Citat:
Jag anser att det bör vara förbjudet under regel 1.01.
Orsaken är att det kommer utnyttjas och följande scenario kommer utspelas.
I början så kommer vi se renodlade tiggeritrådar, dessa faller redan under 1.01 och kommer således raderas och avstängningar kommer utlysas
Ovan tråd faller redan nu under 1.01 och blir därför raderad.
Dock, dessa personer kommer lära sig av sina misstag och då istället skriva trådar för att väcka sympati och på så sätt kunna tigga till sig pengar/saker/tjänster.
Ovan tråd innehåller inget regelbrott, men det kommer uppmuntra till att folk erbjuder sig att skänka pengar eller mat till TS.
Flashback är ett diskussionsforum och inte ett forum där man ska kunna organisera förtäckt tiggeri som sedan också uppmuntras i tråden av användare som söker lite "karma-poäng".
Därför anser att jag erbjudanden om att ge bort saker, pengar, tjänster hör hemma i RYS (och även i Invites forumet i Fildelning) och inte i enstaka trådar spritt över forumet.
Det bör falla under regel 1.01 att erbjuda saker utanför dessa forum, vill någon skänka en slant till en utsatt användare så kan denna PM:a användaren och hoppas på att den utsatte inte rapporterar PM:et.
Edit: Sen vill jag säga att jag inte tror att det var Shonne99's avsikt att tigga och jag anser inte heller att de som erbjudit hjälp i den tråden ska bestraffas. Men regeln bör skrivas om och bli tydligare så att även "skänkes" inkluderas i den utanför specifika forumdelar.
Orsaken är att det kommer utnyttjas och följande scenario kommer utspelas.
I början så kommer vi se renodlade tiggeritrådar, dessa faller redan under 1.01 och kommer således raderas och avstängningar kommer utlysas
Ovan tråd faller redan nu under 1.01 och blir därför raderad.
Dock, dessa personer kommer lära sig av sina misstag och då istället skriva trådar för att väcka sympati och på så sätt kunna tigga till sig pengar/saker/tjänster.
Ovan tråd innehåller inget regelbrott, men det kommer uppmuntra till att folk erbjuder sig att skänka pengar eller mat till TS.
Flashback är ett diskussionsforum och inte ett forum där man ska kunna organisera förtäckt tiggeri som sedan också uppmuntras i tråden av användare som söker lite "karma-poäng".
Därför anser att jag erbjudanden om att ge bort saker, pengar, tjänster hör hemma i RYS (och även i Invites forumet i Fildelning) och inte i enstaka trådar spritt över forumet.
Det bör falla under regel 1.01 att erbjuda saker utanför dessa forum, vill någon skänka en slant till en utsatt användare så kan denna PM:a användaren och hoppas på att den utsatte inte rapporterar PM:et.
Edit: Sen vill jag säga att jag inte tror att det var Shonne99's avsikt att tigga och jag anser inte heller att de som erbjudit hjälp i den tråden ska bestraffas. Men regeln bör skrivas om och bli tydligare så att även "skänkes" inkluderas i den utanför specifika forumdelar.
Vad är RYS för något?
OnT:
Jag anser det vara lönlöst, (då lögnen existerar, och ingen utom den personen vet hur det ligger till) att spekulera kring huruvida Shonne99 hade för avsikt att - indirekt - tigga, eller inte. Om jag inte minns fel, så skrev h*n nyligen i sin tråd att h*n har tagit emot även ekonomisk hjälp, i de fall då h*n inte ansett att det är pengar som personen i fråga behövde för sin egen räkning.
Vilket betyder att h*n på det sättet - KAN - hinta att pengar via PM är välkommet även framöver.
("så länge man inte behöver pengarna själv" - och de flesta kan undvara 100-500:- så här skulle pengarna verkligen kunna ramla in i en strid ström).
Och att skriva att h*n ej tar emot pengar om det verkar som att personen behöver dessa själv: det - kan - ju på samma sätt formuleras för att verka hur schysst som helst. Vilket kan göra att pengar då strömmar in - än - mer.
På frågor om varför h*n ej söker soc/försörjningsstöd, så har h*n svarat att h*n ej vill belasta skattebetalarna "inklusive er flashbackare" - vad blir det? Ens ett ÖRE per person - tror inte det va?
Men det går bra att ta emot 100:- (och det kan ju vara någon/några som hjälpt med 1000:- vem f*n vet) och belasta den flashbackaren med bra mkt mer än nämnda ett ÖRE via skattesedeln.
Och vem - förutom h*n själv - känner till om soc/försörjningsstöd redan erhålls?
Personen i fråga - kan - vara en manipulatör. Personen i fråga har i hela tråden skrivit väldigt smart, vilket har gjort att jag hela tiden har haft mina funderingar kring ärligheten. Dock ska sägas - att den nivån på smartness är det många som kan lägga sig på, varför ett stort antal sådana här trådar kan följa - eftersom den tråden tydligt visar att det går.
Hade jag fått bestämma så hade den tråden låsts, och TS fått sitt nick avstängt för all framtid. När TS isf från nytt nick ev. sedan PM:ar de som varit generösa så sitter h*n inne på uppgifter som bara h*n kan veta, och bidragen - från just dessa personer - skulle således fortsätta att komma in.
Men - personen i fråga skulle inte kunna starta nya sådana trådar - så den potentiella skadan skulle iaf hållas nere till ett minimum.
Personligen önskar jag att tråden inte bara stängs, utan även raderas - så att inte fler framöver hittar tråden och börjar PM:a TS om pengar som hjälp. Och sedan hänvisar jag till kommunen för försörjningsstöd, (vilket som sagt ingen mer än TS vet om det redan erhålls).
Jag har haft det stentufft hela ******* livet, men skulle aldrig ta emot en enda krona av någon utomstående - det finns ett samhällssystem som fungerar - det finns ingenting som pekar på att TS ej skulle vara berättigad till försörjningsstöd, så kommunen är lösningen, inte en tråd här som ingen annan än TS vet syftet på.
Vem f*n vet hur många som hjälpt med pengar, och UTAN att skriva i tråden, och gått direkt till PM? Ska TS - potentiellt kunna - tjäna en mille på detta? Och - kunna - lura hur många som helst?
Enligt min mening är det vidrigt om tråden ej raderas, eftersom ingen kan veta om pengabidrag var det som TS hela tiden var ute efter - och denna tråden kan som sagt få massor av efterföljare.
Kommunen är de som ska hjälpa, och de skulle tipsa om kyrkor som ger mat osv osv - så det är den vägen TS får lov att gå - om det är så att TS är hemlös.
Dessa förtäckta tiggeritrådar kan inte kontrolleras - dvs uppsåtet - även om det gick:
Ska vi isf i framtiden ha 3000 trådar med hemlösa som tigger?
Nej säger jag - kommunen har en skyldighet att hjälpa med ekonomisk grundtrygghet.
Senast redigerad av gudrunslidhitler 2015-09-16 kl. 21:38.
Senast redigerad av gudrunslidhitler 2015-09-16 kl. 21:38.