GW:
Citat:
Har han förföljt henne tror du?
– Det vet jag inte, det vågar jag inte svara på. Jag noterar däremot att det har inträffat så nära den högsta punkten i området som man kan komma. Det kan vara så att han har stått och kollat in de som har passerat – och hon stämde bäst med hans föreställningar eller fantasier.
"Ett stolligt ställe"
Valet av mordplats är en gåta för GW.
– För ett sådant här brott är det stolligt ställe. Det är ungefär som att välja mitt på Sergels torg. Men sådana där personer utmärks av ett mycket högt risktagande. De varken ser eller hör, de har bara en sak i skallen. Men att han skulle ha följt efter henne är jag inte övertygad om.
– Han har uppehållit sig i det där området, men kanske inte för att motionera. Han har vaktat tills han har hittat.
GW är rätt säker på hur 19-åringen kommer att uppträda och agera i förhören framöver.
– Han kommer att vara som en öppen bok.
Vad driver en sådan här person?
– Förmodligen kommer det att visa sig att han har en psykisk störning. Det skulle jag tro. Det finns en del i den där gärningen som indikerar det ganska starkt.
källa:
http://www.expressen.se/nyheter/gw-han-kommer-vara-som-en-oppen-bok/
Detta i kombination med att spaningsledaren nämnt att de sökt på sexualbrottslingar och att polisen i en intervju igår/idag inte ville kommentera varför de sökt efter en manlig GM indikerar starkt på att mordet var sexualrelaterat.
Dvs det slog inte slint i KA:s huvud, utan han hade sexuella föreställningar och avsikter och IJ blev offret.
Det ska bli intressant att höra huruvida själva mordet var ett `misstag` eller om det fanns med i hans intentioner. Sexualsadism. Sista meningen i GW citatet kan tolkas så.
Skönt för UV:s kvinnor att KA är gripen!