2015-09-09, 14:28
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Länken funkar inte. Har detta antagits?
I dom B 1074-15, B 1074-15, fastslog Hovrätten för Västra Götaland att normalstraffet för mord är 15 års fängelse.
Citat:
Tingsrätten har, med hänvisning till NJA 2013 s. 376, konstaterat att utgångspunkten
är att straffvärdet för mord motsvarar fängelse 14 år. Enligt hovrättens uppfattning kan
dock denna utgångspunkt påverkas av den lagändring som skedde efter Högsta domstolens
dom i det nämna fallet. Vid den tidpunkt som var aktuell då hade 3 kap. 1 §
brottsbalken lydelsen:
Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och
högst arton år, eller på livstid.
Genom en lagändring som trädde i kraft den 1 juli 2014 (dvs. efter Högsta domstolens
dom men före Mikael Sjöholms gärning), ändrades lydelsen till:
Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och
högst arton år, eller, om omständigheterna är försvårande, på livstid.
Av den ändrade ordalydelsen framgår inte direkt den avsikt som mycket tydligt ges till
känna i motivuttalandena (prop. 2013/14:194), nämligen att mord i ökad utsträckning
skall bestraffas med fängelse på livstid. Motivuttalandena avser dock inte bara tillämpningen
av livtidsstraffet. Det framgår också (a. prop. s. 25) att lagändringen får effekt
även för andra än de allra allvarligaste fallen:
Enligt dagens praxis (NJA 2013 s. 376) ska straffvärdet för mord som utgångspunkt
vara 14 års fängelse. Detta tar sikte på en gärning som varken innefattar förmildrande
eller försvårande omständigheter. Även med den förändring som nu föreslås är utgångspunkten,
vid sådana förhållanden, ett tidsbestämt straff. Den ökade användningen
av livstidsstraffet innebär emellertid att en förskjutning uppåt inom den tidsbestämda
straffskalan kommer att ske.
Ett liknande besked ges i specialmotiveringen till den nya lydelsen (a. prop. s. 29):
Som en effekt av lagändringen höjs straffnivån även för mord som inte bestraffas
med fängelse på livstid. Hela straffskalan bör användas vid straffmätningen.
Propositionsuttalandena i denna fråga måste förstås som att lagändringen syftar till inte
bara en ökad tillämpning av livstidsstraffet, utan även att utgångspunkten för straffvärdet
skall vara ett längre tidsbestämt fängelsestraff än de 14 år som Högsta domstolen
angav i det ovan nämnda rättsfallet. Enligt hovrättens uppfattning har lagändringen
fått till följd att utgångspunkten numera får anses vara 15 år, dvs. för de fall där
varken förmildrande eller försvårande omständigheter finns.
2015-09-09, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Ja, du har så rätt!
NB sitter inträngd i ett hörn och vet inte vad han ska hitta på.
För en tid sedan mådde han så bra enligt Advokaten, senaste omförhandlingen tjöt och bölade han och mår nu tydligen väldigt dåligt.
Jag tror att Advokaten är ganska trött på både NB och hela fallet.
Själv tycker jag att han mår som han förtjänar.

Ja och sedan måste advokaten ha tolk med vid samtalen. Måste vara tungarbetat.
2015-09-09, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xzeeed
Analys av blod kommer visa om det avsatts genom att MGM blött. Därigenom kommer vi direkt få ett svar på om MGM är trovärdig eller ej, oavsett hans eventuella förklaring. Återfinns blodet eller t ex saliv dessutom på BO:s kläder på kroppen, så har MGM också befattat sig med hennes kropp. I ett sådant läge vilar en särskilt tung förklaringsbörda på MGM och det blir då mycket intressant att följa hur MGM agerar- oavsett hur så kommer det kunna analyseras. Han kan 1, fortfarande neka och hävda att han aldrig befattat sig med BO och hennes tillhörigheter- trots överbevisning 2, han kan erkänna brott mot griftefriden, men t ex "vägra ange den egentlige mördaren" 3, han kan erkänna mord osv. Om 2, så ger det förstås utrymme för en rad nya frågor som ska besvaras.

Vad vi ska komma ihåg är att MGM var häktad når blodspåret skickades för analys, inte tvärtom. Ett annat scenario hade kunnat vara att man saknat en MGM och sedan fått träff på nu häktad och plockat in honom. På samma sätt var MGM inplockad på förhör när BO hittades som en direkt följd av omständigheterna, det var inte så att BO hittades och man då bestämde sig för att plocka in MGM. Båda dessa fakta bör man ha med sig.

Vi vet inte mycket om den bevisning som finns i övrigt. Jag gissar att det är en rad för MGM försvårande omständigheter som tillsammans med ovanstående stärker att MGM haft möjlighet och är den som utfört gärningen. Jag tror inte man genomsöker ett fordon om och om igen, nej man gör en grundlig genomsökning en gång och finner man ingenting finns ingen anledning att behålla det. Alla de som pekats ut i denna tråd har garanterat kontrollerats avseende alibi vid tidpunkten, vi kan utgå ifrån en gedigen genomgång av "alternativa gärningsmän". Här kan vi vara ganska säkra på att frun och broderns vittnesmål inte ger MGM alibi, tvärtom. Vidare finns vittnesuppgifter av bilen påväg i riktning Martorp vid aktuell tidpunkt, eventuellt också vid ladan, liksom MP:s konfrontation som ju faktiskt, om någon glömt det, var början på ett totalt genombrott i och med fyndet av kroppen (även fast polisen redan hade koll på MGM, av orsaker vi också kommer få veta). Till detta tillkommer t ex telefonanalys. FUP kommer visa om BO utsatts för något övergrepp, men eftersom motivbilden verkat lite oklar(?) kanske så inte är fallet (men kan fortfarande ha varit planerat, men t ex avbrutits). Något jag missat?

Utöver detta finns säkerligen också, tror jag, ytterligare fynd/omständigheter av betydande karaktär som MGM kommer konfronteras med vid slutförhöret. Om dessa vet vi inget, ännu. Det kan vara fynd i hemmet till exempel (trofé i form av örhänge...?), fynd i mjölkrummet eller vid fyndplatsen (låst?). Jag funderar på om alla BO:s tillhörigheter påträffats, till exempel telefonen? Annars skulle en förnyad insats från MP inte vara fel, allt talar för att om något eventuellt saknas så finns det sannolikt på säteriets ägor.

När det gäller dödsorsak. Kan det vara så att BO dött av kvävning genom att ha varit instängd i litet utrymme med tejpad mun, som nämnts? Det skulle försvåra på flera sätt (t ex rubricering liksom tidpunkt för dödsfall).

Din post är mycket bra och belysande,

mitt fetade: Just där får MGM oerhörda problem att förklara fynden/spåren om han fortsatt hävdar att han aldrig träffat offret, det faller helt enkelt på sin orimlighet vilket TR kommer starkt att beakta. Någon kontaminerings trams p.g.a. sitt arbete kommer lämnas därhän.

Det är flera av varandra oberoende spår som kommer binda honom till offret och kryddas med vittnesuppgifter/utsagor, mobil och IT rapporter och genomgångar mm.
Oberoende spår = finns på flera platser/saker/lokaliteter samt offret, därom är jag tämligen säker på.
2015-09-09, 17:23
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ockhams rakkniv

Nej, det där är inte Ockhams rakkniv. Den enklaste förklaringen till transaktioner som gjorts med ett konto är att det är kontoinnehavaren själv som gjort dem, inte någon annan person som lånat kontot.

Sen vet jag inte om det är så himla mycket troligare att en vuxen kvinna gillar barbiedockor än att en vuxen man gör det. Det är liksom en typ av hobby som brukar gå över när man blir vuxen. Tror du f.ö. att det är frun som länkat till ställen med bilder på bundna tonårsflickor också?
2015-09-09, 18:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Sen vet jag inte om det är så himla mycket troligare att en vuxen kvinna gillar barbiedockor än att en vuxen man gör det. Det är liksom en typ av hobby som brukar gå över när man blir vuxen. Tror du f.ö. att det är frun som länkat till ställen med bilder på bundna tonårsflickor också?

Låter lika absurt när man tittat på sidan Stardoll. Känns verkligen inte som normal sysselsättning för en vuxen kvinna heller. Varför skulle hon vara inne på hans Youtubekonto öht?
2015-09-09, 18:38
Medlem
Citat:
Lisa Holms familj är brottsoffer i den pågående utredningen kring mordfallet som engagerar hela Sverige. Som närmast anhöriga har de rätt till ett målsägandebiträde, som ska erbjuda dem stöd och föra deras talan i en framtida rättsprocess.
Deras val föll på den kände Skaraborgsadvokaten Tore Brandtler.
– Jag vet inte varför de begärde mig. Men dels är jag ganska erfaren och dels kan de ha blivit tipsade om mig från folk i deras omgivning, säger han.

Försvarade "Skarakannibalen"
Som advokat har han försvarat misstänkta som åtalats för sexualbrott mot barn och grova våldsbrott. Som i det uppmärksammade fallet med "Skarakannibalen", Isakin Jonsson, som mördade sin sambo under bestialiska former och dömdes till rättspsykiatrisk vård föra fyra år sedan.
Hur känns det att företräda brottsoffer i stället?
– När jag jobbar som försvarare så är det ju inte brottet som jag försvarar. Det har med rättssäkerhet att göra. Jag har inga problem att byta sida. Det är alltid människan som man företräder.
Vilken blir din uppgift som målsägandebiträde åt Lisa Holms familj?
– Jag biträder familjen med bland annat skadeståndsyrkande, och under samtal med pappan så har han även önskat att jag ska biträda åklagarens åtal.
Vad innebär det?
– Att jag på sätt och vis fungerar som en "extraåklagare". Att jag kommer ha rätt att ställa frågor om själva ärendet och inte bara ska yrka på skadestånd.

http://www.expressen.se/gt/han-ska-hjalpa-lisa-holms-familj-i-ratten/
2015-09-09, 18:46
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Låter lika absurt när man tittat på sidan Stardoll. Känns verkligen inte som normal sysselsättning för en vuxen kvinna heller. Varför skulle hon vara inne på hans Youtubekonto öht?
Även frun hade denna Stardoll på sin sida (minns ej om det var på hennes youtube eller facebook).
2015-09-09, 18:51
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Det där är en egen uppfattning om ord och en egen uträkning som varken talar för att den är rätt eller fel.

Nej.

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

http://www.expressen.se/gt/vi-har-en-bild-av-hur-det-har-har-gatt-till/
2015-09-09, 19:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Även frun hade denna Stardoll på sin sida (minns ej om det var på hennes youtube eller facebook).

Kan du länka?
Har aldrig sett detta framkomma tidigare. Skumt tidsfördriv att syssla med klippdockor vid denna ålder..
Isf ser jag inte vitsen med att han ska ha detta på sin sida.
2015-09-09, 19:18
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Ja, om han är helt oskyldig till alla anklagelser, så borde han inte må så dåligt, ha ångest och samvetskval. Om man däremot målat in sig i ett hörn och ljuger, både för sig själv, advokaten och polisen, så mår man som man förtjänar. Sanningen brukar alltid komma fram, förr eller senare. Om man sitter oskyldigt häktad och blir frisläppt och friad från alla anklagelser borde han vara berättigad till ett stort skadestånd, som väl överstiger det han hade tjänat om han hade jobbat kvar på Blombergs säteri.

Nån som har koll på hur högt skadeståndet är per dag t.ex, om nu den MGM skulle vara helt oskyldig och får sitta häktad i säg 120 dagar. Det borde väl bli högre ju längre tid det går?
Finns det nån logaritmisk formel, t.ex 500kr * (120^1,25)
2015-09-09, 19:30
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.expressen.se/gt/han-ska-hjalpa-lisa-holms-familj-i-ratten/

Intressant.
Biträdande av en advokat som i hög grad tänker "utanför boxen"
2015-09-09, 19:40
Medlem
Hyltrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Ja, om han är helt oskyldig till alla anklagelser, så borde han inte må så dåligt, ha ångest och samvetskval. Om man däremot målat in sig i ett hörn och ljuger, både för sig själv, advokaten och polisen, så mår man som man förtjänar. Sanningen brukar alltid komma fram, förr eller senare. Om man sitter oskyldigt häktad och blir frisläppt och friad från alla anklagelser borde han vara berättigad till ett stort skadestånd, som väl överstiger det han hade tjänat om han hade jobbat kvar på Blombergs säteri.

Det är klart att han mår skit vare sig han är skyldig eller ej! Jag tror inte att han just nu ens vet om att han kan komma att få ett skadestånd.

En stat som håller folk inlåsta i tre månader på så lösa grunder, kanske inte betalar ut några skadestånd i till någon, är säkert vad han tänker?

Sen är det så att olika människor klarar av att vara frihetsberövade olik bra, en del mår skit av det och andra fixar det bättre.

En del oss kan njuta av ensamhet andra kan det inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in