Citat:
Ursprungligen postat av
gudrunslidhitler
Men nu är det inte bara frågan om en eller två användare som erbjuder en binge eller sovsäck, utan om att en möjlig manipulatör kan möta säkert 10 personer per dag och få sig 100:- i snitt = 1000 kronor per dag = 30 000:- i månaden rakt ner i fickan + kanske pengar från kommunen, (som aldrig någon annan är den aktuella TS kan veta om det redan erhålls).
Personen jag nu ponerar, kan sedan PM:a alla som skrivit i tråden och erbjudit just en binge eller en sovsäck, för att be om en pratstund irl som kan vara trevlig för att få stöttning och göra att tiden går fortare osv - den som åker för att möta den TS kan vara en person som det går att lura skjortan av, och vips kanske den personen efter 2-3 månader har hjälpt med 20-30 000:- Eller "bara" är en person som hjälper med 100-200:- men många sådana bäckar...bara att börja räkna. Man kan säkert hinna möta 10 personer på en dag, och sedan har vi alla som kan föra över pengar utan att ens ses, så det kan potentiellt bli väldigt stora summor. Idag kan folk göra precis vad som helst för att tjäna pengar, och många börjar även hylla de som fixar det, nästan lite oavsett HUR - inte ok.
Ad hoc argumentation.
Du kan kanske förstå att du kan teckna vilket möjligt scenario du vill med en sådan retorik?
Allt detta kan ju redan ske idag genom PM med mindre än att mottagaren själv anmäler givaren. Eller hur?
Sedan är det behjärtansvärt att du vurmar så starkt för andra människors ekonomi, men det är inte din huvudvärk, folk är över 18 år här och anses av staten vara myndiga och har därför ett eget ansvar för vad de gör av med sina pengar på. Då det inte skall få finnas rena tiggeritrådar om jag förstod förslaget korrekt så kan jag inte se något problem.
Idag kan jag PM:a någon och fråga om de behöver hjälp som det är, vad jag säger är att det borde inte leda till V/A/B om jag gjorde det i tråden, mods skall ha fortfarande rätt att radera de inläggen om det anses nödvändigt.
Förstår inte var problemet ligger.
Citat:
I tider som dessa så vore det ej sannolikt att vi inte även får se ett gäng svenskar som verkar helschyssta, men som även de åker runt och livnär sig på att på olika sätt tigga. Det som fungerar - oavsett vad det gäller - tenderar man att fortsätta med. Allt jag har sagt och säger är, att ingen annan än TS kan veta hur det ligger till, så enligt mig är det både galet och naivt till tusen att bara hänvisa till att "någonstans måste man ju inse att det är en människa vi pratar om".
Du ger en ny ad hoc argumentation som du vill vad med?
Du kan ju lika väl hävda att zigenare kan finansiera ett kärnvapenprogram som de skulle använda för att angripa Sverige, med en sådan retorik.
Det är därför den inte funkar så bra.
Så vad jag tror du försöker säga är att världen är inte perfekt och man kan bli lurad.
Det är nog varje människa medveten om utan ditt "vargen kommer".
Men igen, argumenten tidigare gäller här med.
Inga tiggartrådar får finnas och det avser bara V/A/B.
Och slutligen, möjligheten finns redan genom PM idag.
Citat:
Går ej att jämföra irl med Flashback, i varje fall inte gällande detta. (möjligen gällande annat, som jag ej ännu har satt mig in i).
Jo det går alldeles utmärkt, jag gjorde just det.
Citat:
En manipulatör kan även ha 5-10 nicks, och skriva trevligt och hjälpsamt till TS, för detta sker då med vetskapen att fler hänger på för att rädda hjälten där ute, och vips så har man själv skapat en lavin på bara några dagars jobb. Hjälten där ute kan vara en hjälte där ute, eller en bedragare - därför är dessa trådar enligt mig, ohållbara. Tänk om några år med 3000 sådana trådar, (då tillfället gör tjuven, och trådar som den aktuella, kan få hur många som helst att haka på om de ser att det funkar - helt oavsett den aktuella TS uppsåt) där alla sitter och spekulerar vilka trådar som det är äkta hjältar i, och vilka TS´s som borde få pisk. (och kanske även får det - och kanske då att det är folk som får pisk, som faktiskt INTE trollade - lagom rolig utveckling).
Du gillar verkligen ad hoc argumentation, hela din tråd består ju bara av det...
Du kan som sagt måla upp vad du vill med en sådan retorik.
Det finns inget som hindrar bostadslösa idag att skriva trådar om hur det är att vara bostadslös eller liknande och vi har inga 3000 trådar om detta. Har funnits möjlighet att dra iväg ett PM till folk och erbjuda hjälp så länge jag kan minnas. Så din argumentation får aldrig någon riktig luft under vingarna imho.
Och som admin själv säger.
Citat:
Att lägga ut sitt bankkonto eller motsvarande, eller indirekt försöka få användarna att ge ekonomiska bidrag eller motsvarande ska givetvis även i framtiden vara förbjudet.
admin
Och jag tycker inte det är fel att Flashback jobbar mot att få lite bra publicitet i media och att bilden av Flashback som internetforumens (välj valfri smädelse) förändras till det bättre.
Många i offentligheten angriper ju hårt FB som en plats bestående enbart av nazister och rasister. Man ser det varje gång t.ex näthatet kommer upp.
Kvällstidningarna formligen spyr ut vilket hemskt forum FB är.
Det skadar FB, framförallt ekonomiskt.
Det kan vara svårt att få företag att annonsera på FB med risk för att bli beskyllda för att de stödjer en hatsite, har man varit företagare vet man att man är oftast allergisk mot negativ publicitet.
Att Flashback står för något så unikt som en plattform där allt från vänsterextremister till dito höger kan föra en debatt, det verkar andra medier tycka väger väldigt lätt. Tar du bort FB kommer vi i mitt tycke förlora något mycket värdefullt i svensk media. Var hittar du något liknande någon annanstans? Jag skulle aldrig i mitt liv besöka Avpixlat, Expo mm om jag inte uppmärksammades om vad som står där genom trådar här, där dessa siters artiklar debatteras.
Jag hittar dem inte i andra mainstreammedia de modereras bort om det ens finns kommentarsfält längre.
Här kan jag fråga islamister, nassar, kommunister, kristna, feminister mm om vad de tycker om detta eller detta. Var hittar du något sådant på en site? Finns inte.
Oftast är tanken bara att t.ex en förintelseförnekare får komma till tals så motbjudande för många att de modererar bort inlägget i en hastighet som fått ljuset att skämmas.
Inte här, utan här du kan fråga denna människa, hur i helvete kan du komma fram till detta.
Du har möjlighet att debattera frågan, var finns den möjligheten någon annanstans?
Och därför vill jag verkligen att den skall evt kunna få ett bättre rykte och med det kunna tjäna ordentligt med stålar genom feta reklamavtal så det finns ett incitament att hålla denna site uppe.
Och om vi av den anledningen accepterar din ad hoc retorik för ett ögonblick som korrekt så väger den väldigt lätt mot att Flashback kan leva och frodas och folk kan se att FB inte bara består av de största virrpannorna internet kan skrapa fram som man lätt kan få uppfattningen av om man t.ex läser Oisín Cantwells krönikor i Aftonbladet.