Citat:
Ursprungligen postat av
memymo
Detta är ju egentligen något folk erbjuder eller skänker olika saker som tält eller tak över huvudet eller mat i magen.
Så lite som recycle your stuff, men här är det inte sakliga ting (och inga pengar). Utan tjänster i form av mat och husrum.
Vad jag ser som problem i ditt resonemang är att vi har just "recycle your stuff" som tydligt undantag från regeln vad gäller sådan annonsering. Om det då tillåts spontant i andra trådar också faller lite syftet med "recycle your stuff".
En fundering jag får direkt är dock om det t ex vore tillåtet att som svar referera till en tråd eller inlägg i "recycle your stuff" vilket borde vara OK med hänvisning att själva annonseringen är publik och inte riktar sig till specifik person/användare samtidigt som inlägget som refererar till det är ett tips om vad trådstartaren kan göra för att få något specifikt, inte annorlunda än att tipsa om stadsmissionen eller någon tillfälligt, men aktuell, välgörenhet.
Citat:
Ursprungligen postat av
memymo
Så länge inte det handlar om pengar så tycker jag det borde vara ok att kunna erbjuda någon tak över huvudet eller mat i magen utan konsekvenser. Och i den tråden så har ju TS inte bett om hjälp av forumet utan folk har erbjudit det själva och då har ju inte TS brutit mot 1.01.
Men om det startas en tråd som t.ex "hjälp hemlös skicka pengar" så är det ju rent tiggeri/annons för att få in pengar. Och då borde det inte vara OK.
Jag är För i det exemplet som getts i tråden så länge det inte handlar om pengar
Här tycker jag argumentationen brister iom då jag inte ser en särskild skillnad mellan pengar eller andra ting eller tjänster. Pengar är bara en abstraktion av det senare. För att spinna vidare på din exempeltråd så hade jag inte heller ansett att "hjälp hemlös skicka kläder" varit en OK tråd, sålänge det handlar om att TS skulle vilja ha kläder. Pengar eller ting/tjänster gör ingen skillnad i mina ögon.
Som du säger så har TS inte brutit mot regeln då hen inte efterfrågat något (mer än tips och information som är allmänt intressant för alla i samma sits och därmed har ett värde för flashback).
Som jag förstår det menar du att svaren som TS får, och som är under diskussion här, är OK sålänge de inte erbjuder pengar. Jag vill mena att svaren saknar diskussionsunderlag och allmänt informationsvärde så de borde raderas (varning är för hårt för enstaka företeelse, se mitt tidigare inlägg om det). Vill man erbjuda TS eller en annan flashbackanvändare pengar/tjänster/ting så finns det alltid möjlighet att PMa vederbörande så kan det skötas om vederbörande vill motta gåvan och utan att stör diskussionen i tråden.