Resultat: Bör det vara förbjudet att hjälpa en hemlös på Flashback?
Ja, det bör vara förbjudet
36,52%
103 röster
Nej, här är regeln för hård
63,48%
179 röster
2015-09-15, 21:22
Medlem
Svårt att svara på så jag har ännu inte röstat. Men rent spontant så tänker jag att det är off topic att erbjuda hjälp och jag blir ofta irriterad när jag måste läsa inlägg av typen "hör av dig TS så får du ett mål mat och min gamla kofta!" Ta det i pm och sluta kladda ner ämnet med naiv godhet!! Det är ju inte FÖRBJUDET att hjälpa någon, men måste man ha med alla erbjudanden och svar på dem i själva tråden?
Citera
2015-09-15, 22:02
Moderator
memymos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikolajevitj
Vad jag ser som problem i ditt resonemang är att vi har just "recycle your stuff" som tydligt undantag från regeln vad gäller sådan annonsering. Om det då tillåts spontant i andra trådar också faller lite syftet med "recycle your stuff".
En fundering jag får direkt är dock om det t ex vore tillåtet att som svar referera till en tråd eller inlägg i "recycle your stuff" vilket borde vara OK med hänvisning att själva annonseringen är publik och inte riktar sig till specifik person/användare samtidigt som inlägget som refererar till det är ett tips om vad trådstartaren kan göra för att få något specifikt, inte annorlunda än att tipsa om stadsmissionen eller någon tillfälligt, men aktuell, välgörenhet.

Här tycker jag argumentationen brister iom då jag inte ser en särskild skillnad mellan pengar eller andra ting eller tjänster. Pengar är bara en abstraktion av det senare. För att spinna vidare på din exempeltråd så hade jag inte heller ansett att "hjälp hemlös skicka kläder" varit en OK tråd, sålänge det handlar om att TS skulle vilja ha kläder. Pengar eller ting/tjänster gör ingen skillnad i mina ögon.
Som du säger så har TS inte brutit mot regeln då hen inte efterfrågat något (mer än tips och information som är allmänt intressant för alla i samma sits och därmed har ett värde för flashback).
Som jag förstår det menar du att svaren som TS får, och som är under diskussion här, är OK sålänge de inte erbjuder pengar. Jag vill mena att svaren saknar diskussionsunderlag och allmänt informationsvärde så de borde raderas (varning är för hårt för enstaka företeelse, se mitt tidigare inlägg om det). Vill man erbjuda TS eller en annan flashbackanvändare pengar/tjänster/ting så finns det alltid möjlighet att PMa vederbörande så kan det skötas om vederbörande vill motta gåvan och utan att stör diskussionen i tråden.

Det jag ser i skillnad från pengar är att med pengar kan man köpa det man kommer åt (Droger t.ex) Jag ser inget fel i dom som vill använda droger. Det är deras val men jag har inte hjälpt dom skada sig själv.
Men om jag erbjuder mat eller 4 väggar med tak och lite värme så känner jag personligen att jag har hjälpt en person tillfälligt i en jobbig situation utan att jag skadat denna personen.

Nej självklart ska rena tiggeri trådar inte vara tillåtna. Att jag valde pengar var bara ett exempel och håller med om att en tråd som det står "hemlös skicka (valfri sak/ting)" är rent tiggeri. Och då bryter man mot 1.01

Sedan stör inte jag mig så jävla mycket på om erbjudanden om hjälp inlägg förekommer i en tråd. Det höjer nog mer känslan av att någon kan göra någon annan glad. Finns klart värre OT inlägg som förekommer i trådarna här på FB. Så hellre fria än fälla.
Citera
2015-09-16, 05:51
Medlem
st0ckiss avatar
Tycker absolut inte det ska vara tillåtet och falla under 1.01, precis som det gjort tidigare.

Inlägg som "Jag har ett tält att skänka dig, PM:A" tillför inte diskussionen något! Så trådar med såna inlägg blir för röriga för att vara intressanta.
Det är en sak om det sker i PM, då slipper alla andra vada igenom inläggen med annonser om tält, kattlik, strumpor och sovsäckar, men inte att det görs ute i forumet, helt öppet.
Spelar ingen roll om personen är hemlös eller ej. Tillåts detta borde det vara tillåtet att erbjuda personer hjälp med bildelar, sprutor, kläder, skjuts och så vidare, om det sker utan krav på någon motgest. I alla forumdelar.
Citera
2015-09-16, 06:19
Medlem
skalman1973s avatar
Jag är av åsikten att man hellre bör fria än fälla . Är det något som tangerar på gränsen så radera meddelandet utan att dela ut en varning ( är det ett uppenbart regelbrott så ska givetvis varning utdelas och en tydlig sådan inte bara paragrafen och aja baja )
Citera
2015-09-16, 06:26
Medlem
Man bör kunna hjälpa en medmänniska, ja.
Det skall dock göras seriöst och via private message. Att nämna att man hjälper personen i tråden borde man inte bli straffad för.

Det är skillnad på att en persone skriver "jag är hemlös kan någon ge mig lite cash" och "jag har blivit hemlös och behöver råd om huruvida man ska gå till väga för diverse saker som har med hemlöshet att göra"

Man kan även berätta sin situation och ifall människor anser att flashbackaren är en människa i behov av hjälp så ska man kunna skriva till personen och om pm limits finns borde man även få skriva i tråden att man vill få kontakt med personen för att kunna göra det man nu vill hjälpa med.
Citera
2015-09-16, 06:36
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xparn
Man bör kunna hjälpa en medmänniska, ja.
Det skall dock göras seriöst och via private message. Att nämna att man hjälper personen i tråden borde man inte bli straffad för.

Men bör inläggen få vara kvar i tråden? Exempelvis så radrerades det här inlägget:

"Om du är vaken TS så svara här i tråden eller skicka PM.
Kan sätta mig i bilen in mot city(30 min) för att bjuda dig på käk och lite sällskap om så önskas, kommer lägga mig annars."

I praktiken så räcker det med att användaren skickar ett PM. Men genom att posta det i forumet så kanske han även inspirera andra att göra samma sak. Om inte, så är det ju faktiskt trevligt att se att några försöker hjälpa till. Jag kan därför här se fördelar med att det även postas på forumet.

admin
Citera
2015-09-16, 06:43
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobs
Svårt att svara på så jag har ännu inte röstat. Men rent spontant så tänker jag att det är off topic att erbjuda hjälp och jag blir ofta irriterad när jag måste läsa inlägg av typen "hör av dig TS så får du ett mål mat och min gamla kofta!" Ta det i pm och sluta kladda ner ämnet med naiv godhet!! Det är ju inte FÖRBJUDET att hjälpa någon, men måste man ha med alla erbjudanden och svar på dem i själva tråden?

Om vi vänder på det hela. Anser du att det tillför diskussionen något ytterligare att se att vissa försöker göra något för att hjälpa den som startat tråden? TS frågar inte om hjälp, men inläggen är tänkta som en tillfällig lösning. Jag tycker inte att detta nödvändigtvis är OT, även om dessa i praktiken skulle kunna hanteras enbart via PM. Jag kan se ett värde även för oss övriga som läser tråden.

admin
Citera
2015-09-16, 07:19
Medlem
sebnies avatar
Rimligtvis tycker jag att regler skall vara regler.
Vill man skänka bort tält och sådant så finns RYS. Att tipsa om lediga bostäder är en sak, att upplåta sin egna bostad (oavsett om det är mot betalning eller inte) eller länka till egna bostadsannonser tycker jag det skall tas strikt på.

Möjligtvis att man kanske skulle starta ett forum liknande RYS fast för bostäder, där man bara får åtkomst efter säg 6 månader och 200 inlägg, där man kan söka en inneboende-kamrat att bo ihop med och sådant, man kan också ha klistrade trådar om det juridiska och hur man löser problem med hyresvärdar/BRF:er, och hur man löser problem med stökiga inneboende och vad man bör tänka på när man "RYS:ar en bostadsplats", och risker (med t.ex. nycklar, om lägenheten eller rummet blir förstört, ansvar, försäkringar) och sådant, och ett strikt förbud mot att upplåta hela bostäder (för att slippa problem med det juridiska) - och en väldigt strikt regel om att ingen ekonomisk ersättning får utgå över huvud taget.
Att tillse att ingen ekonomisk ersättning sker kan vara svårt att kontrollera, men kommer det flertal rapporter om att "TS tar betalt efter 2 månader" (Blir det för kostsamt att ha kvar kamraten så slänger man ut denne, inte börjar ta betalt) och liknande så bör man stänga av användaren från det forumet.

Att tipsa om ställen där man kan sova över "gratis" bör inte vara otillåtet, precis som att det inte är förbjudet att tipsa om var det säljs knark till exempel.
Men att själv erbjuda hjälp och pengar bör vara lika förbjudet som att sälja och sådant. Man bör dra en skarp gräns så att det inte uppstår några gränsdragningsproblem.

Men att själv skänka bort hjälp, pengar och sådant bör alltid vara 1.01
Vem vet om TS ljuger för att "tigga", kanske TS själv orsakat problemet och därför åkt ut. Oftast när folk råkar ut för problem så förskönar de sanningen och åker ofta ut pga eget fel.

TS frågade heller inte i den aktuella tråden efter hjälp av andra medlemmar. Därför kan det i sådana fall vara bra om moderatorer är lite proaktiva och skriver ett moderatormeddelande där man skriver att man ska tänka på 1.01, och förtydligar att det är okej att tipsa var TS kan söka hjälp, till exempel "Vänd dig till Faktum" eller "Kontakta socialen" och liknande, och även föreslå var TS kan uppehålla sig (på biblioteket etc), och även var TS kan hitta billig mat, till exempel "De har en buffé på XXX-gatan för 25 kronor just nu", men inte att själv erbjuda boplats eller mat eller pengar.

Att uppmana TS till att dumpstra efter mat bör tas som 1.04, eftersom att dumpstra efter slängd mat är lika mycket stöld som att jag skulle sno saker ur dina fickor. En annan sak att teoretiskt beskriva hur dumpstring går till, men det är grovt OT i en sådan tråd som i det här fallet.

Även om jag håller med om att det kan vara lite "synd" om TS så att säga om man tänker på det medmänskliga, så måste man ändå vara objektiv, lite som ett datorprogram, så att det inte uppstår tveksamheter när det är okej att hjälpa en tiggande TS och när det inte är okej att hjälpa en tiggande TS.

När det gäller PM tycker jag att man också behåller formaliteten här, att det är formellt förbjudet att 1.01:a i PM. Men i praktiken blir det omöjligt att fånga eftersom moderatorer inte har tillgång till användarnas PM-inboxar om inte regelbrottet rapporteras. Men man bör vara hård med de regelbrott som upptäcks i PM.

Även om tråden i sig inte är ett förtäckt tiggeri, så bör eventuella hjälpinlägg som innebär att man personligen ger en fysisk prestation till den i behov av hjälp, tas som 1.01-inlägg precis som om de hade svarat på en tiggeritråd.

Att däremot hjälpa personer på ett sådant sätt som innebär att de själva inte utför en prestation, bör vara tillåtet, även i mer personlig form. Exempelvis:
"Jag känner chefen för faktum och har ringt faktum och bett dem sätta dig först i kön"
och liknande bör accepteras (under förutsättning att det inte är trams då), eftersom det inte innebär att den som skriver inlägget avyttrar något av sin förmögenhet.
Senast redigerad av sebnie 2015-09-16 kl. 07:31.
Citera
2015-09-16, 07:25
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Men bör inläggen få vara kvar i tråden? Exempelvis så radrerades det här inlägget:

"Om du är vaken TS så svara här i tråden eller skicka PM.
Kan sätta mig i bilen in mot city(30 min) för att bjuda dig på käk och lite sällskap om så önskas, kommer lägga mig annars."

I praktiken så räcker det med att användaren skickar ett PM. Men genom att posta det i forumet så kanske han även inspirera andra att göra samma sak. Om inte, så är det ju faktiskt trevligt att se att några försöker hjälpa till. Jag kan därför här se fördelar med att det även postas på forumet.

admin

Det är ju rent krasst OT,så inläggen borde intr vara kvar.
Det är en klockren annons och borde behandlas därefter. Personen är dessutom frivilligt hemlös, för att försöka bevisa något för sig själv. Något han inte skuöle behöva om han bara vill.

Det är kul att se hur folk hjälper till, men. det kan göras på andra sätt än genom att annonsera ut saker.
som jag undrade förut, om ni tillåter det här borde det gälla i alla forum och alla varor, så länge det inte krävs något.
Citera
2015-09-16, 07:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Om vi vänder på det hela. Anser du att det tillför diskussionen något ytterligare att se att vissa försöker göra något för att hjälpa den som startat tråden? TS frågar inte om hjälp, men inläggen är tänkta som en tillfällig lösning. Jag tycker inte att detta nödvändigtvis är OT, även om dessa i praktiken skulle kunna hanteras enbart via PM. Jag kan se ett värde även för oss övriga som läser tråden.

admin

Absolut tillför det något att se hur uppfinningsrikedomen blomstrar när olika postare vill hjälpa till. Det värmer att människor bryr sig. Liknande trådar dyker upp ibland och det är fritt att gå in i dem eller att låta bli.

Jag ser det inte som annonsering, TS bad om råd och beskrev sin situation. Hoppas ni admins upphäver varningarna och återställer inläggen i det här fallet. Helt galet att empati ska bestraffas. Hur smart är det på en skala för forumets mellanmänskliga liv?
Senast redigerad av Passepartout 2015-09-16 kl. 07:45.
Citera
2015-09-16, 07:47
Medlem
Xeliouss avatar
Som Shonne99, vars tråd admin tagit som exempel, är risken övervägande att det inte är något tillfälligt problem utan långvarigt sådant. Han har skrivit samma sak i månader vad gäller att han behöver hjälp med pengar för "det är långt till den 25:e". I grund och botten är det pengar som söks, inte en timme i en bil med pratkamrat. Behovet av pengar kommer inte minska utan äskandet fortsätter i månader. Shonne99 skulle vara hemlös 2-3 dagar sa han, nu har det snart gått 2 veckor.

Att ha en misär-maskot kan iofs säkert vara bra PR för flashback, lite reality-såpa som visar att vi bryr oss. Dock är risken för (långvariga) problem nog stora?
Citera
2015-09-16, 07:47
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
.
Fast regler är ju regler.
Ta till exempel att det är förbjudet att skänka mat till tiggare i vissa länder.

Har man bestämt att viss form av empati är förbjuden, så är den förbjuden, punkt slut.

För det skulle ju definitivt gå som 1.09 om det visade sig att en person hade en allvarlig sjukdom, personen har lång tid till remiss där denne ska få X (narkotikaklassat preparat) utskrivet, och denna person under tiden denne väntar på att remissen ska bli klar, då frågar vad denne kan göra, och någon svarar med "Jag kan skicka dig lite X-tabletter så att det räcker fram till remissen."
(ÄVEN om detta skulle innebära att TS blir allvarligt sjuk eller t.o.m. dör om denne inte får X, så faller det ansvaret på sjukvården i så fall).

Det finns olika hjälporganisationer i Sverige och världen att vända sig till om man på ett eller annat sätt är hemlös eller behov av annan form av hjälp. Det är lämpligare at man i en tråd då tipsar om sådana hjälporganisationer, vilket då visar empati.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in