2015-09-12, 00:56
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AAA1
I samma cell? Hur skulle brottsplatsen kunna vara lokaliserad i MGM:s cell eller i en cell överhuvudtaget?

...men, jo - GM:s bostad är ju just nu en och densamma som den cell han är i så på så vis ligger de inom samma skulle man kunna säga.

Börjar du bli full nu eller?

Jag undrar förstås hur masterna är placerade, om GM's eventuella mobiltelefon stannar i samma cell oavsett om han är hemma eller i Runbyskogen.
Citera
2015-09-12, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Absolut, det är en myt att de som lider av Asperger är intelligenta. De flesta är normalbegåvade, men fler är lågbegåvade än högbegåvade. Många tenderar dock själva att tro att de är väldigt smarta eller intelligenta, fast de inte är det.

Har du någon källa på att fler är lågbegåvade än högbegåvade ?
Jag har sökt, men hittar ingen sådan källa.
Samma gällande för att de själva tror att de är väldigt smarta, fastän de inte är det.
Låter som spekulation.

Detta hittar jag däremot:
Citat:
Intelligensnivån hos personer med Aspergers syndrom är definitionsmässigt normal (Iq 85-109) eller högre än normal (Iq 110+).
Källa: wiki

Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Föreligger ofta en ojämn begåvningsprofil om man säger så. En Aspie med t ex rymden som specialintresse kan ju te sig genialisk inom just det området, men sedan verka totalt IQ-befriad nr hen ska värma varmkorv.

Ja, ojämn begåvningsprofil som dock håller sig ovanför gränsen för underbegåvning och sträcker sig ända bort till högbegåvad.

Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Det heter idag autismspektrumtillstånd om jag inte har tolkat det helt fel. Anledningen till att folk verkar tro att mönniskor med den diagnosen är intelligenta är för att dom enkelt snöar in på en viss sak och blir väldigt kunnig på just det. Jag skulle vilja hävda att gemeneman idag inte vet vad intelligens är.

Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Precis. Man är ju inte intelligent för att man t.ex. kan alla Sveriges tågtidtabeller fram- och baklänges. Men många verkar tycka (tro) att det tyder på överintelligens.

Det finns många olika teorier om vad intelligens är, hur den uttrycker sig och hur vi kan mäta den.
Man skulle även kunna säga att det ur ett perspektiv inte är särskilt intelligent att mörda en annan människa ? Oavsett ev iq nivå.
Så får vi intelligensfrågan gällande GM ur världen
Senast redigerad av Pythiae 2015-09-12 kl. 01:01.
Citera
2015-09-12, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Ja, han ser ganska vanlig ut, men för att charma tjejerna lär han fått jobba på just sin charm.

..det är väl rätt meningslöst att försöka charma tjejer som inte personkemin stämmer överens med!

Citat:
Att det inte anses attraktivt att vara tjock och därtill ha rött hår i nån slags pottfrisyr är ingen hemlighet.

Tjock?? Öh..alla tjejer är inte så ytliga så dom ratar alla killar som inte ses som gudabenådade hunkar.
Citera
2015-09-12, 01:02
Medlem
nu sitter GM på häktet och deppar över att han inte kommer ut dom närmaste åren.. hela ungdomen förstörd
Citera
2015-09-12, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandsfan
nu sitter GM på häktet och deppar över att han inte kommer ut dom närmaste åren.. hela ungdomen förstörd

Eller så tycker han det är skönt att han äntligen kommer få prata med någon om sina fantasier och eventuellt få hjälp. Inte bära på tankarna ensam. Och att han nu kommer hindras från att göra illa någon igen.
Vi vet inte. Det hela beror på hur hans störning ser ut.
Om han är någorlunda `klar` så gissar jag på att han tänker en del på sina föräldrar nu. Vad de han bryr sig om tänker om honom. Kanske skam inför dom.
Citera
2015-09-12, 01:07
Medlem
borojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharadjan
Sett flera som påpekat detta nu, kan det ligga något i det?
Hämnd? Avundsjuka? Hur var Ida?

Finns inget som pekar mot hämnd då de tydligen inte kände varandra. Tror mer det handlar om mobbning i ung ålder -> blir inåtvänd/litar inte på människor -> hamnar utanför i andra sociala sammanhang och blir isolerad -> dålig social förmåga -> ännu mer ensam, förtvivlad och väljer att agera utåt. Min uppväxt följde i princip samma modell, om än lite mildare, och det gick som tur är inte lika långt som det här fallet.

Att han varit i kontakt med psykiatrin och inte fått den hjälp han behövt tror jag kan ha pushat honom extra att göra något galet, och istället för att skada sig själv (som många gör som ett rop på hjälp) så gick han tyvärr den andra vägen.

Bara mina tankar om händelsen, får personligen inga psykopat-vibbar av killen, men jag kan ha fel.
Citera
2015-09-12, 01:08
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythiae
Eller så tycker han det är skönt att han äntligen kommer få prata med någon om sina fantasier och eventuellt få hjälp. Inte bära på tankarna ensam. Och att han nu kommer hindras från att göra illa någon igen.
Vi vet inte. Det hela beror på hur hans störning ser ut.
Om han är någorlunda `klar` så gissar jag på att han tänker en del på sina föräldrar nu. Vad de han bryr sig om tänker om honom. Kanske skam inför dom.

Eller så runkar han till sina minnen från mordet.
Citera
2015-09-12, 01:09
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandsfan

Beror på om han har någon psykisk störning eller inte. En del gärningsmän bryter ihop efter ett tag när dom har åkt fast och börjar inse vad dom har gjort. Har han någon störning, så bryr han sig inte.
Citera
2015-09-12, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Eller så runkar han till sina minnen från mordet.

Mycket möjligt om han är sadist.
Vi får se.
Citera
2015-09-12, 01:10
Medlem
På basis av det som framkommit i fallet (sanningshalten må vara osagd) har jag börjat bilda mig en teori om vad som hänt:

GM har vuxit upp i skogarna kring Väsby och ofta byggt kojor och uppehållit sig kring spåret. Ju äldre och mer könsmogen han blivit desto intressantare har de joggande kvinnorna i spåret blivit, på sommaren är de lättklädda och han har kanske stått bland träden och spanat och drömt.

I skolan har han däremot varit en udda figur, som mobbats, fast ingen vuxen har förstått att det rört sig om mobbning, utan det har rört sig om mer diskret utfrysning "han var alltid för sig själv" om det nu heter. Han har haft neuropsykiatriska bekymmer och hänvisats till en tillvaro framför dataskärmen där han kunnat styra sina spelfigurer, men i verkligheten har hans relationer varit nästan obefintliga. Förmodligen har han också tittat på porr. Hans föräldrar är skilda och han har "bara" haft mamma att luta sig mot, men hon har inte kunnat hjälpa honom. Pappan lider förmodligen av samma problem som han själv, fast i mycket mer begränsad omfattning. Man ser att de liknar varandra till utseendet väldigt mycket, så förmodligen brås han mycket på sin far även på det inre planet.

Hans ångest och frustration har vuxit, han har sökt hjälp inom öppenvården, men samtalen har inte varit nog. Som tröst har han sökt sig tillbaka till skogen och de joggande kvinnorna. Så vackra, så ouppnåeliga. Hans attraktion har på ett märkligt sätt börjat blandats med avsmak och raseri, samma raseri som fick honom att kasta möbler i skolan....Fast han inte velat göra någon illa har han inte kunnat stå emot impulsen att springa fram och skada Ida....allt har gått väldigt fort och han har inte hunnit tänka på konsekvenserna alls. Min teori.
Senast redigerad av Potifar2 2015-09-12 kl. 01:13.
Citera
2015-09-12, 01:14
Medlem
AAA1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Börjar du bli full nu eller?

Jag undrar förstås hur masterna är placerade, om GM's eventuella mobiltelefon stannar i samma cell oavsett om han är hemma eller i Runbyskogen.
Här är en karta med både hans bostad samt brottsplatsen synliga. Det borde vara åtminstone två olika celler om man rör sig mellan dessa två punkter.

(FB) Upplands Väsby 2015-08-05: Ida Johansson mördad vid motionsspår, GM gripen

Edit: Suck, länken till tinypick fungerar inte när jag trycker på den men jag kan öppna den i orginalinlägget. Det är inlägg #5226 som har länken i sig. Windows 10 har gjort så att alla mina länkningsförsök fuckas.
Senast redigerad av AAA1 2015-09-12 kl. 01:17.
Citera
2015-09-12, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niceanddice
Kan ni sluta att jämföra på det sättet. Jag är inte svensk själv, men förstå att man inte är van om man bor här att se sina egna och man jämför allt med sin egen uppväxt i Sverige eller någon ort här, då det påminner om ens egen uppväxt, du förstår och kanske är van vid problem i det landet du är född i. Men det är folk inte intresserade av, då dom jämför och försöker förstå sin egen kultur och vad som går snett. Så funkar vi människor. Man har inte kapacitet att förstå och ta in andra länders händelser i detalj, men förstår att du reagerar.
Nej, vägrar att göra det! Jag är född i Falun i Dalarna. Det är svårt att bli mycket mer svensk än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in