2015-09-17, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Nej, du har ju av allt att döma bara satt in lg(a) och lg(b) istället för a och b och detta är inte samma sak som du har i den ursprungliga ekvationen så det är inte rätt.

Tanken är att du ska skriva om ekvationen enligt

lg(x) = b - a
x = 10ᵇ ⁻ ᵃ = 10ᵇ/10ᵃ

Jag förstår inte riktigt vad du menar.
Citera
2015-09-17, 20:26
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Jag förstår inte riktigt vad du menar.

Du utgick ju från ekvationen a + lg(x) = b. Detta leder inte till att 10^lg(a)*10^lg(x) = 10^lg(b) av den enkla anledningen att a inte är samma sak som lg(a) och b inte är samma sak som lg(b).

Tar du 10^(a + lg(x)) så blir det ju 10ᵃ*10^lg(x) = 10ᵃ*x, inte 10^lg(a)*10^lg(x) = a*x.
Citera
2015-09-17, 20:29
Medlem
Om jag vill beräkna a*b^(y/x) + (a - a*b^(y/x))*b^(2y/x) + (a - (a - a*b^(y/x))*b^(2y/x))*b^(3y/x) + (a - (a - (a - a*b^(y/x))*b^(2y/x))*b^(3y/x))*b^(4y/x) och så vidare till t.ex. 5000y, finns det något typ av matematik som underlättar detta?
Citera
2015-09-17, 20:30
Medlem
Har ett tal här som jag tycker verkar bökigt.

Uppgift:

Beräkna

|(1-i)^3*(2+i)^2|

Finns det en lätt metod för uppgifter som denna? Eller är det helt enkelt så att det kommer bli en lång uträkning?

Antar att efter man räknat ut parenteserna så tar man absolutbeloppet av det som blir kvar?
Citera
2015-09-17, 20:32
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kreativtnamn123
Om jag vill beräkna a*b^(y/x) + (a - a*b^(y/x))*b^(2y/x) + (a - (a - a*b^(y/x))*b^(2y/x))*b^(3y/x) + (a - (a - (a - a*b^(y/x))*b^(2y/x))*b^(3y/x))*b^(4y/x) och så vidare till t.ex. 5000y, finns det något typ av matematik som underlättar detta?

Det är ytterst oklart vad det egentligen är du ska göra men du kan möjligtvis ha nytta av binomialsatsen.
Citera
2015-09-17, 20:34
Medlem
Citat:
Ja, det stämmer. Gör sedan på samma sätt med de andra tills du hittar den där svaret blir √(9) = 3.

En fråga till!

B. A=(0,2,5) B = (1,2,4)

Jag får det till: √3

avståndet mellan A och B är 3 stämmer ej då, eller?
Citera
2015-09-17, 20:35
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erikost
Har ett tal här som jag tycker verkar bökigt.

Uppgift:

Beräkna

|(1-i)^3*(2+i)^2|

Finns det en lätt metod för uppgifter som denna? Eller är det helt enkelt så att det kommer bli en lång uträkning?

Antar att efter man räknat ut parenteserna så tar man absolutbeloppet av det som blir kvar?

Du bör läsa på om absolutbelopp för komplexa tal så bör du kunna se att det finns ett sätt att förenkla det här. Du kan alltså börja med att beräkna absolutbeloppen för (1-i) respektive (2+i) och sedan multiplicera ihop dessa med exponent 3 respektive 2.
Citera
2015-09-17, 20:36
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darudemoose
En fråga till!

B. A=(0,2,5) B = (1,2,4)

Jag får det till: √3

avståndet mellan A och B är 3 stämmer ej då, eller?

Jag får det till √(2) men även om det hade blivit √(3) så är det inte samma sak som 3. Du är ute efter fallet där det blir √(9), eftersom det är lika med 3.
Citera
2015-09-17, 20:39
Medlem
Citat:
Det är ytterst oklart vad det egentligen är du ska göra men du kan möjligtvis ha nytta av binomialsatsen.

Tack, ska läsa.
Citera
2015-09-17, 20:40
Medlem
Citat:
Du har inte eliminerat färdigt. Du bör använda rad 2 för att eliminera elementet i kolumn 2 på rad 3 så att du får kvar noll där och den tredje ekvationen alltså bara innehåller x₃, x₄ och x₅.

Okej men problemet då är väl att vi har en del noll på rad 2 men om man gör något mer så kommer man inte ta bort nollor på rad 2. Sen på rad 3 tar man ju bort en men ligger till en annan ju, den vid sista kolumnen. Det var så jag tänkte, att det inte hjälper att eliminera mer för man får inte bort fler nollor än man lägger till.
Citera
2015-09-17, 20:46
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Okej men problemet då är väl att vi har en del noll på rad 2 men om man gör något mer så kommer man inte ta bort nollor på rad 2. Sen på rad 3 tar man ju bort en men ligger till en annan ju, den vid sista kolumnen. Det var så jag tänkte, att det inte hjälper att eliminera mer för man får inte bort fler nollor än man lägger till.

Du ska inte eliminera något mer på rad 2 men du behöver se till så att du bara har x₁ på första raden och bara har x₂ på andra raden. Du bör dessutom eliminera bort x₃ på första och andra raden när du väl har fått bort x₁ och x₂ på tredje raden. Detta för att du ska kunna parametrisera x₄ och x₅ och därefter uttrycka x₁, x₂ och x₃ med hjälp av dessa parametrar.
Citera
2015-09-17, 21:10
Medlem
Citat:
Du ska inte eliminera något mer på rad 2 men du behöver se till så att du bara har x₁ på första raden och bara har x₂ på andra raden. Du bör dessutom eliminera bort x₃ på första och andra raden när du väl har fått bort x₁ och x₂ på tredje raden. Detta för att du ska kunna parametrisera x₄ och x₅ och därefter uttrycka x₁, x₂ och x₃ med hjälp av dessa parametrar.

Okej men jag är inte helt med på när man ska veta när man kan parametrisera för tycker man borde kunna göra det nu när man gjorde som du sa med rad 2 och rad 3. Men får fortfarande fel. Om jag försöker göra något mer i ekvationen/matrisen så tar jag inte bort nollor utan de nollor jag har nu försvinner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in