2015-09-18, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Larmet gick när AJ låste upp caféet. Han glömde stänga av larmet inomhus. LHs pappa ringde godsägaren på kvällen och bad honom om hjälp med att genomsöka caféet. Godsägaren har ju närmare väg än LS. Detta har framgått tidigare i tråden.

Att Lena skulle möta upp pappan å låsa upp fiket har jag läst,
men att AJ skulle ha låst upp och dragit i gång larmet
har jag helt missat.
Var kommer den uppgiften ifrån?
2015-09-18, 09:47
Medlem
Det är en uppgift som har stått tidigare i den här tråden, att LH:s pappa ringde AJ och att han kom till caféet och låste upp på söndagskvällen. Jag ska se om jag kan googla fram det, annars kanske någon annan lyckas hitta det.

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Att Lena skulle möta upp pappan å låsa upp fiket har jag läst,
men att AJ skulle ha låst upp och dragit i gång larmet
har jag helt missat.
Var kommer den uppgiften ifrån?
2015-09-18, 09:58
Medlem
AJ sade i radion att han fick reda på att LH hade försvunnit - en halvtimme efteråt? Frågan är om han menar en halvtimme efter hon fysiskt försvann eller en halvtimme efter att pappan åkte till Blomberg?
Kanske var det LS som ringde AJ?

" Jag fick reda på det ganska snart efter det hade hänt, och jag tror det var redan bara nån halvtimma efter efteråt, att hon var borta..."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6185594[/quote]
2015-09-18, 10:29
Medlem
Citat:
AJ sade i radion att han fick reda på att LH hade försvunnit - en halvtimme efteråt? Frågan är om han menar en halvtimme efter hon fysiskt försvann eller en halvtimme efter att pappan åkte till Blomberg?

" Jag fick reda på det ganska snart efter det hade hänt, och jag tror det var redan bara nån halvtimma efter efteråt, att hon var borta..."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6185594
[/quote]

Jag kan inte hitta att AJ va på plats vid fiket på söndagskvällen.

Att Lena ringde AJ tror jag också, hon kan mycket väl ha ringt från bilen
på väg till fiket.
2015-09-18, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nu får man se upp en smula här: Det är inte så enkelt som att "åklagaren beslutar" eller "Åklagaren spelar ut", utan här har det förelagts bevisning i rätten, bevisning som tingsrätten värderat och fattat häktningsbeslut på.

Det innebär inte att det är garanti för fällande dom, men det är åtminstone en garanti för att den som häktats förefaller vara en sannolik gärningsman, inte tänkbar eller skäligt misstänkt. Vi kan till och med påstå (utan att ha för mycket fel) att MGM befinner sig i spelrummet mellan sannolikt och tillräckligt misstänkt för åtal, eftersom det mesta pekar på att åtal verkligen kommer att väckas, då allt material är formellt framlagt.

Allmänheten är alltså inte "dum" om man anser att det är rimligt att "rätt man sitter", bland annat av det skälet att det nästan alltid stämmer i sådana här lägen. Även om det är ovanligt, så får frikännanden i sådana här fall så hög publicitet (jämfört med de rätt ledsamma fallen där allt går på förväntat spår) att man kan få för sig att de är normen. Så är det inte utan de trista, välutredda och klappade & klara fallen är så övervägande att det vore dumt att inte utgå från att rätt man sitter.

Den "bevisning" Bergakungen avser, kan dock vara oerhört grund, (vilket jag anser att Bergakungen med sitt rykte som trovärdig, borde ha skrivit)
2015-09-18, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
My mistake, "skolungdomar" ska det vara. Det var nämligen nior som skulle ha fest i Blomberg och festen var planerad till tisdag 9/6. Som jag ser det kan ungdomar mycket väl ha varit där på söndagen, för att rekognosera inför festen:

http://www.lidkopingsnytt.nu/2015/06/09/ga-inte-pa-festen-i-blomberg/

Den avslutningsfesten hålls varje år efter skolavslutningen och är inte uppe på gården utan nere vid badplatsen ett par km från caféet. Kan inte i min vildaste fantasi inbilla mig att någon skulle "rekognisera" inför den.
2015-09-18, 10:44
Medlem
bradgardsindianens avatar

på väg till fiket.[/quote]

Det tror jag också. Det verkar sannolikt och rimligt och stämmer med tiden AJ fick reda på det. Fast LS kanskeringde AJ för att be honom öppna ? Det jag läst är att fadern kontaktade LS för att kunna gå in i fiket och kolla men jag vet inte om LS därvid själv åkte. Hon åkte antagligen själv men troligt är väl att hon ringer AJ som äger och har tillgång till byggnader i området och dessutom har folk som kanske har sett något när hon fått veta att Lisa är försvunnen men moppen är kvar. Alltså: fader kommer till platsen och konstaterar försvinnandet. Kollar väl runt lite och hojtar efter Lisa och lyssnar om något typ svar hörs. Gluttar in genom ev fönster till fiket och ringer LS som i sin tur ringer AJ tämligen omedelbart varefter hon ger sig iväg till Blomberg själv?
2015-09-18, 10:52
Medlem
Citat:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6185594
[/quote]

Om man antar att det faktiska försvinnandet sker mellan det hon säger "hej då" och telefonen dör så vet ännu ingen att så skett. En halvtimme efter det väntar ännu hennes föräldrar och tror hon är på väg hem. AJ menar antagligen att han fick veta en halvtimme efter hon konstaterats försvunnen (d.v.s inte verkar lämnat Blomberg men inte verkar finnas där).
2015-09-18, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen

på väg till fiket.

Det tror jag också. Det verkar sannolikt och rimligt och stämmer med tiden AJ fick reda på det. Fast LS kanskeringde AJ för att be honom öppna ? Det jag läst är att fadern kontaktade LS för att kunna gå in i fiket och kolla men jag vet inte om LS därvid själv åkte. Hon åkte antagligen själv men troligt är väl att hon ringer AJ som äger och har tillgång till byggnader i området och dessutom har folk som kanske har sett något när hon fått veta att Lisa är försvunnen men moppen är kvar. Alltså: fader kommer till platsen och konstaterar försvinnandet. Kollar väl runt lite och hojtar efter Lisa och lyssnar om något typ svar hörs. Gluttar in genom ev fönster till fiket och ringer LS som i sin tur ringer AJ tämligen omedelbart varefter hon ger sig iväg till Blomberg själv?[/quote]

Nja, Lisas mor ska ha ringt Lena redan när pappan va på väg.
Tidsuppgift för det samtalet ska om jag mins rätt vara cirka 20.15.
2015-09-18, 10:59
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Nja, Lisas mor ska ha ringt Lena redan när pappan va på väg.
Tidsuppgift för det samtalet ska om jag mins rätt vara cirka 20.15.
Det stämmer, och det låter rimligt att någon förälder är hemma om Lisa skulle dyka upp utan mobil.
2015-09-18, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
instämmer!

Men hörrni, förlåt en dum fråga kanske men kan nån ge mig ett svar på nåt jag är undrande till. Det sägs att grannar sett dem sitta och fika kl 18.15. Varför tänker de på tiden när de gjorde det? Menar att visst kan jag se en granne sitta och fika men inte sitter jag och "klockar" denne för det. Man skulle väl logiskt sett svara, jo det har jag men det var nån gång på eftermiddagen och tiden var omkring 18.00 eller så. Lustigt!

Mycket riktigt. Men litauerna kanske fikade vid just den tiden jämt. Nu hände något exceptionellt och ovanligt varvid den tidsaxel man ska backtracka vad man sett, när och var är rätt snäv ändå. Jag antar att när de första kedjorna som sökte bestående av fadern med kollegor så knackar de väl på hos boende ikring och kanske frågar om någon sett till Lisa?

Däremot har jag ingen uppfattning om riktigheten i att de drack kaffe då. Var det inte lite busväder den dagen, men är man rökare och inte röker inomhus så sitter man väl ute med en kopp kaffe och cigg oavsett väder och kan bli sedd. Annars är det väl svårt att bli sedd av förbipasserande .
2015-09-18, 11:10
Medlem
FUP-12s avatar
Vilket är det senaste budet på när åtal kommer att väckas?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in