2015-09-13, 19:36
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Glöm inte polisens fadäs med avspärrningen. De spärrade inte av förrän handsken hittades. Ett tag. Sedan spärrade de igen. Tyder mest på att de var fumliga dessa viktiga timmar.

Nej, LH åkte söderut själv. Det var det jag skrev.

Spelar ingen roll om LH var "liten" och GM/GM:s stor/a. Det blir strid ändå. Det räcker att det rivs och spjärnas. Inte sannolikt att det inte hade synts tydligt i så fall. Det borde fadern ha sett tydligt med tanke på hans bakgrund. Om han nu talar sanning.

Nej det tror jag inte alls. Det är inte meningen att mästra någon men det är ju så här....

Vi, allmänheten, vet ju bara delar av händelseförloppet vilket innebär att om vi ska resonera seriöst
så måste man ha de kända fakta som finns med i beräkningen.

Trolighet, rimlighet, logik och sannolikhet, måste läggas till de fakta vi vet.

Vi vet naturligtvis att LH var vid kafeet.Finns inga som helst tecken på att hon lämnade området frivilligt och på moped.

Rimligtvis har ju då brottet mot henne skett vid kafeet.

Det finns, vad vi vet, inget som tyder på att någon annan har skickat sms:et 18.23.

Troligen är då LH kvar vid kafeet oskadd 18.23 och skickade själv sms:et.

Sen är det ju det här med vilken väg hon åker. Jag vet ju inte det men jag ser på det så här....

LH är forfarande oskadd 18.23 och står vid mopeden och skickar sms. Vad vi vet står det att hon ska åka nu. Logiskt sett borde då pappa H anta att hon åker raka vägen hem, vilket och hans snabba agerande tyder på när hon inte dyker upp på förväntad tid. Det betyder: inga ärenden, inga omvägar.
Jag tror inte att hon, som du tror, att hon själv åkte söderut, helt enkelt för att det är inte närmast väg mot Stöpen. Ska man till Stöpen åkar man sannolikt inte mot Källby.

Mobiltelefonen försvinner från nätet strax efter 18.30 och ska då färdats söderut, vilket jag undrar om det verkligen till 100% är en bekräftad uppgift.

Det är ju inte troligt att LH själv stannar efter knappt 10 minuters körning och stänger av den själv.
Batteriet kan ha tagit slut. Nu är det här min högst personliga reflektion, jag får bilden av LH att vara en "ordentlig" tonåring, dvs ingen tonårsrevolt mot föräldrar eller liknande.
Att hon vet vikten av att vara förberedd på oförutsägbara händelser. Tex kan det vara bra, när man själv kör hem på moped från jobbet för första gången, att ha en laddad mobil om mopeden stannar på vägen tex.
Det kan vara så att hon fått det "klart för sig", så att säga av sin pappa, om det stämmer, med vad han arbetar med.
Som jag skrev kan jag ha fel om detta, jag känner inte alls familjen H.

Men jag ser det som sannolikt att ett sådant tänk finns hos LH.

Troligen har då brottet ägt rum vid kafeet efter 18.23 och innan 18.30. Är det så att en registrering av att mobilen rör sig söderut är det GMs väg som ses.

Ser man på bevisläget så pekar det mot NB och endast NB. Det man kan ana om vad som händer strax efter överfallet är att det inte verkar vara planerat.

Troligen är det en GM som inte har gjort det här tidigare. Det känns planlöst, det mesta verkar vara gjort av en stressad person som inte tänker klart i den situationen som uppstått.
Snarare så här... det är en person som agerar ur perspektivet "Vad fan har jag gjort?", "hur fan hamnade jag i det här".
GM strör BOs saker utmed med den väg han färdas och det ger en känsla av att GM tycker "att det bränner i fickan" av att ha dem på sig.
Även de görs av med, vad det verkar, planlöst.

Platsen LH hittades på tyder på att GM känner till platsen och vad som händer där.

Sannolikt är det en person med mycket god lokalkännedom som är GM.

Ser man på det hela så är NB en person som passar rätt bra in på den här beskrivningen och tillsammans med bevisläget ser det mörkt ut för NB.
2015-09-13, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
En advokats uppgift är att försvara sin klients intressen, se till hans bästa, och inom ramen för detta uppdrag kan han gå ganska långt..
En advokat säger aldrig: nu ska du gå och ljuga! Men i sin kommunikation med klienten kan advokaten indirekt och ibland även direkt uppmana honom att hålla in med sanningen. Det kan han/hon visst göra!
...
Silbersky uttalade nyligen att han av etiska skäl aldrig ger sin klient taktiska råd. Han åtar sig bara att på bästa sätt lägga fram klientens version och inställning.
2015-09-13, 19:41
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Obehagligt att mods recenserar signaturer.
Inte när det gäller Vanstyretid, vars texter innehåller svammel!
2015-09-13, 19:42
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Så här låter det i varenda brottstråd du är med i. Du försöker skrämma opponenter till tystnad, de ska, liksom du, lalla med åklagaren, och möjligen diskutera med vilken sannolikhet MGM blir dömd. 50, 60, 70, 80 %. Men om GJ jobbade med inköp i Mariestad 1985 och därefter exporterade från Spanien kan man anta att den svenska sidan av handeln skedde i Mariestad, med ett flertal resor dit, han kanske tillbringade somrarna i Sverige redan då. Så är det fullt möjligt att han ligger bakom Helenas försvinnande. Jag påstår inte att han gör det, men möjligheten finns. Åldersskillnaden mellan flickorna är inte stor, 22 resp. 17, båda flickorna var vackra och hade serviceyrken. Ägodelar hittades spridda. Trots att han är skriven i Spanien befann han sig i Sverige strax före Lisas försvinnande, han har anknytning till Blomberg (postadress dit). Vem körde den svarta SUV:en utan att höra av sig medan Lisa var försvunnen? Fundera på hur sannolikt det är att det var NB. Du vet inte vems DNA, mer än NB:s, som har hittats på Lisas ägodelar, och om GJ har topsats. Topsning förekom inte när Helena försvann, så det är inte sannolikt att DNA från hennes ägodelar finns sparade.
Kan inte på något sätt se att MrFold skrämmer någon till tystnad. Däremot tycker jag att du försöker med något i den stilen genom eviga stickspår om detaljer.

Om man tycker att någon pratar strunt får man faktiskt säga det och jag tycker MrFold gör det på ett bra sätt.

Vi är nog flera som tycker att det är relevant att jämföra med Helena Anderssons försvinnande för 23 år sedan (då hon var 22 år) och det tror jag att även polis och åklagare tyckt och undersökt.

Tror även att många i detta fall som tråden handlar om har blivit topsade. Säkert AJ. Kanske även hans söner, de som varit i Blomberg aktuell tid (kanske bara GJ som varit hemma plus spanske styvsonen). Några som blir besvikna om man inte har hittat spår efter dem någonstans som har med Lisa att göra?

Tror att det är så i Helena Andersson-utredningen att man inte vågat skicka något för dna-analys eller annan analys ens numera när det går för att det finns så lite kvar att analysera, så man inte bränner den chansen på något osäkert. Men jag kan ha helt fel där, bara vad jag läst mig till från osäkra källor.
2015-09-13, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nej det tror jag inte alls. Det är inte meningen att mästra någon men det är ju så här....

Vi, allmänheten, vet ju bara delar av händelseförloppet vilket innebär att om vi ska resonera seriöst
så måste man ha de kända fakta som finns med i beräkningen.

Trolighet, rimlighet, logik och sannolikhet, måste läggas till de fakta vi vet.

Vi vet naturligtvis att LH var vid kafeet.Finns inga som helst tecken på att hon lämnade området frivilligt och på moped.

Rimligtvis har ju då brottet mot henne skett vid kafeet.

Det finns, vad vi vet, inget som tyder på att någon annan har skickat sms:et 18.23.

Troligen är då LH kvar vid kafeet oskadd 18.23 och skickade själv sms:et.

Sen är det ju det här med vilken väg hon åker. Jag vet ju inte det men jag ser på det så här....

LH är forfarande oskadd 18.23 och står vid mopeden och skickar sms. Vad vi vet står det att hon ska åka nu. Logiskt sett borde då pappa H anta att hon åker raka vägen hem, vilket och hans snabba agerande tyder på när hon inte dyker upp på förväntad tid. Det betyder: inga ärenden, inga omvägar.
Jag tror inte att hon, som du tror, att hon själv åkte söderut, helt enkelt för att det är inte närmast väg mot Stöpen. Ska man till Stöpen åkar man sannolikt inte mot Källby.

Mobiltelefonen försvinner från nätet strax efter 18.30 och ska då färdats söderut, vilket jag undrar om det verkligen till 100% är en bekräftad uppgift.

Det är ju inte troligt att LH själv stannar efter knappt 10 minuters körning och stänger av den själv.
Batteriet kan ha tagit slut. Nu är det här min högst personliga reflektion, jag får bilden av LH att vara en "ordentlig" tonåring, dvs ingen tonårsrevolt mot föräldrar eller liknande.
Att hon vet vikten av att vara förberedd på oförutsägbara händelser. Tex kan det vara bra, när man själv kör hem på moped från jobbet för första gången, att ha en laddad mobil om mopeden stannar på vägen tex.
Det kan vara så att hon fått det "klart för sig", så att säga av sin pappa, om det stämmer, med vad han arbetar med.
Som jag skrev kan jag ha fel om detta, jag känner inte alls familjen H.

Men jag ser det som sannolikt att ett sådant tänk finns hos LH.

Troligen har då brottet ägt rum vid kafeet efter 18.23 och innan 18.30. Är det så att en registrering av att mobilen rör sig söderut är det GMs väg som ses.

Ser man på bevisläget så pekar det mot NB och endast NB. Det man kan ana om vad som händer strax efter överfallet är att det inte verkar vara planerat.

Troligen är det en GM som inte har gjort det här tidigare. Det känns planlöst, det mesta verkar vara gjort av en stressad person som inte tänker klart i den situationen som uppstått.
Snarare så här... det är en person som agerar ur perspektivet "Vad fan har jag gjort?", "hur fan hamnade jag i det här".
GM strör BOs saker utmed med den väg han färdas och det ger en känsla av att GM tycker "att det bränner i fickan" av att ha dem på sig.
Även de görs av med, vad det verkar, planlöst.

Platsen LH hittades på tyder på att GM känner till platsen och vad som händer där.

Sannolikt är det en person med mycket god lokalkännedom som är GM.

Ser man på det hela så är NB en person som passar rätt bra in på den här beskrivningen och tillsammans med bevisläget ser det mörkt ut för NB.

Du spekulerar. Det är ok men det är just spekulationer.

Det är konstigt att det inte har kommit fram mer om mobiltrafiken i området och var LH:s mobil sist gav signaler ifrån sig. Att hjälmen inte hittades kan bero på att hon hann åka söderut och gm/gm:s var där. Precis där telefondelarna hittades. Moppen kördes tillbaka. Det borde alltså vara flera gm.
Det förklarar frånvaron av hjälmen på moppen.

Fortfarande är det alldeles tyst om SUV:en trots två oberoende vittnesmål i tråden vittnat om att LH pratade med ngn i denna bil. Innan hon smsade - om det nu var hon som gjorde det och till vem.

Polisen avvaktade mer data- och teletrafikinfo (efter så lång tid- slarv?) inför förhör i veckan. Tydligt har det inte kommit fram något som pekar på att rätt mgm är häktad.
Tystnaden om mobiltrafiken är också märklig. Jämför Uddevallafallet där i stort sett hela målet vilar på mobiltrafik.
2015-09-13, 19:50
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Men om nu bevisningen är så tung att det står klart att klienten är skyldig, eller att klienten erkänner brottet för advokaten, är det inte då advokatens uppgift att övertala sin klient att erkänna sig skyldig inför rätten och arbeta för att straffet blir så lågt som möjligt?
Lojaliteten med klienten kommer före allting annat, men kan kollidera med etiken och moralen. Ibland kan det naturligtvis vara en svår balansgång, och särskilda problem lär uppstå om klienten lider av någon psykisk sjukdom. Eftersom en advokat inte får ljuga uppstår en konflikt om hans klient i enrum erkänner sitt brott men vill föra en annan linje i domstolen. Här får advokaten försöka att samtala och resonera med sin klient, och om detta visar sig omöjligt kan advokaten frånträda sitt uppdrag. - Samtidigt som en advokat har tystnadsplikt är han som sagt också skyldig att vara obrottsligt lojal mot sin klient. Om därför klienten erkänner i ett mycket sent stadium uppstår ett dilemma: Hur ska advokaten då agera utan att skada klientens sak? - En uppenbart orimlig historia resp. tung bevisning är två olika saker. Betr. det senare behöver inte en advokat aktivt eftersöka sanningen; han får prata med sin klient, försöka ta till sig dennes historia och göra det bästa möjliga av den. Om advokaten t.ex. anser att en vittnesberättelse skulle kunna vara till men för klienten kan advokaten rekommendera att vittnet inte ska höras, osv.
2015-09-13, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Även om topsning inte skulle ha förekommit då, är jag rätt säker på att DNA sparades "för framtida bruk" då. Det var väl ändå 1992? Jag har för mig att DNA har sparats sedan 80-talet, men kanske inte i alla utredningar? Rätta mig om jag har fel.

Edit: Kanske inte DNA-profiler, men att blod, sperma etc. eller kontaminerade föremål åtminstone, har sparats på ett betryggande sätt i ouppklarade fall.

Från det ena till det andra. Var det inte du som skrev att pappan hade bestämt vem som ska företräda familjen? I så fall vet du att det var pappans val?
2015-09-13, 19:52
Medlem
Citat:
Du spekulerar. Det är ok men det är just spekulationer.

Det är konstigt att det inte har kommit fram mer om mobiltrafiken i området och var LH:s mobil sist gav signaler ifrån sig. Att hjälmen inte hittades kan bero på att hon hann åka söderut och gm/gm:s var där. Precis där telefondelarna hittades. Moppen kördes tillbaka. Det borde alltså vara flera gm.
Det förklarar frånvaron av hjälmen på moppen.

Fortfarande är det alldeles tyst om SUV:en trots två oberoende vittnesmål i tråden vittnat om att LH pratade med ngn i denna bil. Innan hon smsade - om det nu var hon som gjorde det och till vem.

Polisen avvaktade mer data- och teletrafikinfo (efter så lång tid- slarv?) inför förhör i veckan. Tydligt har det inte kommit fram något som pekar på att rätt mgm är häktad.
Tystnaden om mobiltrafiken är också märklig. Jämför Uddevallafallet där i stort sett hela målet vilar på mobiltrafik.

Kan det vara så att du helt missat yppandeförbud et?
2015-09-13, 19:53
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Du är välkommen att leva i den villfarelsen att journalister inte kan få ut fu:ar på nedlagda/kalla fall.
Det rör mig inte i ryggen.
Men fundera ett slag på varför media kallas tredje statsmakten och vem som ska gräva i och granska polisens arbete om ingen kan kontrollera varför de lägger ner vissa fall/inte utreder dem.
Jag tycker att du ska läsa på om Helena Andersson-fallet.
Och det handlade inte om att granska fall i största allmänhet vilket så klart görs och ska göras. Tycker du fick ett bra svar av MrFold. Det vi pratade om här var vad som kommit ut från utredningen om Helenas försvinnande. Det är kanske inte längre ett hett fall men är inte nedlagt vad jag vet. Ingen har heller åtalats.
2015-09-13, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Inte när det gäller Vanstyretid, vars texter innehåller svammel!

Han har åtminstone tillfört tråden viktig info som är lokalt förankrad. Det ska vara tillåtet att skriva annorlunda utan att bli bedömd för det. Vi är alla olika.
2015-09-13, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Kan det vara så att du helt missat yppandeförbud et?

Kan det vara så att du har missat att polis och åklagare hela tiden har kunnat föra fram det de velat dvs det som kan peka på att de gripit rätt mgm - utan att försvaret och andra har fått säga någonting?
2015-09-13, 19:59
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Kan det vara så att du har missat att polis och åklagare hela tiden har kunnat föra fram det de velat dvs det som kan peka på att de gripit rätt mgm - utan att försvaret och andra har fått säga någonting?
Kanske det kan bli så att du kommer att förvånas när och om mera information kommer fram med åtal, fup och rättegång?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in