2015-09-13, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Då har du inte haft ngt närmare samröre med denna yrkesgrupp! Visst kan en advokat göra det.
Nej det kan dom inte, en klient kan inte erkänna för en advokat och sen lägga upp ett försvar
2015-09-13, 18:32
Medlem
"Pappas pojk" jobbade givetvis för sin far, samtidigt som han studerade. Mer komplicerat än så är det nog inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
GJ skriver desutom i sitt CV på linkedin.com att han i samma period som han jobbat i Mariestad utbildat sig på Skurups lantbruksskola.

Skurupslantbruksskola
Agrocult engengeering 40 Weeks, Agroculture
1984 – 1985

Skurups lantbruksskola ligger i Skurup och det ligger syd om Malmö, alltså 45 mil från Mariestad.

Så jag får inte ihop det hur GJ kan både ha jobbat på Mixse AB i Mariestad 1984 – 1985

OCH

Utbildat sig på Skurups lantbruksskola i Skurup 45 mil ifrån Mariestad under samma 1984 – 1985 period ?
2015-09-13, 18:40
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
"Pappas pojk" jobbade givetvis för sin far, samtidigt som han studerade. Mer komplicerat än så är det nog inte.

Jamen avståndet är ju fortfarande ett problem 45 mil mellan Skurup och Mariestad!

Men det är ju möjligt, som jag skrev tidigare, att perioden GV uppgav att han jobbade i Mariestad är felaktig, och om det är tillfället ja då får man ju fråga sig varför han uppget fel år.

Och om GJ, som du skriver, jobbade för sin far i den perioden, vilken arbetsplats menar du då?
2015-09-13, 18:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Spelar väl ingen roll om det varit bryskare i Litauen, Venezuela eller Suriname. Svensk polis ska väl vara professionella ändå.

Fundera själv över hur bilden av mgm sett ut om han gått ledigt bredvid poliserna istället för upphängd på två uniformerade biffar. Alla ser mer skyldiga ut med handfängsel. Alla.
Jag utgår från att den eventuella bryskhet som används står i direkt proportion till det motstånd en del av populationen gjort, dock inte alla, När de togs in för konsultationer i ärendet. MGM klargjorde nog ganska tidigt att han var i behov av beteendemodifierande åtgärder vilket antagligen spontant beviljades och detta är en språklös handling som dock det stora flertalet kan förstå.

Den ligger närmare handgemäng än handsome. En sluggande MGM under bilfärden in hade kunnat leda till diverse trafikolyckor med ytterligare dödsfall, det hade inte alls varit ansvarigt att medbringa en sådan vettvilling. Därför var de tvungna att agera professionellt med den praktiska hjälp som MGM behövde.
2015-09-13, 18:46
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Journalister har fått ut antigen förundersökningar som är nedlagda eller sådana som poliser inte gjort något på flera år som inte är formellt nedlagda. Som sagt - bara läsa på dig och andra. Jag har skäl att inte skriva mer.
Du tycker alla som är kritiska och analyserade med annan åsikt än du är "pajasar". Det säger mer om dig och din undfallenhet mot den utredande och dömande makten.
Tror att faktiskt att du är feg - kan det vara så enkelt?
Vem är feg?
Är du riktigt nykter idag?
Kallar du dig själv kritisk och analyserande? Du skojar.
Kom med bevis på det du påstår istället. Varför inte leta upp någon sådan där grävande journalist och tala sedan om vad han/hon fick fram.
Och gärna även litet kritiskt granskande av påståendena dina om Holms.
2015-09-13, 19:13
Medlem
Det kanske var som så att ett av AJ:s bolag ägde Rattugglan i Mariestad, där Helena jobbade. Det kanske finns någon här inne som kan googla fram mer uppgifter om bolagen Mixse och Hyper Market store, bolag som begravts för länge sedan eller bytt namn. Helena jobbade ju för AJ när hon försvann, mycket märkligt att två unga mördas och att det finns gemensamma nämnare, eller hur?

Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jamen avståndet är ju fortfarande ett problem 45 mil mellan Skurup och Mariestad!

Men det är ju möjligt, som jag skrev tidigare, att perioden GV uppgav att han jobbade i Mariestad är felaktig, och om det är tillfället ja då får man ju fråga sig varför han uppget fel år.

Och om GJ, som du skriver, jobbade för sin far i den perioden, vilken arbetsplats menar du då?
2015-09-13, 19:17
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Återigen: Du PÅSTÅR att det är så men har inte belagt det med en enda källa.

Det är den som PÅSTÅR som ska belägga sitt påstående. DET är ett kritiskt förhållningssätt - inte det tramsande runt med obelagda påståenden och gissningar som du sysslar med i tråden.

Men alltså, Guldspadevinnaren Gusten Holm (jag tror inte de är släkt, han skrev om Lisafallet i Expressen före semestrarna) fick polisen att öppna utredningen igen om SMR-demonstrationen i Uppsala där några nazzar misshandlade en man på gatan. Genom att granska filmsekvenser bild för bild, kunde han identifiera de skyldiga, vilka sedan blev lagförda.
Nu vet jag inte om han formellt fick ut fup:en eller ej, men han kunde ju rota i materialet ändå. Sen kanske det är skillnad i fråga om mordutredningar och andra grövre brott.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-09-13 kl. 19:20.
2015-09-13, 19:20
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Är du igång igen nu? Du har inte ens lyckats fastslå att personen bodde i Mariestad när Helena försvann och du vet att en annan person har lämnat DNA på flera av mordoffrets tillhörigheter. Ja, du har ju inte ens vad jag vet nån bekräftad information på att personen överhuvudtaget skulle ha befunnit sig på plats när mordoffret försvann. Ändå sitter du och fantiserar att en koppling kan finnas och tycker det är tillräckligt för att hänga ut en människa som misstänkt mördare i din egen lilla privata undersökning.

Inte finns det särskilt många likheter heller vad jag kan se. I varje fall är olikheterna fler. Helena var 24 år när hon försvann. Det är en ganska stor skillnad det mot 17 år. Vad som än hände med henne så gömdes hennes kropp omsorgsfullt och ingen har hittat den. Lisas kropp transporterades mindre än ett par kilometer och stuvades undan i nån slags arbetsbod på ett bondgård där man ju kan utgå från att den skulle ha hittats förr eller senare. Tillhörigheter har slängts till höger och vänster. Efter Helena hittades bara skorna och ett par ringar och på dem fanns inget DNA vad jag känner till i varje fall. Helena var mörkhårig och Lisa ljus.

Ska man sitta och ta heder och ära av folk på nätet så krävs det lite mer än så. Du förstår att det du håller på med är brottsligt va?
Så här låter det i varenda brottstråd du är med i. Du försöker skrämma opponenter till tystnad, de ska, liksom du, lalla med åklagaren, och möjligen diskutera med vilken sannolikhet MGM blir dömd. 50, 60, 70, 80 %. Men om GJ jobbade med inköp i Mariestad 1985 och därefter exporterade från Spanien kan man anta att den svenska sidan av handeln skedde i Mariestad, med ett flertal resor dit, han kanske tillbringade somrarna i Sverige redan då. Så är det fullt möjligt att han ligger bakom Helenas försvinnande. Jag påstår inte att han gör det, men möjligheten finns. Åldersskillnaden mellan flickorna är inte stor, 22 resp. 17, båda flickorna var vackra och hade serviceyrken. Ägodelar hittades spridda. Trots att han är skriven i Spanien befann han sig i Sverige strax före Lisas försvinnande, han har anknytning till Blomberg (postadress dit). Vem körde den svarta SUV:en utan att höra av sig medan Lisa var försvunnen? Fundera på hur sannolikt det är att det var NB. Du vet inte vems DNA, mer än NB:s, som har hittats på Lisas ägodelar, och om GJ har topsats. Topsning förekom inte när Helena försvann, så det är inte sannolikt att DNA från hennes ägodelar finns sparade.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-09-13 kl. 19:23.
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Det kanske var som så att ett av AJ:s bolag ägde Rattugglan i Mariestad, där Helena jobbade. Det kanske finns någon här inne som kan googla fram mer uppgifter om bolagen Mixse och Hyper Market store, bolag som begravts för länge sedan eller bytt namn. Helena jobbade ju för AJ när hon försvann, mycket märkligt att två unga mördas och att det finns gemensamma nämnare, eller hur?
Fetmarkerat: är inte det där bara en trådsanning? Ett påstående av en enda skribent vars texter i övrigt innehåller diverse svammel?
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Jobbade hon för AJ när hon försvann? Vardå i så fall?
Dagen efter hon försvann skulle hon börja på sjukhuset i Mariestad. Och det är jag helt säker på att inte AJ ägde.
Tar du till dig sådant som inte passar in i dina önskemål?
2015-09-13, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Och L
Och landsortspoliser är särskilt dåliga på engelska säger du?

Det är det säkert flera som har gjort om det gått. HA-fallet, är det nedlagt?

Ja?

Det är olämpligt att ge exempel för att du ljuger menar du väl?

Du är välkommen att leva i den villfarelsen att journalister inte kan få ut fu:ar på nedlagda/kalla fall.
Det rör mig inte i ryggen.
Men fundera ett slag på varför media kallas tredje statsmakten och vem som ska gräva i och granska polisens arbete om ingen kan kontrollera varför de lägger ner vissa fall/inte utreder dem.
Senast redigerad av nopomil 2015-09-13 kl. 19:35.
2015-09-13, 19:27
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
(...)
Topsning förekom inte när Helena försvann, så det är inte sannolikt att DNA från hennes ägodelar finns sparade.

Även om topsning inte skulle ha förekommit då, är jag rätt säker på att DNA sparades "för framtida bruk" då. Det var väl ändå 1992? Jag har för mig att DNA har sparats sedan 80-talet, men kanske inte i alla utredningar? Rätta mig om jag har fel.

Edit: Kanske inte DNA-profiler, men att blod, sperma etc. eller kontaminerade föremål åtminstone, har sparats på ett betryggande sätt i ouppklarade fall.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-09-13 kl. 19:31.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in