2015-09-16, 13:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maconero
Blir intressant med en räntehöjning inom kort.

Lär blir mycket trevligt för folk som kommer punga en stor del av lönen enbart till att betala en fetare lånavbetalning.

Vilken räntehöjning? Du kan ju binda på 10 år på ca 2,7%. Fortfarande rent av snorbilligt.

För övrigt har bankerna redan infört amorteringskrav på eget initiativ. Har inte hänt så mycket mer än att priserna gått upp.
2015-09-16, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vilken räntehöjning? Du kan ju binda på 10 år på ca 2,7%. Fortfarande rent av snorbilligt.

För övrigt har bankerna redan infört amorteringskrav på eget initiativ. Har inte hänt så mycket mer än att priserna gått upp.

Ja snorbilligt med 2,7% om man har 3-5 miljoner i lån, blir väl bara nån liten tiotusing i månaden
2015-09-16, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ja snorbilligt med 2,7% om man har 3-5 miljoner i lån, blir väl bara nån liten tiotusing i månaden

Ja man kan ju nästan kalla det för "hyra till banken"
2015-09-16, 14:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Ja man kan ju nästan kalla det för "hyra till banken"

Antingen har man lånen själv eller så har en hyresvärd det. Vad tror du är det billigaste alternativet?
2015-09-16, 15:02
Medlem
Citat:
Antingen har man lånen själv eller så har en hyresvärd det. Vad tror du är det billigaste alternativet?

Det billigaste alternativet är att inte ha några lån
2015-09-16, 15:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det billigaste alternativet är att inte ha några lån

Hyra menar du? Är det verkligen billigare att betala någon annans lån?
2015-09-16, 16:10
Medlem
Citat:
Hyra menar du? Är det verkligen billigare att betala någon annans lån?

Kan man inte äga sitt boende och samtidigt vara skuldfri?
Värsta är väl om man både har lån och avgift
2015-09-16, 16:23
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Nej, det är helt tomt.
Jag har varit vänlig och tillmötesgående, och påtalat dina tillkortakommanden.
Tom hjälp dig att identifiera dina misstag. Dvs de egna föreställningar du kokat ihop i din hjärna som du tillskriver mig.

Men du verkar helt oförmögen att ta in den informationen, och väljer istället att repetera dina egna felaktiga föreställningar som en papegoja.

Kan du vänligt sluta upp med det och gör en liten ansträngning till att försöka vara lite saklig iaf.
Men du är ju totalt slut i huvudet!
  • Du sitter och ljuger/kan inte räkna ens hjälpligt
  • Du påstår att människor med mediokra inkomster kan köpa en lägenhet i STHLMS innerstad för 4500/månaden
  • Sedan har du enorma problem att erkänna vad alla kan läsa att du skrivit

Du är uppenbarligen sjuk i huvudet på riktigt, jag antar att du går igång på den förnedring jag ger dig gång på gång.
2015-09-16, 16:26
Medlem
Här kan man rösta om amorteringskravet, dock bara huruvida staten skall införa det.

http://www.contra.nu/
2015-09-16, 17:22
Medlem
Citat:
Har tanke aldrig slagit dig att Zurfarn kan sälja sin bostad och realisera sina tillgångar och sedan köpa sig en betydligt schysstare bunker än du har?
Har det aldrig slagit dig att Zurfarns miljonbostad kan tappa värde?
2015-09-16, 17:28
Medlem
Citat:
Vågar du gissa det?

Vad bygger du dina gissningar på?

Intressant att de har så mycket pengar så de behöver låna pengar

Ingen säger att de behöver låna. Men när räntan är låg pch det finns ränteavdrag är det mer fördelaktigt att ha pengar investerade och låna. I vissa fall handlar det om att de av skattetekniska skäl inte vill plocka ut allt som lön/utdelning på direkten utan sprider ut det över flera år. Folk med bra ekonomi tenderar att göra det valet som ger dem mest pengar.

Och ja, jag vågar gissa att de har mer pengar än vad du har. Mycket för du enligt vad du skrivit inte alls har någon spektakulär förmögenhet men också eftersom de flesta inte kommer upp i de summerna dessa innehar.

Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Absolut, antar att det hänger lite ihop med hur man är som person. För mig är pendling avkopplande tid då man hinner med sådant man inte vill ödsla tid på hemma.

Jag skulle dock inte värdera pendling 1h per dag till 7000:- i månaden ( i mitt fall skulle det rent krasst värderas till 9000:- om det räknades om till arbetstid ), men alla är vi olika och jag ser inte all tid som potentiella pengar. Jag föredrar ett mer avslappnat förhållningssätt till livet.

Självklart. Jag är tvärtom och avskyr att pendla, det är definitivt inte fritid för mig. Jag jobbar som sagt hellre den timmen än att spendera den på tåg. All tid anser jag kan få ett monetärt värde, det måste ju finnas en anledning till att jag jobbar så mycket som jag gör för den lön jag får. Det är ju inte så att jag räknar timmar på allt jag gör, men är det något jag inte gillar att göra får man ju ställa sig frågan vad den tiden är värd för mig och vad kostar det att slippa göra?

Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Fast du tar ju inte det extrajobbet nu? Alltså är det fel att säga att du "förlorar" pengar genom att pendla.
Du tar av din fritid. Jämförelsen fungerar _endast_ om du hade gått ned i arbetstid när du börjar pendla. Då förlorar du.
Däremot har jag svårt att tro att du förlorar 7000 kr på 20h minskad arbetstid. Har du 60k i månaden? Detta är dessutom brutto, med den lönen skattar du ändå bort 55% så du har 3500kr kvar.
Sen kan du ju istället för nuvarande ränta räkna på hur länge det tar att betala av 1milj extra med de pengarna du "sparar" av pendlingen. Utan att ens tänka på ränta eller ränta på ränta effekten så tar det 285år att betala av den extra miljonen med de "extra" pengarna per månad.

Ja jag tar av min fritid, men om jag inte är beredd att jobba mer för mer betalt så är ju den timmen av min fritid värd åtminstone min lön per timme. Jag räknade dessutom på 30h i månaden då jag nog skulle behöva göra 30 sådana resor per månad, går ju ut och äter ibland på kvällar och helger. Självklart var 7000 kr netto, inte brutto. Jag skulle som sagt hellre jobba en timme extra än att pendla en timme, och då ökar ju min lön.

För övrigt har jag ingen plan på att betala av hela mina lån så länge jag har större avkastning på pengarna än vad räntan på lånen är. Gissningsvis krävs borttagande av ränteavdrag och ett högränteläge för att det skall inträffa.
2015-09-16, 18:43
Avslutad
Citat:
Ja en som du som sitter med 4 miljoner i skuld har ju naturligt mer erfarenheter av skulder.
Återigen bara fokus på skulder från din sida = återigen bevisar du att du är komplett inkompetent. Den som inte fattar att en ursprunglig skuldsättning kan ge en nettoförmögenhet på sikt, kan inte räknas till de ekonomiskt sinnades skara.

Om det var den allmänna uppfattningen att lån är korkat skulle ingen t ex ta studielån för högskolestudier. Och det är bland de bästa ekonomiska investeringar man kan göra i sitt liv.
Men fortsätt se enbart till skulden och inte nettoförmögenheten eller avkastningen på investeringen du. Fortsätt gör bort dig själv. Det är underhållning för oss andra

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in