Citat:
Ursprungligen postat av
BajsBoo
Vågar du gissa det?
Vad bygger du dina gissningar på?
Intressant att de har så mycket pengar så de behöver låna pengar

Ingen säger att de behöver låna. Men när räntan är låg pch det finns ränteavdrag är det mer fördelaktigt att ha pengar investerade och låna. I vissa fall handlar det om att de av skattetekniska skäl inte vill plocka ut allt som lön/utdelning på direkten utan sprider ut det över flera år. Folk med bra ekonomi tenderar att göra det valet som ger dem mest pengar.
Och ja, jag vågar gissa att de har mer pengar än vad du har. Mycket för du enligt vad du skrivit inte alls har någon spektakulär förmögenhet men också eftersom de flesta inte kommer upp i de summerna dessa innehar.
Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
Absolut, antar att det hänger lite ihop med hur man är som person. För mig är pendling avkopplande tid då man hinner med sådant man inte vill ödsla tid på hemma.
Jag skulle dock inte värdera pendling 1h per dag till 7000:- i månaden ( i mitt fall skulle det rent krasst värderas till 9000:- om det räknades om till arbetstid ), men alla är vi olika och jag ser inte all tid som potentiella pengar. Jag föredrar ett mer avslappnat förhållningssätt till livet.
Självklart. Jag är tvärtom och avskyr att pendla, det är definitivt inte fritid för mig. Jag jobbar som sagt hellre den timmen än att spendera den på tåg. All tid anser jag kan få ett monetärt värde, det måste ju finnas en anledning till att jag jobbar så mycket som jag gör för den lön jag får. Det är ju inte så att jag räknar timmar på allt jag gör, men är det något jag inte gillar att göra får man ju ställa sig frågan vad den tiden är värd för mig och vad kostar det att slippa göra?
Citat:
Ursprungligen postat av
KalmarPoeten
Fast du tar ju inte det extrajobbet nu? Alltså är det fel att säga att du "förlorar" pengar genom att pendla.
Du tar av din fritid. Jämförelsen fungerar _endast_ om du hade gått ned i arbetstid när du börjar pendla. Då förlorar du.
Däremot har jag svårt att tro att du förlorar 7000 kr på 20h minskad arbetstid. Har du 60k i månaden? Detta är dessutom brutto, med den lönen skattar du ändå bort 55% så du har 3500kr kvar.
Sen kan du ju istället för nuvarande ränta räkna på hur länge det tar att betala av 1milj extra med de pengarna du "sparar" av pendlingen. Utan att ens tänka på ränta eller ränta på ränta effekten så tar det 285år att betala av den extra miljonen med de "extra" pengarna per månad.
Ja jag tar av min fritid, men om jag inte är beredd att jobba mer för mer betalt så är ju den timmen av min fritid värd åtminstone min lön per timme. Jag räknade dessutom på 30h i månaden då jag nog skulle behöva göra 30 sådana resor per månad, går ju ut och äter ibland på kvällar och helger. Självklart var 7000 kr netto, inte brutto. Jag skulle som sagt hellre jobba en timme extra än att pendla en timme, och då ökar ju min lön.
För övrigt har jag ingen plan på att betala av hela mina lån så länge jag har större avkastning på pengarna än vad räntan på lånen är. Gissningsvis krävs borttagande av ränteavdrag och ett högränteläge för att det skall inträffa.