2015-09-12, 22:46
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Det har skrivits i medierna. Länk till det finns säkert i tråden. Vet du hur mycket som skrivits om Lisa Holm i medierna och hur mycket jag läst? Hur menar du att jag ska hitta just den artikeln? Jag har ett klart minne av att detta skrivits och jag har ett mycket gott minne. Men du får ju tro vad du vill. Även du begriper att det kan vara mycket svårt att hittat just den artikeln nu så här flera månader efter jag läste det. Sen kan ju artiklar ändrats efteråt osv.

Du blandar ihop saker.

Citat:
– Dom var aktuella i och med att dom dök upp i den här ladan. Sedan dök dom upp på andra platser också. Så egentligen var det inte så konstigt att vi ville prata med dem, säger Johansson.

Så ni hade förmodligen fått korn på dem utan Missing peoples fynd?

– Jovisst, men det här snabbade upp det hela. Det gick väldigt fort under de där timmarna.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=62 39894
2015-09-12, 22:51
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Det har skrivits i medierna. Länk till det finns säkert i tråden. Vet du hur mycket som skrivits om Lisa Holm i medierna och hur mycket jag läst? Hur menar du att jag ska hitta just den artikeln? Jag har ett klart minne av att detta skrivits och jag har ett mycket gott minne. Men du får ju tro vad du vill. Även du begriper att det kan vara mycket svårt att hittat just den artikeln nu så här flera månader efter jag läste det. Sen kan ju artiklar ändrats efteråt osv.

Du har ett gott minne säger du, ändå kan du inte ge oss ett exempel. Är minnet verkligen så gott då. Håll dig till sanningen tack. Eller utveckla gärna mer vad artikeln handlade om, är väl inga problem med ditt goda minne som du säger.
2015-09-12, 22:51
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
Frågan är väl snarare; borde inte polis haft tolk med sig, särskilt då hämtning skedde inför ett medieuppbåd? Varför var det så bråttom att tolk inte användes då både språk- och kulturförbristning förelåg? Var det inte viktigt för polis att likabehandla?

Tolkar är ju bristvara i regionen.

Citat:
Häktningsförhandlingarna drog ut rejält på tiden. Först strax efter klockan 19 lämnades besked om att även den äldre brodern häktas.

– Vi hade först en telefontolk och det tog väldig tid. Sedan försökte domstolen få hit en tolk och då körde hon fel och det tog mycket längre tid än beräknat.

http://www.expressen.se/gt/bevisen-mot-de-mordmisstankta/
2015-09-12, 22:53
Medlem
Arrogantcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Vad är det som säger att det är fördomar som ligger bakom polisens agerande? Inget alls.

Det är hedervärt av dig att ta bröderna i försvar om det skulle röra sig om fördomar. Men nu är det bara och endast ett antagande från din sida. Utan grund. Därför handlar det snarare en fördom från din sida gentemot polisen.

Fördomar har vi alla både positiva och negativa som vi grundar på felaktig eller otillräcklig information
2015-09-12, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det var inte det som var frågan utan hur Skövdepolisen kommunicerar med en person som har ett annat språk som modersmål.

De är inte dövstumma, hur tror du deras arbetsledare eller arbetsgivare kommunicerar med dem vid givande av bygginstruktion eller dylikt, knappast via tolk.

Högst sannolikt svenska eller engelska har använts av poliserna vid gripandet, svårare än så är det inte.
2015-09-12, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Tolkar är ju bristvara i regionen.

http://www.expressen.se/gt/bevisen-mot-de-mordmisstankta/

Varifrån får du informationen att tolkar är en bristvara? En eventuell brist på tolkar kan väl knappast få gå ut över rättssäkerheten för den enskilde individen?

Av informationen i artikeln att döma så förefaller det som om tingsrätten haft dålig planering och kunskap om vikt av tolk på plats vid förhandlingen.
2015-09-12, 23:05
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Du svarade på ett 2½ timme gammalt inlägg. Det har besvarats sedan dess. Läs gärna ikapp innan du förlänger tråden.
Och det ska sägas av någon som gjort ca 4000 inlägg i tråden, ofta rena upprepningar.

OnT
Frågorna till litauerna bör ha varit:
Vad gjorde ni i ladan?
Varför försökte ni mota bort de som sökte spår (MP)? (Om nu denna händelse har ägt rum.)
Vad gjorde ni när ni sågs på (en annan plats)?

Det ska de väl ha begripit.

Eftersom det nu varit bråttom att få tag på dem, lär inte polisen ha hunnit skaffa tolk.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-09-12 kl. 23:16.
2015-09-12, 23:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Kan det rentav vara så att AJ då han anställde litauerna,även fick anlita en tolk?
I sådant fall kan ju den ekonomiska fördelen med billigare arbetskraft varit försumbar...
Äh, han hade bott fyra år i England och tre år i Sverige när han anställdes. Han kunde det han behövde kunna för att sköta jobbet. Han behövde inte lära sig mer, han umgicks med bror och fru, och hade inte för avsikt att stanna i Sverige. När polisen kom indundrande och pratade konstiga ord som "hämta till förhör", så förstod han kanske inte.

Det kan också vara så att han bad polisen vänta en stund.
- Jag måste ställa ut lite kattmat till Sigge.
- Nej, du ska med nu.
- Bara en minut.
*klick* Handklovar på.
2015-09-12, 23:08
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Det verkar mer och mer som om en del här fullständigt struntar i Lisa och istället ägnar sej åt ordvrängeri. Men jag är inte förvånad, sånt här har skett förr.
Ordvalen och meningsuppbyggnader påminner om en annan skribent som gärna kidnappade trådar och försökte göra tråd till sin. Tröttsamt är ett milt ord i sammanhanget !

Vad jag också ser är hur samma skribent använder sej utav sina surpuppa fasoner när nicket inte kan använda sej utav så mycket som en enda personlig källa pga yppandeförbudet.
Vilket bara där visar att yppandeförbudet fungerar alldeles ypperligt

Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Detta inlägg blev rapporterat redan efter några minuter.
Någon gillade det inte...

Edit: Även detta är rapporterat nu.
Hoppas det får stå kvar.

Hallå!
Någon som vill diskutera vad som hänt Lisa 7/6?
Lovar att inte skriva mer på Flashback om:
♤hon letade efter en toalett i ladan mittemot caféet
♤hon letade efter ett eluttag i ladan mittemot caféet för att ladda sin
mobiltelefon i

Tror inte heller att det var kollegorna som hade en svart suv och som Lisa ska ha lutat sig in mot enligt några eventuella vittnen. De skulle söderut och hade vad det verkar dessutom bråttom.

Tror inte heller att hon placerades inomhus för att skyddas från element som vistas utomhus. Det låg nog något mycket jävligare bakom placeringen än så.

Vad kan få någon (oavsett nationalitet) att göra något sådant här grymt? Här utgår jag ifrån att hon har knycklats in i något alldeles för litet och behandlats gruvligt.
2015-09-12, 23:13
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
Varifrån får du informationen att tolkar är en bristvara? En eventuell brist på tolkar kan väl knappast få gå ut över rättssäkerheten för den enskilde individen?

Av informationen i artikeln att döma så förefaller det som om tingsrätten haft dålig planering och kunskap om vikt av tolk på plats vid förhandlingen.

Att få tag på en litauisk tolk en fredagkväll går säkert, dock lär det nog ta lite tid.

Är verkligen kulturförbristningen milsvid mellan Litauen och Sverige? Förmår han inte göra sig förstådd på engelska eller svenska efter totalt tio år i de båda länderna?

Känns som att det här är en diskussion långt ifrån det viktigaste i det här fallet.
2015-09-12, 23:19
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Äh, han hade bott fyra år i England och tre år i Sverige när han anställdes. Han kunde det han behövde kunna för att sköta jobbet. Han behövde inte lära sig mer, han umgicks med bror och fru, och hade inte för avsikt att stanna i Sverige. När polisen kom indundrande och pratade konstiga ord som "hämta till förhör", så förstod han kanske inte.

Det kan också vara så att han bad polisen vänta en stund.
- Jag måste ställa ut lite kattmat till Sigge.
- Nej, du ska med nu.
- Bara en minut.
*klick* Handklovar på.

Är det något fel på till exempel: " We would like to ask some questions..."?
Jag tror inte polisen i onödan använde ord som kunde misstolkas.

Så katten hade svenskt namn? Intressant.
2015-09-12, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Ingen som kan spinna vidare på denna teori?

Är det sant, jobbade Helen på ett café som Jönsson ägde ? Hoppas verkligen att polisen vet om det , två flickor som arbetar på två helt olika platser i landet där AJ står som ägare av lokalen , inte klokt om dom har missat det

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in