Citat:
Ursprungligen postat av
Akt
Försöker minimera min sömn, man tappar väldigt mycket tid på onödig sömn. Det finns ju en medelpunkt där marginal ytan av mer sömn är värd mindre än kostnaden för tiden.
Jämförelsen funkar dock rätt bra vad gäller pendlingen, istället för att öka restiden med en timme om dagen skulle jag ju kunna ta ett av de jobben där arbetstiden är längre men som ger högre lön.
Fast du tar ju inte det extrajobbet nu? Alltså är det fel att säga att du "förlorar" pengar genom att pendla.
Du tar av din fritid. Jämförelsen fungerar _endast_ om du hade gått ned i arbetstid när du börjar pendla. Då förlorar du.
Däremot har jag svårt att tro att du förlorar 7000 kr på 20h minskad arbetstid. Har du 60k i månaden? Detta är dessutom brutto, med den lönen skattar du ändå bort 55% så du har 3500kr kvar.
Sen kan du ju istället för nuvarande ränta räkna på hur länge det tar att betala av 1milj extra med de pengarna du "sparar" av pendlingen. Utan att ens tänka på ränta eller ränta på ränta effekten så tar det 285år att betala av den extra miljonen med de "extra" pengarna per månad.
Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
Absolut, antar att det hänger lite ihop med hur man är som person. För mig är pendling avkopplande tid då man hinner med sådant man inte vill ödsla tid på hemma.
Jag skulle dock inte värdera pendling 1h per dag till 7000:- i månaden ( i mitt fall skulle det rent krasst värderas till 9000:- om det räknades om till arbetstid ), men alla är vi olika och jag ser inte all tid som potentiella pengar. Jag föredrar ett mer avslappnat förhållningssätt till livet.
Givetvis är det idiotiskt att se på tid som pengar. Förhållandet är ju dels inte linjärt och dels så ser man isf hela livet som en vara som är till salu.
Men om du tjänar 450pix i timmen och ändå kan sitta på flashback på arbetstid så har du ju ett rätt gött liv.