Kommer aldrig att hända. Det finns ett tak på hur stora SD kan bli. Finns inte tillräckligt med rasister för att nå upp till 50% eller ens i närheten.
Hmm, vi importerar ju bara rasister just nu. Finns väl inga som hatar judar som mycket som muslimer.
Nu kommer iofs inte muslimerna rösta på SD (när dom nu är berättigade till att rösta) men över 50% rasister är det snart
Fel av mig. Finns dom som är blåsta också. Och de som inte fattar att dom faktiskt är rasister. Empati-lösa människor.
Men som sagt så finns det ett tak. Jag t.ex kommer aldrig att rösta på SD och miljoner andra icke WT-svenskar
Problemet är väl att många har Flashback som enda informationskälla, följaktligen bibringas de tron att alla röstar-eller kommer att rösta-SD.
Problemet är väl att många har Flashback som enda informationskälla, följaktligen bibringas de tron att alla röstar-eller kommer att rösta-SD.
Inte i mitt fall i alla fall. Har helt andra källor.
Ser och hör det överallt i alla samhällsgrupper
Här inne ingenting jämfört med ute i verkligheten.
Såg SD redan 07-08 som ett blivande 15% parti. Efter förra årets val och allt politiskt kaos så tänkte jag mig en 17-18% istället, men se på fan.
50% blir svårt dock. SD lyckas utmärkt med att locka över de osäkra väljarna, som tvivlar på sitt "moderparti", men förr eller senare tar dessa slut och att locka över de inbitna väljarna är en annan historia, t.ex. arbetarna i norr.
Hur valet 18 kommer se ut är nog omöjligt att förutspå. Opinioner svänger och dagens resultat på ~27% betyder inget om 3 år.
Men utifrån rådande situation så tippar jag på:
FI: Antigen runt 5% eller 1%. V-väljarna har lärt sig från förra valet, ser prognoserna goda ut kommer sympatirösterna, om inte går FI rösterna över till V.
V: Att de blev uteslutna ur regeringen tror jag gynnar dem. Samarbetet lär vara skört och de kan nog sno S-väljare. ~10-12%, beroende på hur det blir med FI.
S: Är det någon som kommer att bli pressad inför nästa val, så är det Löfven. Men i slutändan så är det inte ett småparti vi pratar om. S kan samla sina väljare. Men fiaskot på ~22% är nog ett faktum om de inte bytar partiledare.
MP: Det stora frågetecknet, inte partiet då utan vad väljare kommer att tycka om MP. Vad de åstadkommer nu vet jag egentligen inte och svenska folket lär undra detsamma. Jag tror de klarar sig på sympatiröster, ~5-6%.
C: Annie tog sig an en liten ledarroll för Alliansen tidigare och jag själv var lite förberedd på att gamla stora C var påväg tillbaka, men det har vart väldigt tyst kring detta därefter. Tror dock de kommer gå kraftigt framåt i slutändan, tjänar nog många moderata röster tack vare AKB och ett par gröna från MP. 12% tror jag de lyckas skrapa ihop.
FP: Ett parti som levt på sympatiröster ett tag, det är över nu. Hamnar under 4% spärren.
M: AKB har nog nästan det tuffaste jobbet framför sig. Här handlar det inte om att få över väljare, utan rädda sina egna och att presentera den politik Alliansen ska föra framöver. Tror personligen fortfarande på att C gör sistnämnda och M lär nog hamna runt 15%.
KD: Kan gå samma väg tillmötes som FP, men tror Ebba fixar det och gör det smarta taktiska draget, tar partiet närmre SD och får över de Alliansväljarna som inte vill beblanda sig med SD. Blir på håret och 5-6% är nog det som gäller.
SD: Ja, ~22-25% är över och detta är vad jag tror SD hamnar på. Många utav alliansväljarna som i ren vrede idag kryssar i SD på opinionsundersökningarna lär sansa sig och kanske rent ut sagt få panik när opinionen före valet ser otroligt dyster ut för de blåa partierna. Men återigen, "se på fan" kanske jag säger efter valet 2018 med.
--------------
Det praktiska resultatet, konsekvensen om vi säger så är att Alliansen splittras. Utåt sett kanske de fortfarande kommer marknadsföra sig men i praktiken tror jag KD snarare samarbetar med SD och någon form av maktstrid mellan C och M bryter ut.
Vänstern släpper samarbetstänket med S och skapar en otäck opposition med FI om sistnämnda kommer in och S fortsätter med MP, fastän jag tror att de tar förnuftet till fånga och gärna hade sluppit detta men helt enkelt blir tvungna till det.
Regeringen blir än en gång röd/grön, med risk för en rosa minister inom jämställdhet eller liknande och skapas väl på ett liknande sätt som dagens regering. Tror C och M, om nuvarande ledning stannar kvar, fortfarande kommer vara oförmögna att regera med hjälp av SD.
Till valet 2022 är både V+FI och SD+KD tillräckligt stora för att bli en ordentlig maktfaktor, skapta utav en politisk polarisering som i dagens skede, inte ser ut att minska. C blir ett parti för de "neutrala" och S/M kämpar mest för att finna sig tillrätta i det nya politiska klimatet. MP blir ett minne blott.
Detta är min dystra prognos.
En halv bok om vad spåkulan säger mig.
Senast redigerad av cmbw 2015-09-17 kl. 03:50.
Jag tror att SD kommer få 100% av rösterna till slut. Derad väljare kommer ALDRIG att sluta tro på vårat parlamentariska system, hur söndermutat och genomruttet allting än är
Visst får SD egen majoritet 2018!
Då har miljoner anonyma arga unga arabiska mäns invandring fått all skola och vård att kollapsa fullständigt, bidrag och pensioner betalas bara ut sporadiskt och de flesta svenskar har utsatts för våldsbrott. Det doftar alltid brandrök i alla tätorter. Dessutom har bostadsbubblan kraschat så de alla idag välbeställda medelklasshushåll är några miljoner kr fattigare, räntan ligger på 10%+ och det är omöjligt att ta nya lån eller förlänga gamla. Ryssland har ockuperat Gotland och flyger regelbundet bombplan över landet i hotfullt syfte.
Men valresultatet kommer inte att respekteras, eller ens redovisas, av Skatteverket som då tagit över Valmyndighetens roll och vars byråkrater själva räknar rösterna i hemlighet. Efter att ha bara bekrigat varandra så vänder sig ett halvdussin arméer från Mellanöstern också mot svenskarna därför att de alla anses vara fiender. Även VPK-eliten har då insett faran för sina egna liv och samarbetar med SD.
Senast redigerad av Fri 2015-09-17 kl. 03:49.
Nej. Ni glömmer den demografiska situationen. Hade endast svenskar fått rösta i Sverige hade SD nått 50% för eller senare dock. Gissar på att dom kan snudda vid dessa siffror 2018 när det kommer till röstande med båda föräldrar födda i Sverige. Demokrati är så härligt. Svensken tappar inflytande i sitt eget land.
Nej. Ni glömmer den demografiska situationen. Hade endast svenskar fått rösta i Sverige hade SD nått 50% för eller senare dock. Gissar på att dom kan snudda vid dessa siffror 2018 när det kommer till röstande med båda föräldrar födda i Sverige. Demokrati är så härligt. Svensken tappar inflytande i sitt eget land.
Du gör återigen det stora misstaget att tro det bara är svenskar som röstar på SD. Det finns massor av invandrare som ser sin egen framtid förstöras av sjuklövern. När de ser hur sjuklövern ivrigt hejar på att ännu fler ska komma till Sverige, detta trots att det inte finns bostäder, starkt växande arbetsmarknad etc etc. För det är troligt att de ser sin egen framtid hotas och därför också tänker att det måste bli mindre invandring. Inte så här stora mängder.
Dessutom ska man också komma ihåg att att i grunden handlar allt om ekonomi vilket leder till att folk av ren självbevarelsedrift kommer vilja ha ett slut på sjuklöverns vansinniga politik.