2015-09-16, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Här gör du det fel som du gör i de flesta av dina inlägg. Och som gör att folk blir irriterade.

Du tar dina egna preferenser som av gud sanktionerade som "det rätta". Och utgår från att människor som uppvisar andra preferenser som "korkade, "idioter" eller iaf gör "fel". (Och du gör "rätt").

Det där växer bort för de flesta. Men inte för alla.

Undrar om det finns nån bank som lånar ut en mille till en 65 åring
2015-09-16, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Han kanske får chansen att förverkliga sitt drömboende? Med 3 Mkr i egen insats så har han ju en bra krockkudde, så varför skulle en 65-åring inte göra den affären om han ville?

I dina ögon kanske han borde sitta i ett färdigbetalt hus och invänta döden, men nu är vi ju inte alla som Bajs-Bosse. Tack och lov.

Om man måste låna en miljon som 65 åring så har man gjort allt fel i sitt liv.
2015-09-16, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo

Vet flera som lånat pengar vid den åldern. Vågar gissa att de har mycket mer pengar än du någonsin kommer se. De får dock mer avkastning än räntan är så de tjänar på att låna.
2015-09-16, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Vet flera som lånat pengar vid den åldern. Vågar gissa att de har mycket mer pengar än du någonsin kommer se. De får dock mer avkastning än räntan är så de tjänar på att låna.

Vågar du gissa det?

Vad bygger du dina gissningar på?

Intressant att de har så mycket pengar så de behöver låna pengar
2015-09-16, 11:31
Medlem
Citat:
Försöker minimera min sömn, man tappar väldigt mycket tid på onödig sömn. Det finns ju en medelpunkt där marginal ytan av mer sömn är värd mindre än kostnaden för tiden.

Jämförelsen funkar dock rätt bra vad gäller pendlingen, istället för att öka restiden med en timme om dagen skulle jag ju kunna ta ett av de jobben där arbetstiden är längre men som ger högre lön.

Absolut, antar att det hänger lite ihop med hur man är som person. För mig är pendling avkopplande tid då man hinner med sådant man inte vill ödsla tid på hemma.

Jag skulle dock inte värdera pendling 1h per dag till 7000:- i månaden ( i mitt fall skulle det rent krasst värderas till 9000:- om det räknades om till arbetstid ), men alla är vi olika och jag ser inte all tid som potentiella pengar. Jag föredrar ett mer avslappnat förhållningssätt till livet.
2015-09-16, 11:44
Avslutad
Citat:
Vi vet sen gammalt att du inte kan värdera tillgångar OCH skulder, utan att du bara ser skulden. Det diskvalificerar dig från att föra några seriösa diskussioner om ekonomi. Kort sagt, du är en idiot.
2015-09-16, 11:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

att låna 1 miljon kostar 875 kr per månad vid 1,5% ränta efter ränteavdrag. Vad är problemet om det gör att pensionären kan bo billigare?
2015-09-16, 11:51
Medlem
Citat:
Försöker minimera min sömn, man tappar väldigt mycket tid på onödig sömn. Det finns ju en medelpunkt där marginal ytan av mer sömn är värd mindre än kostnaden för tiden.

Jämförelsen funkar dock rätt bra vad gäller pendlingen, istället för att öka restiden med en timme om dagen skulle jag ju kunna ta ett av de jobben där arbetstiden är längre men som ger högre lön.
Fast du tar ju inte det extrajobbet nu? Alltså är det fel att säga att du "förlorar" pengar genom att pendla.
Du tar av din fritid. Jämförelsen fungerar _endast_ om du hade gått ned i arbetstid när du börjar pendla. Då förlorar du.
Däremot har jag svårt att tro att du förlorar 7000 kr på 20h minskad arbetstid. Har du 60k i månaden? Detta är dessutom brutto, med den lönen skattar du ändå bort 55% så du har 3500kr kvar.
Sen kan du ju istället för nuvarande ränta räkna på hur länge det tar att betala av 1milj extra med de pengarna du "sparar" av pendlingen. Utan att ens tänka på ränta eller ränta på ränta effekten så tar det 285år att betala av den extra miljonen med de "extra" pengarna per månad.

Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Absolut, antar att det hänger lite ihop med hur man är som person. För mig är pendling avkopplande tid då man hinner med sådant man inte vill ödsla tid på hemma.

Jag skulle dock inte värdera pendling 1h per dag till 7000:- i månaden ( i mitt fall skulle det rent krasst värderas till 9000:- om det räknades om till arbetstid ), men alla är vi olika och jag ser inte all tid som potentiella pengar. Jag föredrar ett mer avslappnat förhållningssätt till livet.
Givetvis är det idiotiskt att se på tid som pengar. Förhållandet är ju dels inte linjärt och dels så ser man isf hela livet som en vara som är till salu.

Men om du tjänar 450pix i timmen och ändå kan sitta på flashback på arbetstid så har du ju ett rätt gött liv.
2015-09-16, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vi vet sen gammalt att du inte kan värdera tillgångar OCH skulder, utan att du bara ser skulden. Det diskvalificerar dig från att föra några seriösa diskussioner om ekonomi. Kort sagt, du är en idiot.

Ja en som du som sitter med 4 miljoner i skuld har ju naturligt mer erfarenheter av skulder.
2015-09-16, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
att låna 1 miljon kostar 875 kr per månad vid 1,5% ränta efter ränteavdrag. Vad är problemet om det gör att pensionären kan bo billigare?

1 miljon på banken med 1,5% ränta är nog att föredra om man är 65.
2015-09-16, 11:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ja en som du som sitter med 4 miljoner i skuld har ju naturligt mer erfarenheter av skulder.

Ja men säg att Zurfarn08 har en bostad värd 8 millar och 4 miljoner i skuld. Vad är då problemet? Då är jag han ju betydligt rikare än dig ute i buschen i din obelånade bunker.
2015-09-16, 11:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
1 miljon på banken med 1,5% ränta är nog att föredra om man är 65.

Hur mycket kan du spara i en allt dyrare hyresrätt som pensionär?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in