Citat:
Ursprungligen postat av
birgerkungen
Du ställer frågor som kräver massa bakgrundsförklaring för dig. Med källor och allt blir det en doktorsavhandling...
1. Det finns ingen ny elit. "Nya regimen" består av väletablerade politiker och oligarker, även fd regimens politiker finns kvar i parlamentet (drygt 100 ledamöter i opposition) och deras oligarker har stort ägande tex inom medier och energi. Åtalsimmunitet finns sen 90-talet i parlamentet och för domare. Åtalsimmunitet=får ej åtalas. Då svag presidentmakt återinfördes är det parlamentet som styr framförallt, alltså "nya regimen" har möjlighet att göra reformer egentligen först efter oktober 2014 då parlamentsvalet hölls. Extremister som Högra Sektorn och Kommunister och populister som Svoboda kom inte in i parlamentet, och står utanför politik och ägande. Sedan oktober 2014 har "nya regimen" försökt ta bort immuniteten, kommer nog försvinna i höst efter alla remisser och röstningar. Notera att Yanukovych och hans regering befinner sig i exil och kan inte åtalas.
- Ja, man kan kritisera att det inte gjorts mer reformer inom åklagarväsendet och domstolar. Fortfarande sitter det fullt med förra regimens korrupta folk där, och korrupta i allmänhet.
2. De Regionpartister som "tog livet av sig" var samtidigt kriminella som de var vittnen mot fd regimen och hade gått över till "nya regimen" vid avsättandet av Yanukovych. Vad händer sådana som sviker maffian?
http://partyofregions.ua/en/news/5309dfd9f620d2f70b000031 (statement från Yanukovych Regionparti när Yanukovych flydde)
De flesta i Regionpartiet gick över och röstade emot Yanukovych och hans regering och partiet deklarerade att Yanukovych var en förrädare.
Buzina. Låter för mig som han gick samma öde till mötes som Regionpartisterna ovan. Han kunde ha vittnat mot Yanukovych klanen. Han visste för mycket om förra regimen då han också var del av den.
https://en.wikipedia.org/wiki/Oles_Buzina
"Oles Buzina was found murdered on 16 April near his home. Previously, he said on a Russian TV show that he was receiving constant death threats.[25][26] A previously unknown Ukrainian nationalist group calling itself "Ukrainian Insurgent Army" was reported to claim responsibility for the murders of Buzina and other opposition figures.[27][28][29][30] However, Markian Lubkivskyi, an advisor at the Security Service of Ukraine, said that linguistic analysis of the telephone call indicated they were not native Ukrainian speakers, and head of the Main Investigations Directorate of the Security Service of Ukraine Vasyl Vovk said the organization was fake". Rysk maskirovka...
Inte helt korrekt, Birgerkungen. Ukraina har inte bara partival. Man kan också väljas direkt i personval i en valkrets. Stämmer det eller har jag fel?
Det här är jag inte expert på, men Yarosh kom in i Rada. Jag vet inte om han är kvar. Tror att han fick ett annat uppdrag, någonting han tyckte bättre om. Frivillig-kommendanten Semenchenko kom väl in? Biletsky, Azov-kommendanten vet jag inte säkert, men han kanske också kom in. Andrej Parubiy, kommendant på Maidan och känd extremist, valdes till vice talman i Rada. Är alla dessa redan etablerade politiker? Har de varit på toppen som Yats och Poroshenko i många år? Tror inte det.
Annars har du rätt. Samma folk har rört sig på toppen i åratal. Elitstyret fortsätter efter Maidan och oligarkerna ser ut att må bra. Korruptionen går på räls. Att byta en elitperson mot en annan är som att byta pest mot kolera, men situationen är ju densamma i flera västländer. Folken luras, men det ukrainska folket är extremt lurat.
Oles Buzina sattes upp på ukrainska Peacemakers farliga lista och mördades inom någon dag. Det går inte att skylla alla dödsfall på Yanukovich-gänget och Ryssland. Jag hör så ofta att det "är ryssarna som ligger bakom". De styr inrikesminister Avakov och dirigerar Poroshenko, nog har du hört sådana anklagelser? De beskjuter sina egna familjer och hembyar. Snart sägs det väl att VP och Saakashvili är bästisar och bundisar, om det inte redan sägs. Och Yats går väl också i VP:s ledband? Det går inte att hålla ordning på alla konstiga anklagelser, men det var väl Timoshenko som antydde det? Rätta mig om jag har fel, du som kan mer om landet än vad jag gör.
Gäller immuniteten åklagare och statliga tjänstemän? Höga polisiära och militära officerer? Amerikanska soldatransoner såldes på nätet inom bara några dagar och kommendanter i Donbass vittnade om att de köpte vapen av den ukrainska armén redan våren 2014.
Massor av pengar verkar ha försvunnit på regeringskansliet under årens lopp. En kvinnlig företrädare för partiet Självhjälp var upprörd över att vissa företag styrdes direkt från Poroshenkos presidentkansli, berättade Svd för länge sedan.
Jag ger dig rätt i att korruptionen frodades under Yanukovich, men han uppfann den inte, den fanns där förut. Riksbankschefen rymde efter Maidan. Säkert hade han fickorna fulla med pengar. Jag läste en humoristisk artikel om honom någon månad efter Maidan.
En fråga. Hur var det med Yushenko? Höll han sig ren eller berikade han sig?