2015-09-10, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vad oklarheten i hennes klädsel ligger vet jag inte, men jag ser ingen anledning till att gå ut till moppen med extrakläder som föräldrarna tog med sig, istället för att klä på sig inomhus.

Rebecka.

Du behöver inte se någon anledning. hon kan mycket väl klä sej ute utan speciell anledning.
Det är väl inte otroligt att hon känner av vädret först när hon kommer ut.
Eftersom cafet stängt så vad då göra ? Jo klä på sej mer kläder ute.

Men om vi ändå för ett ögonblick skulle titta på det här med att klä sej inne.
Om Lisa inte riktigt var medveten om vädret förrän hon kom ut.
Då har hon två val anser jag.
1. Dra på sej extra byxorna ute.
2. Gå bort till ladan.
(Gå tillbaks in i cafet kan vi utesluta, där var det stängt.)

Det är alltså möjligt att hon trots allt väljer ladan. Hon klär på sej Adidas byxorna i lugn och ro.
Tar upp mobilen och smsar fadern. Lägger ner mobilen i fickan,på väg att gå greppar GM tag i Lisa.
2015-09-10, 23:58
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Innebär det att du delar min uppfattning att NB inte kan ha stött på Lisa och gone bananas när han fick nobben? I vart fall är sannolikheten liten, en 35-åring med fläckfritt förlutet vet bättre.

Att de flesta unga tjejer inte är intresserade av män en bit över 30 och uppåt innebär ju inte att även det omvända gäller, det trodde jag varenda människa var väl medveten om?

När det kommer till starka känslor och önskningar så har vi en stark benägenhet att önsketänka. Världen är full av herrar som ägnar sig åt oönskad uppvaktning av kvinnor betydligt yngre än de själva, mer eller mindre i tron att de uppfattas som charmiga/manliga.

https://www.youtube.com/watch?v=JtfFZUI_-Vs

Sjökvisten finns som sagt i våra dagar också. I större mängd än vi killar märker, det har jag förstått av samtal jag haft med kvinnor om saken. Jag har åtminstone en kompis som man ibland lite bryskt får påminna om detta.

Nu tror jag inte att Lisa mördats enbart för att hon avvisat ett närmande. Är det ändå ett sånt scenario så hände något mer komplicerat, något gick extremt fel. Jag är tämligen säker på att alkohol och/eller droger var inblandade i och bidrog till att impulskontrollen sattes ur spel (Det gäller även hypotesen att mordet var ett resultat av att Lisa råkade se något hon inte borde se som jag inte har avfärdat helt och hållet även om jag finner den mindre sannolik).

Det ligger i sakens natur att om NB är mördaren så må hans förflutna vara "fläckfritt" på papperet, men han är då knappast en psykiskt sund person. Han må vara osannolik som mördare i ett vakuum, men vi är inte längre i ett vakuum. Hans DNA finns på flera av offrets tillhörigheter och annan bevisning finns också. Kan han vara en ny Niklas Lindgren-typ? Om 1-2 månader kommer vi förhoppningsvis ha en bättre idé om det är så.
2015-09-11, 00:00
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Du behöver inte se någon anledning. hon kan mycket väl klä sej ute utan speciell anledning.
Det är väl inte otroligt att hon känner av vädret först när hon kommer ut.
Eftersom cafet stängt så vad då göra ? Jo klä på sej mer kläder ute.

Men om vi ändå för ett ögonblick skulle titta på det här med att klä sej inne.
Om Lisa inte riktigt var medveten om vädret förrän hon kom ut.
Då har hon två val anser jag.
1. Dra på sej extra byxorna ute.
2. Gå bort till ladan.
(Gå tillbaks in i cafet kan vi utesluta, där var det stängt.)

Det är alltså möjligt att hon trots allt väljer ladan. Hon klär på sej Adidas byxorna i lugn och ro.
Tar upp mobilen och smsar fadern. Lägger ner mobilen i fickan,på väg att gå greppar GM tag i Lisa.

Men så var det nycklarna som redan satt i moppen.

Sen är det väl ganska insynsskyddat bakom cafeet och verkar onödigt att gå över vägen för att ta på sig överdragsbyxor. Hade ju varit skillnad om hon skulle byta byxor.
2015-09-11, 00:02
Medlem
Shrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Bra inlägg. Håller i stort sett med om allting och du är inne på mycket som jag tagit upp innan. Jag är övertygad om att GM har någon slags psykisk ohälsa eller är påverkad av alkohol för stunden av brottet. Jag vet inte exakt men något som gör att hans självkontroll är bristfällig och som gör att han inte kan motstå frestelsen av en söt, svensk tonårsflicka.

Jag tror vi kommit närmare och närmare lösningen på den här mordgåtan genom att sitta och rationalisera här i tråden. Vad som känns mest oklart just nu är väl varför hon dödas. Om vi räknar med att NB är skyldig så vet jag fortfarande inte vad motivet är. Inte ens vanliga våldtäktsmän brukar avrätta sina offer. Jag tror inte att det är en del av hans sjuka sexfantasier. Exempelvis att han kidnappar henne som sexslav och tar död på henne när han känner sig färdig. Det känns väldigt osannolikt. I så fall borde han ha en brottshistoria (aldrig att man brottsdebuterar vid 35 års ålder genom att begå såna handlingar) och såvitt jag vet så är han inte dömd sen innan. Mer troligt är väl att något spårar ut på plats som föranleder att han dödar henne. Kan vara så att han gör något som går över gränsen, vilket leder till LH blir arg och exempelvis hotar med att ringa polisen. Just att hon dröjer så länge mellan att de andra åker och när hennes SMS skickas iväg, tyder väl på att hon gör något bakom caféet. Kan det inte vara så att GM är påstridig och försöker ta kontakt?

Sen tror jag verkligen att NB är skyldig och jag tror även att LH inte väljs ut av en slump. Hon var den han blev förtjust och därmed var det hon han ställde in siktet på. Att de saknar relation till varandra behöver inte spela någon roll. Vi vet ju inget om honom, hans liv och hans hälsa. Min gissning är att han är en rätt trasig individ. Förmodligen en man som är allmänt trött på livet, inte direkt trivs med att jobba här i Sverige även om man kan tänka sig att han säkert har det rätt bra. Förmodligen ingen bra relation till frugan och hans sexfantasier har en inverkan på honom.

Visst, vi är väl tämligen överens. Vill bara kommentera några saker.
Jo, alkohol+ ev. benzo, alt metamfetamin. Nu har det inte framkommit om han tränade/ har använt anabola i något sammanhang. Men poängen är ju att något fått honom att tappa kontrollen just där och då. Måste finnas något som sänker impulskontrollen. Eller är han en extremt narcissistisk person som kan döda när han blir kränkt eller avvisad under inflytande av någon drog. Tveksamt men möjligt. Lustmördare?
Brottsdebut ja, beror på. Schizofreni kan debutera runt 40 års åldern eller något tidigare.
Människor som har en skör personlighet (prepsykotiska, borderline) kan ju få ett genombrott vid drogintag eller stressituation (lite sömn, mycket jobb osv). Skörheten kan utvecklas mer med tiden.

Frågan är hur hans omdöme var vid tillfället? Det ligger ju en villa i anslutning till cafét och han kunde ju inte veta om personerna som bodde där var hemma. De har ju uppsikt över hela cafét.

Var han inte totalt "borta" så borde han ha övervägt att de kunde vara hemma innan han gav sig på LH. Alltså måste han försöka locka över LH till ladan över vägen eller snabbt med hjälp av knivhot för över henne dit. Om han nu hade tänkt att våldta henne. Viss planläggning först sedan döda av misstag eller mörka våldtäkten och sedan handla i panik. Va sjutton, inte lägger man LH i byggboden/Martorp där det bara är ett fåtal som vet var nyckeln är och han är en av dem. Icke planlagt. Eller hur?
Visst är det möjligt att han gjort kontaktförsök men då tycker jag att det blir problem med hans bil.
Skulle han ha stannat bilen bredvid henne eller vid vägen blir han ju väldigt exponerad för ev vittnen.
Senast redigerad av Shrink 2015-09-11 kl. 00:51.
2015-09-11, 00:05
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Betr. relevansen i vad NB sysslat med på nätet kan man bara spekulera; det är svårt att säga något mer bestämt. Dels vet vi inte huruvida IB - som annars gillar sömnad, mode, tygblommor, recept, resor, vackra, framgångsrika kändisar, workout (elastiska skinkor och platt mage) - har använt sig av sin mans youtube, eller om IB/NB låtit en yngre släkting harva runt bland klippdockorna; dels vet vi inte heller vilka länkar som kan härröra från t.ex. släktingars/vänners olika företag eller intresseinriktningar; vilka länkar andra rekommenderat, osv. I IB:s fall finns t.ex. en länk till ett numera kursat bolag tillhörigt en släkting till AJ. - Betr. nagelvårdssidorna förekommer bilder från sådana siter även hos IB resp. NB:s mor. - Klippdockorna åter, kan t.ex. ha sin förklaring i att NB haft planer på att likt upphovskvinnan till dockorna själv försöka skapa en liknande lönsam företeelse och därför prenumererat för att studera ämnet i fråga.

Har NB ett specifikt klippdocksintresse bör detta intresse tillsammans med vad övriga länkar, dataspel och kontakter tycks utvisa spegla hans personlighet, och jag anar då (om han ligger bakom brottet) en mycket egenartad person som förmår dölja sitt rätta jag bakom en oskyldig mask; en person med många låsta inre utrymmen. Det faktum att han föll i gråt när han fick vetskap om sitt blod-DNA visar dock att masken inte är helgjuten, och man kan bara hoppas att han hålls under full bevakning fram till domstolsprövningen.

Visar sig NB vara ett offer för en serie ”olyckliga omständigheter” får man vidare hoppas att detta klart kommer att framgå av såväl FUP som av den ”omedelbara” redovisningen under kommande rättegång.

Prenumerationen på Star Doll på Youtube och andra gilla-länkar med barbieliknande figurer rakt igenom, kan ha en naturlig förklaring om någon annan än han själv har använt dessa. Frågan är hur pass troligt det är att en yngre släkting eller någon av familjens barn har använt NB´s konton. De flesta idag i alla åldrar, lägger upp och använder sitt eget konto. Och NB själv tillbringar större delen av sitt liv i Blomberg. Det är lätt att trycka "gilla", frågan är vad de här seriefigurerna har för betydelse för honom, det vet vi förstås inte. Att han är misstänkt för mord på en ung flicka gör det hela än mera anmärkningsvärt förstås.

De här dockfigurerna i kombination med gillande av länkar där unga skolflickor utsätts för förnedring, kan som du säger visa på en egenartad personlighet, om han är rätt GM. Han kan drivas av begär och fantasier åt det perverterade hållet. En genomgång av datorn/datorerna kan förhoppningsvis berätta något av intresse för utredningen. Till hans fördel. Eller nackdel.
2015-09-11, 00:46
Medlem
Shrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Prenumerationen på Star Doll på Youtube och andra gilla-länkar med barbieliknande figurer rakt igenom, kan ha en naturlig förklaring om någon annan än han själv har använt dessa. Frågan är hur pass troligt det är att en yngre släkting eller någon av familjens barn har använt NB´s konton. De flesta idag i alla åldrar, lägger upp och använder sitt eget konto. Och NB själv tillbringar större delen av sitt liv i Blomberg. Det är lätt att trycka "gilla", frågan är vad de här seriefigurerna har för betydelse för honom, det vet vi förstås inte. Att han är misstänkt för mord på en ung flicka gör det hela än mera anmärkningsvärt förstås.

De här dockfigurerna i kombination med gillande av länkar där unga skolflickor utsätts för förnedring, kan som du säger visa på en egenartad personlighet, om han är rätt GM. Han kan drivas av begär och fantasier åt det perverterade hållet. En genomgång av datorn/datorerna kan förhoppningsvis berätta något av intresse för utredningen. Till hans fördel. Eller nackdel.

Tja, det kan mycket väl vara andra som lånat hans dator. Om det är hans länkar spelar egentligen inte så stor roll tycker jag. Visar bara att han i sådana fall är en rätt omogen/infantil person med ev sexuell preferens för blondiner och stora bröst. Med tanke på de spel han nyttjade. Men visst, en puzzelbit till.
2015-09-11, 01:40
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delta2
Så LH skulle ha stått och diskuterat i 8 minuter med en person som tjejerna känt sig iakttagna av från taket mittemot cafét ?? Så obehaget av tittandet släppte hux flux när MGM kom fram och ville charma henne ??? Det talar ju i så fall tvärt emot vad vi vet om hur LH var enligt hennes familj . En person som är lite blyg i främmande situationer ställer sig näppeligen och kallpratar med en som tidigare suttit och stirrat på henne vilket hon och de andra tjejerna har tyckt varit obehagligt om det nu stämmer att så varit fallet . Då borde hon ju ha skickat iväg sms:et tidigare än kl 18,23 om hon kände sig illa till mods och velat avsluta samtalet och inte väntat i 8 minuter . Och att hon var bekant med MGM sen tidigare är väl ungefär lika troligt som att det finns gröna elefanter på Kinnekulle ...

Vi vet inte om Lisa som jobbat där väldigt kort tid, lör-sön 3-4 helger hade denna uppfattning. GM kan ha haft vilken ursäkt som helst för att få komma nära och prata några min.
Att de var bekanta sen tidigare tror inte heller jag ett skit på.
2015-09-11, 01:44
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
En 35-åring med fläckfritt förflutet stöter på en 17-åring och blir galen av att få nobben, och mördar henne?

GMP-gruppen måste ha tappat hakan när NB greps. Han passar inte alls in i profilen.

Äh, har du aldrig varit i verkligheten! Du har ingen aning om hur han är, finns riktigt otäcka jävla personer som har ett fläckfritt förflutet. Alkohol och jävligt kåt, snedtänder.
2015-09-11, 02:45
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Det är många inlägg att hålla reda på. Nån som vill dela med sig av en länk till Facebookinnehållet som diskuteras nu? Jag har svårt att tro att NB skulle skylta med ett perverst intresse för klippdockor, men jag vill gärna se det själv innan jag drar några slutsatser.

https://www.youtube.com/watch?v=aBUAIMk9cFo
https://www.facebook.com/nerijus.bilevicius.7

I början av tråden när man hittade sidan så var det folk som såg saker där som andra inte såg.
2015-09-11, 06:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Att de flesta unga tjejer inte är intresserade av män en bit över 30 och uppåt innebär ju inte att även det omvända gäller, det trodde jag varenda människa var väl medveten om?

När det kommer till starka känslor och önskningar så har vi en stark benägenhet att önsketänka. Världen är full av herrar som ägnar sig åt oönskad uppvaktning av kvinnor betydligt yngre än de själva, mer eller mindre i tron att de uppfattas som charmiga/manliga.

https://www.youtube.com/watch?v=JtfFZUI_-Vs

Sjökvisten finns som sagt i våra dagar också. I större mängd än vi killar märker, det har jag förstått av samtal jag haft med kvinnor om saken. Jag har åtminstone en kompis som man ibland lite bryskt får påminna om detta.

Nu tror jag inte att Lisa mördats enbart för att hon avvisat ett närmande. Är det ändå ett sånt scenario så hände något mer komplicerat, något gick extremt fel. Jag är tämligen säker på att alkohol och/eller droger var inblandade i och bidrog till att impulskontrollen sattes ur spel (Det gäller även hypotesen att mordet var ett resultat av att Lisa råkade se något hon inte borde se som jag inte har avfärdat helt och hållet även om jag finner den mindre sannolik).

Det ligger i sakens natur att om NB är mördaren så må hans förflutna vara "fläckfritt" på papperet, men han är då knappast en psykiskt sund person. Han må vara osannolik som mördare i ett vakuum, men vi är inte längre i ett vakuum. Hans DNA finns på flera av offrets tillhörigheter och annan bevisning finns också. Kan han vara en ny Niklas Lindgren-typ? Om 1-2 månader kommer vi förhoppningsvis ha en bättre idé om det är så.

Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Äh, har du aldrig varit i verkligheten! Du har ingen aning om hur han är, finns riktigt otäcka jävla personer som har ett fläckfritt förflutet. Alkohol och jävligt kåt, snedtänder.
Jag säger inte att det är omöjligt, men profilen stämmer inte. Häromdagen dödade en 17-åring, med ett förflutet i psykiatrin, en ung kvinna i Sundsvall. Hade GMP-gruppen hittat en sådan i Lisas omgivning hade den inte släppt honom ur blicken i första taget. Finns det någon?
2015-09-11, 07:13
Medlem
develis avatar
Citat:
En 35-åring med fläckfritt förflutet stöter på en 17-åring och blir galen av att få nobben, och mördar henne?
GMP-gruppen måste ha tappat hakan när NB greps. Han passar inte alls in i profilen.
Citat:
Innebär det att du delar min uppfattning att NB inte kan ha stött på Lisa och gone bananas när han fick nobben? I vart fall är sannolikheten liten, en 35-åring med fläckfritt förlutet vet bättre.

Procentuellt sker fler mord som har annan profil - men för den sakens skull finns de facto de andra sorterna. Sannolikheten är mindre men det går för den skulle INTE att strunta i den här delen i statistiken. Fläckfritt förflutet är med andra ord ingen garanti. Lägger man därtill flera DNA-träffar så ökar sannolikheten att en kontakt skett - såvida han inte kan förklara detta mycket väl.

# Med tanke på Haga-mannen så finns det profiler som inte följer mönstret.
# Med tanke på den som överföll *da i joggingspåret så är denna tidigare ostraffad. Man gör en geografisk profilering - gärningsman antas ha god lokalkännedom.
# Med tanke på styckmordet i Gävle med den ostraffade konststuderande så finns det finns folk med mörka tankar som ingen ser. Dock fanns elektroniska spår som signalerade om dennes längtan.

Det finns saker som inte syns utåt - det kan till synes var en ostraffad och fungerande person i samhället. De sjuka lustarna behöver inte synas och personen kan mycket väl ha social kompetens och te sig harmlös. Överfallsvåldtäkt som leder till mord behöver inte vara likvärdigt med kriminellt förflutet och/eller suspekt personlighet. Faran med stalkers är när fysisk kontakt sker så kan överfall ske. Besattheten är en sak - kontaktförsök är nåt annat. I en av stalkergrupperna känner GM inte offret.
...Och nej, jag ser inte NB som en stalker men anser att samma grundfenomen kan finnas hos personer och vara tänkbart som anledning:
Att bli helt förtuttad i en person är inte ovanligt. Att försöka få till en kontakt är fortfarande normalt - Att stöta på personen i fråga. Att bli nobbad kan däremot tolkas som förnedring och kränkning- han kan uppleva en stor besvikelse och med bristande impulskontroll är det farligt. Han kan ha sett henne och blivit extremt förälskad. Hon kan känna igen honom och tolka honom som ofarlig men är däremot inte ett dugg intresserad.
Annan variant är våldtäktsförsök som gått överstyr. Han ska ha henne till vilket pris som helst. Han agerar medvetet och aggressivt. Planlägger våldtäkten och slår till när det ges första bästa tillfälle.
Samma ostraffade trevliga gifta person.
2015-09-11, 07:26
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delta2
(...)På vilket sätt har det betydelse hur tjejer på ditt erotikforum ser på NB . Skulle det vara ett bevis på att LH hade samma åsikt eller hur tänkte du där ??

Självklart inget bevis, hörru du. Men definitivt ingen omöjlighet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in