2015-09-13, 00:10
Medlem
funasdalens avatar
Här har ni en förklaring till varför GM begick mordet enligt en av hans vänner.
Tankar kring detta?

http://i.imgur.com/db398Hf.jpg?1
Citera
2015-09-13, 00:16
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funasdalen
Tankar kring detta?

Den texten har redan varit uppe till diskussion i tråden ett par gånger. Men nya läsare kanske vill prata om den.
Citera
2015-09-13, 00:17
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Tankar kring detta?

Ser ingen förklaring. Bara massa ursäkter. En förklaring skulle vara något som beskriver exakt varför han attackerade Ida.
Citera
2015-09-13, 00:22
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watsup
Hade jag varit bekant med Ida och läst detta... Hade jag fullständigt tappat det. INGEN kan hållas ansvarig för ett mord förutom mördaren själv. Det är inte synd om honom. Kanske har psyket gjort fel, jag vet inte. Men det yttersta ansvaret ligger hos dig själv. Fine, ingenting funkar och ingen lyssnar buhu. Säg att du tänker mörda någon då. Ingen lyssnar, nej men ta ditt feta arsle till närmaste tågräls och få huvudet avklippt. Vafan är detta? Kan vi få fram namnet på försvararen av kvinnomördaren? Ser hans min framför mig när han skrikandes dunkar en fet sten i en halvt medvetslös kvinna. Fyfan att hitta ursäkter till detta.

Men snälla nån

Om du läser noga vad som står i bilden som länkades så förklarar den bekanta personen till GM vad som är bakgrunden och förmodligen förklaringen till att GM gick och tog livet av en annan person. Dessutom påpekar den bekanta att GM hade kanske inte gjort dådet om psykvården tagit hans situation på allvar. Sen skriver hen ordagrant att "det finns ingen ursäkt överhuvudtaget till att ta någon annans liv".

Texten i bilden är inget att överreagera över, såvida du inte missförstår den. Dock håller jag inte med om det sista som står i bilden - för GM är visst en jävla kallblodig mördare, oavsett om han är psyksjuk eller ej.
Senast redigerad av lighten-up 2015-09-13 kl. 00:27.
Citera
2015-09-13, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag har inte läst tråden - ber om ursäkt för det - men var är pappan? Har han inte uppfostrat ungen alls?

Verkar som om de haft något varannanveckasupplägg som är så poppis nuförtiden, så ja, pappan är väl också högst medansvarig i sonens fostran kan man tycka:

https://www.facebook.com/jonas.andersson.37?fref=pb&hc_location=friends_tab &pnref=friends.all

Analyser på pappan?
Citera
2015-09-13, 00:34
Medlem
undrarbaras avatar
Citat:
Tankar kring detta?

Med tanke på hans dåliga psykiska tillstånd: Undrar om han åt SSRI antidepressiva?

Tydligen har de en bieffekt på vissa att de drabbas av impulser av att vilja döda och knivhugga ihjäl folk, sig själva, anhöriga, sina egna barn etc. Detta är ganska nedtystat, länk med dokumentärer om det här och många som vittnar om samma sak finns här:

https://www.artimus.se/whocaresinsweden/sv/whocaresinsweden.php
Citera
2015-09-13, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undrarbara
Med tanke på hans dåliga psykiska tillstånd: Undrar om han åt SSRI antidepressiva?

Tydligen har de en bieffekt på vissa att de drabbas av impulser av att vilja döda och knivhugga ihjäl folk, sig själva, anhöriga, sina egna barn etc. Detta är ganska nedtystat, länk med dokumentärer om det här och många som vittnar om samma sak finns här:

https://www.artimus.se/whocaresinsweden/sv/whocaresinsweden.php

Ja, det kan man fundera kring, men vill tillägga att den vanligaste effekten av SSRI är den motsatta, dvs man vill inte döda, varken sig själv eller andra, det är ju liksom poängen med medicinen, att förebygga att man mår så kasst att man begår (själv)mord.
Citera
2015-09-13, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.a.z.o.r.
Hur stor är denna majoritet, 60%? Ska oskyldiga utsättas för de resterande procenten? Är det rättvisa? För övrigt anser jag att mördarna redan har förverkat sin rätt att leva sekunden de bestämde sig för att ta ett liv.

Majoriteten är runt 90%.
Rent på individnivå tycker jag som du, de förtjänar att dö. Men som det moderna och inte barbariska samhälle vi har och som vi ska värna om tycker jag det är fel att utfärda dödsstraff.
Citera
2015-09-13, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Har han blivit hånad av andra barn som liten....då har han blivit torterad menar jag...fast vissa tycker ju inte att just en sådan detalj är så allvarlig!!

...ja..fast då gäller det "känsliga", "snälla" barn...inte "barn som blir hånade och som pga det kokar av hämndbegär, mot vem som helst som har oturen att korsa vägen"...

Känner du honom eller??

...alla bär inte på en sådan oerhörd aggressivitet...men vissa gör det...och då....

...du vet inte...du bara hoppas..av någon anledning..men jag kan faktiskt ha rätt!!

Äh...jag vill påstå att barn som blir hånade och slagna av andra barn...att dom faktiskt blir just torterade...fast somliga (mobbarna själva förstås) räknar det ju som bagateller...

Mobbning isolerat är inte anledning till detta brott, det står jag fast vid. Om så skulle vara fallet så hade vi haft jävligt många likadana mord! Det måste till något annat hos GM för att det som hänt kunde hända. Det kommer visa sig vad i den psykiatriska utredningen. Det jag skrev om tortyr handlade om familjen eftersom det påståtts i tråden att han skulle ha blivit torterad/misshandlad i familjen och det finns det inga som helst belägg för.

Jag förstår att du brinner för de som mobbas och det gör faktiskt jag också. Men fortfarande, om han blivit mobbad så är det inte svaret på varför detta sadistiska mord begicks. Dessutom vet vi inte om han mobbats. Bara för att han höll sig för sig själv så behöver inte andra barn/ungdomar slagit honom eller hånat honom.
Senast redigerad av hoaxgammon 2015-09-13 kl. 01:36.
Citera
2015-09-13, 02:05
Medlem
Att de flesta antidepressiva mediciner ger en nedsatt kontroll och kraftigt dämpat samvete är bevisat.
T ex lätt för dessa personer att snatta eller göra liknande brott de aldrig skulle ha gjort utan inverkan av denna medicinering.
Med tillägg som Stilnoct eller någon ren benso för sömnen som alla deprimerade personer har så ökar risken lavinartat att man skadar sig själv eller någon annan människa. Många gånger har personen minnesluckor och vet inte vad han gjort under "stilnoctruset".
Beroende på hur känslige en person är för denna substans så behövs det kanske endast en tablett för att framkalla hallucinationer och vanföreställningar. Jag tror många med psykiska besvär gör våldsbrott pga den förändrde verklighetsuppfattnig som drabbar dem under påverkan av medicineringen.
Jag tror många mord och andra våldsbrott är dessa mediciners fel till stor del.
Dags att forskning startas så vi får se om de verkligen inte gör mer mycket mer skada än nytta.
Citera
2015-09-13, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Mobbning isolerat är inte anledning till detta brott, det står jag fast vid. Om så skulle vara fallet så hade vi haft jävligt många likadana mord! Det måste till något annat hos GM för att det som hänt kunde hända. ......

Vi har och kommer att alltid att ha jävligt många likadana...om inte mord...så andra våldsbrott...där förövaren blivit kränkt i barndomen på något sätt....sånt straffar sig till slut.....redan aggressiva barn som blir ÄNNU aggressivare...blev KA verkligen hånad och slagen i skolan..ja, inte påverkade det honom positivt i alla fall..det kan ha gjort att proppen gick fortare än den skulle ha gjort.
Citera
2015-09-13, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
En dysfunktionell familj har nog större inverkan i kombination med t ex psykopati, asberger. Undrar också om syster blivit utsatt för övergrepp av brodern samt om de båda blivit utsatta av någon. Men vad som utvecklar människor till monster kan också vara helt oberoende av omgivningen. En stor finns säkert genetiskt.

Edit: En stor del av förklaringen kan vara genetiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in