2015-09-14, 19:09
Medlem
CarolSeavers avatar
Vad är klarlagt om MGM? Det snackas om tvångstankar, mobbning, Asperger, misshandel, etc., etc. Vad vet vi egentligen?
Citera
2015-09-14, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Så funkar inte aspisar.

Jasså? Vill du förklara?
Citera
2015-09-14, 19:17
Medlem
karsten77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashybits
Att de flesta antidepressiva mediciner ger en nedsatt kontroll och kraftigt dämpat samvete är bevisat.
T ex lätt för dessa personer att snatta eller göra liknande brott de aldrig skulle ha gjort utan inverkan av denna medicinering.
Med tillägg som Stilnoct eller någon ren benso för sömnen som alla deprimerade personer har så ökar risken lavinartat att man skadar sig själv eller någon annan människa. Många gånger har personen minnesluckor och vet inte vad han gjort under "stilnoctruset".
Beroende på hur känslige en person är för denna substans så behövs det kanske endast en tablett för att framkalla hallucinationer och vanföreställningar. Jag tror många med psykiska besvär gör våldsbrott pga den förändrde verklighetsuppfattnig som drabbar dem under påverkan av medicineringen.
Jag tror många mord och andra våldsbrott är dessa mediciners fel till stor del.
Dags att forskning startas så vi får se om de verkligen inte gör mer mycket mer skada än nytta.

Va?? Vad har du fått det ifrån? Hänvisa gärna till "bevisen".
Citera
2015-09-14, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Vet inte om du har missuppfattat vad LeeVan troligtvis menade med "selekteringen"? Han/Hon syftar på den grupp män man inledningsvis topsade, dvs män i upplands väsby som blivit dömda för sexualbrott.

Vet "vi" hur stor den här gruppen var? (med tanke på att jag läste någonstans att man innan träff hade toppat hundratals män - förstår dock att alla dessa inte hör till den första gruppen).

Jag skulle dock vilja veta hur polisen resonerade: först tidigare dömda sexbrottslingar, sen… sen…. sen…?
Citera
2015-09-14, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karsten77
Va?? Vad har du fått det ifrån? Hänvisa gärna till "bevisen".
Statistik och forskning. Tror tyvärr att det mesta av denna är sekretessbelagd av förklarliga skäl.
Men du kan också själv gå igenom de grovare brottsfall som skett och se hur många GM som har en psykiatrisk diagnos - finns väl några stycken bara den senaste veckan.
Vi får väl se vad som kommer fram i FUP och rättegång.
Tror kanske inte moderator anser att denna diskussion skall ligga i denna tråden så vi får nog börja diskutera det aktuella fallet.
Citera
2015-09-14, 19:51
Medlem
Vad jag hört så var GM aldrig mobbat i skolan. Han hade fåtal vänner men han ska dock varit extremt osocial och blyg samt höll sig gärna för sig själv och de fåtal vänner han hade. Det om att han ska ha varit mobbad verkar bara vara strunt. Det stämmer inte.
Citera
2015-09-14, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Det här är dock inget sexualbrott. Det är ett aggressionsöverfall med kniv.
Vilket vi inte vet över huvudtaget
Citera
2015-09-14, 20:03
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enron
saxat från facebook från någon som påstår sig gått i samma klass som GM, hon fanns i GM's vänlista på FB.

---
Han som nu erkänt mordet på Ida i runby spåret.

Jag har gått i hans klass, samt parallell klass några år, Från 1/2an i grundskolan till 3an i gymnasiet...
Och jag vet att han var Psykiskt ostabil, då han gick på samma psykiatriska mottagning som jag själv gör.

Säger inte att detta ursäktar eller förminskar det han gjort på något sätt. Dock är det en förklaring tillvarför han handlade som han gjorde.
Det är tragiskt, att en person ska vara så sjuk. Och att psykiatrin inte gjort MER för att hjälpa honom.
För hjälp är det han skulle ha fått.

Åter igen tänker jag säga, att det som hände var för jävligt, det värsta en människa kan göra är att döda en annan person enligt mig.
Det finns ingen ursäkt överhuvudtaget till att ta en annan människas liv.
Men det finns alltid en förklaring till varför sånt händer.
För ingen frisk människa, med ett friskt psyke. Skulle ta någons, eller sitt egna, Liv.

Lika som du inte väljer att bli sjuk i Cancer, så väljer du inte att bli psykiskt sjuk.

Krille borde ha fått hjälp. Man borde uppmärksamt honom mer, innan det gick för långt, som det gjorde i det här fallet.

Jag lider med, och känner stor empati för Hela Idas Familj, Släkt, Vänner, och närstående.

Men jag känner även det samma för Krille, och hans familj.

Jag läser överallt nu på sociala medier om hur hemsk han är, vidrig och äcklig han är. Att han borde få både det ena och det andra. Att det var rätt åt honom att blev mobbad som liten.
Osv osv, Listan kan göras lång.

Till alla ni som skriver/kommenterar sånt här, har ni tänkt på händelsen innan ni vräker ur er detta?

Om inte, Tänk på det ni nu har läst ett tag, försök se honom som den människa han är.

Krille är inte en Kriminell kall blodig mördare.
Han är en kille som måste haft ett riktigt svårt psykiskt mående. Och som borde fått hjälp.

Jag tycker detta var ovanligt moget och modigt skrivet av en ung tjej. Hon inser att man inte kan lindra sorg och smärta med hat. Även GM är ett offer på sitt sätt. Undrar om GMs föräldrar eller psykologen anade att det fanns risk för att något sådant här skulle kunna ske. Undrar när de började inse att det var deras son som var GM.

Det är verkligen en tragedi för alla inblandade när något sådant här händer. Jag mår dåligt att tänka på de stackars föräldrarna till Ida. Tänk så mycket energ och kärlek de lagt på Idas uppväxt, från de första blöjorna till läxhjälp och studentfest. Tänk alla underbara minnen som de har tillsammans som nu ofrånkomligen blir smärtsamma och kantade av sorg. Usch vad hemskt! Hoppas att inte föräldrarna vänder sorgen mot varandra utan att de kan dela på den så den blir något mer uthärdlig.
Citera
2015-09-14, 20:04
Medlem
dialektikers avatar
Om man nu jämför bilderna mamman har på facebook, så tycker jag att denna Kristoffer ser riktigt snäll ut när han är 13 år.
Man ser verkligen att något har hänt med honom på senare år. Bara tre år senare, fotot från 2012, ser han "anfrätt" ut. Ögonen är glasartade och han har gått upp i vikt. Man kan tänka sig att psykiatrikontakten börjat härja redan då, och att något psykiskt tagit vid. Och visst har han verkligen en diagnoslook.
Killen verkar helt enkelt ha blivit riktigt trasig (han ser verkligen ut som en diagnoskille) och av en eller annan anledning har det urartat totalt?
Vems felet är till det, kommer nog diskuteras framöver, när fallet blir klarare?
Det är väl svårt att skydda samhället från folk som får psykoser? Vad ska man göra åt det förutom att ha en fungerande psykiatri?
Om han ändå sökt sig till psykiatrin innan, som någon klasskompis sa, så har han ju tagit ett visst ansvar för sitt sjukdomstillstånd. Kan man tycka.
Finns väl en del vansinnesdådare som går omkring med sina psykoser och inte ens söker för det.
Lite kallsinnigt verkar det bara, att han gick så länge utan att erkänna dådet.
Men som sagt, som utomstående är det ju lite svårt att göra en analys.
Undrar vad GW Persson säger om det.
Citera
2015-09-14, 20:07
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Det här är dock inget sexualbrott. Det är ett aggressionsöverfall med kniv.

Vi kan nog veta en del om det.. Sett till urvalskriterierna för topsning så kan nog ändå vissa slutsatser dras. Detta handlar inte ”bara” om ett totalt aggressivt vansinnesdåd.
Citera
2015-09-14, 20:09
Medlem
Citat:
Man hade ett erkännande vid det första 24:8-förhöret och nu arbetar man med att sy ihop det hela med teknisk bevisning och annat, säger Lars Byström, presstalesman på Stockholmspolisen.

Citat:
Det första längre uppföljande förhöret planerades att hållas i fredags på häktet i Sollentuna. Planen var enligt åklagaren Robert Näppi att få 19-åringen att berätta mer detaljerat om händelseförloppet och ett eventuellt motiv.
Men förhöret sköts upp tre dagar - till i dag eftermiddag.
– Det var för att han inte mådde så bra. Han orkade inte med ett förhör och det kan man ha viss förståelse för, säger Robert Näppi.

Citat:
19-åringens advokat Sofia Björksten var med vid dagens förhör som hon uppger att pågick i ungefär en timme. Hon vill inte gå in på hur hennes klient mår.
– Han tar en dag i taget för att förstå sig på och hantera situationen och hela hans tillvaro just nu med anklagelsen och hans inställning, säger Sofia Björksten.
Åklagare Robert Näppi uppger att häktesvakterna hade order om att titta till 19-åringen var femte minut under det första dygnet.

Citat:
Vad som framkom under dagens förhör vill varken åklagare eller advokat gå in på med anledning av förundersökningssekretess. Advokaten Sofia Björksten uppger dock att 19-åringen står fast vid sitt erkännande.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21415241.ab
Citera
2015-09-14, 20:13
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Jag tycker detta var ovanligt moget och modigt skrivet av en ung tjej.

Måhända/förvisso. Men inlägget ger ju tyvärr ingen vägledning alls om den faktiska psykiatriska problematik som då ska ha förelegat.

P.S.: Någon språklig mastermind för sin ålder är hon i vilket fall inte:

Citat:
Krille är inte en Kriminell kall blodig mördare.
Senast redigerad av CarolSeaver 2015-09-14 kl. 20:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in