Citat:
Ursprungligen postat av
Troian
Absolut, det är en myt att de som lider av Asperger är intelligenta. De flesta är normalbegåvade, men fler är lågbegåvade än högbegåvade. Många tenderar dock själva att tro att de är väldigt smarta eller intelligenta, fast de inte är det.
Har du någon källa på att fler är lågbegåvade än högbegåvade ?
Jag har sökt, men hittar ingen sådan källa.
Samma gällande för att de själva tror att de är väldigt smarta, fastän de inte är det.
Låter som spekulation.
Detta hittar jag däremot:
Citat:
Intelligensnivån hos personer med Aspergers syndrom är definitionsmässigt normal (Iq 85-109) eller högre än normal (Iq 110+).
Källa: wiki
Citat:
Ursprungligen postat av
Potifar2
Föreligger ofta en ojämn begåvningsprofil om man säger så. En Aspie med t ex rymden som specialintresse kan ju te sig genialisk inom just det området, men sedan verka totalt IQ-befriad nr hen ska värma varmkorv.
Ja, ojämn begåvningsprofil som dock håller sig ovanför gränsen för underbegåvning och sträcker sig ända bort till högbegåvad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Windchester
Det heter idag autismspektrumtillstånd om jag inte har tolkat det helt fel. Anledningen till att folk verkar tro att mönniskor med den diagnosen är intelligenta är för att dom enkelt snöar in på en viss sak och blir väldigt kunnig på just det. Jag skulle vilja hävda att gemeneman idag inte vet vad intelligens är.
Citat:
Ursprungligen postat av
Flor-Ida
Precis. Man är ju inte intelligent för att man t.ex. kan alla Sveriges tågtidtabeller fram- och baklänges. Men många verkar tycka (tro) att det tyder på överintelligens.
Det finns många olika teorier om vad intelligens är, hur den uttrycker sig och hur vi kan mäta den.
Man skulle även kunna säga att det ur ett perspektiv
inte är särskilt intelligent att mörda en annan människa ? Oavsett ev iq nivå.
Så får vi intelligensfrågan gällande GM ur världen