Resultat: Bör det vara förbjudet att hjälpa en hemlös på Flashback?
Ja, det bör vara förbjudet
36,52%
103 röster
Nej, här är regeln för hård
63,48%
179 röster
2015-09-16, 08:06
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Men bör inläggen få vara kvar i tråden? Exempelvis så radrerades det här inlägget:

"Om du är vaken TS så svara här i tråden eller skicka PM.
Kan sätta mig i bilen in mot city(30 min) för att bjuda dig på käk och lite sällskap om så önskas, kommer lägga mig annars."

I praktiken så räcker det med att användaren skickar ett PM. Men genom att posta det i forumet så kanske han även inspirera andra att göra samma sak. Om inte, så är det ju faktiskt trevligt att se att några försöker hjälpa till. Jag kan därför här se fördelar med att det även postas på forumet.

admin
Besvärligt. Det ÄR off topic, och borde väl behandlas som så. Själv skulle jag rösta för att ett inlägg som ovan raderas som OT, men ett inlägg som _innehåller_ det ovan, men även annat kunde få stå kvar.

Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Det är ju rent krasst OT,så inläggen borde intr vara kvar.
Det är en klockren annons och borde behandlas därefter.

Ni som talar om detta som annons-brott, kan ni förklara riktigt i detalj hur ni tänker?
Jag har väldigt svårt att få ett exempel som ovan att passa in på det och skulle väldigt gärna vilja läsa ett detaljerat resonemang om detta.

Vad är vinningen? Att stoltsera med sin godhet? Men blir det inte väldigt besvärligt om man vill dra in något så luddigt i den paragrafen? Skall reklam för sin egen godhet gälla som annons bara i trådar där den man erbjuder något deltar? Eller bryter alla inlägg som på något sätt kan tolkas som att "gå med håven" också mot annonsförbudet?

Eller är det själva erbjudandet som är brottet? Men var drar man i så fall gränsen, och hur skriver man bra exempel så att folk förstår att det är förbjudet att erbjuda sig att hjälpa med något? Skall det också vara förbjudet att i en tråd i språkforumet erbjuda sig att ta sig tid att titta på någons långa text? (tänker mig en tråd där TS kommer med fler och fler frågor om hopplösa språkfel och någon till sist säger "hej, hördu, PM:a mig hela texten så kollar jag snabbt igenom om du har ytterligare problem som du inte ens märkt")

Jag har alltid ansett att man skall vara hård mot OT, men annars så liberal som man kan. Ordnat men fritt, liksom.
Senast redigerad av Aspsusa 2015-09-16 kl. 08:09.
Citera
2015-09-16, 08:31
Medlem
sebnies avatar
Aspsusa:
Du gör en vinning på 0 kr. Det sker en transaktion, det är det som är grejen.
Reglerna kräver inte att du ska vinna fördelar i fysisk bemärkelse, utan det handlar om att fysiska saker byter händer.
Prova klicka på "expandera förklaring" eller vad länken nu hette, i reglerna.

Om jag skulle lägga upp en soffa bortskänkes i Bostad-forumet skulle jag få en varning för 1.01, av anledningen att 0 kr byter händer mot en soffa.

När det gäller i språkforumet, att ta sig tid att titta på någons långa text, så är det en immateriell transaktion. Sådana immateriella transaktioner är ju det som sker hela tiden i forumet, när folk hjälper varandra med juridiska problem (som annars hade kostat multum att få svar på) och när folk lägger upp programkod i programmeringsforumet och liknande.
Sålänge dessa immateriella transaktioner sker utan krav på motprestation, så är dem ju tillåtna.

Det viktiga är att inga fysiska föremål byter händer. Att virtuella föremål (exkluderat värdeföremål såsom valutor, värdekoder och sådant) byter händer, är inget problem.
Citera
2015-09-16, 09:08
Moderator
memymos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Aspsusa:
Du gör en vinning på 0 kr. Det sker en transaktion, det är det som är grejen.
Reglerna kräver inte att du ska vinna fördelar i fysisk bemärkelse, utan det handlar om att fysiska saker byter händer.
Prova klicka på "expandera förklaring" eller vad länken nu hette, i reglerna.

Om jag skulle lägga upp en soffa bortskänkes i Bostad-forumet skulle jag få en varning för 1.01, av anledningen att 0 kr byter händer mot en soffa.

När det gäller i språkforumet, att ta sig tid att titta på någons långa text, så är det en immateriell transaktion. Sådana immateriella transaktioner är ju det som sker hela tiden i forumet, när folk hjälper varandra med juridiska problem (som annars hade kostat multum att få svar på) och när folk lägger upp programkod i programmeringsforumet och liknande.
Sålänge dessa immateriella transaktioner sker utan krav på motprestation, så är dem ju tillåtna.

Det viktiga är att inga fysiska föremål byter händer. Att virtuella föremål (exkluderat värdeföremål såsom valutor, värdekoder och sådant) byter händer, är inget problem.

Om du väljer att skänka bort en soffa tror jag du skulle få en varning för felplacerad tråd (inte 1.01) med hänvisning till RYS forumet där man får skänka bort sakliga ting utan varning.
Citera
2015-09-16, 10:58
Medlem
Bewnhurs avatar
Risken finns att folk kommer att utnyttja det hela med att skapa "hjälp jag är utslängd!" för att skrapa ihop tillräckligt för en fylla i hemmet som finns kvar.

Ett alternativ skulle vara att placera det i ett eget underforum eller tvinga det att hamna i Sista utvägen, e-tiggeri borde inte vara i ekonomi.
Citera
2015-09-16, 12:07
Medlem
Noxyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Ett alternativ skulle vara att placera det i ett eget underforum eller tvinga det att hamna i Sista utvägen, e-tiggeri borde inte vara i ekonomi.

Hur tänkte du nu? Ett 'bettlar forum' för crowd funding?

'Den stora tråden för hemlösa'
'Den stora tråden för uppfinnare'
'Den stora tråden för böter'
etc...

Nej tack Om tiggeriet godkänns redan i TS och inte klassas som annons bör eventuella svar, på en förtäckt vädjan, endast tillåtas i PM enligt min mening.
Senast redigerad av Noxyl 2015-09-16 kl. 12:21.
Citera
2015-09-16, 12:09
Moderator
skunkensunes avatar
Om man vill hjälpa någon får man ta det via pm. Att be om monetär eller liknande hjälp är 1.01 och ska behandlas därefter.
Citera
2015-09-16, 12:18
Medlem
Ogdens avatar
Det är jag som är moderator i Subkulturer och Socioekonomiska livsstilar där den aktuella tråden ligger, och det är jag som har raderat inlägg, startat omröstningar för 1.01 och även verkställt straffen i de fall då det blivit fällande dom.

Omröstningarna har lett till diskussioner och jag har fått många förvånade och arga PM, och jag förstår reaktionerna, regel 1.01 är inte tydlig alls på den här fronten. Oavsett hur vi bestämmer oss för att göra, om allmosor ska vara tillåtet eller ej, så måste regeln förtydligas.

Själv tänker jag att inlägg i stil med "jag har ett tält som du kan få, PM:a" eller "jag bjuder på lunch i Stockholm!" är diskussionsstörande och borde raderas utan åtgärd för 0.03. Som läsare vill man veta hur det går för TS, inte att användare A och B vill ge bort saker. Sådant får man ta i PM. Men det är ju min åsikt som användare.

Vill även passa på att applådera diskussionen i den här tråden. Riktigt hög nivå.
Citera
2015-09-16, 12:34
Medlem
Citat:
Men bör inläggen få vara kvar i tråden? Exempelvis så radrerades det här inlägget:

"Om du är vaken TS så svara här i tråden eller skicka PM.
Kan sätta mig i bilen in mot city(30 min) för att bjuda dig på käk och lite sällskap om så önskas, kommer lägga mig annars."

I praktiken så räcker det med att användaren skickar ett PM. Men genom att posta det i forumet så kanske han även inspirera andra att göra samma sak. Om inte, så är det ju faktiskt trevligt att se att några försöker hjälpa till. Jag kan därför här se fördelar med att det även postas på forumet.

admin
Ja, varför inte? Trådägaren har ju uppenbart postat hans tråd öppet för alla att svara. Ser ingen fara med det så länge man inte säger exakt vart och vad man heter osv.
Citera
2015-09-16, 13:12
Medlem
Psyktabus avatar
Jag var ju med och hjälpte ts. Men jag ser verkligen poängen med varför många tycker att 1.1 borde gälla i exempelvis detta fall. Jag tror dock inte att det skulle hjälpa att ge varningar till folk som erbjuder hjälp i trådarna, då skulle alla bara pma. TS om det istället. Rätt väg att gå tror jag snarare är att vara hård mot dessa "snyft trådar".

Jag vill inte att flashback ska svämmas över av folk som ser chansen att snylta pengar genom forumet men kunde dock inte hålla mig från att hjälpa Shonne99 då hans situation kändes så äkta och miserabel. I hans tråds fall så poängterade han också att han inte bad om någon som helst hjälp så tråden tycker jag iaf hade existensberättigande.
Citera
2015-09-16, 13:21
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Flashback kommer översvämmas av användare med ekonomiska problem som äskar om pengar kan man tänka sig. Ska det begränsas till just hemlösa och hur pass hemlösa och behövande ska de vara? Det var en användare som inte för så länge sedan la ut sitt paypal och berättade om sin hemlöshet, han blev avstängd. var väl 2-3 månader sedan? Som den här personen som admin tar upp så är personen hemlös i 2-3 dagar?

Frågan är hur man ska veta att det användaren säger stämmer så det inte bara är en användare i behov av lite snabba cash?

Jag är med trådstartare i denna fråga. Man kan istället snöa in sig på uppenbara försök på "phishing", alltså folk som försöker starta tråder med syftet att provocera fram humanitärt bistånd. För det är väl vad som skulle kunna tolkas som annonsering. I det stora hela handlar det väl om att undvika regelslapphet som skapar spamartade utvecklingar, och med en hård linje mot innehållslösa trådstarter, så tror jag inte på att problemet blir stort. I värsta fall får man en rad likartade trådar utan explicit annonsering, men då kommer två saker hända. 1) En samlingstråd, 2) minskad intresse, när syftet blir uppenbart (fast inte nog för avstängning osv.), och spamappealet förlorar intresse. Så är det väl oavsett, inte värre än på det politiska forumet.
Citera
2015-09-16, 13:30
Medlem
Citat:
Om vi vänder på det hela. Anser du att det tillför diskussionen något ytterligare att se att vissa försöker göra något för att hjälpa den som startat tråden? TS frågar inte om hjälp, men inläggen är tänkta som en tillfällig lösning. Jag tycker inte att detta nödvändigtvis är OT, även om dessa i praktiken skulle kunna hanteras enbart via PM. Jag kan se ett värde även för oss övriga som läser tråden.

admin

Nej jag tycker inte det tillför diskussionen något väsentligt. Det pm:as ju säkert friskt i en massa andra trådar också. Man skickar, råd och tips och support om allt möjligt, från praktiska till psykiska problem. Då skriver man ju inte "Skicka PM så ska jag ge dig ett bra tips!"
Men, jag förstår hur du menar, att i detta fallet får andra reda på att TS får erbjudanden om direkt hjälp i en krissituation så behöver inte 20 andra erbjuda samma hjälp. Dock, nej...inte tillräckligt bra anledning för mig att vilja se sådana inlägg.
Citera
2015-09-16, 13:54
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogden
regel 1.01 är inte tydlig alls på den här fronten. Oavsett hur vi bestämmer oss för att göra, om allmosor ska vara tillåtet eller ej, så måste regeln förtydligas.
här håller jag då inte med. regel 1.01 omfattar, som jag läser den, i dess nuvarande skick inte detta. ska den omfatta det vi nu pratar om måste den skrivas om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in