2015-09-12, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nabbolb
Varför är det synd om gm?

Klart att han ska bestraffas med döden!
Öga för öga, tand för tand.

Det är klart att han skall ha det straff vi har för brottet att ta en annan till daga. Problemet är att detta brott kommer att hända igen. Tyvärr kan flickor och kvinnor ej befinna sig själva i skog och stad utan att riskera att bli attackerade. Det är det nya Sverige vi lever i. Det finns ingen återvändo tyvärr.
Citera
2015-09-12, 04:40
Avslutad
Klart han kommer gå fri om bara ett par år... Psyksiskt störd, whatever... Ni vet ju att dessa straff håller oavsett etnicitet. Det är ju det som det svenska straffsystemet vill berätta.. Du har makten till att ta någons liv ifall du är mobbad och mår dåligt och ha chansen till ett liv bara 10 år efteråt... Fy fan vad vidrigt det är... Sen ska man spekulera vidare hur personen som gått i skattebetald psykipatrisk vård fått den vård han behöver? Nä, Muhammed behövde ju en moped... ;D
Citera
2015-09-12, 04:48
Medlem
scrub-unicorns avatar
Det har gått så pass långt att man inte ens kan känna sig trygg mitt på dagen. Och speciellt om kvällar och nätter.. sorgligt.

Minns 2009-2011 som om det var igår.. Jag och min bästavän bodde ungefär 3km ifrån varandra, vi umgicks nästan varje dag. Ibland så fick man gå hela vägen hem på kvällen om ingen av föräldrarna kunde hämta en. Man fick gå igenom en skog för att komma fram, jag var aldrig misstänksam eller rädd.

Idag 2015 så blir jag rädd bara om jag ser att någon går bakom mig, jag hade aldrig vågat gå i en skog varken själv eller med någon annan.
Citera
2015-09-12, 04:49
Medlem
Låter som att det är tvångstankar som är grunden och ingenting annat, man mördar inte bara någon okänd på ett motionsspår bara för att man har mobbats, har sociala problem eller har asperger.

Om så vore fallet hade nog halva befolkningen i Sverige gått ut och sett sig ha ett skäl att mörda en annan människa. Nej, det är tvångstankar och i det möjligen ett hat mot samhället. Kanske ville han sätta skräck i samhället och alla unga tjejer.

Om killen haft ett annat ursprung, hade man inte suttit och diskuterar hans sociala och emotionella problem. Man hade sett honom som den han valde att bli, vilket är en mördare och kriminell. Punkt slut, nu får han sitt straff för det. Men som vi vet, kommer straffet att inte vara tillräckligt hård nog för ett sånt här brott.
Citera
2015-09-12, 05:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrub-unicorn
Det har gått så pass långt att man inte ens kan känna sig trygg mitt på dagen. Och speciellt om kvällar och nätter.. sorgligt.

Minns 2009-2011 som om det var igår.. Jag och min bästavän bodde ungefär 3km ifrån varandra, vi umgicks nästan varje dag. Ibland så fick man gå hela vägen hem på kvällen om ingen av föräldrarna kunde hämta en. Man fick gå igenom en skog för att komma fram, jag var aldrig misstänksam eller rädd.

Idag 2015 så blir jag rädd bara om jag ser att någon går bakom mig, jag hade aldrig vågat gå i en skog varken själv eller med någon annan.

Jag minns 70-tal och tidigt 80-tal. En helt annan värld jämfört med dagens. Men det är det vi kallar utveckling
Citera
2015-09-12, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Jo! Flera psykiska diagnoser (eller sinnestillstånd) fritar en GM från skuld enl. svensk lag, såtillvida att denna inte kan dömas till straffansvar för sin gärning utan måste överlämnas till vården, utan straffpåföljd.
Viktigare är att svenska myndigheter börjar sanera i det psykträsk som Sverige numera är, för att förebygga framtida brottsliga gärningar betingade av psykisk ohälsa!

Vilka är det?

Har man inte allvarlig psykisk störning fritas man aldrig skulden, allvarlig psykisk störning: psykoser. Psykos är det enda som verkligen kan frita GM skulden.

Ja, i vissa särskilda fall kan det handla om andra diagnoser som sammanfaller med "särskild utskrivning". Om personen anses till den grad så sjuk och farlig (sadistisk), att ett fängelsestraff skulle vara som lätta vägen ut igen i samhället.

Vissa människor kan inte hjälpas, förutom att hållas inlåsta genom rättspsykiatrin. Vad jag förstår om systemet är ändå rättspsykiatrin det allra bästa sättet att hålla någon inlåst på obestämd tid till den graden att det kan handla om ren livstid. Däremot handlar detta inte om att frita GM skulden.
Citera
2015-09-12, 05:19
Medlem
fernebos avatar
Har pratat med många Väsbybor idag som är oerhört lättade. Låt oss nu hoppas att man klarar av att hålla honom inlåst oavsett påföljd. Man ska ha inte ha några andra chanser om det första brottet man begår är ett brott som detta. Han är livsfarlig och jag tvivlar starkt på att terapi och behandling hjälper.
Citera
2015-09-12, 05:19
Medlem
perVers2.1s avatar
Ursprungligen postat 2015-08-09

Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
"får bara för mig att det inte är så den här gången.

Utan att GM inte kände men möjligen kände till/sett henne förut.
Gömmer sig, tittar på de som springer förbi och finner njutning i det på något sätt och att det spårade ur. Kanske hade han redan bestämt sig, ikväll ska det ske?

Föräldrar, vårdnadshavare i området bör kanske fundera på om någon i deras närhet skulle kunna vara skyldiga till dådet.
Citera
2015-09-12, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackCade
Jag minns 70-tal och tidigt 80-tal. En helt annan värld jämfört med dagens. Men det är det vi kallar utveckling
Visst är det så. Den som säger annorlunda är antingen totalt okunnig och levde inte på den tiden eller så växte den personen upp i något slumområde och bor som vuxen i ett finare område och har dessutom svalt vad media skriver.

Mobbning fanns såklart på den tiden också. Jan Guillou mobbades när han var yngre. Men handen på hjärtat så skulle det vara väldigt oroväckande om just han inte blev det. Mobbing är också något som är mycket vanligare idag än då. Varför kan enkelt förklaras på att se vilka det är som står för majoriteten av mobbning idag. Indirekt kan dagens politik vara en orsak till varför den här rödhårige personen mobbades och till slut gick över gränsen till rent vansinne.
Citera
2015-09-12, 05:40
Medlem
Grumpe0000s avatar
Hur i helvete kan tipset komma in en dryg månad efter mordet är min tanke?
Citera
2015-09-12, 05:42
Medlem
Grumpe0000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Har pratat med många Väsbybor idag som är oerhört lättade. Låt oss nu hoppas att man klarar av att hålla honom inlåst oavsett påföljd. Man ska ha inte ha några andra chanser om det första brottet man begår är ett brott som detta. Han är livsfarlig och jag tvivlar starkt på att terapi och behandling hjälper.
Straffrabatt under 21 tyvärr. Så kommer väl sitta 6 år kanske. Tragiskt nog.
Citera
2015-09-12, 05:43
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7una
Vilka är det?

Har man inte allvarlig psykisk störning fritas man aldrig skulden, allvarlig psykisk störning: psykoser. Psykos är det enda som verkligen kan frita GM skulden.

Ja, i vissa särskilda fall kan det handla om andra diagnoser som sammanfaller med "särskild utskrivning". Om personen anses till den grad så sjuk och farlig (sadistisk), att ett fängelsestraff skulle vara som lätta vägen ut igen i samhället.

Vissa människor kan inte hjälpas, förutom att hållas inlåsta genom rättspsykiatrin. Vad jag förstår om systemet är ändå rättspsykiatrin det allra bästa sättet att hålla någon inlåst på obestämd tid till den graden att det kan handla om ren livstid. Däremot handlar detta inte om att frita GM skulden.

Du har svårt att uttrycka dig tydligt i skrift, så jag kan inte följa ditt resonemang, men det är långt ifrån enbart psykos som skulle kunna utgöra grund för ansvarsfrihet i fråga om brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in