2015-09-16, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Nu funkar ju inte alla investeringar så att du plockar ut en månatlig summa på dem. Aktier t ex ger väl knappast utdelning varje månad, va? Vissa aktier kanske inte ens ger utdelning men är en mycket bra investering ändå, sett till värdeökningen. Men det är klart, det fattar inte BB. Det är bara investeringar som ger månatlig utdelning som är nåt att ha i Bosse värld. Idiot, var det.

Har utdelning vart år på mina aktier. Hur många utdelningar har du på ditt hus vart år?
Mina aktier kostar mig inget, hur mycket betalar du i räntor, underhållning osv.. på din investering?
2015-09-16, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aaawww
Det Du inte förstår, som Kurt-sune förstår, är att någon som köper denna lägenhet förmodligen har/har haft en hög inkomst, men en ännu högre förmogenhet. Dvs väldigt mycket pengar på banken. Har de en hög inkomst och kan finansiera 50% av bostaden med egna medel behöver de inte amortera en krona

Som kurt-sune sade, ett dåligt exempel
Ja. Tittar jag på de jag känner till som köpt centrala lägenheter i Stockholm, så har de sålt något som kostar ungefär lika många miljoner som de köper för.
Sedan har hushållet nettoinkomster på ca 30-40 KSEK i månaden. (De är lite äldre). Lånar kanske 1 MSEK, och har då den plågsamma räntekostnaden på 1 KSEK i månaden.

Prisvariationer för de här personerna är knappt något de höjer på ögonbrynet för.

Sedan lär det finnas folk som belånar sig maximalt, också. Hipsters och liknande som vill bo på Söder.
Men det kanske finns statistik på belåningsgrad i centrala Stockholm, där man kan titta.
2015-09-16, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Ja. Tittar jag på de jag känner till som köpt centrala lägenheter i Stockholm, så har de sålt något som kostar ungefär lika många miljoner som de köper för.
Sedan har hushållet nettoinkomster på ca 30-40 KSEK i månaden. (De är lite äldre). Lånar kanske 1 MSEK, och har då den plågsamma räntekostnaden på 1 KSEK i månaden.

Prisvariationer för de här personerna är knappt något de höjer på ögonbrynet för.

Sedan lär det finnas folk som belånar sig maximalt, också. Hipsters och liknande som vill bo på Söder.
Men det kanske finns statistik på belåningsgrad i centrala Stockholm, där man kan titta.

Bara 30-40 tusen netto i månaden?? Om hela hushållet inte har mer än det så skall de nog inte köpa bostäder för miljontals kronor.
2015-09-16, 21:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Har utdelning vart år på mina aktier. Hur många utdelningar har du på ditt hus vart år?
Mina aktier kostar mig inget, hur mycket betalar du i räntor, underhållning osv.. på din investering?
Få se nu. Min lägenhet ger en månatlig nettointäkt på 3000 kr, förutom att den ger en fin årlig värdeökning av insatt kapital. Intäkten från lägenheten betalar därmed merparten av räntekostnaden på huslånet. Ojdå, det blev visst billigt att bo! Nästan gratis.

Pengarna som jag inte betalar på huslånet (eftersom min andrahandshyresgäst gör det åt mig ) kan jag lägga på alternativa investeringar istället. Ojdå, det blev visst mycket pengar!
2015-09-16, 21:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph

Du är inte så bra på att fantisera, vilka lånar 1 miljon för att köpa en lägenhet för 5-8 milj?
2015-09-16, 21:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Antingen har man lånen själv eller så har en hyresvärd det. Vad tror du är det billigaste alternativet?
Inte för att jag förespråkar hyresrätt men hyresgästen slipper gälda hyresvärdens skulder.
2015-09-16, 21:58
Medlem
Citat:
Få se nu. Min lägenhet ger en månatlig nettointäkt på 3000 kr, förutom att den ger en fin årlig värdeökning av insatt kapital. Intäkten från lägenheten betalar därmed merparten av räntekostnaden på huslånet. Ojdå, det blev visst billigt att bo! Nästan gratis.

Pengarna som jag inte betalar på huslånet (eftersom min andrahandshyresgäst gör det åt mig ) kan jag lägga på alternativa investeringar istället. Ojdå, det blev visst mycket pengar!

Jaha!

Du snackar om nån uthyrnigsverksamhet. Jag äger en hyresfatighet så detta har jag en del koll på.

MEN, undrade över din bostad som du har 4 miljoner i skuld på.
Hur mycket tar du ut i månaden i vinst på den?
2015-09-16, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du är inte så bra på att fantisera, vilka lånar 1 miljon för att köpa en lägenhet för 5-8 milj?

Klart att alla har 7 miljoner att lägga in i kotantinsats
2015-09-16, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Ja jag tar av min fritid, men om jag inte är beredd att jobba mer för mer betalt så är ju den timmen av min fritid värd åtminstone min lön per timme. Jag räknade dessutom på 30h i månaden då jag nog skulle behöva göra 30 sådana resor per månad, går ju ut och äter ibland på kvällar och helger. Självklart var 7000 kr netto, inte brutto. Jag skulle som sagt hellre jobba en timme extra än att pendla en timme, och då ökar ju min lön.
Varför gör du inte det nu då? En imaginär inkomst är ingen inkomst. Du är inte ekonom eller?

BTW, 7k netto, på 30hs jobb? 70k per månad eller vad? Ändå orkar du sitta på FB och bry dig om nån extra timme hit eller dit.

Citat:
För övrigt har jag ingen plan på att betala av hela mina lån så länge jag har större avkastning på pengarna än vad räntan på lånen är. Gissningsvis krävs borttagande av ränteavdrag och ett högränteläge för att det skall inträffa.
Och här statuerar du exempel på varför systemet kommer rasa. Lån tas med avsikten att de ska betalas tillbaka, annars skapas ett system som oundvikligen kommer crasha och skapa ett postapokalyptiskt inferno. Men klart, du kan ju tjäna en hacka på att spela på Bull x18 så varför inte vafan, staten löser ändå ut alla om det går åt skogen
2015-09-16, 22:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jaha!

Du snackar om nån uthyrnigsverksamhet. Jag äger en hyresfatighet så detta har jag en del koll på.

MEN, undrade över din bostad som du har 4 miljoner i skuld på.
Hur mycket tar du ut i månaden i vinst på den?
Huset bor jag i snudd på gratis pga intäkter från annan ägd bostad. Vinsten på huset utgörs av värdeökning. Och den är finfin, den. Kommer sitta fint den dan jag väljer att casha in.
2015-09-16, 22:16
Medlem
Citat:
Vinsten på huset utgörs av värdeökning. Och den är finfin,

Så hur gör du få att få pengar i näven för detta var månad?
2015-09-16, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Varför gör du inte det nu då? En imaginär inkomst är ingen inkomst. Du är inte ekonom eller?

BTW, 7k netto, på 30hs jobb? 70k per månad eller vad? Ändå orkar du sitta på FB och bry dig om nån extra timme hit eller dit.

Varför jag inte gör det? För att jag tycker min fritid är värd mer, marginalnyttan av mer pengar är lägre än kostnaden i fritid. Jag är på nivån där jag gärna offrar pengar för mer fritid, dvs vill jag ta tjänstledigt så ofta jag kan. Ett annat vis är som jag gjort, köpt bostad som kostar mer men gör att jag slipper pendla den där timmen varje dag.

Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Och här statuerar du exempel på varför systemet kommer rasa. Lån tas med avsikten att de ska betalas tillbaka, annars skapas ett system som oundvikligen kommer crasha och skapa ett postapokalyptiskt inferno. Men klart, du kan ju tjäna en hacka på att spela på Bull x18 så varför inte vafan, staten löser ändå ut alla om det går åt skogen

Ja, någon gång kommer lånen att lösas. Jag bryr mig dock inte om detta sker efter jag dött. Jag har ingen plan på att amortera så länge till, ligger rätt hyffsat i belåningsgrad.
Senast redigerad av Akt 2015-09-16 kl. 22:19.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in