Resultat: Bör det vara förbjudet att hjälpa en hemlös på Flashback?
Ja, det bör vara förbjudet
36,52%
103 röster
Nej, här är regeln för hård
63,48%
179 röster
2015-09-15, 14:48
Bannlyst
Edit

Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Exemplet admin tar upp är någon som är hemlös 2-3 dagar. I Stockholm. Som tydligen inte har en släkting i eller vän världen. Om det är någon som mot förmodan är långvarigt hemlös och har tid att skriva om det hela på flashback, hur kan man hjälpa denne annat än att hänvisa till socialtjänsten? Ge husrum? Det är ganska mycket som kan gå väldigt fel när man bara har den förmodat hemlöses uppgifter att gå efter. En del är naiva och allt för snälla för sitt eget bästa. Jag har hjälpt halvt hemlös och det ligger ofta mer bakom än vad man får veta. Det är ont om bostäder men hur många hemlösa kommer vi se som i övrigt har ordnade liv utan drogmissbruk och med inkomst? Det är ett stort åtagande och det drar ofta ner hjälparen i misären om denne blir för engagerad. Man bör ha varningstext i en avdelning där reglerna står speciellt i trådstart etc om vad man ska tänka på vad gäller att hjälpa okända?

Nu gissar jag att du läst den specifika trådstarten och inte så mycket mer, och dessutom misstolkat den.

Admin skapade den här tråden för en allmän åsikt om hjälp för hemlösa i forumet och (gissar jag) diskussion angående tolkning av 1.01.

Edit: kan vara så att jag misstolkade dig nu, och i sådana fall ber jag om ursäkt.
Senast redigerad av Shonne99 2015-09-15 kl. 14:50. Anledning: Edit
Citera
2015-09-15, 15:46
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shonne99
Nu gissar jag att du läst den specifika trådstarten och inte så mycket mer, och dessutom misstolkat den.

Admin skapade den här tråden för en allmän åsikt om hjälp för hemlösa i forumet och (gissar jag) diskussion angående tolkning av 1.01.

Edit: kan vara så att jag misstolkade dig nu, och i sådana fall ber jag om ursäkt.
Vad är det du inte förstod? Är det du som är hemlös 2-3 dagar och gnäller? Jag har inte läst din gnälltråd för att fråga vad alla dina problem är än, men jag har sett såna här trådar förut där ni tigger fast ni borde lösa era problem långsiktigt. Jag tycker det är passande med varning inför såna trådar du har. Trådar av det här slaget har ett visst nöjesvärde, jag kan besöka den när jag slutar jobba och se vad du hittat på nu för historia.
Senast redigerad av Xelious 2015-09-15 kl. 15:53.
Citera
2015-09-15, 15:49
Bannlyst
Edit

Citat:
Vad är det du inte förstod? Är det du som är hemlös 2-3 dagar och gnäller?
Som sagt, kanske missförstod dig.
Ja, det är jag som är hemlös. Läs vidare i tråden så kan du få en uppdatering om tidsintervallet. Hur menar du att jag har gnällt?
Edit: hittar du något litet bevis på att jag tigger, eloge till dig.
Senast redigerad av Shonne99 2015-09-15 kl. 15:52. Anledning: Edit
Citera
2015-09-15, 16:06
Avslutad
Svårt val, så jag avstår från att rösta. Självklart borde det vara tillåtet att hjälpa på det sätt man kan, men tror att detta kan komma att missbrukas, utan att det syns.
Citera
2015-09-15, 16:37
Moderator
memymos avatar
Detta är ju egentligen något folk erbjuder eller skänker olika saker som tält eller tak över huvudet eller mat i magen.

Så lite som recycle your stuff, men här är det inte sakliga ting (och inga pengar). Utan tjänster i form av mat och husrum.

Så länge inte det handlar om pengar så tycker jag det borde vara ok att kunna erbjuda någon tak över huvudet eller mat i magen utan konsekvenser. Och i den tråden så har ju TS inte bett om hjälp av forumet utan folk har erbjudit det själva och då har ju inte TS brutit mot 1.01.

Men om det startas en tråd som t.ex "hjälp hemlös skicka pengar" så är det ju rent tiggeri/annons för att få in pengar. Och då borde det inte vara OK.

Jag är För i det exemplet som getts i tråden så länge det inte handlar om pengar!
Citera
2015-09-15, 17:17
Medlem
Xeliouss avatar
Just det här exemplet med shonne99 går jag inte på för fem öre. Luktar scam lång väg. Ena dagen har han jobb, sambo, lägenhet nästa så sitter han här och tackar för allmosor han fått via folk som skickat PM... Jag tror shonne99 är ett bra exempel på varför man inte kan ha såna här trådar har jag kommit fram till. Läs hans posthistorik och se upprepningarna av "Nyligen fått kneg, så väntar på pengar 25:e. " till exempel. Han skulle vara "hemlös" i 2-3 dagar, nu är tråden över 10 dagar och han är fortfarande hemlös? Nej såna här trådar lockar till sig lurendrejare.
Citera
2015-09-15, 17:38
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av memymo
Detta är ju egentligen något folk erbjuder eller skänker olika saker som tält eller tak över huvudet eller mat i magen.

Så lite som recycle your stuff, men här är det inte sakliga ting (och inga pengar). Utan tjänster i form av mat och husrum.

Så länge inte det handlar om pengar så tycker jag det borde vara ok att kunna erbjuda någon tak över huvudet eller mat i magen utan konsekvenser. Och i den tråden så har ju TS inte bett om hjälp av forumet utan folk har erbjudit det själva och då har ju inte TS brutit mot 1.01.

Men om det startas en tråd som t.ex "hjälp hemlös skicka pengar" så är det ju rent tiggeri/annons för att få in pengar. Och då borde det inte vara OK.

Jag är För i det exemplet som getts i tråden så länge det inte handlar om pengar!
Jag håller helt med dig i detta.
Citera
2015-09-15, 17:47
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:

Absolut, ett gammalt tält eller sovsäckar eller dyligt. Den TS du syftar på, antar du inte menar admin, verkar inte velat ta emot tält eller andra saker vad jag kan se? Och han vill inte ha tips om socialen eller andra som kan hjälpa, vad betyder det? Vad återstår? Då blir det väl kontanter som TS gör upp med användare via PM om?
Citera
2015-09-15, 18:00
Medlem
Nikolajevitjs avatar
Citat:

Vad jag ser som problem i ditt resonemang är att vi har just "recycle your stuff" som tydligt undantag från regeln vad gäller sådan annonsering. Om det då tillåts spontant i andra trådar också faller lite syftet med "recycle your stuff".
En fundering jag får direkt är dock om det t ex vore tillåtet att som svar referera till en tråd eller inlägg i "recycle your stuff" vilket borde vara OK med hänvisning att själva annonseringen är publik och inte riktar sig till specifik person/användare samtidigt som inlägget som refererar till det är ett tips om vad trådstartaren kan göra för att få något specifikt, inte annorlunda än att tipsa om stadsmissionen eller någon tillfälligt, men aktuell, välgörenhet.

Citat:

Jag är För i det exemplet som getts i tråden så länge det inte handlar om pengar

Här tycker jag argumentationen brister iom då jag inte ser en särskild skillnad mellan pengar eller andra ting eller tjänster. Pengar är bara en abstraktion av det senare. För att spinna vidare på din exempeltråd så hade jag inte heller ansett att "hjälp hemlös skicka kläder" varit en OK tråd, sålänge det handlar om att TS skulle vilja ha kläder. Pengar eller ting/tjänster gör ingen skillnad i mina ögon.
Som du säger så har TS inte brutit mot regeln då hen inte efterfrågat något (mer än tips och information som är allmänt intressant för alla i samma sits och därmed har ett värde för flashback).
Som jag förstår det menar du att svaren som TS får, och som är under diskussion här, är OK sålänge de inte erbjuder pengar. Jag vill mena att svaren saknar diskussionsunderlag och allmänt informationsvärde så de borde raderas (varning är för hårt för enstaka företeelse, se mitt tidigare inlägg om det). Vill man erbjuda TS eller en annan flashbackanvändare pengar/tjänster/ting så finns det alltid möjlighet att PMa vederbörande så kan det skötas om vederbörande vill motta gåvan och utan att stör diskussionen i tråden.
Citera
2015-09-15, 18:11
Medlem
Nikolajevitjs avatar
Citat:
Absolut, ett gammalt tält eller sovsäckar eller dyligt. Den TS du syftar på, antar du inte menar admin, verkar inte velat ta emot tält eller andra saker vad jag kan se? Och han vill inte ha tips om socialen eller andra som kan hjälpa, vad betyder det? Vad återstår? Då blir det väl kontanter som TS gör upp med användare via PM om?

Har TS bett om kontanter eller saker?
Vad jag kan se så förtydligar TS vad denne vill ha tips om:
Citat:
Ni ska ha tack för supporten! Är som sagt mest intresserad av vad ni kan erbjuda för tips gällande sysslor osv. Är såklart tacksam för alla glada hejarop också
(FB) Vad gör en hemlös i Stockholm på natten?

Jag finner den en intressant skildring av en person som är temporärt hemlös och försöker göra tillvaron dräglig efter förmåga. Det förekommer även en massa tips på saker att göra samt enskilda problem som kan lösas som definitivt har ett information och diskussionsvärde.

Om sedan TS tar emot kontanter från enskilda flashbackare via pm ser jag inte som ett problem sålänge det varken efterfrågas eller erbjuds i tråden. Skall man ta bort trådar för att folk finner varandra i dem och sedan dealar via pm så får stora delar av drogforumet och en mängd andra trådar tas bort. Enligt min mening är det ofrånkomligt och sålänge det inte stör/framkommer i diskussionen så ser jag det bara som något naturligt (alternativet hade varit att ta bort möjligheten för användare att kontakta varandra privat över flashback).
Citera
2015-09-15, 19:43
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikolajevitj
Jag finner den en intressant skildring av en person som är temporärt hemlös och försöker göra tillvaron dräglig efter förmåga. Det förekommer även en massa tips på saker att göra samt enskilda problem som kan lösas som definitivt har ett information och diskussionsvärde.

Om sedan TS tar emot kontanter från enskilda flashbackare via pm ser jag inte som ett problem sålänge det varken efterfrågas eller erbjuds i tråden.
Att en del gillar att betala för roliga och intressanta historier kan man konstatera. Jag tycker det bryter mot 1.01. Att folk har mer "hjärta" än hjärna är ingen nyhet heller.
Citera
2015-09-15, 20:24
Moderator
Humbugs avatar
Visst är gränsen svår att dra. Redan idag är tiggeri förbjudet och förtäckt tiggeri kan också riskera att leda till åtgärd, men precis som najas så tolkar jag inte regel 1.01 som att den idag täcker in erbjudanden om hjälp. Min åsikt är att det idag är tillåtet och jag vill inte ändra på det då jag inte upplevt det som ett problem.

Jag tycker att vi ska få ge våra medforumanter hjälp inte bara i skriftlig utan även i fysisk form och jag tror att vi kommer kunna hantera de trådar som utformats som förtäckt tiggeri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in