Citat:
Ursprungligen postat av
Arbetarmakten
Va? I vems teoriböcker? Problemet är att ni har sådan liten kunskap att ni inte förstår att kritiken mot Lenins teorier var hårt kritiserade av kommunister långt innan han någonsin lyckades ta över staten.
Jag känner till detta, men den kritiken förstod inte problemet med kommunismen, utan skyllde mycket på hans specifika partiteori o.s.v.
Citat:
Ursprungligen postat av
NinoRojo
Eller så har man kanske lite högre ambitioner än att vara en upphakad grammofonskiva och näringslivsmegafon som tjatar om kåmmunism.
Näringslivsgrammofon? Nej du, anti-kommunism gynnar inte bara företagare utan även arbetarna

. Vidare tycker jag politik som genomförts för att gynna storföretagen medelst staten/skattebetalarna är skit. Varken anställda eller företagare bör få några privilegier.
Citat:
Ursprungligen postat av
NinoRojo
Det finns en anledning till att Stalin för att säkra sin och byråkratins makt var tvungen att likvidera Lenins gamla medhjälpare och revolutionärerna från 1917. Det samhälle som skapades som följd av ryska revolutionen var en produkt av landets efterblivenhet, inbördeskrig och intervention, hungerblockader och revolutionens isolering i världen.
Nej, det var en produkt av att landet blev en marxistisk planekonomi. Du vill centrera all makt till staten, det är ett recept för byråkratisering. I din ideologiska textbok så kommer det dock inte bli byråkratisering, utan positioner kommer rotera (som Lenin skrev i staten och revolutionen), men det är inte vad som händer i praktiken. När detta inte hände behövde personer som Trotskij bortförklaringar för att kunna hålla fast vid sin ideologi och inte känna att deras liv var bortkastade för en dålig sak.
Det där med revolutionens isolering tycker jag är ett roligt argument. Hade det INTE funnits en västvärld där man tillät marknader och privat ägande hade misären blivit ännu värre i Sovjet än den faktiskt var.
Citat:
Ursprungligen postat av
NinoRojo
Du är väl typen som skulle misshandla forskaren och slå sönder utrustningen och sedan klaga på att "experimentet misslyckades".
Snarare är jag någon som är emot att man genomför oetiska experiment.
Citat:
Ursprungligen postat av
NinoRojo
Jag tror att det är få som har mördat så många kommunister som just Stalin.
Så kallat bråk i familjen. Hitler rensade ut en del höjdare i SA. "Båda sidorna" var nazister dock med lite olika inriktning.
Citat:
Ursprungligen postat av
NinoRojo
Planekonomin levererade helt klart resultat i Sovjet, dock är det skillnad på byråkratisk och proletär planering.
Om du med resultat menar en blodigare industrialisering än andra länder så visst.
Planekonomi innebär politiskt bestämda priser och produktion - d.v.s. inte bestämt av konsumenters efterfrågan, därav trevar man i mörkret med sin ekonomiska planering och kalkylering och får en kraftig felallokering av resurser. Du får inte bort detta problem via "anti-byråkratisk proletär planering" (en utopi i sig, men for the sake of argument).
Ekonomisk kalkylering optimeras via så liten statlig inblandning/politisk manipulation som möjligt - fria marknader.
Planekonomi kan absolut funka i väääldigt små enheter (som i en familj t ex), men så fort du har en industriell ekonomi (med bokstavligen miljontals olika aktörer och viljor) är det en omöjlighet.
Jag tycker det är roligt med folk som fått för sig att problemet med dagens ekonomiska system är för LITEN politisk styrning, när det i realiteten är precis tvärtom.