2015-09-12, 05:46
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Har pratat med många Väsbybor idag som är oerhört lättade. Låt oss nu hoppas att man klarar av att hålla honom inlåst oavsett påföljd. Man ska ha inte ha några andra chanser om det första brottet man begår är ett brott som detta. Han är livsfarlig och jag tvivlar starkt på att terapi och behandling hjälper.

Han är nog oskadliggjord för lång tid framöver i och med detta gripande.
Citera
2015-09-12, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinsBror
Visst är det så. Den som säger annorlunda är antingen totalt okunnig och levde inte på den tiden eller så växte den personen upp i något slumområde och bor som vuxen i ett finare område och har dessutom svalt vad media skriver.

Mobbning fanns såklart på den tiden också. Jan Guillou mobbades när han var yngre. Men handen på hjärtat så skulle det vara väldigt oroväckande om just han inte blev det. Mobbing är också något som är mycket vanligare idag än då. Varför kan enkelt förklaras på att se vilka det är som står för majoriteten av mobbning idag. Indirekt kan dagens politik vara en orsak till varför den här rödhårige personen mobbades och till slut gick över gränsen till rent vansinne.

Visst mobbning fanns och har alltid funnits. Jag förstod det inte förrän mycket senare. Jag var så ung och oförstående och trodde att det var någon typ av lek. Problemet är att mobbning aldrig kommer att försvinna. Det finns olika typ av mobbning. Jag tror att den vanligaste är ett sätt för en grupp att få alla att rikta sig in i ledet. Sedan har vi den onda obehagliga mobbningen där någon eller några fysisk och psykiskt bryter ned någon annan av ingen orsak.

Våldtäkter och sexuellt utnyttjande fanns även förr men har det ökat? Eller är det bara media som säljer lösnummer eller klick? Jag tror att det har ökat för egoismen och likgiltigheten har ökat i vårt samhälle. Vi har blivit mer stressade än vad vi var då av jobb media och den drömbild av hur vi vill att vi skall var men ej har tid eller pengar att uppnå.
Citera
2015-09-12, 08:06
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:
Har pratat med många Väsbybor idag som är oerhört lättade. Låt oss nu hoppas att man klarar av att hålla honom inlåst oavsett påföljd. Man ska ha inte ha några andra chanser om det första brottet man begår är ett brott som detta. Han är livsfarlig och jag tvivlar starkt på att terapi och behandling hjälper.

Tyvärr måste jag hålla med dig, inte någon man vill ha till granne om några år
Citera
2015-09-12, 08:07
Medlem
R.a.z.o.r.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45-70
Ja jävlar vad han är lik många andra psykon man sett tidigare!
Kanske en bra FaceCheck kan tidigt få tag på presumtiva våldsbrottslingar?
Till viss del, men jag gillar inte generaliseringar för det leder till att oskyldiga mobbas och skuldbeläggs. Jag anser att man bör rikta in sig på tankemönster och värderingar, inte på utseende, när man ska hitta jävlar som han. Ett exempel skulle vara ett driv mot upphetsning av sexuellt våld, kvinnohat o.s.v. Jag tycker att det är bättre markörer än utseende.
Citera
2015-09-12, 08:10
Medlem
i.trollskogens avatar
Om han hade gått in på sin gamla skola och skjutit hejvilt, då kanske mobbning kunde förklara dådet till viss del. Men nu så verkar det vara ett lustmord, killen är ett pervo.

Mobbning är jättevanligt, Aspbergers också. Sådana grejer förklarar inte dådet, kom igen nu. Killen tänder på sjuka grejer och troligtvis har han en lika sjuk kvinnosyn. Detta som hänt är hans val och nu får han stå för konsekvenserna.
Citera
2015-09-12, 08:12
Medlem
R.a.z.o.r.s avatar
Citat:
Jag är en av de Runbybor som är lättade, men samtidigt är jag orolig för framtiden. Varför? När jag observerar vad som skrivs på olika forum, bloggar m.m. förstår jag att det finns en hel del människor med förvridet sinne och jag är faktiskt förvånad över att sådant här inte sker oftare. Det finns en hel del fler sådana som GM som är tickande bomber.
Citera
2015-09-12, 08:15
Medlem
R.a.z.o.r.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.trollskogen
Om han hade gått in på sin gamla skola och skjutit hejvilt, då kanske mobbning kunde förklara dådet till viss del. Men nu så verkar det vara ett lustmord, killen är ett pervo.
Bra skrivet. Jag tror att folk ibland förväxlar orsak och verkan. Var han mobbad för att han var annorlunda och detta annorlunda ledde till hans dåd, eller var det mobbningen som var hönan och dådet som var ägget?
Citera
2015-09-12, 08:19
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
...våld föder våld...det är en gammal sanning!!
Menar du att KA utsatts för våld?

Tycker det börjar bli en trådsanning att KA varit mobbad när det finns mycket som tyder på att han kanske bara kännt sig mobbad. Dumt att ge andra i hans klass skuld om man inte vet exakt hur det ligger till. De går inte att tvinga någon att bli polare med en udda typ bara för att den inte ska känna sig mobbad.

"– Vi pratade ofta om det, att vi skulle försöka lära känna honom bättre, men det var som att han valde att inte bli nära någon. Vi gjorde allt vi kunde för att få kontakt men han ville inte öppna sig."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21401334.ab
Citera
2015-09-12, 08:23
Medlem
R.a.z.o.r.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Den värsta seriemördaren i Sveriges historia som erkände 27 mord lever idag ute i samhället med familj och barn. Statistiken säger att majoriteten av våldsbrottslingar som suttit av ett långt fängelsestraff inte begår nya brott.
Hur stor är denna majoritet, 60%? Ska oskyldiga utsättas för de resterande procenten? Är det rättvisa? För övrigt anser jag att mördarna redan har förverkat sin rätt att leva sekunden de bestämde sig för att ta ett liv.
Citera
2015-09-12, 08:30
Medlem
Mycket bra polisarbete - lugnt och metodiskt
och till slut betalar sig envisheten

Att åka hem till Idas föräldrar och kunna berätta att man tagit GM måste kännas som en enorm lättnad

Nu kan Idas föräldrar gå vidare i sin sorg över att ha förlorat sitt barn
Och kanske kommer dom att få veta vad som hände denna mardrömskväll när deras dotter blev överfallen och mördad
Citera
2015-09-12, 09:28
Medlem
2dopes avatar
Finns det några uppgifter om exakt hur hon dödades och om det fanns något motiv öht?
Citera
2015-09-12, 09:28
Medlem
Frostflakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Jösses! Är du verkligen så korkad som du låter? Nej, ingen prostitution i världen eller statliga bordeller hade hjälpt denna flicka eftersom GM, om det var sexuellt motiverat mord, inte har normala sexuella preferenser. Eller tycker du bara att det inte hade gjort så mycket om han mördat en prostituerad istället?

Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
hahahahahahhaha sämsta jävla förklaring jag hört, lagligt att sälja, inte köpa, känns som man hellre åker på en sån dom än en morddom, btw tåget till köpenhamn, citygirls, hur lagligt dom helst, dom hade tagit emot han med glädje

Haha vem är det som är korkad här? Läser du ens vad ja skriver?
Vem har sagt att prostituerade bara går med på "Vanilj sex"? Om hans motiv är sexuellt så är det självklart att om snubben hade fått komma till här i livet utan att bli utfryst att varenda kvinna han kollar på så hade han inte säkerligen inte varit så sexuellt frustrerad??????

Självklart är det inget försvar för det idioten har gjort, men att säga att om killar hade kunnat få KÖPA sex så hade inte våldtäkterna och de sexuella övergreppen minskat tror du? Ser man inte det är man pantad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in