2015-09-11, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frostflakes
Det här får mig att blir riktigt förbannad på att prostutition fortfarande är olagligt. Den här lilla flicka hade fortfarande varit vid liv, och tusentals andra säkerligen om det här är motivet.

Jösses! Är du verkligen så korkad som du låter? Nej, ingen prostitution i världen eller statliga bordeller hade hjälpt denna flicka eftersom GM, om det var sexuellt motiverat mord, inte har normala sexuella preferenser. Eller tycker du bara att det inte hade gjort så mycket om han mördat en prostituerad istället?
Citera
2015-09-11, 16:21
Medlem
Jag är glad att förövaren är svensk, då kanske han får sig ett redigt straff för en gångs skull och media "glömmer" ej bort fallet.
Citera
2015-09-11, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Jösses! Är du verkligen så korkad som du låter? Nej, ingen prostitution i världen eller statliga bordeller hade hjälpt denna flicka eftersom GM, om det var sexuellt motiverat mord, inte har normala sexuella preferenser. Eller tycker du bara att det inte hade gjort så mycket om han mördat en prostituerad istället?
håller fullständigt med, fullständigt idiotisk teori
Citera
2015-09-11, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Inget är så korkat som idioter som använder korkat-smileysar på grund av att de inte kan läsa innantill.

Jag skrev "inte generellt mer aggressiva". Man kan alltså inte använda diagnosen som förklaringsfaktor till att någon lätt blir arg och förbannad i största allmänhet, vilket var vad den person vars inlägg jag kommenterade antydde.

Aggressivt beteende ingår heller inte bland diagnoskriterierna för AS.

Hm, nej inte alls. När dom blir aggressiva så beror det förstås på omständigheterna runt omkring. Det är ju helt normalt att slå ner Kalle om han uppfattas tala för högt. Eller knuffa Anna för att hon inte fattar att hon inte får stå så nära honom i matkön. Om Pelle skojar och säger ja med döda mig då så borde ju alla förstå att en med AS ofta tolkar allt bokstavligt. Äh sluta sprid lögner.

Frånvaron av empati är ett annat drag så är verkligen inte förvånad om gm i det här fallet lider av AS.
Citera
2015-09-11, 16:26
Medlem
Kom ihåg nu att de fick gärningsmannens DNA från offret. Det finns väl egentligen bara två alternativ då. Antingen blödde gärningsmannen (lite osannolikt då sådant ofta sker i slagsmål eller vid knivmord) eller så lämnade han spermier på eller i offrets kropp eller blev riven och lämnade hudflagor under naglarna.

Jag tror alltså en våldtäkt som slutade med att gärningsmannen tog livet av henne.

Det är jättebra att fallet blir uppklarat. Att inte hitta gärningsmannen har skapat en otrygghet i hela området. Nu blir många lugnare igen när de vet att gärningsmannen är omhändertagen och ej kan göra om sitt brott.

De som spekulerar i hans psykiska tillstånd får allt tänka på att det går inte att säga att alla med en viss psykisk läggning är si och så. Om t ex alla med aspergers skulle vara våldsamma så skulle vi se tiotusentals misshandelsfall varje år eftersom nästan hälften av alla svenskar är aspergers.

Att ens försöka antyda att det är offrets fel att det hände är så lågt att man kan bara konstatera att vissa personer är helt psykiskt skadade.
Citera
2015-09-11, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pushallin
Frågan är ju varför han skulle just gå på IJ? Han gick väl inte ut i spåret med avsikt för att attackera något utan att han förmodligen var arg men det är inte första gången han var arg förmodligen och antar att han inte gjort något våldsamt innan så VARFÖR gick det ut över IJ? Hon måste ju ha sagt något eller något snarlikt.

Inte helt omöjligt, tydligen har GM varit explosivt aggressiv tidigare, om än inte våldsbenägen.Om det stämmer med asperger så kan han ha misstolkat en replik.
Men sannolikt är det ett impulsivt brott, inte planerat. MAn går inte till ett motionsspår och väntar ut ett mordoffer. Det finns bättre brottsplatser.
Citera
2015-09-11, 16:28
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matreo
Någon som känner honom sen tidigare skrev detta inlägg:

http://qs.lc/cr6yy

Intressant.
Citera
2015-09-11, 16:28
Medlem
godhetsapostelns avatar
Hur många mord skall aspergare begå innan vi börjar prata om Kevin? 9 av de 10 värsta massmördare hade asperger inte psykopati (al bundy är den enda psykopaten på den listan). I flera fall är det ju uppenbart att specialintresset att stoppa upp djur utvecklats till att stoppa upp människor. Brevik, lasermannen, sune mangs brorson hade alla asperger - inte psykopati. Bakom nästan varenda skolskjutning finns, ja just det, autismstörning.
Hans Asperger gjorde sin upptäckt när han arbetade med fångar i fängelse (men gick sen vidare med att arbeta med barn med dessa störningar och därför tror många att han upptäckte fenomenet i sitt arbete med barnen). Hans Asperger menade att asperger är en undergrupp till psykopati.
Det finns ett väldigt märkligt fenomen i vår kultur där det är "synd" om empatilösa aspergare men rätt åt empatilösa psykopater.
Men om vi åtminstånde kunde börja prata om Kevin som vuxna människor?
Om gärningsmannen har asperger så har han gjort det han gjort utefter något system han utarbetat i sin hjärna i ensamhet, och har ingenting med brottsoffret att göra.
Senast redigerad av godhetsaposteln 2015-09-11 kl. 16:31.
Citera
2015-09-11, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Efter att TV3/Expressen hade den där artikeln om psykopaten med autismspektrumstörning så tror varje svenne bonnläpp att asperger är lika med kriminell.

Asperger är en slaskdiagnos idag, de flesta som har aspergerdiagnos har autism och inte asperger. Ja, det finns en skillnad. Har GM asperger så har en av hans föräldrar det också. Det ser inte ut så vad jag kan se.

Asperger är en autistisk diagnos. sk. högfungerande autism..
Citera
2015-09-11, 16:30
Medlem
watsups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matreo
Någon som känner honom sen tidigare skrev detta inlägg:

http://qs.lc/cr6yy

Hade jag varit bekant med Ida och läst detta... Hade jag fullständigt tappat det. INGEN kan hållas ansvarig för ett mord förutom mördaren själv. Det är inte synd om honom. Kanske har psyket gjort fel, jag vet inte. Men det yttersta ansvaret ligger hos dig själv. Fine, ingenting funkar och ingen lyssnar buhu. Säg att du tänker mörda någon då. Ingen lyssnar, nej men ta ditt feta arsle till närmaste tågräls och få huvudet avklippt. Vafan är detta? Kan vi få fram namnet på försvararen av kvinnomördaren? Ser hans min framför mig när han skrikandes dunkar en fet sten i en halvt medvetslös kvinna. Fyfan att hitta ursäkter till detta.
Citera
2015-09-11, 16:31
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Kom ihåg nu att de fick gärningsmannens DNA från offret. Det finns väl egentligen bara två alternativ då.
Finns betydligt fler alternativ än två.
Citera
2015-09-11, 16:32
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Hur många mord skall aspergare begå innan vi börjar prata om Kevin? 9 av de 10 värsta massmördare hade asperger inte psykopati (al bundy är den enda psykopaten på den listan). I flera fall är det ju uppenbart att specialintresset att stoppa upp djur utvecklats till att stoppa upp människor. Brevik, lasermannen, sune mangs brorson hade alla asperger - inte psykopati. Bakom nästan varenda skolskjutning finns, ja just det, autismstörning.
Hans Asperger gjorde sin upptäckt när han arbetade med fångar i fängelse (men gick sen vidare med att arbeta med barn med dessa störningar och därför tror många att han upptäckte fenomenet i sitt arbete med barnen). Hans Asperger menade att asperger är en undergrupp till psykopati.
Det finns ett väldigt märkligt fenomen i vår kultur där det är "synd" om empatilösa aspergare men rätt åt empatilösa psykopater.
Men om vi åtminstånde kunde börja prata om Kevin som vuxna människor?
Al Bundy? Är inte han skoförsäljare?

Hur som helst är det väl ingen chock för någon att grabben har psykiska problem. Lite intressant det hans bekant skriver dock. Har vården fallerat fatalt på något sätt, eller har han inte uppvisat/talat om sina mest bisarra fantasier och tankar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in