2015-09-16, 06:16
Medlem
Xeliouss avatar
Fint att se kanadensiska soldater på ukrainsk mark!
Citat:
Canadian soldier salutes Ukrainian flag during launch of OpUNIFIER, Canada's military training mission in Ukraine
https://twitter.com/CanadaNATO/status/643889835309170688

Stödet för Ukraina mot de ryska fascisterna är kompakt. Här kan man läsa mer om Kanadas bidrag till den Ukrainska försvarsmakten:
https://twitter.com/hashtag/OpUNIFIER
2015-09-16, 07:56
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
och då var vi återigen tillbaka till om våldsverkare ska få definiera vad som händer med Ukraina eller om det är det Ukrainska folkets beslut.

Resten av Ukraina ska inte behöva förlora sina naturresurser för en minoritets vilja utan det kräver en nationell folkomröstning
Fattar jag dig rätt då att du menar att om vi hypotetiskt antar att en majoritet av befolkningen i Östukraina förordar självständighet (om det är så är det nog ingen sim vet säkert), så skall män ändå inte få självständighet för att Kiev vill kontrollera dess naturtillgångar? Ett sådant resonemang för ju tankarna till kolonialism! Om det verkligen är vad du menar, så är det bara att konstatera att vi inte delar samma värderingar, och det är ingen större idé att diskutera vidare.
2015-09-16, 08:39
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Fattar jag dig rätt då att du menar att om vi hypotetiskt antar att en majoritet av befolkningen i Östukraina förordar självständighet (om det är så är det nog ingen sim vet säkert), så skall män ändå inte få självständighet för att Kiev vill kontrollera dess naturtillgångar? Ett sådant resonemang för ju tankarna till kolonialism! Om det verkligen är vad du menar, så är det bara att konstatera att vi inte delar samma värderingar, och det är ingen större idé att diskutera vidare.
Ryssland ska sluta angripa Ukraina och sluta mördandet av kvinnor och barn med deras artilleribeskjutning. Det är folkviljan. Miljoner har flytt östra Ukraina undan De ryska mördarna och dessa miljoner har en vilja som ingen hycklande "Clodius" kan tramsa bort. De ryska imperialistiska trupper som angriper med målet för Kreml att kunna fortsätta utsugningen av Ukraina har det ukrainska folket aldrig velat se på ukrainsk mark! Det är folkviljan.
2015-09-16, 09:46
Medlem
Citat:

Östra Ukraina har redan gjort sitt val i Parlaments och presidentval tillsammans med resten av Ukraina.

kolonialism är när man ockuperar ett annat land eller tillsätter ett marionettstyre, dvs vad Ryssland ägnar sig åt i Ukraina.

Nä vi delar definitivt inte samma värderingar då du konsekvent fortsätter argumentera för att en beväpnad minioritet ska belönas för sina brott. Den här gången med nationella tillgångar
2015-09-16, 10:27
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
1 Ukrainas nya elit har inte genomfört en enda jävla rättegång mot korrupta politiker, oligarker etc, trots att det var själva poängen med Majdan. (SVD)
2 Oliktänkande dödas (wikipedia - Buzina)

Du ställer frågor som kräver massa bakgrundsförklaring för dig. Med källor och allt blir det en doktorsavhandling...
1. Det finns ingen ny elit. "Nya regimen" består av väletablerade politiker och oligarker, även fd regimens politiker finns kvar i parlamentet (drygt 100 ledamöter i opposition) och deras oligarker har stort ägande tex inom medier och energi. Åtalsimmunitet finns sen 90-talet i parlamentet och för domare. Åtalsimmunitet=får ej åtalas. Då svag presidentmakt återinfördes är det parlamentet som styr framförallt, alltså "nya regimen" har möjlighet att göra reformer egentligen först efter oktober 2014 då parlamentsvalet hölls. Extremister som Högra Sektorn och Kommunister och populister som Svoboda kom inte in i parlamentet, och står utanför politik och ägande. Sedan oktober 2014 har "nya regimen" försökt ta bort immuniteten, kommer nog försvinna i höst efter alla remisser och röstningar. Notera att Yanukovych och hans regering befinner sig i exil och kan inte åtalas.
- Ja, man kan kritisera att det inte gjorts mer reformer inom åklagarväsendet och domstolar. Fortfarande sitter det fullt med förra regimens korrupta folk där, och korrupta i allmänhet.

2. De Regionpartister som "tog livet av sig" var samtidigt kriminella som de var vittnen mot fd regimen och hade gått över till "nya regimen" vid avsättandet av Yanukovych. Vad händer sådana som sviker maffian?
http://partyofregions.ua/en/news/5309dfd9f620d2f70b000031 (statement från Yanukovych Regionparti när Yanukovych flydde)
De flesta i Regionpartiet gick över och röstade emot Yanukovych och hans regering och partiet deklarerade att Yanukovych var en förrädare.

Buzina. Låter för mig som han gick samma öde till mötes som Regionpartisterna ovan. Han kunde ha vittnat mot Yanukovych klanen. Han visste för mycket om förra regimen då han också var del av den. https://en.wikipedia.org/wiki/Oles_Buzina

"Oles Buzina was found murdered on 16 April near his home. Previously, he said on a Russian TV show that he was receiving constant death threats.[25][26] A previously unknown Ukrainian nationalist group calling itself "Ukrainian Insurgent Army" was reported to claim responsibility for the murders of Buzina and other opposition figures.[27][28][29][30] However, Markian Lubkivskyi, an advisor at the Security Service of Ukraine, said that linguistic analysis of the telephone call indicated they were not native Ukrainian speakers, and head of the Main Investigations Directorate of the Security Service of Ukraine Vasyl Vovk said the organization was fake". Rysk maskirovka...
Senast redigerad av birgerkungen 2015-09-16 kl. 10:54.
2015-09-16, 11:46
Medlem
Citat:

Clodius, nu ska vi diskutera detta med folkomröstningar en sista gång.

Tre ryska folkrättsaktivister protesterade 2014 i Kaliningrad genom att exponera den tyska flaggan tillsammans med FSB huset (oklart hur, versionerna går isär om den hissades eller sattes upp i ett fönster). Vad är klart däremot är att dessa tre frihetskämpar uttalat sig om att de villa visa på hur Ryssland behandlar folkviljan hos den egna befolkningen och folkviljan i andra länder (Krim). De har även förespråkat folkomröstning i Kaliningrad. För detta fick de 14 månader i ryskt fängelse för separatism och skändning av den ryska staten.

http://rapsinews.com/judicial_news/20150617/273959696.html

https://www.amnesty.org/en/documents/eur46/1187/2015/en/

Här har vi alltså ryska medborgare som tillhör en grupp människor i Kaliningrad som önskar en folkomröstning. Ryssland skiter i detta, fängslar och slår ner på dem som uttalar sitt stöd i frågan.

http://www.interpretermag.com/konigsberg-cries-out-for-independence-from-moscow-activist-says/

Vad är då skillnaden mot Ukraina? Hur kommer det sig att du kan förespråka en folkomröstning på Krim men ingen sådan i Kaliningrad?

Låt oss titta vidare på detta.

Dina argument går ut på att man skall tillåta folkomröstningar där folkviljan uttrycker en sådan önskan. Innan en folkomröstning är gjord är vi nog alla överens om att man omöjligt kan veta om majoriteten är för eller emot självständighet.

Det hör inte till sakens natur att i samband med folkomröstningar utforma röstningskort med två JAG-ÄR-FÖR-SJÄLVSTÄNDIGHETS-alternativ;

1. Stödjer du Krims återförening med Ryska Federationen?
2. Stödjer du att Krim återgår till konstitutionen från 1992?

Två val som de facto innebär självständighet för Krim.

Slutsats, ingen legitim folkomröstning går att genomföra med sådana röstkort när dessutom en annan stat ockuperat området med krigsmakt. Invånarna på Krim uppgav att de kunde rösta flera gånger och att man inte behövde uppvisa legitimation.

Låter ju som en legitim omröstning!

Ska man förespråka folkomröstningar, inga problem. Men då ska man vara på det klara med att objektivitet och konsekvent tänkande är A och O för trovärdighet i frågan! Du kan inte förespråka folkomröstningar i ett visst land men inte i det andra. Om du säger dig vara på folkets sida då vill jag också se att du är aktiv i andra trådar där till exempel Sibiriens självständighet eller Kaliningrads självständighet diskuteras!

Å andra sidan är lag och ordning i mångt och mycket det som håller en nation från att hamna i anarkistiskt kaos och innbördeskrig. Skulle en stat ta hänsyn till olika gruppers önskningar skulle vi ha tusentals stater i världen istället för ungefär 300. Min spontana reflektion kring det ohållbara i folkomröstningsresonemanget.
Senast redigerad av Pobedarov 2015-09-16 kl. 11:50.
2015-09-16, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birgerkungen
Du ställer frågor som kräver massa bakgrundsförklaring för dig. Med källor och allt blir det en doktorsavhandling...
1. Det finns ingen ny elit. "Nya regimen" består av väletablerade politiker och oligarker, även fd regimens politiker finns kvar i parlamentet (drygt 100 ledamöter i opposition) och deras oligarker har stort ägande tex inom medier och energi. Åtalsimmunitet finns sen 90-talet i parlamentet och för domare. Åtalsimmunitet=får ej åtalas. Då svag presidentmakt återinfördes är det parlamentet som styr framförallt, alltså "nya regimen" har möjlighet att göra reformer egentligen först efter oktober 2014 då parlamentsvalet hölls. Extremister som Högra Sektorn och Kommunister och populister som Svoboda kom inte in i parlamentet, och står utanför politik och ägande. Sedan oktober 2014 har "nya regimen" försökt ta bort immuniteten, kommer nog försvinna i höst efter alla remisser och röstningar. Notera att Yanukovych och hans regering befinner sig i exil och kan inte åtalas.
- Ja, man kan kritisera att det inte gjorts mer reformer inom åklagarväsendet och domstolar. Fortfarande sitter det fullt med förra regimens korrupta folk där, och korrupta i allmänhet.

2. De Regionpartister som "tog livet av sig" var samtidigt kriminella som de var vittnen mot fd regimen och hade gått över till "nya regimen" vid avsättandet av Yanukovych. Vad händer sådana som sviker maffian?
http://partyofregions.ua/en/news/5309dfd9f620d2f70b000031 (statement från Yanukovych Regionparti när Yanukovych flydde)
De flesta i Regionpartiet gick över och röstade emot Yanukovych och hans regering och partiet deklarerade att Yanukovych var en förrädare.

Buzina. Låter för mig som han gick samma öde till mötes som Regionpartisterna ovan. Han kunde ha vittnat mot Yanukovych klanen. Han visste för mycket om förra regimen då han också var del av den. https://en.wikipedia.org/wiki/Oles_Buzina

"Oles Buzina was found murdered on 16 April near his home. Previously, he said on a Russian TV show that he was receiving constant death threats.[25][26] A previously unknown Ukrainian nationalist group calling itself "Ukrainian Insurgent Army" was reported to claim responsibility for the murders of Buzina and other opposition figures.[27][28][29][30] However, Markian Lubkivskyi, an advisor at the Security Service of Ukraine, said that linguistic analysis of the telephone call indicated they were not native Ukrainian speakers, and head of the Main Investigations Directorate of the Security Service of Ukraine Vasyl Vovk said the organization was fake". Rysk maskirovka...

Inte helt korrekt, Birgerkungen. Ukraina har inte bara partival. Man kan också väljas direkt i personval i en valkrets. Stämmer det eller har jag fel?

Det här är jag inte expert på, men Yarosh kom in i Rada. Jag vet inte om han är kvar. Tror att han fick ett annat uppdrag, någonting han tyckte bättre om. Frivillig-kommendanten Semenchenko kom väl in? Biletsky, Azov-kommendanten vet jag inte säkert, men han kanske också kom in. Andrej Parubiy, kommendant på Maidan och känd extremist, valdes till vice talman i Rada. Är alla dessa redan etablerade politiker? Har de varit på toppen som Yats och Poroshenko i många år? Tror inte det.

Annars har du rätt. Samma folk har rört sig på toppen i åratal. Elitstyret fortsätter efter Maidan och oligarkerna ser ut att må bra. Korruptionen går på räls. Att byta en elitperson mot en annan är som att byta pest mot kolera, men situationen är ju densamma i flera västländer. Folken luras, men det ukrainska folket är extremt lurat.

Oles Buzina sattes upp på ukrainska Peacemakers farliga lista och mördades inom någon dag. Det går inte att skylla alla dödsfall på Yanukovich-gänget och Ryssland. Jag hör så ofta att det "är ryssarna som ligger bakom". De styr inrikesminister Avakov och dirigerar Poroshenko, nog har du hört sådana anklagelser? De beskjuter sina egna familjer och hembyar. Snart sägs det väl att VP och Saakashvili är bästisar och bundisar, om det inte redan sägs. Och Yats går väl också i VP:s ledband? Det går inte att hålla ordning på alla konstiga anklagelser, men det var väl Timoshenko som antydde det? Rätta mig om jag har fel, du som kan mer om landet än vad jag gör.

Gäller immuniteten åklagare och statliga tjänstemän? Höga polisiära och militära officerer? Amerikanska soldatransoner såldes på nätet inom bara några dagar och kommendanter i Donbass vittnade om att de köpte vapen av den ukrainska armén redan våren 2014.

Massor av pengar verkar ha försvunnit på regeringskansliet under årens lopp. En kvinnlig företrädare för partiet Självhjälp var upprörd över att vissa företag styrdes direkt från Poroshenkos presidentkansli, berättade Svd för länge sedan.

Jag ger dig rätt i att korruptionen frodades under Yanukovich, men han uppfann den inte, den fanns där förut. Riksbankschefen rymde efter Maidan. Säkert hade han fickorna fulla med pengar. Jag läste en humoristisk artikel om honom någon månad efter Maidan.

En fråga. Hur var det med Yushenko? Höll han sig ren eller berikade han sig?
Senast redigerad av vedhuggare 2015-09-16 kl. 13:11.
2015-09-16, 14:00
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Yushenko kan du som enligt dig själv inte kan något om Ukraina läsa om på nätet, hur han blev förgiftad av ryssmarionetten Janukovitj / FSB på samma sätt som så många andra av Kremls fiender har förgiftats. Det har var några år sedan. Kreml ville behålla tentaklerna i Ukraina och satsade en hel del på Janukovitj för att den EU-vänlige Yushenko inte skulle ville. Självklart fansn det bevis för valfusk när Janukovitj vann. Vilken sorts ryssledd quisling han var fick vi se när han flydde till Ryssland med hjälp av Putin och sedan mer eller mindre beordrade Kreml att Ukraina skulle angripas, vilket vi sedan såg hända. Väldigt enkel historia som ni inte kan förneka.
2015-09-16, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Yushenko kan du som enligt dig själv inte kan något om Ukraina läsa om på nätet, hur han blev förgiftad av ryssmarionetten Janukovitj / FSB på samma sätt som så många andra av Kremls fiender har förgiftats. Det har var några år sedan. Kreml ville behålla tentaklerna i Ukraina och satsade en hel del på Janukovitj för att den EU-vänlige Yushenko inte skulle ville. Självklart fansn det bevis för valfusk när Janukovitj vann. Vilken sorts ryssledd quisling han var fick vi se när han flydde till Ryssland med hjälp av Putin och sedan mer eller mindre beordrade Kreml att Ukraina skulle angripas, vilket vi sedan såg hända. Väldigt enkel historia som ni inte kan förneka.

Jaha, men berikade Yushenko sig? En viktig fråga.
2015-09-16, 14:34
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Jaha, men berikade Yushenko sig? En viktig fråga.
I jämförelse med Putin eller någon annan oligark i Kreml eller i jämförelse med Janukovitj så nej. I övrigt får du leta efter dessa uppgifter på dina ryska nyhetssajter så får vi visa att det är lögner, samma procedur som vanligt. Efter det att ryssen förgiftade och försökte mörda Yuschenko så har jag inte haft koll på honom. Dock har han mig veterligen inte anklagats för något sådant i sådan omfattning som Kremls betjänt Janukovitj.

Rent allmänt måste man beundra Yuschenko som ledde den orangea revolutionen, en föregångare till Maidan. Synd bara att Janukovitj, som knappt kunde tala ukrainska så rysk han är, förstörde det hela och orsakade så många människors död, på Maidan men även senare.
Senast redigerad av Xelious 2015-09-16 kl. 14:37.
2015-09-16, 14:44
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Inte helt korrekt, Birgerkungen. Ukraina har inte bara partival. Man kan också väljas direkt i personval i en valkrets. Stämmer det eller har jag fel?

Det här är jag inte expert på, men Yarosh kom in i Rada. Jag vet inte om han är kvar. Tror att han fick ett annat uppdrag, någonting han tyckte bättre om. Frivillig-kommendanten Semenchenko kom väl in? Biletsky, Azov-kommendanten vet jag inte säkert, men han kanske också kom in. Andrej Parubiy, kommendant på Maidan och känd extremist, valdes till vice talman i Rada. Är alla dessa redan etablerade politiker? Har de varit på toppen som Yats och Poroshenko i många år? Tror inte det.

Annars har du rätt. Samma folk har rört sig på toppen i åratal. Elitstyret fortsätter efter Maidan och oligarkerna ser ut att må bra. Korruptionen går på räls. Att byta en elitperson mot en annan är som att byta pest mot kolera, men situationen är ju densamma i flera västländer. Folken luras, men det ukrainska folket är extremt lurat.
....

Halva parlamentet kom in på personval (störst kandidat i en valkrets, ofta med god finansiering).

Ja det stämmer, enstaka personer kom in från högerextrema. Det gäller personvalda från högerextrema Högra Sektorn, populisterna Svoboda. Men Högra Sektorn (Yarosh) med en röst är liksom utan inflytande. De från Svoboda har några röster. Personvalsdelen har mest gynnat Regionpartiet innan och även nu, då kandidater haft god finansiering och/eller varit största parti i valkrets. Det är genom personvalsystemet Regionpartiet kunde "köpa upp" extraplatser och uppnå majoritet tillsammans med kommunisterna. Även numera finns ca 80 personvalda från fd Regionpartiet medan 30 av fd Regionpartister kom in genom partiet Opposition Blok. På sätt och vis är det väl en friskt fläkt att några nya finns i parlamentet? Biletsky tillhör inget parti alls, är oberoende. Parubiy är etablerad politiker, var med redan under Orange revolutionen 2004. Han har tillhört Yushenkos parti, numera Yatseniuks People's Front. Extremist i unga dar möjligen, men inte nu.

Bara för att "ny regim" är starka i parlamentet from oktober 2014 innebär inte att de kan förändra allt på en dag. Det finns press utifrån och från folket om reformer. "Nya regimen" är den mest reformvänliga. Men de står i kamp mot oligarki (kappvändare Kolomoisky och Pinchuk, proryssar Firtash och Achmetov=Donetsk maffia klan) och korrupta åklagare/domstolar. Det har tagit ett år att få igenom lagen om borttagande av immuniteten i parlamentet och för domare.

Har inte hört talas om att Yushenko skulle ha berikat sig (svag presidentmakt, också svårt sjuk efter att Yanukovych förgiftade honom under presidentvalet 2004). Yanukovych med familj berikade sig däremot mycket kraftigt (under presidentdiktaturen 2010-). Yushenko blev impopulär redan 2006 då han började snarare samarbeta med opponenten Yanukovych som då hade majoritet i parlamentet och samarbetet med Tymoshenko splittrades. Tymoshenko förblev populär.

Notera att Putin med sina oligarker utnyttjar ett ännu mer korrumperat Ryssland. De kan köpa upp en domstol i nån avlägsen region som beslagtar tillgångar för miljarder....
Senast redigerad av birgerkungen 2015-09-16 kl. 15:24.
2015-09-16, 15:19
Medlem
Ukraina försöker i alla fall göra något åt korruptionen man ärvt från Ryssland. I Putins rike är ju korruption en del av samhället vilket nog kan förklara varför Ryssland inte går i samma riktning som Ukraina som ju valt det bäst alternativet inför landets framtid, att bli ett helintrigerat land med Europa som bas. Tror inget land idag litar på Rysslands ekonomi och stabilitet med tanke på den negativa i Ryssland efter att Putin ockuperade Krim och startade upploppen i östra Ukraina. Ett agerande som ju kan få konsekvenser privat för Putin om åtal blir aktuellt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in