Det är inte meningen att mästra någon men det är ju så här....

Vi, allmänheten, vet ju bara delar av händelseförloppet vilket innebär att om vi ska resonera seriöst
så måste man ha de kända fakta som finns med i beräkningen.

Trolighet, rimlighet, logik och sannolikhet, måste läggas till de fakta vi vet.

Vi vet naturligtvis att LH var vid kafeet.Finns inga som helst tecken på att hon lämnade området frivilligt och på moped.

Rimligtvis har ju då brottet mot henne skett vid kafeet.

Det finns, vad vi vet, inget som tyder på att någon annan har skickat sms:et 18.23.

Troligen är då LH kvar vid kafeet oskadd 18.23 och skickade själv sms:et.

Sen är det ju det här med vilken väg hon åker. Jag vet ju inte det men jag ser på det så här....

LH är forfarande oskadd 18.23 och står vid mopeden och skickar sms. Vad vi vet står det att hon ska åka nu. Logiskt sett borde då pappa H anta att hon åker raka vägen hem, vilket och hans snabba agerande tyder på när hon inte dyker upp på förväntad tid. Det betyder: inga ärenden, inga omvägar.
Jag tror inte att hon, som du tror, att hon själv åkte söderut, helt enkelt för att det är inte närmast väg mot Stöpen. Ska man till Stöpen åkar man sannolikt inte mot Källby.

Mobiltelefonen försvinner från nätet strax efter 18.30 och ska då färdats söderut, vilket jag undrar om det verkligen till 100% är en bekräftad uppgift.

Det är ju inte troligt att LH själv stannar efter knappt 10 minuters körning och stänger av den själv.
Batteriet kan ha tagit slut. Nu är det här min högst personliga reflektion, jag får bilden av LH att vara en "ordentlig" tonåring, dvs ingen tonårsrevolt mot föräldrar eller liknande.
Att hon vet vikten av att vara förberedd på oförutsägbara händelser. Tex kan det vara bra, när man själv kör hem på moped från jobbet för första gången, att ha en laddad mobil om mopeden stannar på vägen tex.
Det kan vara så att hon fått det "klart för sig", så att säga av sin pappa, om det stämmer, med vad han arbetar med.
Som jag skrev kan jag ha fel om detta, jag känner inte alls familjen H.

Men jag ser det som sannolikt att ett sådant tänk finns hos LH.

Troligen har då brottet ägt rum vid kafeet efter 18.23 och innan 18.30. Är det så att en registrering av att mobilen rör sig söderut är det GMs väg som ses.

Ser man på bevisläget så pekar det mot NB och endast NB. Det man kan ana om vad som händer strax efter överfallet är att det inte verkar vara planerat.

Troligen är det en GM som inte har gjort det här tidigare. Det känns planlöst, det mesta verkar vara gjort av en stressad person som inte tänker klart i den situationen som uppstått.
Snarare så här... det är en person som agerar ur perspektivet "Vad fan har jag gjort?", "hur fan hamnade jag i det här".
GM strör BOs saker utmed med den väg han färdas och det ger en känsla av att GM tycker "att det bränner i fickan" av att ha dem på sig.
Även de görs av med, vad det verkar, planlöst.

Platsen LH hittades på tyder på att GM känner till platsen och vad som händer där.

Sannolikt är det en person med mycket god lokalkännedom som är GM.

Ser man på det hela så är NB en person som passar rätt bra in på den här beskrivningen och tillsammans med bevisläget ser det mörkt ut för NB.

Javisst, många poäng där.
Jag ser det också som ganska planlöst men ändå kräver det en högre typ av resonans som kan förklara det förmodligen ganska rejält gränsöverskridande beteendet här hos NB. Men visst är det kurva som GT tecknar upp intressant, där den misstänkte som på en helt undermedveten signalering ändå navigerar ganska exakt mellan områden som inte får ha med brottet att göra dvs det egna hemmet och en ändå trygg plats att breda ut brottsligheten på.

Något som får vår nagelvårdsintresserade dockskåpspedagogiska duktighetsnalle på ytan att fullständigt tappa besinningen. Troligen flera saker som kommer samtidigt.
2015-09-18, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Nej, bara att de tillåter svenska utredare att komma dit för nya förhör.

Jag tänkte google översättningen av ordet "avsikt". Det är inte lika passivt som "tillåter". Googleöversättningar blir ju grammatiskt hejdlösa med minst sagt märklig syntax och just att översättningen är ordagrann men kan missa mer nyanserad synonym.

Men man kan ju säga att man tillåter någon till något med viss emfas, innebärande att man gärna ser att detta inträffar.
2015-09-18, 13:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återigen dessa "aktiviteter".

Citat:
Ursprungligen postat av katw
Så kan det vara men det finns inget gymnasium i Götene kommun.

Dessa "aktiviteter" omnämndes i samband med att Lisa försvann. Personen i fråga sade detta i samband med Lisas den här kvällen. I a f tolkade vi det som att detta hade med försvinnandet att göra. Ser man till tiden då "aktiviteterna" skulle ha startat, 18.30, så passar dessa bra in tidsmässigt.

En sak var vi i a f helt överens om och det var att hela händelseförloppet hade gått otroligt fort.

Att ett antal ungdomar från någon närliggande ort skulle ha befunnit sig på Blombergs säteri denna blåsiga söndag kväll tror jag inte på.
2015-09-18, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Jag tror att man ska uppfatta det exakt som det är, dvs att man inte vet. Men här verkar det ju av utredningstekniska skäl också vara föranlett att tiga om en hel del man faktiskt vet som man skulle sagt annars, vilket framgick på twitter med Polisens presstalesman Fuxborg eftersom: "det kanske finns någon därute som följer oss"

Marie Schnell: Många har undrat varför polisen är förtegen kring de fynd som gjordes igår. Polisens presstalesman Christer Fuxborg förklarar varför man inte berättar några detaljer: - Det kan finnas någon därute som följer oss och då ska vi inte bjuda på vad vi hittar.
13:40, 11 June 2015

Jag tolkar det i varje fall som en extra tilltagen tysthet om flera fynd.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6187426

Ja han kan ju avse en annan GM, ett vittne eller helt enkelt avse de två i litauen. Att han inte vill berätta något som kan ge dem tillfälle att tillrättalägga deras berättelser. Vis av Lisbeth Palmes bevingade "Det ser man väl vem som är alkoholist" kanske.
2015-09-18, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Dessa "aktiviteter" omnämndes i samband med att Lisa försvann. Personen i fråga sade detta i samband med Lisas den här kvällen. I a f tolkade vi det som att detta hade med försvinnandet att göra. Ser man till tiden då "aktiviteterna" skulle ha startat, 18.30, så passar dessa bra in tidsmässigt.

En sak var vi i a f helt överens om och det var att hela händelseförloppet hade gått otroligt fort.

Att ett antal ungdomar från någon närliggande ort skulle ha befunnit sig på Blombergs säteri denna blåsiga söndag kväll tror jag inte på.

Fast det är ju skolavslutningstider. Veckorna dessförinnan åker de ofta på skolresor, campar ett par dagar och festar som ett slags gemensamt avsked för det det är fråga om en avgångsklass. Det skulle ju kunna vara ungdomar utsocknes ifrån.
2015-09-18, 13:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kl. 20.15.

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Nja, Lisas mor ska ha ringt Lena redan när pappan va på väg.
Tidsuppgift för det samtalet ska om jag mins rätt vara cirka 20.15.

Helt riktigta uppgifter. Detta samtal görs kl. 20.15.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-09-18 kl. 13:44.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in