2015-09-13, 11:10
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, lyckligtvis har jag inte det. Ge ett exempel.

En advokats uppgift är att försvara sin klients intressen, se till hans bästa, och inom ramen för detta uppdrag kan han gå ganska långt..
En advokat säger aldrig: nu ska du gå och ljuga! Men i sin kommunikation med klienten kan advokaten indirekt och ibland även direkt uppmana honom att hålla in med sanningen. Det kan han/hon visst göra!
Jag tänker inte komma med några konkreta exempel eller förklara på vilket sätt jag har insyn i vad som händer i förhörsrummet, men tro mig, jag vet vad jag pratar om!
2015-09-13, 11:24
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
NB är en iskall fan , när han har något att tjäna på att börja berätta så kommer han att göra det .
Först kommer säkert en historia om att det var näst intill en olycka att LH miste livet , och han beklagar det djupt .
NB har blånekat från allra första början; överklagat allt som går att överklaga, gråtit när han fått vetskap om blod-DNA:t, och har som enda förklaring till DNA-träffarna anfört att han jobbat på de platser där DNA:t återfunnits.

Han måste fortsätta på den inslagna linjen, och hans enda chans är att leta upp en DNA-expert som kan ge domstolen en eller flera alternativa förklaringar till hur hans DNA har hamnat där det hamnat. - Om blod-DNA:t rimligen inte kan ha någon annan förklaring än att han varit i kontakt med det aktuella föremålet (och detta också kan knytas till LH:s kropp), fälls han (tillsammans med 5-6 sidor vittnesutsagor mm ingående i en helhetsbild). - Olycksscenariot låter ihåligt plus att dödsorsak och de närmare omständigheterna vid upptäckandet av kroppen starkt kan tala emot ett händelseförlopp som har sin upprinnelse i en olycka.
2015-09-13, 11:25
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Jaha, pappan fick ett SMS från dottern på dålig svenska om att hon är på väg hem, och dröjer 1½ timme med att göra något. Menar du allvar?

Nej det är osannolikt. Enligt uppgift kan ingen av de 3 misstänkta svenska alls.

Snarare tyder sms:et på tvärtom. Ingen regerar negativt på det. Reaktionen kommer när hon inte kommer hem i rimlig tid.
2015-09-13, 11:28
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Det har spekulerats hejvilt om olika gärningsmän och scenarier. Frågan kvarstår dock, vad hände bakom fiket denna ödesdigra söndag. Vem eller vilka fanns där när LH kom till moppen.
Var den häktade på plats och kastade sopor? Var han ensam? Om den häktade inte är skyldig har han i vart fall befunnit sig på aktuell plats vid aktuell tidpunkt.

Jag tror inte det var planerat, men att den MGM var i ladan mitt emot caféet när det stängde.
Jag hörde av en bekant, som jag skrivit förut, att LH pratat med nån i en svart SUV som stannat till på samma sida som ladan. Då hade LH hjälmen uppträdd på armen och ska ha sett bekväm ut.
Det samtalet tog säkert några min, och när SUV åker SMS LH att hon ska åka hem.
Om ryktet med SUV stämmer, tror jag den MGM tog chansen precis när den åkt. Han kan ha sagt vad som helst - bortsprungen katt t.ex.
När hon är i ladan gör han närmande och det går fort och jävligt fel.

Det skulle inte förvåna mig om han ringer sin bror berättar vad som hänt när allt är över, och de åker till Martorp ihop.
Men jag tror inte han sagt något till sin fru.
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
NB har blånekat från allra första början; överklagat allt som går att överklaga, gråtit när han fått vetskap om blod-DNA:t, och har som enda förklaring till DNA-träffarna anfört att han jobbat på de platser där DNA:t återfunnits.

Han måste fortsätta på den inslagna linjen, och hans enda chans är att leta upp en DNA-expert som kan ge domstolen en eller flera alternativa förklaringar till hur hans DNA har hamnat där det hamnat. - Om blod-DNA:t rimligen inte kan ha någon annan förklaring än att han varit i kontakt med det aktuella föremålet (och detta också kan knytas till LH:s kropp), fälls han (tillsammans med 5-6 sidor vittnesutsagor mm ingående i en helhetsbild). - Olycksscenariot låter ihåligt plus att dödsorsak och de närmare omständigheterna vid upptäckandet av kroppen starkt kan tala emot ett händelseförlopp som har sin upprinnelse i en olycka.

Det är korrekt.

Sen är frågan hur mycket bevis åklagaren har och vad han går ut med innan åtal väcks.

Tror ju inte att det han har sagt till media hitintills är hela hans bevisning.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Den gamla skåpmaten består (om man ska tro på vad försvaret muntligt säger sig ha fått reda på under häktningsförhandlingarna) av spår enbart från NB:s arbetsplatser. Om detta stämmer måste man särskilt noggrant granska de DNA-bevis som åklagaren säger sig ha - och även låtit offentliggöra att han inte tycker NB kunnat lämna någon egentlig förklaring till.

Näst intill lika viktigt är att titta närmare på var man inte har hittat något DNA.

Den bild man har av brottet sägs ha stärkts genom obduktionsrapporten, eller ska i vart fall inte tala emot den, men rapporten i sig uppges inte binda NB till brottet. Dödsorsaken sägs även den bekräfta de misstankar man haft.

Kanske har man använt sig av spårare CA:s metoder:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2795&artikel=6215488
https://www.youtube.com/watch?v=1RsnPMiKrdQ
Tack för videoklippet. Dagens skratt.

Det är också viktigt att titta på vilka andra DNA-spår som finns, de som kommer från kända såväl som från okända donatorer. Men det kan mycket väl vara utrensat ur offentliga FUP, som har till uppgift att stöda åtalet.
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
En advokats uppgift är att försvara sin klients intressen, se till hans bästa, och inom ramen för detta uppdrag kan han gå ganska långt..
En advokat säger aldrig: nu ska du gå och ljuga! Men i sin kommunikation med klienten kan advokaten indirekt och ibland även direkt uppmana honom att hålla in med sanningen. Det kan han/hon visst göra!
Jag tänker inte komma med några konkreta exempel eller förklara på vilket sätt jag har insyn i vad som händer i förhörsrummet, men tro mig, jag vet vad jag pratar om!
Kan du ge någon förklaring till varför advokater i allmänhet och lisafallet i synnerhet skulle uppmana klienten att hålla inne information?
2015-09-13, 11:33
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Jag har nämnt tre tänkbara orsaker, lojalitet, slippa fängelse, pengar.

Kan inte du beskriva hur det gått till, vad händer när hon slutar och två timmar framåt?
Vad var motivet, och var det planerat eller inte?
2015-09-13, 11:36
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Kan inte du beskriva hur det gått till, vad händer när hon slutar och två timmar framåt?
Vad var motivet, och var det planerat eller inte?
Nej, det kan jag inte, inte med den knapphändiga information som jag har fått.
2015-09-13, 11:38
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Jag tror inte det var planerat, men att den MGM var i ladan mitt emot caféet när det stängde.
Jag hörde av en bekant, som jag skrivit förut, att LH pratat med nån i en svart SUV som stannat till på samma sida som ladan. Då hade LH hjälmen uppträdd på armen och ska ha sett bekväm ut.
Det samtalet tog säkert några min, och när SUV åker SMS LH att hon ska åka hem.
Om ryktet med SUV stämmer, tror jag den MGM tog chansen precis när den åkt. Han kan ha sagt vad som helst - bortsprungen katt t.ex.
När hon är i ladan gör han närmande och det går fort och jävligt fel.

Det skulle inte förvåna mig om han ringer sin bror berättar vad som hänt när allt är över, och de åker till Martorp ihop.
Men jag tror inte han sagt något till sin fru.

Tror som du. På brottsplatsen finns bara 1 GM.

Medhjälparen kommer eventuellt in senare.

Frun har blivit ombedd att säga att NB var med henne under aktuell tid.

Det verkar inte finnas några som helst tecken på någon form av våld vid mopedens placering.

Dock tyder ju polisens avspärrning vid det sk mjölkrummet att något särskilt hänt därinne.

Hur kom då LH in där?

Han kan ha tagit kontakt och lurat in henne där? Tveksamt.

Hon gick in där själv och då var MGM redan där? Inte troligt.

Han kanske helt enkelt lyfte henne och bar in henne i ladan?
Vågat men inte omöjligt.

De omständigheter vi allmänheten känner till tyder på att GM fått in LH i ladan utan att lämna synbara tecken på våld.

Jag har svårt, i dagsläget, att se något annat än att "mjölkrummet" är MP.
Senast redigerad av PeoFallmo 2015-09-13 kl. 11:43.
2015-09-13, 11:40
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Nej, det kan jag inte, inte med den knapphändiga information som jag har fått.

Du kan väl försöka göra det med den information vi fått? Med tanke på alla teorier du har måste du väl ha något att komma med?

Vad hände sön 7 juni mellan kl 18-20 och vad var motivet?
2015-09-13, 11:41
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Kan du ge någon förklaring till varför advokater i allmänhet och lisafallet i synnerhet skulle uppmana klienten att hålla inne information?

Av den enkla anledningen att det kan gynna klientens intressen.
2015-09-13, 11:44
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella

Vad händer ifall klienten plötsligt skulle börja prata inför åklagare/polis och berätta att advokaten uppmanat hen att hålla inne med sanningen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in